Hoi Allemaal!

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
Dolfijn
Leefwijze: veganist

Hoi Allemaal!

Bericht door Dolfijn » vr jun 17, 2016 16:15

Hoi Allemaal.

Ik ben Emmy, 17 jaar woon in Drenthe op een zorgboerderij voor autistische mensen en probeer op mijn manier zoveel mogelijk vegan te leven en eten en ga in oktober meedoen aan de vegan challange om dan daarna hopelijk voor de rest van mijn leven vegan te blijven. Misschien word ik ook wel voor oktober vegan als ik mezelf daar toe kan aanzetten.

Ik ben in het begin van de brugklas vegetariër geworden omdat ik geen dieren wou eten. Mijn ouders vonden het direct goed! Ik ben daarna steeds strikter geworden wat ik wel en niet at. op dit moment draag ik geen dierlijke kleding meer, ik gebruik zoveel mogelijk dierproefvrije en vegan cosmetica en eet bijna geen dierlijke producten behalve af en toe bio zuivel/ei/honing. Ik probeer mezelf dan ook nog geen veganist te noemen al noemen mensen uit mijn omgeving me wel al vaak veganist. Ik heb nu geloof ik al meer dan een week alleen vegan producten gehad (misschien een fout e nummertje ofzo omdat ik de ingrediënten te snel doorlas).

Mijn ouders vinden alles dus helemaal oké en de zorgboerderij dus ook. Mijn ouders zijn door mij nu dus ook flexitariër geworden en op de zorgboerderij word er nu ook één keer per week geen vlees gekookt maar maken we vaak vegaballetjes (elke week een nieuw recept proberen).

Op dot moment betekend veganisme meer voor me dan alleen maar geen dieren willen doden. Het gaat mij er nu ook om dat een dier er niet is om de mens te dienen, het millieu, de medemens, gezondheid en stiekem ook om wat kilo's kwijt te raken.

Nog even over mijn autisme, ik heb een geen verstandelijke beperking (wat mensen nog wel eens van mij denken) maar ik kan soms dingen verkeert opvatten waardoor ik heftig reageer. Ook kan ik iets verkeerd uitdrukken waardoor een ander het verkeerd opvat. Ik heb hier vroeger op andere fora wel problemen mee gehad maar daar heb ik van geleerd en ik ben ook zelf wat ouder nu maar het is wel belangrijk om even te zeggen.

Wat nog meer misschien leuk/interessant is om te weten, ik hou van dieren en om daar mee bezig te zijn, ik hou van koken en bakken en om nieuwe (vegan) dingen te testen. Ook hou ik van creatief bezig zijn. Volgend jaar ga ik een thuis studie doen (waarschijnlijk dierverzorging) en ik hoop hier op het forum nog meer nuttige info te vinden over veganisme.

Groetjes Emmy.
Groetjes Emmy

Brent

Re: Hoi Allemaal!

Bericht door Brent » vr jun 17, 2016 18:13

Hey Emmy, welkom! :welcome:

Dit is een echt rustig forum, wel steeds nieuwe aanmeldingen, maar weinig ehm "verkeer".
Ben je al op Vegatopia geweest? Daar zitten ook wel flexanisten en andere vegans.

Knap dat het lukt op de boerderij, je zal toch apart dingetjes moeten koken dagelijks neem ik aan, behalve dan die ene dag in de week?
Ben je daar de enige die helemaal zonder vlees of vis eet?
Afvallen is niet echt een gevolg van stoppen met dierlijke voeding, dan zal je ook moeten minderen met de kunstsuikers, de honing (niet echt vegan), het brood en andere graanproducten.

Het lijkt wel of mensen steeds jonger de overstap naar vegan maken, het wordt steeds minder snel extreem gevonden denk ik ook.
Alvast succes met de oktober vegan challenge.
Ik ben zelf bijna-veganist, alleen de kaas-pizza glipt er heel soms nog tussendoor.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Dolfijn

Bericht door Dolfijn » vr jun 17, 2016 18:59

Hoi, het lukt op de boerderij goed om vegan te eten. Er is één ander meisje die door mij gestopt is met vlees eten (ze eet nog wel vis) en aardappelen worden daar in olie gebakken, als ze salade maken houden ze een deel appart waar geen yoghurt dressing, ei of feta aan toegevoegd word. Behalve de dag dat er geen vlees gekookt word is er nog een dag dat ik alleen voor mezelf kook en extra porties in de vriezer doe voor als er een dag is waneer er niet makkelijk vegan gekookt kan worden. Één keer per week ga ik boodschappen doen dan kan ik zelf alle ingrediënten chekken. Koekjes en andere angezonde tussendoortjes moet je toch zelf kopen en betalen en bewaar ik op mijn kamer.

Ik heb zelf wel afgevallen sinds ik meer vegan eet. Dit komt denk ik meer omdat ik vroeger overal kaas en crème fraise over gooide. Maar het kan ook toeval zijn.
Groetjes Emmy

Dolfijn

Bericht door Dolfijn » vr jun 17, 2016 19:11

Nog even over vegatopia. Ik had daar wel een account. Geen kedee of die nog geldig is eigenlijk. Misschien moet ik daar ook maar weer is kijken. Ben op facebook ook al lid van super vegans.
Groetjes Emmy

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za jun 18, 2016 5:12

Hoi Emmy :welcome:

Tof dat je steeds meer vegan probeert te eten. Zo te lezen ben je al heel goed op weg. Fijn dat je ouders en de zorgboerderij goed meewerken ook.

Waarschijnlijk heb je zelf al dingen uitgezocht over voedingsstoffen en dergelijke, maar voor de zekerheid zeg ik het toch maar even: diëtisten raden iedereen die geheel of grotendeels plantaardig eet aan om B12 supplementen te nemen. Je bent nu nog niet volledig vegan, maar je eet nog maar heel weinig dierlijke producten, dus het is slim om daar nu al mee te beginnen. De correcte dosering is dagelijks 100 mcg of twee keer per week 1000 mcg (de dosering is hoger als je het minder vaak neemt omdat je er dan een kleiner percentage van opneemt.)

Verder is het slim om zuivelvervangers (sojamelk, amandelmelk, sojayoghurt en zo) te gebruiken die verrijkt zijn met calcium. En als je het vlees en kaas weglaat bij de maaltijden op de zorgboerderij is het goed om daar altijd een plantaardige eiwitbron voor in de plaats te eten, zoals bonen, een vegaburger of pinda's.

Heel veel succes en plezier met het ontdekken van de veganistische leefstijl!
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Dolfijn

Bericht door Dolfijn » za jun 18, 2016 7:21

Hoi Marine.
Ik slik al dagelijks b12 en gebruik zuivelvervangers. Ik eet vaak peulvruchten of een vleesvervanger. Maar toch bedankt voor je advies.
Groetjes Emmy

Morality

Bericht door Morality » za jun 18, 2016 12:48

Hoi Emmy,

Je bent al heel goed bewust bezig en het is fantastisch dat je keuzes gesteund worden.

:govegan:

Plaats reactie