Zwanger en vegan

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Skyline
Leefwijze: veganist

Zwanger en vegan

Bericht door Skyline » vr feb 07, 2014 22:30

Ik stel deze vraag niet namens mezelf, maar ik ben wel geïnteresseerd en ik weet er echt helemaal niets van.

Iemand die zwanger is en op een veganistische manier leeft, kan dat problemen veroorzaken?
Zijn er speciale dingen waar op gelet moet worden? Bepaalde voedingsstoffen? Bepaalde voeding?
Vitamine B11 (Foliumzuur) en vitamine B12 word gebruikt door middel van supplementen. Verstandig? Of liever geen supplementen? Of ook andere supplementen gebruiken?

Tevens is de zwangere vrouw in kwestie aangeraden door een HUISARTS om niet veganistisch te eten, die raadde eigenlijk gewoon vlees en vis aan... Maar dat gaat sowieso niet gebeuren, dus toen raadde de huisarts een vegetarische leefstijl aan, dus dat er (biologische) melk(producten) zoals melk, yoghurt, kwark, kaas en (biologische) eieren worden toegevoegd aan het dieet, dat dat echt nodig is...

Maar als dat de enige toevoeging is? Die lijkt me niet echt nodig? Zuivel is toch niet nodig als die vrouw in kwestie op dit moment dagelijks sojamelk drinkt en sojayoghurt eet? Tevens een ei, eiwit en vet, makkelijk te vervangen door wat noten ofzo toch?

Dit zijn vast domme vragen, maar ik weet hier helemaal niets over en ik heb het idee dat de huisarts een beetje kortzichtig is, ik kan geen enkele goede reden bedenken dat het stoppen met veganisme nodig is?!

Tips, advies, kritiek, alles is eigenlijk welkom. Ik weet helemaal niets van zwangerschap.

Martine
Moderator

Re: Zwanger en vegan

Bericht door Martine » vr feb 07, 2014 23:05

Het is nogal ouderwets van die huisarts om te denken dat je met een veganistisch dieet geen gezonde zwangerschap zou kunnen hebben. Zie bijvoorbeeld dit statement van de American Dietetic Association:
Well-planned vegan and other types of vegetarian diets are appropriate for all stages of the life-cycle including during pregnancy, lactation, infancy, childhood, and adolescence.
Ik ken via internet veel vrouwen die tijdens hun zwangerschap veganistisch zijn blijven eten, ook hier op het forum zijn er een aantal. Voor zover ik weet ondervinden zij niet meer moeilijkheden dan vrouwen die wel dierlijke producten eten. Net zoals voor niet-zwangere vegans is het wel belangrijk om op te letten dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt, met name B12 en D.

Als de vrouw in kwestie goed Engels kan lezen is het boek The Everything Vegan Pregnancy misschien wat voor haar. Daar staan alle aspecten van een veganistische zwangerschap heel uitgebreid in uitgelegd. Vegan for Life en Vegan for Her zijn ook heel goede boeken, maar die zijn veel breder op gezonde voeding gericht, niet alleen op zwangerschappen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Skyline

Bericht door Skyline » za feb 08, 2014 14:06

Ik snap inderdaad niet wat die paar dierlijke eiwitten/vetten zouden toevoegen, een extra vegaburger/peulvruchten en noten/pinda's kunnen dat makkelijk vervangen lijkt me.

Een supplement met vitamine B11 (Foliumzuur) en B12 is inderdaad aanwezig. Eentje met vitamine D niet! Daar zal ik naar kijken, dank u wel!

Ja ze kan prima engels dus dank u wel voor de tip, ik heb het (e)book meteen aangeschaft via bol.com!
Dank u wel voor de tip!

Tevens een flinke lading informatieve boeken geleend bij de bieb over zwangerschap, hoop leesvoer dus haha.
Die laatste 2 boeken die u noemde zal ik ook even bekijken of die de moeite waard zijn! Dank u wel!

Dank u wel voor uw (snelle) reactie!

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » ma feb 10, 2014 11:19

Op de website van de Vegan Society staan een aantal (online) publicaties over oa. zwangerschap voor veganisten, daar kan je veel goede informatie vinden: http://www.vegansociety.com/lifestyle/parenting/

Barones
Contacteer:

Bericht door Barones » zo feb 23, 2014 9:27

Ik ben op dit moment 31 weken zwanger en eet vegan. Ik slik foliumzuur/ijzer en B12 en let (meer dan anders) op met de balans in het eten.

Switchen naar vegetarisch eten vond ik absoluut niet nodig en met de kans op constipatie tijdens zwangerschap, leek het me niet heel verstandig om mijn lichaam ineens te *verrassen* met zuivel!
Mijn verloskundige heeft me wel op van alles laten testen (ijzergehalte, suiker, andere tekorten..) en was heel enthousiast toen ze de resultaten zag: een supergezonde mamma-to-be en een goed groeiend kind! Ik zit onderin de gewichtstoename curve, voel me hartstikke goed, geen kwaaltjes of rare zaken!

Het énige waar ik moeite mee had, was het eten van noten en ander eten met scherpe randjes, toen ik de eerste 3 maanden misselijk was. (24/7 ahh wat een tijd..) Oh en natuurlijk de zorgelijke conversaties met de omgeving :roll:
Oh en wat foodcravings betreft: ik eet rauwe cacaonibs. Per emmertje :grin:

Ik ken ook helemaal geen verhalen van vrouwen die door veganistisch te eten een risico vormden voor hun ongeborene? Is hier onderzoek naar gedaan?
VEMPAS, mijn blog!
http://vempas.wordpress.com/
Vegan Eco Mamma Pagan Aspie Student

Plaats reactie