Ik stel me voor

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
Pindaprak
Leefwijze: veganist

Ik stel me voor

Bericht door Pindaprak » za dec 12, 2015 23:30

Hallo iedereen. Ik ben nu sinds een paar weekjes veganistisch gaan eten. Dit wou ik eigenlijk al een tijdje, maar ik was bang dat dit er voor zou zorgen dat ik minder goede resultaten zou behalen in de sportschool. Ik sport namelijk graag, drie keer per week krachttraining en op de andere dagen een stukje joggen. Voordat ik mij een beetje ging verdiepen in veganistisch eten was ik bang dat ik niet genoeg eiwit binnen zou krijgen (net zoals vele mensen denken), maar tot nu toe lukt het wel.

Ik weeg 72kg en ben ongeveer 1,90m lang. Ik wil eind december 74 wegen en weer een stukje sterker zijn :D Ik krijg nu ongeveer 150/160g eiwit per dag binnen van verschillende bronnen, waarvan 30/40 gram van erwteneiwit poeder komt.

Anyways: Sinds dat ik veganistisch ben gaan eten heb ik gelukkig nog steeds progressie gemaakt met sporten, dus daar ben ik blij mee, maar ik heb wel problemen met het vinden van eiwitrijke recepten (elke dag linzen en bonen door de middag wordt saai) en daarom heb ik mij aangemeld op dit forum, in de hoop dat er nog meer sporters zijn die meer ervaring hebben met voeding en sport.

Tot ziens!

Martine
Moderator

Re: Ik stel me voor

Bericht door Martine » zo dec 13, 2015 8:30

:welcome: Pindaprak

Ik ben niet bepaald een sporter, maar ik hou wel heel veel van koken, dus misschien kan ik je wel helpen om minder saai te eten. Behalve linzen en bonen zijn er natuurlijk nog veel meer plantaardige eiwitbronnen, zoals tofu, tempeh en seitan. Seitan is gemaakt van tarwe en lijkt qua textuur een beetje op vlees, heel lekker. Uit de winkel is het vrij duur, maar je kunt het ook zelf maken van tarweglutenpoeder en dan is het heel goedkoop en ook nog eens lekkerder dan het kant-en-klare spul. Ook producten zoals sojayoghurt en sojamelk zijn redelijk eiwitrijk, net als (volkoren) granen en pinda's (goeie nickname heb je gekozen!). Je zou dus bijvoorbeeld ook gewoon volkorenbrood met pindakaas kunnen eten tussen de middag.

Om bonen en linzen niet saai te laten worden is het belangrijk om lekker veel kruiden te gebruiken en daarmee te variëren. Denk aan een Mexicaanse of Indiase kruidenmix of Thaise currypasta. Ook met de vorm van peulvruchten kun je veel variëren. Je kun ze pureren voor een broodsmeersel, of er burgers van maken. Als je kikkererwtenmeel koopt, kun je daar hele lekkere omelet-achtige pannenkoeken van bakken. Bij biowinkels kun je pasta kopen die gemaakt is van peulvruchten zoals linzen en soja.

Kijk even naar deze linkjes voor kook-inspiratie:
Peulvruchten: https://vegetus.nl/tag/peulvruchten/
Seitan, tempeh en andere vleesvervangers: https://vegetus.nl/tag/vleesvervanger/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » zo dec 13, 2015 12:05

Welkom! Vergeet niet alle verschillende noten en zaden. Als ik op een dag geen peulvruchten eet dan krijg ik wel eiwitten binnen via zelfgebakken brood vol met zaden en belegd met notenpasta, pindakaas, tahin of appelstroop. Net als jij hou ik van sport, al ben ik niet zo bezig met aankomen. Als krachttraining doe ik liever wat gymnastiek dan dat ik met halters aan de slag ga. Ondanks dat heb ik in een paar jaar best wat kilo's spierweefsel gekweekt. Dat gaat eigenlijk prima met mijn dieet.

Wel denk ik dat je realistisch moet blijven. 2 kg spiermassa kweken in 19 dagen tijd is onmogelijk en het nastreven hiervan lijkt me niet gezond. Als de weegschaal zoiets aangeeft dan betekent het dat je vocht vasthoudt of dat je lichaam meer reserves heeft opgeslagen. Het is grotendeels geen spiermassa. Als je wil groeien denk ik dat je heel tevreden kan zijn met 100 gram spiermassa per week. Dat is ruim 5 kg in een jaar tijd! Geleidelijke groei is bovendien veel beter voor je gewrichten, pezen en ligamenten. Je hoeft je natuurlijk geen onnodige beperkingen op te leggen, maar blijf eerlijk tegen jezelf.

