Welke melk?

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Welke melk?

Bericht door Assie » do nov 27, 2014 17:47

Voor het neefje van een vriendin heb ik een vraag:

Hij wordt 2 december 5 maanden. Hij heeft 4,5 maand borstvoeding gehad en toen zijn ze overgestapt op de fles. Hij blijkt een koemelk allergie te hebben en vanuit het ziekenhuis kregen ze het advies voor Nutricia. Volgens mijn vriendin en ik zit daar best veel rotzooi in.

Wat geven jullie je baby en kan ik aanraden? Is er nog iets anders dan soja?

Lisa

Re: Welke melk?

Bericht door Lisa » do nov 27, 2014 18:04

Oh wat jammer dat ze na 4,5 maand als op de fles zijn overgestapt anders had ik mamamelk gezegd.
Verder zou ik het echt niet durven zeggen

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do nov 27, 2014 18:26

Ik weet de reden daarvan niet maar dat zou ik inderdaad ook zeggen, echt jammer.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do nov 27, 2014 19:07

Dietisten raden af om kinderen onder de één jaar gewone koemelk of plantaardige melk te geven in plaats van moedermelk of formule. Gewone niet-formule melk bevat namelijk niet de juiste voedingsstoffen voor kleine kindjes, er zit vooral te weinig ijzer in. Als je vriendin dus geen moedermelk meer geeft is formule melk dus het beste alternatief, zeker nu haar kindje nog zo jong is. Kinderen ontwikkelen zich goed op sojaformule zoals die van Nutricia. Als je goed zoekt zijn er wel alternatieven. In België en Frankrijk bestaat er bijvoorbeeld formule op rijstbasis, Novolac Novarice: http://www.novalac.com/en/our-products/novarice.html
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do nov 27, 2014 22:05

Wat ik begreep is dat het neefje poedermelk obv koemelk had gekregen en daarvan ziek is geworden.
Ik zal de tip over de Novolac doorgeven, bedankt.

Framboos

Bericht door Framboos » vr nov 28, 2014 7:35

Martine schreef:In België en Frankrijk bestaat er bijvoorbeeld formule op rijstbasis, Novolac Novarice: http://www.novalac.com/en/our-products/novarice.html
Maar is dat ook net zo gezond? Ik snap dat dat voor topic-opener niet zo interessant is, maar ben benieuwd. Zijn de plantaardige alternatieven voor formule net zo goed als de koemelkvarianten?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr nov 28, 2014 7:54

Van sojaformule is bekend dat de kindjes zich daar net zo goed ontwikkelen als op koemelk formule. De rijstformule bestaat nog niet zo lang, dus daar is waarschijnlijk minder onderzoek naar gedaan.

Framboos

Bericht door Framboos » vr nov 28, 2014 8:50

O echt? Je hebt vast niet ergens een onderzoek liggen..? En weet je toevallig ook of die kinderen vaker een soja-allergie krijgen?

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr nov 28, 2014 10:17

Ik vind het best interessant ook al heb ik zelf geen kinderen. Heb me wel eens afgevraagd wat ik zou moeten doen als BV geen optie zou zijn. Heb in de supermarkten de conclusie getrokken dat poedermelk vol stoffen zit die ik zelf niet binnen zou willen krijgen, dus een kind ook niet zou willen geven.

Framboos

Bericht door Framboos » vr nov 28, 2014 12:48

Wat dan, bijvoorbeeld?

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr nov 28, 2014 12:58

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr nov 28, 2014 13:49

Vegan dietist Jack Norris over soja versus koemelk formule: http://jacknorrisrd.com/response-to-not-soy-fast/
While I can understand the concern given that some infants are eating nothing but soy, the most important study to date, tracking adults who were fed soy formula as infants, provides assurance that there is no reason to be concerned about thyroid or reproductive function (95). Furthermore, the American Academy of Pediatrics and the National Toxicology Program considers soy formula safe.

The Beginnings Study is an ongoing study examining the effects of formula on child development (86). It is in its early stages with findings from children only a year old, but to date no negative effects of soy have been found on growth, sex organs, or neurological development compared to children on cow’s milk formula.

Some research shows that is best to choose a soy formula with DHA, and it is important to note that soy-formula is not intended for pre-term infants.
Hier kun je meer lezen over de onderzoeken die Norris citeert: http://www.veganhealth.org/articles/soy_wth#formula

Plaats reactie