Hoi allemaal!

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
Lilu
Leefwijze: veganist

Hoi allemaal!

Bericht door Lilu » do jun 02, 2016 17:44

Ik ben Luna en ik ben nog niet zo heel lang veganistisch (voorheen pesco-vegetarisch) en ik heb wat moeite met mensen vinden met dezelfde ethische waarden.

Ik heb sowieso moeite met sociale contacten leggen. Onder andere omdat ik transgender ben, maar specifiek in de “vegan community” omdat ik een hekel heb aan populaire dieeten en aan anti-genetische modificatie bewegingen. Daarnaast kan ik erg ongezond eten.

Het lijkt me vooral leuk om mensen te vinden om recepten mee uit te wisselen en over ethiek te praten.

Peace
:hippy:

P.S. Weet iemand waar je glutenmeel kunt krijgen, en kan iemand een probioticum (om kaas mee te maken) aanbevelen?

Martine
Moderator

Re: Hoi allemaal!

Bericht door Martine » vr jun 03, 2016 12:31

Hoi Lilu :welcome:

Op dit forum is het een beetje stil de laatste tijd.

Als je op Facebook zit zou je eens kunnen kijken naar Super Vegans en Vegan Nederland. Dat zijn allebei groepen waar een positieve sfeer is voor LGBTQ mensen (de beheerders van Super Vegans zijn een homo stel). Er wordt vooral veel lekker eten gedeeld, maar ook wel over ethiek gesproken. Anti-gmo en diëten spelen inderdaad een grote rol voor veel vegans, maar ook dat proberen we in die groepen niet te veel naar voren te laten komen. Zelf ben ik ook pro-gmo en anti-dieet :)

Glutenmeel bestel ik altijd online bij De Zuidmolen. Als je een molenwinkel of warme bakker in de buurt hebt zou je het daar ook eens kunnen vragen. Om kaas te maken gebruik ik meestal een lepeltje sojayoghurt als probiotica, of ik maak zelf rejuvelac door quinoa een paar dagen in water te laten staat tot het gaat fermenteren.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Lilu

Bericht door Lilu » za jun 04, 2016 17:41

Martine schreef:Hoi Lilu :welcome:

Op dit forum is het een beetje stil de laatste tijd.

Als je op Facebook zit zou je eens kunnen kijken naar Super Vegans en Vegan Nederland. Dat zijn allebei groepen waar een positieve sfeer is voor LGBTQ mensen (de beheerders van Super Vegans zijn een homo stel). Er wordt vooral veel lekker eten gedeeld, maar ook wel over ethiek gesproken. Anti-gmo en diëten spelen inderdaad een grote rol voor veel vegans, maar ook dat proberen we in die groepen niet te veel naar voren te laten komen. Zelf ben ik ook pro-gmo en anti-dieet :)

Glutenmeel bestel ik altijd online bij De Zuidmolen. Als je een molenwinkel of warme bakker in de buurt hebt zou je het daar ook eens kunnen vragen. Om kaas te maken gebruik ik meestal een lepeltje sojayoghurt als probiotica, of ik maak zelf rejuvelac door quinoa een paar dagen in water te laten staat tot het gaat fermenteren.
Dankje voor de informatie Martine!
Ik gebruik facebook eigenlijk nooit maar zal toch eens kijken.

Heb meteen 5 kilo glutenmeel besteld, lekker seitan maken :P
Ja ik heb het kaasreceptenboek van Miyoko Schinner, dus ik maak al wel kaas met yoghurt en zelfgemaakte rejuvelac (uit boekweit), maar heb totaal geen oog (of neus) om te snappen wanneer het goed is. Ik snap dat het verrot moet ruiken maar dan vertrouw ik het juist niet haha

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za jun 04, 2016 19:13

Haha, ja dat is altijd een beetje een gokje met zelfgefermenteerde kaas. :-D Probiotica gaan dat probleem niet voor je oplossen vrees ik, want ook daarmee zit je na een dag of twee met een stinkende kaas waarvan je maar moet vertrouwen dat het goed is gegaan. Bij mij is het overigens nog nooit misgegaan, dus je kunt er denk ik gewoon op vertrouwen dan de rejuvelac of yoghurt zijn werk goed doet.

Super tof dat je zelf kaas maakt trouwens! Ik vind het ook heel leuk om te doen.

Lilu

Bericht door Lilu » zo jun 05, 2016 16:17

De hardere kazen die ik probeer zelf te maken (met rejuvilac) willen vooralsnog niet lukken...
Het is ook dat cashews best duur zijn en het voelt niet zo fijn als het allemaal de prullenbak in gaat. Niet dat ik me zo schuldig voel als ik deed toen dierlijke producten de afvalhoop op gingen!

Welke soorten kazen maak jij graag?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo jun 05, 2016 20:36

Ik maak vooral de roomkaasjes en de fondue. De harde vond ik niet zo lekker wat ik tot nu toe geprobeerd heb en ze lukten inderdaad ook niet allemaal.

Mijn lievelings kaasjes staan op mijn blog (ook recepten met vegan kaas uit de winkel): https://vegetus.nl/?s=kaas

Plaats reactie