Veel succes met trainen en met het samenstellen van het ideale dieet. Ik hoop dat het forum een leerzame en plezierige plek voor je is.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Maarten

Bericht door Maarten » zo dec 13, 2015 14:22

Welkom Pindaprak! Het is zeker nog mogelijk om progressie te boeken als je veganist bent, mogelijk zelfs nog makkelijker. Patrik Baboumian, één van de sterkste mensen ter wereld, heeft diverse wereldrecords op zijn naam staan met zijn geheel plantaardige dieet. https://www.youtube.com/watch?v=ZTaGZ6KLDwI

Pindaprak

Bericht door Pindaprak » zo dec 13, 2015 19:43

Bedankt voor het reageren! Ik ga zo even op zoek naar recepten met tempeh en seitan. Heb laatst een seitanburger op en die was erg lekker.

2 kilo aankomen in 19 dagen is trouwens niet een onrealistisch doel voor mij, aangezien 74kg mijn oorspronkelijke gewicht is. Ik was per ongeluk flink afgevallen toen ik een tijd van huis was. Dat ik plotseling afval gebeurd wel vaker als ik van huis ben en geen macht heb over wat ik eet. Verloren spiermassa terug krijgen gaat bij mij altijd een stuk sneller dan nieuwe spiermassa opbouwen. Sinds ik weer thuis ben en weer ben gaan sporten ben ik al 9 kilo aangekomen. Natuurlijk is dat niet alleen maar spiermassa, want dat kan haast niet, maar ik gok ongeveer 70% spiermassa en 30% vet, wat normaal is bij bulken.

franske
Leefwijze: vegetarier

Bericht door franske » ma dec 14, 2015 13:46

Kijk en lees op

http://www.veganbodybuilding.com/

Als extra toevoeging kun je denken aan

https://xxlnutrition.com/nl/nld/xxl-nut ... en-protein

Maar het is idd voor een krachttrainer erg goed zoeken om niet steeds hetzelfde te moeten eten

Brent

Bericht door Brent » ma dec 14, 2015 16:31

Welkom Pindaprak,

Als je flink traint gaat je systeem meer lichaamseiwitten aanmaken voor extra spieraanmaak waarvoor je iets extra (essentiele) aminozuren nodig hebt ten opzichte van het basisniveau.
Bedenk wel dat alle aminozuren die je teveel consumeert naar de verbranding gaan en de zuurvormende afbraakproducten daarvan schaden je lichaam.

Verreweg de meeste westerlingen nemen veel te veel eiwitten tot zich en krijgen op een gegeven moment daardoor gezondheidsproblemen.
Zodra je te weinig aminozuren binnen krijgt voor de gewenste extra spieraanmaak, krijg je ontzettende trek in voedingsmiddelen die eiwitrijker zijn dan de meeste groenten, granen en het meeste fruit.
Kunstmatig overdreven aan de eiwitrijkere voeding gaan is dus onnodig en zelfs schadelijk voor je lijf.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Ricardo25
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Ricardo25 » wo dec 16, 2015 9:29

Hey Pindaprak, grappig.. mijn grootste angst bij het worden van een veganist was ook het verliezen van spiermassa. Check voor de grap ff de topics "Stel jezelf even voor" en "Het ideale eetpatroon" op dit forum. Daar vertel ik hoe mijn dagelijkse voeding er (ongeveer) uitziet.

Ik train zelf ongeveer 5 keer per week en ik voel me, sinds ik veganist ben, sterker dan ooit. Eerlijkheidshalve ben ik wel veel spiermassa verloren sinds ik geen vlees eet, maar dit komt omdat ik nog niet wist welke en hoeveel plantaardige eiwitten ik precies moest innemen.

Inmiddels gaat het beter en zie ik mijn spiermassa weer toenemen.

Elke dag bonen en linzen is zeker erg saai, hier had ik in het begin ook veel problemen mee. Wat je ook kan doen is zelf Hummus maken. Dit doe ik redelijk veel en in kikkererwten zitten veel eiwitten.

In broccoli, noten, avocado's, spinazie, mais en asperges bijvoorbeeld zitten ook veel eiwitten.

