Hoi!

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
havermelk
Leefwijze: pescotarier

Hoi!

Bericht door havermelk » do jul 28, 2016 23:23

Ik ben Lieke, 23 jaar. Ik ben sinds mijn negende bewust met voeding bezig en heb sindsdien afwisselend vegetarisch, pescotarisch, lacto-vegetarisch en veganistisch gegeten. Kortom, ik heb alles wel zo'n beetje gehad. Op dit moment eet ik pescotarisch omdat het lekker makkelijk is (woon nog thuis en wil niemand tot last zijn), maar eigenlijk ben ik hier niet tevreden mee en wil ik de overstap maken naar parttime veganisme. Voor mij zou dat inhouden: vegan ontbijt, lunch, en snacks, en pescotarisch tijdens het diner.

Op zich wil ik de overstap naar volledig veganistisch ook wel weer gaan maken, maar dat is op dit moment helaas niet mogelijk. Ik hoop dat hier begrip voor is ;)

Nu heb ik meteen een brandende vraag: Hoe doen jullie dat met medicijnen, aangezien die nagenoeg allemaal op dieren worden getest? En maken jullie nog onderscheid tussen medicijnen die je nodig hebt om in leven te blijven en medicijnen die je slikt tegen alledaagse pijntjes of bijvoorbeeld wagenziekte?

Ten tweede zou ik heel graag wat wegwijs gemaakt willen worden op gebied van kleding. Ik doe hier op dit moment vrij weinig mee. Compleet vegan hoeft het niet van mij, maar ik zou graag op zijn minst meer biologische en fair trade kleding willen dragen. Ik weet alleen totaal niet waar ik moet zoeken. De websites die ik doorgaans vind via Google bieden vooral kleding in geitenwollensokkenstijl aan, en ondanks dat daar niks mis mee is vind ik het persoonlijk niet echt wat :P aanraders zijn dus welkom.

Wat cosmetica betreft ben ik ook nog zoekende, vooral omdat ik vaak high end producten gebruik en dat ook zo wil houden vanwege het enorme kwaliteitsverschil tussen high end en merken als L'Oreal. De Cosmeticagids is al een poos opgeheven en sindsdien heb ik eigenlijk geen enkel merk meer geboycot, tot mijn vader me eraan herinnerde dat dat niks zegt omdat bedrijven hun makeup natuurlijk ook buiten de EU kunnen laten testen. Ik heb hier al wel een aantal lijsten met goede merken, maar meer tips zijn uiteraard welkom! Ik ben vooral op zoek naar een goede foundation en concealer van max. rond de €35.

Wellicht zijn sommige van deze vragen veel te specifiek voor een voorsteltopic, maar dat hoor ik dan wel. Ik zag al wel dat het forum een beetje dood is, dus ik gooi hier meteen al mijn vragen in als jullie het niet erg vinden :P

Martine
Moderator

Re: Hoi!

Bericht door Martine » vr jul 29, 2016 7:01

Welkom Lieke/Havermelk! :welcome: Leuke nickname :-D

Ik ga mijn best doen om je vragen te beantwoorden.
havermelk schreef:Nu heb ik meteen een brandende vraag: Hoe doen jullie dat met medicijnen, aangezien die nagenoeg allemaal op dieren worden getest?
Veganisme moet niet ten koste gaan van je gezondheid, dus als je medicijnen nodig hebt 'mag' je die gewoon nemen, zeker als het voor een ernstige aandoening is. Medicijnen voor simpele kwaaltjes zoals een hoofdpijntabletje zijn vaak heel lang geleden ooit op dieren getest, dus het heeft niet zo veel zin om die nu nog te weigeren. Ik probeer wel zo veel mogelijk medicijnen zonder dierlijke ingrediënten te vinden. In veel pilletjes zit bijvoorbeeld gelatine en lactose/melksuiker. Als er geen alternatief zonder dierlijke bestanddelen is neem ik de onvegan versie, maar daar voel ik me dan niet zo prettig bij.
Ten tweede zou ik heel graag wat wegwijs gemaakt willen worden op gebied van kleding.
Ik weet niet wat je stijl is, maar je zou eens op de site van de Groene Meisjes kunnen kijken. Die zijn hip(ster) en doen veel met eerlijke kleding. Tweedehands/vintage is ook een optie als je leuke kleding wilt zonder direct bij te dragen aan de foute kledingindustrie, maar ook dat moet in je stijl passen.
Wat cosmetica betreft ben ik ook nog zoekende
Je kunt eens op de site van Naoki kijken. Ik gebruik zelf veel Lush producten. Die zijn allemaal dierproefvrij en grotendeels ook vegan. Ik weet niet of dat 'high end' genoeg ik voor je? Paul Penders is ook een high end vegan merk. Die kun je o.a. bestellen bij nuranature.com. Je zou ook eens op Youngbeauty.nl kunnen kijken. Foundation gebruik ik zelf niet...

