Melk drinken

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
mamavans
Leefwijze: vegetarier

Melk drinken

Bericht door mamavans » zo mei 25, 2014 17:08

Onze dochter is 13 maanden en kreeg tot nu toe borstvoeding. De bedoeling die we hadden was eigenlijk om haar borstvoeding te geven tot de natuurlijke speenleeftijd was bereikt (ergens tussen 3 en 7 jaar) en daarna gewoon helemaal geen melk meer. Maar nu is ze uit zichzelf aan het afbouwen. Soms wil ze nog 1 of 2 keer op een dag drinken en soms dagen achter elkaar helemaal niet. Ze weigert dan de borst en gaat vervolgens aan het aanrecht hangen of komt met haar beker aan om aan te geven dat ze iets anders wil drinken. Gekolfde melk wil ze niet, ook niet als het vers gekolfd is. Ze drinkt nu overdag veel water, zelfgemaakte sapjes (door vers fruit te pureren en te mengen met water) en 1 tot 2 keer per dag thee. Dus ze komt wel aan voldoende vocht. Maar ze is pas 13 maanden en de natuurlijke speenleeftijd is nog lang niet bereikt dus volgens de natuur zou ze nu nog moedermelk nodig hebben. We willen het haar niet opdringen want dan krijgt ze er straks een afkeer van en wil ze helemaal niet meer. Dus wat we zoeken is een goede vervanging van moedermelk waar voldoende voedingsstoffen in zitten voor haar. Ik ben al dagen aan het zoeken en rondgevraagd op 2 verschillende forums maar ik kom er niet uit. Iedereen komt maar met "toch gewoon koemelk geven" maar dat willen we echt niet. Heeft iemand hier een idee wat voor soort melk we haar kunnen geven die voedzaam is voor een dreumes van 13 maanden? Of een andere manier waarop ze aan voldoende voedingsstoffen komt die ze anders uit melk zou halen?
Bezig met een zoektocht naar gezonde voeding voor onze dochter van april 2013.

Mystique
Leefwijze: veganist

Re: Melk drinken

Bericht door Mystique » zo mei 25, 2014 17:16

Ik heb er de ballen verstand van, maar heb je wel eens geprobeerd om moedermelk met sap te mengen? Zo krijgt het een ander smaakje en wilt ze het dan misschien wel drinken?

Nogmaals, ik ben een complete leek, dus excuses als ik de grootste onzin verkondig. ;)

mamavans

Bericht door mamavans » zo mei 25, 2014 17:22

Moedermelk laat zich helaas met heel weinig mengen. Met sap mengen heb ik alleen nog nooit geprobeerd. Ik heb wel al geprobeerd om het te bevriezen tot ijsjes, om er pap mee te maken (maar lukte niet) en om er pannenkoeken mee te bakken. De pannenkoeken gingen er goed in maar ik ga haar natuurlijk niet iedere dag pannenkoeken laten eten ;).

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » ma mei 26, 2014 9:20

Mijn dochter stopte met 15 maanden abrupt met de borstvoeding. Wij zijn overgestapt op sojamelk. Is er een reden waarom je geen plantaardige melk wilt geven?
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Marla

Bericht door Marla » ma mei 26, 2014 14:23

Ik ben gestopt met kolven toen mijn dochter 1 was en toen kreeg ze sojamelk of een andere plantaardige melk te drinken als ik er niet was.

mamavans

Bericht door mamavans » ma mei 26, 2014 14:31

Plantaardige melk vind ik prima alleen is dan dus de vraag welke plantaardige melk. Als het überhaupt nodig is want als het onnodig is verder dan houden we het gewoon bij het drinken wat ze nu krijgt (water, thee en af en toe sap). Over sojamelk hoor ik veel negatieve verhalen en kreeg ik het advies om dat in ieder geval niet te geven.

Marla

Bericht door Marla » di mei 27, 2014 10:35

Van wie hoorde je die verhalen? Ik heb zelf contact gehad met een kinderdiëtist en expliciet gevraagd naar soja. Hij zei dat het geen kwaad kon maar dat het sowieso altijd wel beter was om te variëren. Dat doen wij dus ook, de ene keer sojamelk, dan weer havermelk, etc. Maar sojamelk bevat wel veel meer eiwitten dan de andere soorten dus in het begin namen we toch wel meestal sojamelk. De verhalen over soja zijn volgens mij erg overdreven en vaak gaat het om het gebruik van soja eiwit concentraten, dan krijg je veel meer binnen dan bij normaal gebruik.

mamavans

Bericht door mamavans » di mei 27, 2014 10:57

Het ging erom dat sojamelk de hormoonhuishouding verstoort oid. Ik zal eens kijken of ik het terug kan vinden waar ik het las.

mamavans

Bericht door mamavans » di mei 27, 2014 11:09

Hier, dit zei iemand op een ander forum waar ik deze vraag stelde: "Wat voor mij wel zwaar woog, was dat sojamelk (en andere produkten met soja) werden afgeraden voor jonge kinderen omdat ze de hormoonhuishouding beinvloeden. Dit kwam ik zo vaak tegen, ook op pro-sojasites dat ik dat niet heb gegeven. "

Marla

Bericht door Marla » di mei 27, 2014 12:47

Volgens mij is er echt een anti-sojalobby bezig om dat soort verhalen de wereld in te helpen. Op dit forum kun je ook wel topics vinden van mensen die ongerust zijn over de hoeveelheid soja die ze binnen krijgen. Ik zal zo wel even wat zoeken.

Wen

Bericht door Wen » di mei 27, 2014 13:00

Er wordt helaas veel onzin verkocht. Ik zou mij toch baseren op hard wetenschappelijk bewijs zoals de site van Jack Norris.
Lees dit eens:
http://www.veganhealth.org/articles/soy_wth
http://www.veganhealth.org/articles/preginfchil#safe

Ik zou zeker geen soja vermijden. Soja is heel gezond en word in andere landen al eeuwen gegeten, zonder gevolgen.

Plaats reactie