Zelf maak ik iedere dag (ochtend) een smoothie van vers fruit, en hier gooi ik 2 eetlepels Hennep Poeder in. Hier zit erg veel eiwit in en heeft daarnaast nog allemaal andere goede functies voor je lichaam.

Persoonlijk eet ik niks dat wordt gemaakt van Soja, omdat Soja zoals wij dat hier krijgen, genetisch gemodificeerd is. Tempeh en Tofu raak ik dus niet meer aan. Afgezien van het schadelijke "GMO" effect, bevat Soja ook veel Oestrogeen, wat een vrouwelijk hormoon is. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik behoud mijn mannelijkheid liever :wink:

Zelf ben ik 2 meter, weeg ik ongeveer 100 kilo en zit ik, voornamelijk doordat ik veganist ben geworden, op 15% als vetpercentage. Doel is 10%... Grootste voordeel van veganist zijn voor mij, is dat het gemakkelijker is om droog te trainen :wink:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo dec 16, 2015 10:50

Dankjewel voor je bijdrage Ricardo. Ik wil er wel even een kanttekening bij zetten...
Ricardo25 schreef:Persoonlijk eet ik niks dat wordt gemaakt van Soja, omdat Soja zoals wij dat hier krijgen, genetisch gemodificeerd is. Tempeh en Tofu raak ik dus niet meer aan. Afgezien van het schadelijke "GMO" effect, bevat Soja ook veel Oestrogeen, wat een vrouwelijk hormoon is. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik behoud mijn mannelijkheid liever :wink:
Dit is niet waar. In Nederland wordt vrijwel geen gmo soja verkocht aan consumenten. Alle grote merken zoals Alpro, AH huismerk etc. gebruiken sowieso gmo-vrije soja. Er bestaat bovendien niet zoiets als een schadelijk 'GMO effect' wat wetenschappelijk is aangetoond.

Soja bevat ook geen oestrogeen, dat is een fabeltje. Er zitten wel stoffen in die op hormonen lijken, maar voor zover bekend hebben die bij normale consumptie een positieve invloed op de gezondheid, zowel bij vrouwen als mannen. Lees daarover bijvoorbeeld dit artikel van een vegan diëtist: http://jacknorrisrd.com/response-to-not-soy-fast/

Ricardo25
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Ricardo25 » wo dec 16, 2015 12:47

Martine schreef:Dankjewel voor je bijdrage Ricardo. Ik wil er wel even een kanttekening bij zetten...
Ricardo25 schreef:Persoonlijk eet ik niks dat wordt gemaakt van Soja, omdat Soja zoals wij dat hier krijgen, genetisch gemodificeerd is. Tempeh en Tofu raak ik dus niet meer aan. Afgezien van het schadelijke "GMO" effect, bevat Soja ook veel Oestrogeen, wat een vrouwelijk hormoon is. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik behoud mijn mannelijkheid liever :wink:
Dit is niet waar. In Nederland wordt vrijwel geen gmo soja verkocht aan consumenten. Alle grote merken zoals Alpro, AH huismerk etc. gebruiken sowieso gmo-vrije soja. Er bestaat bovendien niet zoiets als een schadelijk 'GMO effect' wat wetenschappelijk is aangetoond.

Soja bevat ook geen oestrogeen, dat is een fabeltje. Er zitten wel stoffen in die op hormonen lijken, maar voor zover bekend hebben die bij normale consumptie een positieve invloed op de gezondheid, zowel bij vrouwen als mannen. Lees daarover bijvoorbeeld dit artikel van een vegan diëtist: http://jacknorrisrd.com/response-to-not-soy-fast/
Ha Martine, jij ook bedankt voor jouw bijdage.

Helaas lijkt het erop dat je onvoldoende of i.i.g. verkeerd bent geïnformeerd wat betreft Soja en GMO's. Daarnaast bestaat de moderne Soja zeer zeker uit GMO's.

Soja bevat, zover ik zelf kan "onderzoeken", wel degelijk Oestrogeen en is absoluut schadelijk voor je:

Voorbeeld 1: http://jessevandervelde.com/soja-vleesv ... strogenen/

Voorbeeld 2: http://jenaidavanwijk.com/10-redenen-wa ... gezond-is/

Voorbeeld 3:http://www.ingevanhaselen.nl/voeding/zi ... fu-gezond/

Wat GMO's betreft: Een GMO, ofwel "genetisch gemodificeerd organisme", zijn producten die dusdanig bewerkt zijn dat ze op zichzelf een gif zijn voor mensen. Ze bestaan nu ongeveer 14 jaar en zijn in de markt gekomen puur en alleen om winst te behalen. Monsanto is hier het beste voorbeeld van.