Wat het pescotarische avondeten betreft, daar ben je natuurlijk helemaal vrij in om te kiezen. De meeste supermarkten verkopen tegenwoordig vegan vleesvervangers, dus eventueel zou je die kunnen eten als de rest van het gezin vlees of vis heeft. Misschien dat ze het ook wel leuk vinden als je af en toe een super lekkere vegan maaltijd kookt?
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

havermelk

Bericht door havermelk » za jul 30, 2016 18:42

Dankjewel! Ik ben echt gek op havermelk :-D

Het klopt natuurlijk wel dat de meerderheid van die medicatie bij de ontwikkeling op dieren werd getest. Of er tegenwoordig nog op dieren wordt getest tijdens aanpassingen weet ik alleen niet. Dat is waar ik het meest huiverig voor ben - dat dat nog steeds gebeurt.

Het hipstergebeuren is eigenlijk juist wat ik "geitenwollensokkenkleding" noem, haha. Ik ben gek op nette kleding: wijde pantalons, blouses, hoge hakken. Biologische varianten van dit soort spullen lijken helaas echt nergens te vinden te zijn.
Tweedehands is wel een optie! Daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Ik kan natuurlijk wat vaker Marktplaats en Ebay af gaan struinen naar mijn favoriete merken. Scheelt nog geld ook 8)

Die site van Naoki is reuze handig! De lijsten die ik al had waren niet gefocust op Nederland, en deze lijsten zijn dat wel. Wat erg om te zien dat zelfs bedrijven als Kneipp tot voor kort op dieren testten, dat had ik totaal niet verwacht. Dat gaat een nieuwe douchegel worden, voor zowel mijzelf als mijn ouders.. gelukkig staan ook een aantal van mijn favoriete merken op de goede lijst (Therme en Dr. Organic! Goddank!).

Wat de vegan vleesvervangers betreft: die heb ik volop geprobeerd toen ik nog volledig vegan at, maar ik vond ze eigenlijk allemaal vies. Van de Alpro vervangers tot de Vegetarische Slager. Het enige wat ik echt lekker vind is falafel van Tivall (en de vegan ham die ze bij de Ekoplaza hebben). Daarmee maak ik dan ook geregeld dingen voor het hele gezin (y)

Bedankt voor je uitgebreide reactie! :-D

Dolfijn
Leefwijze: veganist

Bericht door Dolfijn » zo jul 31, 2016 18:57

Hoi Lieke.
Hoewel ik zelf wel een andere kledingstijl heb dan jij snap ik wel wat je bedoeld met geitenwollenkleding. Ik vind dat iedereen moet dragen wat die zelf leuk vind, maar er zijn niet veel fair fasion kleding stukken te koop die echt bij mij passen. Ik vind dit zelf wel heel jammer omdat ik kinderarbeid, millieu vervuiling etc dus ook liever niet wil stimuleren (waarom zouden er bijvoorbeeld wel kinderen mogen lijden voor kleding maar geen koeien voor melk). Ik koop wel schoenen zonder dierlijk matriaal die ook fairtrade zijn maar als ik eerlijk ben vind ik toch veel fast fasion schoenen mooier.

Ik probeer dierproeven ook uit de weg te gaan en als het aan mij lag werden er ook nooit meer dierproeven uitgevoerd. Ik slik wel dagelijks medicijnen voor mijn geestelijke gezondheid (ik wil wel graag afbouwen) die volgens de arts al heel lang niet meer op dieren zijn getest maar liever slik ik het niet want of het nou 50 jaar geleden is dat het op dieren is getest of 1 dag, het is toch zowiezo op dieren getest. Als ik lichamelijk ziek word ga ik ook medicijnen gebruiken als dat nodig is. Paracetamol slik ik zowiezo nooit (ik voel me niet zo vaak ziek en soms ben ik gewoon te eigenwijs). Dierproeven is ook een rede dat ik een tijd geleden met de pil pil ben gestopt.

Met cosmetica ben ik zelf ook nog veel aan het uitzoeken dus daar kan ik niet echt mee helpen.
Groetjes Emmy

havermelk

Bericht door havermelk » zo jul 31, 2016 23:04

Schoenen hoeven voor mij dan net weer níet vegan, haha. Ik droeg eerst louter nepleren schoenen welke ik ieder jaar wel moest vervangen. Toen heb ik uiteindelijk de keuze gemaakt om weer over te stappen naar echt leer. Het was een lastige keuze: leer is beter voor het milieu (omdat leren producten vijf keer langer meegaan), nepleer beter voor het dier, ofwel: je doet het áltijd wel weer op een of andere manier fout.

Hier hetzelfde wat medicatie betreft. Ik slik eigenlijk vooral medicijnen voor mijn geestelijke gezondheid naast af en toe wat paracetamol en rennies. Vandaar ook mijn dilemma: het is al eens voorgekomen dat ik na het stoppen in het ziekenhuis terechtgekomen ben, en natuurlijk wil ik niet dat zich dat herhaalt, maar aan de andere kant betekent dat wel dat er ooit duizenden proefdieren geleden hebben zodat ik in het heden gezond kan blijven. En dat voelt gewoon heel fout. Het was in die tijd (dat psychofarmaca op dieren werden getest) in feite natuurlijk gewoon een gevalletje survival of the fittest: andere wezens opofferen zodat de mensheid kan overleven. Maar toch, het blijft zo ontzettend wreed..

Daarbij zit er in mijn antipsychotica ook lactose, dat vind ik ook erg jammer. