Vegan-Omni relatie met kinderen?

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Fruity
Leefwijze: veganist

Vegan-Omni relatie met kinderen?

Bericht door Fruity » ma apr 28, 2014 21:03

Hoi hoi,

Ik heb advies nodig en hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen..

De situatie:
Ikzelf ben een paar jaar veggie geweest. toen ik mijn vriend leerde kennen zat ik in mijn omni periode, maar ik voelde me daar absoluut niet lekker bij en ben toen weer veggie geworden na een paar maanden. Iemand wees me op de veganchallenge vorig jaar en nu ben ik volledig veganist en dat blijf ik ook. Mijn vriend respecteert dat, maar staat er niet volledig achter. het is niet gezellig, hij mist het samen sushi eten (op de oude vismanier dan) en vindt het allemaal te extreem. "je moet nog kunnen blijven genieten" zegt hij. Terwijl ik juist geniet van mn kilo's fruit en groente, en het redden van dieren.. en hij van het karkas op zn bord.

In de eerste instantie "kreeg ik de toestemming" om onze future kids vegan op te voeden. Hij snapt namelijk waarom ik vegan ben en ziet ook het eea wel in, maar kiest er zelf simpelweg niet voor. (omdat hij dus wil blijven genieten en een bourgondiër is zoals hij zelf onderbouwd)

Nu staat onze relatie onder druk (door enkele andere zaken) maar oa door het veganisme. Ik vraag me namelijk af tot in hoeverre het mogelijk is om een kind veganistisch op te voeden, als papa met regelmaat een steak naar binnen schuift. of een dikke hamburger. Het maakt niet uit wat je eet, als is het een bord onzin, een kind zal altijd wijzen en zeggen 'ikke ook', omdat papa het heeft en het kind niet. Wat doe je dan? wat zeg je dan? ik zal ons kind uitleggen waarom ik het niet eet en wellicht zal ons kind dat ook vinden, maar hij zal ook vragen waarom papa het dan wel eet. en ik ben bang dat zo alles ontkracht wordt, wat ik hem leer en probeer bij te brengen.

Later gaf mijn vriend aan dat hij veganistisch wel moeilijk vindt kwa opvoeding. Wat doe je dan in situaties als je een keer naar de efteling bent. alle kindjes krijgen friet met nuggets en ons kindje een boterham met pindakaas? of alleen karig friet. Daar zit hij mee. Hij vindt het zielig dat veel dingen dan niet kunnen. Ik weet niet wat ik daarop moet zeggen. Efteling is uitzondering? Maar omni papa zal dan alles als uitzondering zien en aankaarten (ons kent ons, ervaring leert) en het kind zal dan ook op dat moment leren dat op bijzondere momenten dierlijk leed er blijbkaar dan toch niet toe doet?

Vervolgens kwam hij met het idee of we ons kind niet veggie kunnen opvoeden. Een soort van middenweg/compromis. Ik sta daar niet achter eerlijk gezegd, want dat is uiteraard nog steeds bordevol dierenleed, maar daarnaast.. ook gezondheid is mijn motivatie. ik ben van mening dat het menselijk lichaam niet gemaakt is voor dierlijke producten en wil mijn kind dat ongezonde dus ook besparen. (zolang als ik dat zelf in de hand heb uiteraard, de keuze van het kind komt later)

Nu heeft vriendlief besloten dat hij een kip wil. Ja u allen leest het goed. een kip. Want.. dan is het geen dierenleed. (let wel, wij wonen in een flat met een redelijk balkon, maar geen farmwaardig balkon) en begrijp me niet verkeerd, ik wil dolgraag een huiskip, maar ten eerste gaat dat niet en ten tweede wil hij enkel een kip om toekomstig kind legaal ei te kunnen voeren!

ik ben even de weg kwijt. ben ik nu onredelijk als ik dat belachelijk vind? Wat als we ooit een huis en tuin hebben, en evt dus een kip.. is het dan wel acceptabel om ei te eten? Oogpunt dierenleed = ja. Oogpunt gezondheid = nee. Oogpunt who cares en we genieten een beetje van lekkere dingen = daar ben ik nog niet over uit..