GMO-producten zijn producten die vol zitten met bestrijdingsmiddelen tegen onkruid en insecten, zodat de oogst niet in gevaar komt en de supermarktschappen altijd vol zitten.
Ik vind het hoogst opmerkelijk dat je er aan twijfelt of GMO's schadelijk zijn. Natuurlijk zijn ze dat.

Daarnaast zei je dat er geen wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar de effecten van GMO's. Uiteraard zijn er onderzoeken naar gedaan, en die wijzen allemaal uit dat de gevolgen extreem slecht en schadelijk zijn voor mensen:

Voorbeeld 1: http://thehealthavengers.com/earth-shat ... ned/?t=MAM

Voorbeeld 2: http://althealthworks.com/2494/mit-rese ... c-by-2025/

Voorbeeld 3: http://www.gmoseralini.org/faq-items/wh ... -findings/

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » wo dec 16, 2015 15:26

Het is gemakkelijk te controleren welke soja-producten wel of geen GMO bevatten, immers staat de oorsprong op de verpakking. Consumenten lijken nogal eens te vergeten dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor wat ze eten. Veel mensen kiezen voor gemakkelijk en goedkoop en willen niet weten wat ze naar binnen werken. Dat neemt natuurlijk niet weg dat een bedrijf dat claimt voedsel aan te bieden ook werkelijk voedsel moet aanbieden en geen *onrein caloriehoudend organisch materiaal*. Er zijn voldoende alternatieven, maar die worden door consumenten gezien als "te duur". Dit heeft meer te maken met de voedsel-mag-niks-kosten-cultuur die de afgelopen decennia is opgekomen dan met de (on?)redelijkheid van de prijzen die voor gezond voedsel gevraagd worden. Op deze manier zullen bedrijven als Monsanto natuurlijk nooit ophouden met bestaan, er blijft immers veel vraag naar hun goedkope surrogaatvoedsel. Hiermee doel ik overigens niet eens zozeer op GMO, maar op de algehele methode genaamd "gangbare teelt". Gangbaar is tegenwoordig om alles wat groeit te besproeien met bestrijdingsmiddelen. Denk maar niet dat je dat spul er onder de kraan af kan wassen, de planten zijn ermee doordrenkt. Over bestrijdingsmiddelen zou ik nog meer zorgen maken dan over GMO op zich.

Soja bevat phyto-oestrogenen, dat is absoluut niet hetzelfde als oestrogeen. Phyto-oestrogenen zijn plantaardige stoffen die de oestrogeenspiegel in het lichaam kunnen beïnvloeden. Deze stoffen zijn niet verwant aan oestrogeen. Phyto-oestrogenen in soja zijn bijvoorbeeld isoflavonen. Als je door het eten van soja je hormoonspiegel uit balans wil brengen moet je er echt bizar veel van eten. Wat dat betreft is het prima veilig om het te eten. Bovendien bevat het veel nutriënten. Geloof niet al die flauwekul hypes. Je kan het zo gek niet bedenken of er is wel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Grappig genoeg zijn er vaak tegenstrijdige conclusies getrokken. Voorbeeld: "soja veroorzaakt borstkanker" en "soja helpt bij het voorkomen van borstkanker" zijn beide "aangetoond". Met de juiste formulering van hypothese en de juiste statistische methode is bijna alles aan te tonen.

Maar vooruit, als we hierover verder gaan discussiëren, laten we dat dan in het daarvoor bedoelde forum doen en niet in een welkomsttopic ;)
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

ijsbek
Contacteer:

Bericht door ijsbek » za dec 19, 2015 14:52

Ricardo25 schreef:Wat GMO's betreft: Een GMO, ofwel "genetisch gemodificeerd organisme", zijn producten die dusdanig bewerkt zijn dat ze op zichzelf een gif zijn voor mensen. Ze bestaan nu ongeveer 14 jaar en zijn in de markt gekomen puur en alleen om winst te behalen. Monsanto is hier het beste voorbeeld van.

