Hallo

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
Dvegan
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Hallo

Bericht door Dvegan » zo dec 06, 2015 20:33

Hoi!

Ik ben Nathalie, ben 29 jaar en sinds een aantal maanden veganist om ethische redenen. Al ruim 3 jaar ga ik als vegetariër door het leven en nu sinds een aantal maanden de stap naar veganisme gemaakt. Ik zit nog wel een beetje in de overgangsfase, maar 98% van de tijd eet ik veganistisch. Ik vind het leuk om met andere mensen hierover te praten daarom heb ik mij dus hier aangemeld.

Groetjes Nathalie

Brent

Re: Hallo

Bericht door Brent » zo dec 06, 2015 20:50

Hoi Nathalie, petje af dat je het vanuit ethische motieven doet, de overschakeling.
Ik zit al tijden in een overgangsfase en val nog altijd voor de bijna wekelijkse kant-en-klaar pizza met 4 kaassoorten.
Verder ben ik sinds een jaar of 10 goed gewend geraakt aan het leven (vrijwel) zonder zuivel.
Na een periode met soyamelk, soyakaas (tofoe) en soya-yoghurt, ben ik inmiddels ook daar weer mee gestopt.
Lacto-vegetarier was ik sinds mijn twintigste.

Vaak zitten met mensen nog met angsten voor tekorten, het idee dat je flink aan de eiwitten moet en allerlei stoffen zoals calcium tekort zou komen met planteneten zit er diep in bij veel westerlingen.
Neem je al B12-vitamine in als supplement?
Die komt alleen voor in de grond in bacterien (ongewassen groenten, wortelen en knollen) en in je eigen darmen, maar als je geen poepeter bent (zoals veel zoogdieren wel doen soms), dan zijn pilletjes noodzaak als je vegan eet.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Maarten

Bericht door Maarten » zo dec 06, 2015 21:50

Welkom Nathalie, tof dat je hier komt kijken. Ik ben nu zo'n 7 maanden veganist, ook om ethische redenen. Later kwam ik erachter dat het ook nog eens gezonder is om veganist te zijn als je goed op je voedingswaarden let. Geen inname van cholesterol, een lagere bloeddruk en een verlaagde kans op kanker, hart- en vaatziekten, diabetes, nierziekte en ga zo nog maar even door. :) Ik vind het nu erg leuk om te experimenteren met mijn eetpatroon en eet steeds gezonder, terwijl ik mijzelf er eerder nooit zo mee bezig hield.

Dvegan
Contacteer:

Bericht door Dvegan » wo dec 09, 2015 17:26

Bedankt Brent en Maarten voor jullie berichtje.

@Brent, Dat is nu ook precies het product wat ik een 1 keer per maand eet pizza met kaas haha. Een b12 supplement neem ik ook inderdaad, dat had ik al op meerder site's gelezen dat het nemen van b12 verstandig is. Ja mijn familie stond en staat zelfs nog niet helemaal achter mijn keuze. Mijn ouders zijn nog van de generatie die elke dag een liter melk drinken ongeveer en elke avond aardappelen, groenten en vlees eten. Mijn keuze om als veganist te leven vinden ze maar vreemd, maar ik voel mij hier goed bij en ik heb ook vaak de indruk dat ze zelf niet geconfronteerd willen worden met de werkelijkheid met betrekking tot het dierenleed.

@Maarten, dat is inderdaad ook iets waar ik mij in heb verdiept de afgelopen tijd, veganistisch eten heeft ook nog eens heel veel gezondheidsvoordelen. Super toch! Ik probeer ook zoveel mogelijk wholefoods te eten en eet ook gezonder dan tijdens mij jaren als vleeseter. Vreemd eigenlijk dat toen niemand problemen had met mijn ongezonde keuzes en het normaal vond en nu als veganist ze mijn gezonde keuzes vaak nog afkeuren ;)

Plaats reactie