Hij twijfelt ook of hij door moet gaan met deze relatie omdat hij bang is dat ik 'nog extremer' word en dat deze twee geloven op 1 kussen, nooit goed zullen gaan. maar daarnaast houden we van elkaar en willen we heel graag samen een kindje. ik heb er heel erg moeite mee dat mijn kind omni levensstijl van dichtbij zal meemaken en daardoor misschien sneller omni zal worden en hij is bang dat ik obsessief mn kind alleen rauwe wortels zal geven (bij wijze van)

lang verhaal, sorry. ik heb even frisse blikken nodig en jullie hebben er hopelijk wat ervaring mee.. Wie kan mij hierbij helpen.. Hoe gaan jullie ermee om?

alvast heel erg bedankt : )

Mystique

Re: Vegan-Omni relatie met kinderen?

Bericht door Mystique » di apr 29, 2014 11:21

Dag fruity,

Wat ik je zou willen aanraden is proberen jouw relatie van een afstand te bekijken. Maken jullie elkaar gelukkig? Laten jullie elkaar groeien? Blijven jullie bij elkaar, omdat je het idee van een relatie verbreken, vrijgezel/alleen te zijn of het verbreken van de gewenning vreselijk vindt of omdat jullie gelukkig zijn samen en echt de rest van jullie leven bij elkaar willen blijven?
Relaties zijn ontzettend moeilijk, vooral als één van de twee andere keuzes gaat maken in het leven en andere normen en waarden gaat voelen.

Niemand kan voor jou bepalen wat jij wel of niet moet doen, maar ik zou wel echt eerst heel goed nadenken over het nemen van een kind, vooral zo snel na jouw verandering. Veel mensen denken "Ik wil heel graag een kind", maar denken niet na over wat voor situatie zij dat kind zullen geven. Gaan jullie hier überhaupt uit komen als stel, laat staan als ouders?

Ikzelf vind kinderen geweldig, maar ik denk niet dat ik ooit een kind zou willen, omdat ik niet denk dat ik een goede situatie kan bieden waarin hij/zij zo optimaal mogelijk kan groeien. Jammer voor mij, maar ik wil een kind gewoon het beste (relatief natuurlijk) bieden. En bovendien zijn er zoveel gezinnen met 3 kinderen of meer en de Wereld langzamerhand overbevolkt raakt door die fokbedrijven :P dat ik vind het maar te moeten compenseren.

Het klinkt misschien wat hard en aanvallend, maar zo is het absoluut niet bedoeld, want ik vind het juist goed dat je er eerst over na wilt denken i.p.v. gewoon maar een kind te nemen, omdat je dat zo graag wilt. Maar ik hoop wel dat je echt de tijd ervoor zult nemen en echt goed na zult denken over wat jij en je partner een kind te bieden hebben.
Ik heb gewoon al te veel ouders/gezinnen om mij heen gezien die kinderen hebben genomen, omdat ze dat graag wilden/iets misten/hun relatie wilden verbeteren, maar toch gaan scheiden, niet gelukkig zijn met elkaar of hun kind niet kunnen bieden wat het nodig heeft. En het kind is er uiteindelijk altijd de dupe van. :(

Brent

Bericht door Brent » di apr 29, 2014 12:15

Veganisme of in mijn geval plantaardige voeding staat voor mij centraal in mijn manier van omgaan met de wereld of tenminste, het is er een centraal en zeker wezenlijk onderdeel van.
Mijn kinderen zou ik nooit dierlijke voeding kunnen of willen geven vanwege de belasting van hun gezondheid en het dierenleed en mensenleed elders dat je daarnaast veroorzaakt.

Als je partner dat helemaal en allemaal niet zo ervaart, dan zou ik mij gaan afvragen of zo iemand voldoende bij mij past. Zeker met kinderen lijkt me dat een onmogelijke splagaat waar je dan in terecht komt.