GMO-producten zijn producten die vol zitten met bestrijdingsmiddelen tegen onkruid en insecten, zodat de oogst niet in gevaar komt en de supermarktschappen altijd vol zitten.
Ik vind het hoogst opmerkelijk dat je er aan twijfelt of GMO's schadelijk zijn. Natuurlijk zijn ze dat.
Sorry, maar dat een genetisch bewerkt product automatisch giftig is, is een non-sequitur. Pesticiden en andere bestrijdingsmiddelen zijn ook niet alleen op GMO-producten te vinden; deze producten zijn alleen zo bewerkt dat de gewassen niet aangetast worden door de pesticiden.
Monsanto is puur kwaadaardig en het knoeien met het genetische materiaal van ons voedsel is mogelijk een slecht idee, maar de bronnen die je geeft zijn absoluut geen bewijs. Zo staat er in het tweede artikel dat er geen directe correlatie is, zo'n correlatie kan ook puur toeval zijn; er zijn talloze correlaties te vinden tussen zaken die helemaal niks met elkaar te maken hebben. Het is vaak even opvallend als nietszeggend. Onderzoek op ratten is ook van beperkte waarde vanwege het simpele feit dat ratten geen mensen zijn. Bovendien gaat dat laatste onderzoek over de invloed van de pesticiden zoals round-up, niet over de invloed van het daadwerkelijke GMO-product.
Ik ben absoluut geen voorstander van GMO's, maar het is juist belangrijk om als tegenstander een genuanceerd beeld aan te houden, gebaseerd op feiten en een redelijke interpretatie van die feiten.

En wat betreft de soja die we hier in Nederland in de schappen hebben: onder EU-regelgeving zijn er 28 verschillende soorten GMO's die geïmporteerd mogen worden, waaronder soja en maïs. Verreweg het meeste hiervan is echter veevoer. De aanbieder van voedsel dat voor meer dan 0,9% uit GMO gewassen bestaat is wettelijk verplicht dit op het etiket aan te geven. De soja-producten die je in de supermarkt koopt bevatten in de regel geen genetisch gemodificeerde soja. Soms spelen fabrikanten wel in op de angst voor GMO's door op de verpakking te vermelden dat het product geen GMO's bevat, waardoor de indruk kan ontstaan dat andere producten zonder een dergelijke statement overkomen alsof ze het wel bevatten, maar tenzij het op het etiket is vermeld bevat een product ten hoogste minder dan een procent aan GMO-gewassen.
Just because no one judges you doesn't mean you should be careless as the forgiven.

Framboos

Bericht door Framboos » za dec 19, 2015 19:05

Ricardo25 schreef: Helaas lijkt het erop dat je onvoldoende of i.i.g. verkeerd bent geïnformeerd wat betreft Soja en GMO's. Daarnaast bestaat de moderne Soja zeer zeker uit GMO's.

Soja bevat, zover ik zelf kan "onderzoeken", wel degelijk Oestrogeen en is absoluut schadelijk voor je:

Voorbeeld 1: http://jessevandervelde.com/soja-vleesv ... strogenen/

Voorbeeld 2: http://jenaidavanwijk.com/10-redenen-wa ... gezond-is/

Voorbeeld 3:http://www.ingevanhaselen.nl/voeding/zi ... fu-gezond/

Voorbeeld 1: http://thehealthavengers.com/earth-shat ... ned/?t=MAM

Voorbeeld 2: http://althealthworks.com/2494/mit-rese ... c-by-2025/

Voorbeeld 3: http://www.gmoseralini.org/faq-items/wh ... -findings/
Als je dingen wilt 'onderzoeken' dan moet je misschien niet met bronnen van de eerste de beste websites van health coaches, mensen die een afslankprogramma proberen te verkopen of losse onderzoeken aankomen. De bronnen die jij aanhaalt zijn geen bronnen waar ik mijn voedselpatroon op zou baseren.

Ginny Messina en Jack Norris, dat zijn degelijke, fatsoenlijke wetenschappers, die weten hoe wetenschappelijk onderzoek werkt en hoe je studies moet lezen. Misschien moet je daar eens iets lezen.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za dec 19, 2015 22:34

Als jullie behoefte hebben aan nog meer discussie over dit onderwerp, open dan even een draadje in het discussie forum. Het is niet zo gezellig voor Pindaprak als zijn voorstel-topic wordt overgenomen door deze discussie (Martine als moderator)

Ik heb niet zo veel behoefte aan die discussie, dus ik ga zelf zo'n topic niet openen :wink: (Martine als zichzelf)

Plaats reactie