Net begonnen

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
Dino
Leefwijze: veganist

Net begonnen

Bericht door Dino » wo jun 22, 2016 22:14

Hoi allemaal!

Even een korte introductie
Ik heet Robin, ben 20, studente, woon in Den Haag samen met mijn vriend, 5 ratjes en mijn kat genaamd Dino (vandaar de screenname, mijn eigen naam was al bezet!)

Ik ben al sinds ik het huis ben 'flexitariër' om het zo te noemen, als in, ik kocht eigenlijk nooit vlees voor mezelf bij de supermarkt, ik at het wel eens bij andere mensen en ook wel buiten de deur. Daarnaast ben ik intolerant voor lactose, dus daar lette ik sowieso wel op, alhoewel ik niet altijd even lief was voor mijn buik :oops:.

Het knaagt al heel lang aan me dat ik weet wat er aan de hand is in de industrie voor dierproducten, maar te lui was om er iets aan te doen; ik was gewoon hypocriet. Net als dat ik me bewust was van de impact op het milieu, de voornaamste reden dat ik heb besloten veganistisch te gaan eten. Gisteravond keek ik Cowspiracy en na zolang twijfelen was de knop om: ik ga het gewoon doen.

Ik volg al een tijd vegan youtubers en wat blogs zoals minimalist baker omdat ik het altijd al interessant vond, en het me aansprak hoe je je reguliere gerechten toch kunt maken zonder wreedheid. Ik probeerde al wat vaker vegan te koken ipv vegetarisch en je gaat toch creatiever bezig naar mijn mening. Ik heb me vooral aangemeld op het forum omdat de youtubers eigenlijk altijd Brits of Amerikaans zijn en zij naar mijn idee veel meer vegan producten hebben dan wij, vandaar dat ik juist ook tips zoek van andere Nederlanders.

Ik ben overigens wel van plan mijn huisdieren dierlijke eiwitten te blijven voeren omdat zij ze echt nodig hebben. Mijn vriend is omnivoor, maar eet altijd gewoon hetzelfde 's avonds als ik en is zich ook steeds meer bewust van de impact van dierlijke producten op het milieu en de wreedheid erachter. Ik woonde een paar maanden in Frankrijk en toen is hij eigenlijk verdergegaan met mijn flexitarische eetgewoontes. Hij steunt me verder ook hierin dus daar ben ik hartstikke blij mee :-D

Anyway, dat was het denk ik!

Martine
Moderator

Re: Net begonnen

Bericht door Martine » do jun 23, 2016 6:53

Hoi Robin :welcome:

Super tof dat je de overstap wilt maken naar veganisme! Neem voor typisch Nederlandse tips zeker eens een kijkje op mijn blogs (linkjes staan onderaan mijn berichtje). Gewoon Vegan gaat over vegan producten, op Vegetus staan vooral veel recepten. Het gaat de laatste tijd heel hard met nieuwe vegan producten in Nederland. Bijna voor elk dierlijk product is wel een vervanger te vinden. Vraag het gerust als je iets specifieks zoekt.

Wat de huisdieren betreft ben je natuurlijk helemaal vrij om te doen wat je zelf goed vindt. Hier op het forum zijn lange discussietopics over dit onderwerp met verschillende meningen. Van ratjes weet ik dat ze heel makkelijk plantaardig kunnen eten, en dat veel mensen ervan overtuigd zijn dat dat ook gezonder is. Over katten is meer discussie, maar onze poes eet al bijna drie jaar vegan Amicat brokjes en is volgens de dierenarts ook in prima conditie. Maar zoals gezegd, je bent vrij om te doen wat je goed vindt :wink:
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Dino

Bericht door Dino » do jun 23, 2016 11:09

Ik ben het niet helemaal met je eens qua dieren, maar ik waardeer het wel dat je er zo open op reageert (y)!

Ik ga zeker eens op je blogs kijken, ik ga er vast veel uit kunnen halen. Bedankt voor het welkom! :-D

Dolfijn

Bericht door Dolfijn » vr jun 24, 2016 19:16

Welkom robin.
Er staan op internet veel lekkere vegan recepten. Ik ben zelf ook beginnend veganist en heb al veel lekkers geproeft!
Wat huisdieren betreft ben ik het met je eens dat sommige dieren dierlijkw voeding nodig hebben. Ik heb zelf ook ratten gehad en gaf ze toch met mate dierlijke voeding, maar mijn voorkeur ging wel naar biologiesch (denk ook dat dat beter voor de ratten zelf is).
Groetjes Emmy

Dino

Bericht door Dino » vr jun 24, 2016 20:05

Leuk om iemand tegen te komen die ook ratjes hield, ik ken erg weinig mensen! Mag ik vragen wat jij ze gaf als dierlijk eiwit? Ze krijgen hier af en toe vrije uitloop ei of een beetje natvoer van almo nature omdat de kat dat krijgt.

Ik ben erg enthousiast als mijn eerste dagen veganist. Ik heb zo ontzettend veel aan jouw blogs, Martine! Ik kan veel meer eten dan ik dacht toen ik eraan begon, zo heb ik net veganistische pizza met pesto gemaakt door de producten die je in de supermarktlijst had staan :D. Heerlijk. Ik eet eerlijk gezegd lekkerder de laatste dagen dan ik normaal doe, er gaat een wereld voor me open (hoewel het wel helpt dat ik vakantie heb) :lol: .

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr jun 24, 2016 21:03

Dino schreef:Ik ben erg enthousiast als mijn eerste dagen veganist. Ik heb zo ontzettend veel aan jouw blogs, Martine! Ik kan veel meer eten dan ik dacht toen ik eraan begon, zo heb ik net veganistische pizza met pesto gemaakt door de producten die je in de supermarktlijst had staan :D. Heerlijk. Ik eet eerlijk gezegd lekkerder de laatste dagen dan ik normaal doe, er gaat een wereld voor me open (hoewel het wel helpt dat ik vakantie heb) :lol: .
Super tof om te horen! Voor mij is al het lekkere eten zeker een motiverende factor om vegan te zijn. Ik heb zo veel fijne nieuwe producten ontdekt de afgelopen jaren!
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Dolfijn

Bericht door Dolfijn » za jun 25, 2016 7:45

Dino schreef:Leuk om iemand tegen te komen die ook ratjes hield, ik ken erg weinig mensen! Mag ik vragen wat jij ze gaf als dierlijk eiwit? Ze krijgen hier af en toe vrije uitloop ei of een beetje natvoer van almo nature omdat de kat dat krijgt.
Ik gaf ze gekookte bio kip en maakte kleine porties voor ze in de vriezer. Ook gaf ik ze garnalen met keurmerk (weet niet meer welk keurmerk, de meeste keurmerken bij vis en andere zeedieren ook niet zo veel te zeggen) ook uit porties in de vriezer. Soms een biologische ei gekookt. Soms meelwormen.
Groetjes Emmy

Plaats reactie