Ik hoop dat je het snel voor jezelf duidelijker krijgt, want als kinderen er eenmaal zijn, wordt het uiteraard een stuk lastiger. Sterkte en moed alvast om zover te komen!
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di apr 29, 2014 12:16

Wat een lastige situatie Fruity!

Ik denk dat het advies van Mystique heel goed is.

Ik zie in je verhaal twee dingen door elkaar lopen: je wilt je toekomstige kind gezond laten eten, en je wilt het met veganistische waarden opvoeden. Het lijkt alsof je vriend en jij op beide punten van mening verschillen. Hij heeft andere ideeën over wat gezond is (eieren eten bijvoorbeeld) en hij wil niet volgens veganistische waarden leven en vindt het moeilijk dat zijn kind dan met andere waarden opgevoed zou worden dan die waar hij zelf naar leeft. Over allebei deze dingen is het lastig discussiëren, zeker als ze tegelijkertijd ter discussie staan.

Je zegt dat je zelf vooral fruit en groente eet, en dat hij een bourgondiër is. Misschien zou het helpen als jullie wat gerechten (en/of restaurants) kunnen vinden die jullie allebei lekker vinden? Veganistisch eten kan heel 'bourgondisch' zijn, bijvoorbeeld lasagne en andere ovenschotels, stoofpotjes met seitan, romige Indiase curries met kokosmelk, vegan taart of cupcakes etc. Misschien is hij bereid om dit soort gerechten af en toe samen met jou vegan te eten? Dat is gezellig en kan misschien wat van de spanning tussen jullie wegnemen? Als hij er per se vlees bij wil zou je dat apart kunnen klaarmaken (of door hem laten klaarmaken). Dan eten jullie toch nog 'samen' min of meer hetzelfde.

Als je dan weer wat relaxter in je relatie zit kun je opnieuw gaan nadenken over hoe jullie eventueel samen een kind zouden willen opvoeden. Veel mensen kiezen ervoor om hun kind thuis veganistisch te voeden, en buiten de deur af en toe vegetarisch te laten eten als het zo uitkomt. Als je partner vlees blijft eten zal je kind dat op een gegeven moment willen proeven, maar dat moment komt sowieso wel als het bij andere mensen (familie, vrienden) op bezoek gaat en ziet dat daar vlees gegeten wordt. Je zult hier nooit volledig controle over hebben. Je kunt alleen uitleggen waarom jij het niet eet en hopen dat je kind die waarden overneemt.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Fruity

Bericht door Fruity » di apr 29, 2014 12:31

Bedankt voor jullie reacties : )

We houden veel van elkaar en we lopen wel eens tegen dingen aan die we altijd weer uit praten. We zijn sinds een paar maanden bezig om zwanger te raken en dit is ''er even tussendoor" gekomen.

Dat we ontzettend lekker veganistisch kunnen eten dat weet hij en waardeert hij op zijn manier ontzettend. Hij doet echt wel zijn stapje toe, maar zal nooit of te nimmer vegan worden. het maakt mij eerlijk gezegd niet uit dat hij vlees eet (al zou ik het natuurlijk liever niet hebben, maar ik kan het accepteren) Ik weet alleen niet zo goed hoe ik het moet zien als ons kind dat van zo dichtbij mee krijgt, maar je hebt een punt, dat zal hij van anderen ook zien. dat zet mij weer aan het denken. Bedankt daarvoor.

Wat zou je een kind vertellen als hij wil weten waarom een ander dan wel vlees eet? Gewoon "papa vindt het minder zielig"?

Binnenshuis veganistisch en buitenshuis vegetarisch. Het klinkt als een optie waar aan te denken valt. Sowieso op school (traktatisch e.d.) zal ik daar zeer zeker niet moeilijk over doen uit sociaal oogpunt, daar was ik al over uit. Ik weet alleen niet hoe het op de lange termijn zal zijn, of het dan (zoals ik het dan even cru noem) van kwaad tot erger zal gaan. Ik zal toch een stapje toe moeten doen dus ik schrijf het zeker niet weg en neem dit absoluut in mijn overwegingen mee.

Ik zou het gewoon zo ontzettend lame vinden als onze relatie door zoiets als dit ten onder zou gaan, terwijl we verder iets prachtigs hebben wat je niet snel vindt. Daar wil ik zuinig op zijn. Dus ik begrijp je input heel goed Mistique, en ik vat het niet verkeerd op, maar voorlopig vind ik zelf dat de relatie bv verbreken niet tot de opties behoord. Ik ben meer op zoek naar een oplossing om het te laten werken.

We zijn zoals ik aangaf al enkele maanden bezig om zwanger te raken, wat door omstandigheden niet zo vlot zal gaan. Vanwege de vegan discussie zijn we daar wel tijdelijk mee gestaakt om zo een weloverwogen besluit te nemen. Dus we zijn niet als twee blinde bezig met een bepaald doel te verwezenlijken. Juist omdat we het probleem willen oplossen heb ik deze post aangemaakt.

Ik ben zelf nogal van de tunnelvisie en ik kan behoorlijk in mijn emotie/gelijk blijven hangen en dan heb ik eventjes die frisse blik nodig.

Die kip, die komt er niet zolang we in een flat wonen, maar ik heb altijd al dolgraag kippen gewild dus ooit gaan ze er komen. Hoe zouden jullie het daarmee doen? Wel of niet van je eigen kip consumeren? (eieren dan wel te verstaan!) en zou je het dit aan je kindje geven? Ik vind dat een moeilijke. Het speelt nog niet, maar nu het ter sprake is gekomen besef ik dat ik daar zelf geen antwoord op weet en heeft het me wel aan het denken gezet, dus vandaar dat ik daar ook graag een andere vegan mening over zou willen horen ondanks dat dat toekomst muziek is.

:)

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di apr 29, 2014 12:44

Hoi Fruity,

Ik zit in een iets andere situatie maar zal het even vertellen, misschien heb je er iets aan.

Ik ken mijn vriend bijna 20 jaar ( :shock: ).
Ik ben vegetarisch opgevoed en heb daar nooit vanaf geweken, ook al was het als kind/puber soms lastig. Nieuwe mensen (carnivoren) maakten het mij ook lastig maar ik ben geen diereneter. Mijn vriend komt uit een aardappels-vlees-groenten gezin en vond het in het begin lastig en niet te begrijpen dat hij bv. niet mijn zijn lepel in mijn pan mocht roeren. Jaren hebben we apart gekookt, vega met aan de zijkant vlees. Niet elke dag, maar zeker 3 keer in de week. Tot ik zei dat ik daar geen zin meer in had, de extra afwas, het nooit van hetzelfde kunnen genieten etc. Ik ben meer gaan koken en op een dag zei hij dat hij het vlees helemaal niet miste omdat er zoveel andere smaken zijn. Laatst kookte hij voor mij en zijn ouders en zei trots: lekker he deze pasta, je hebt echt niet elke dag vlees nodig. Hij eet nu vega, al zal hij dat niet toegeven als ik dat label erop plak.

Over kinderen, ik zei vroeger altijd dat kinderen hun eigen keuzes moeten maken. Dat kan een jong kind natuurlijk niet dus die zal met de pot mee eten. Wij hebben uiteindelijk helaas geen kinderen gekregen, maar ik zou Rapley geprobeerd hebben en ons kind vega(n) hebben opgevoed.

Ik merk nu dat als ik mezelf vegan noem, hij gaan steigeren. Dat ben ik toch niet? Hij ervaart het als te beperkend. Maar als we de hele week vegan eten en ik zeg niets/noem het vega is het prima. Complexe wezens, die mannen.

Ik denk dat het een slecht teken is al je aan een relatie gaat twijfelen vanwege een dieet/leefwijze. Wel vind ik het knap dat je nu voor je aan kinderen "begint", over zulke dingen nadenkt. Wellicht staan jullie anders in het leven of valt het kwartje bij jouw vriend net als bij de mijne heel, heel langzaam.

Een kip op een appartement kan echt niet. Wij hebben een scharrelkip met duizenden meters tuin, het is een krieltje maar ze vliegt makkelijk 5 meter hoog. Je kunt ook kippen op afstand adopteren.

Brent

Bericht door Brent » di apr 29, 2014 12:45

Ik merk toch dat ik er een stuk anders insta omdat ik een levensbeschouwelijke invalshoek heb en jullie zo te lezen niet.
De mensen waarmee ik relaties had/heb waren allemaal minimaal lacto-vegetarisch en allemaal deden ze aan meditatie en vrijwilligerswerk. Door die levensbeschouwing zat dat allemaal "in het pakket" van dat "spirituele humanisme".

Maar mensen die dat niet hebben of willen, zitten vaker met dit soort dillemma's bij partnerkeuzes en/of de opvoeding van hun kinderen.
Dan ben je toch afhankelijker van de hoe de persoonlijkheid van je partner daar in de toekomst mee om zal gaan als er kinderen zijn.
Voor mijzelf is het veel meer dan dierenleed alleen.
Als ik een partner had die alcohol of drugs zou gebruiken, zou ik daar ook al grote moeite mee hebben (genoeg om er niet aan te beginnen), het is meer de algemene levensinstelling of levensbeschouwing bij mij.

Misschien dat vrouwen meer geneigd zich aan te passen aan hun partner en daar makkelijker vrede mee hebben of zeg ik nu iets seksistisch?
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Fruity

Bericht door Fruity » di apr 29, 2014 13:00

Brent, Ik moet zeggen dat ik me in jouw verhaal het beste kan vinden. Ik ben nog lang niet zover, maar we (jawel, mijn vriend ook) houden ons ontzettend bezig met spiritualiteit. Zonder verwijt, maar daarom begrijp ik eigenlijk niet dat hij in die ontwikkeling achterblijft. Hij zegt daar bewust voor te kiezen, struisvogel mentaliteit, omdat hij wil blijven genieten dus. anderzijds zegt hij dat vlees niet nodig is en dat mensen die zeggen dat ze het nodig hebben uit hun nek kletsen. Maar daarnaast wil hij het dus wel zelf blijven doen, puur omdat hij het lekker vindt.

Spiritualiteit houdt voor mij ook in dat ik moet leren accepteren dat iedereen anders is, daar heb ik zelf wat moeite mee. Ik kan me vrij druk maken terwijl dat soms niet nodig is. Dus dit is een goede leerles voor mij. Compromissen zoeken, zorgen dat het werkt en dan samen (met zn 3tjes) de toekomst in.

Zelf doe ik daarnaast vrijwilligerswerk op een boerderij in de tuin, dus neem vaak de heerlijkste groentes mee naar huis, waar we samen van genieten! Er zijn dus ook ontzettend veel leuke dingen die we samen delen op gebied van groentes en fruit.

Als ik nu een partner zou moeten kiezen, zou ik gaan voor een veganist. Of in iedergeval veel meer in die hoek zoeken. Maar omdat we al een paar jaar samen zijn en elkaar niet kwijt willen, wil ik een compromis zoeken en daarom niet zomaar opgeven. Dus wellicht heb je gelijk en wil ik me veel aanpassen, maar staat tegenover dat hij dat gelukkig ook wil. Omdat dit dus nog vrij kort speelt komen we er alleen nu nog niet uit en hebben we daar soms een beetje hulp bij nodig.

Assie; Leuk om te lezen dat jouw vriend eigenlijk stiekem toch meer veggie/vegan is dan hij zelf toe wil geven haha. En nee die kip komt er absoluut niet. dat zou te belachelijk zijn. maar ik ben gewoon benieuwd of er mensen zijn die de logica van hem inzien. (geen dierenleed dus ei consumptie kan en mag dan wel of niet?). Kip addopteren ga ik overigens ook niet doen. Gewoon alles op zn tijd, als we een tuin hebben komt er wel een kip.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di apr 29, 2014 16:40

Brent schreef:Ik merk toch dat ik er een stuk anders insta omdat ik een levensbeschouwelijke invalshoek heb en jullie zo te lezen niet.
De mensen waarmee ik relaties had/heb waren allemaal minimaal lacto-vegetarisch en allemaal deden ze aan meditatie en vrijwilligerswerk. Door die levensbeschouwing zat dat allemaal "in het pakket" van dat "spirituele humanisme".

Maar mensen die dat niet hebben of willen, zitten vaker met dit soort dillemma's bij partnerkeuzes en/of de opvoeding van hun kinderen.
Dan ben je toch afhankelijker van de hoe de persoonlijkheid van je partner daar in de toekomst mee om zal gaan als er kinderen zijn.
Voor mijzelf is het veel meer dan dierenleed alleen.
Als ik een partner had die alcohol of drugs zou gebruiken, zou ik daar ook al grote moeite mee hebben (genoeg om er niet aan te beginnen), het is meer de algemene levensinstelling of levensbeschouwing bij mij.

Misschien dat vrouwen meer geneigd zich aan te passen aan hun partner en daar makkelijker vrede mee hebben of zeg ik nu iets seksistisch?
Ik heb me nooit aangepast aan iemand, mensen om mij heen passen zich aan aan mij.
Ik ken helaas geen enkele vega(n) :roll:

Toen ik mijn vriend leerde kennen was het klaboem-raak. Zoveel raakvlakken en dan het niet eten van vlees niet. Ik denk dat de liefde om meer draait en dat je dichter bij elkaar komt als je elkaars keuzes respecteert. En toen ik 20 jaar was, hield ik me totaal niet bezig met het wel of niet krijgen van kinderen, dit is pas jaren later gekomen. Ik wil(de) geen kinderen voor mezelf, maar om de liefde met mijn vriend te delen. Ik zou nooit alleen kinderen willen of met een ander.

Fruity

Bericht door Fruity » di apr 29, 2014 17:03

Precies, er is meer dan alleen het veganisme. Als alles verder klopt, kun je het niet alleen daar vanaf laten hangen. Ofja, dat kan wel, maar dat is ieder voor zich. Ik denk dat het vrij normaal is dat je er dan toch voor wil gaan een een compromis wil zoeken. Daar draait het tenslotte in relaties toch wel vaak om.. samengroeien en compromissen sluiten voor de dingen waar je anders over denkt. Stel je vindt iemand die wel 100% zelfde denkt kwa voedsel, zul je weer op een ander vlak elkaar tegemoet moeten komen :)

Toch snap ik wel wat Brent bedoelt hoor. Je maakt samen een bepaalde groei door en hoopt elkaar daarbij niet uit het oog te verliezen. Gebeurt dit wel, zul je je moeten aanpassen tenzij de verschillen te groot worden en dat niet meer lukt. en misschien doen vrouwen dat aanpassen over het algemeen iets meer dan mannen, maar bij ons is het eerlijk gezegd best wel andersom en probeer ik er nu juist 50/50 van te maken, omdat ik dit graag wil laten werken.

Lisa

Bericht door Lisa » wo sep 24, 2014 19:51

Kom soms best wel een lastige situaties tegen, waarbij ik denk, moet ik nou toegeven of niet?
Nu wilde mijn moeder weer pannenkoeken eten met mijn dochtertje volgende week, ik heb nu nee gezegd omdat we die avond ook al uit eten gaan, maar ik heb ook liever niet dat ze pannenkoeken eet eigenlijk.
Maar mijn vriend vind weer dat ik niet overal een probleem van moet maken want dan kan ze helemaal niks meer eten.
En ze moet later toch ook gewoon kunnen meedoen met vriendinnetjes op school en met kinderfeestjes taart kunnen eten enzo.

Ik ben het hier maar deels mee eens.
Als ik steeds ja zeg tegen de 'gezellige' uitjes, geef ik naar mijn idee de boodschap "het is oke om dieren te doden als jij daar een gezellig middagje voor terugkrijgt" naar mijn dochter.
Ik vind het nooit oke om dieren te doden, dan maar wat 'moeite' doen voor een vegan alternatief.

Maar ik ben misschien ook onredelijk om te denken dat heel de wereld zich opeens aanpast aan mij omdat ik opeens besluit vegan te worden.
Ik geef nog wel eens toe dus, maar blijf het lastig vinden soms om een middagweg te vinden.

*rustig forum hebben jullie trouwens zeg, weinig actie haha :p

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo sep 24, 2014 20:39

Kun je je moeder een vegan pannenkoekenrecept laten maken? Zoals deze https://www.facebook.com/notes/vegan-su ... 0459075073

Als je man er niet achter staat is het denk ik heel lastig om jullie kind altijd vegan te laten eten. Er zijn vegan ouders die hun kinderen altijd een vegan alternatief meegeven voor feestjes/tractaties en dergelijke zodat ze niks hoeven 'missen', maar dat vergt planning en vasthoudendheid. Buitenshuis vegetarisch en thuis vegan is voor jullie misschien een goede tussenoplossing.

Veel actieve forumleden zijn druk met de voorbereidingen voor de veganchallenge of bloggen voor MoFo, daarom is het nu extra stil denk ik.

Lisa

Bericht door Lisa » wo sep 24, 2014 20:53

Als ik op de link klik zie ik allemaal andere links.
Maar nee mijn moeder doet niet mee aan mijn 'onzin'
Voor thuis is het echter wel een goed idee!

En ik denk dat we buitenshuis dan inderdaad maar voorlopig vegetarisch moeten aanhouden voor haar. Goeie tip bedankt. Mooie middenweg.
En als ze later wat ouder is en ze kan zelf beslissen wil ze misschien zelf wel de overstap maken naar vegan lifestyle.

Bedankt voor je antwoord.

En de vegan challenge was ik even vergeten ja.
Dat is 1 van de redenen dat ik vegan ben geworden.
Wilde graag meedoen met de challenge, kijken of het me zou lukken, maar ik ben al wat eerder begonnen en ik ga nooit meer terug! Haha :D

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo sep 24, 2014 21:34

Oeps, die link was voor iemand anders op een ander forum bedoeld :oops:

Dit zijn de pannenkoeken: http://veganchallenge.nl/pannenkoeken/

Lisa

Bericht door Lisa » wo sep 24, 2014 21:50

Oh ja die doet het.
En helemaal niet moeilijk, dat kan ik zelfs! :mrgreen:
Volgens mij heb ik zo ook een keer tortillas zelf gemaakt, leek op beetje op dit recept geloof ik, was ook heel makkelijk en erg lekker.

Dankjewel! :hippy:

tegenlicht
Leefwijze: flexitarier

Bericht door tegenlicht » di okt 17, 2017 15:21

Hi Fruity,

Ik las de berichten wisselingen en ook dat deze al stamt van een tijdje geleden. Ik was benieuwd hoe het is afgelopen, ben je er in geslaagd vegan te blijven?
Ik vraag het omdat wij bezig zijn met de voorbereiding van een uitzending van VPRO s Tegenlicht, waarin we mensen aan het woord willen laten, die het roer hebben omgegooid om bewust en duurzaam te kunnen leven. Ik zou graag met je daar over van gedachten wisselen.

met vriendelijke groet,

Jorien

@rno

Bericht door @rno » di okt 17, 2017 18:44

Hoi Jorien,

Fora raken een beetje ondergesneeuwd door twitter, facebook en instagram. Daarom is het niet zo druk hier.

Mvg,

@rno
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

tegenlicht

Bericht door tegenlicht » wo okt 18, 2017 9:59

Hi @rno,

heb je een tip hoe ik in contact kan komen met mensen die vegan willen worden? of dat net zijn?

groet!

jorien

@rno

Bericht door @rno » wo okt 18, 2017 13:43

Op 28 en 29 oktober is er een Vegfest in de Jaarbeurs van Utrecht. Daar komen vast een heleboel (beginnende) veganisten. Ik denk dat ik daar zondag rondloop.

https://www.vegfest.nl/
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

tegenlicht

Bericht door tegenlicht » do okt 19, 2017 16:28

ok, dat is een goed idee,
wij komen zondag dan ook even kijken.
is het idee elkaar daar even te ontmoeten? jij kent waarschijnlijk veel mensen daar?

groeten

Jorien

Plaats reactie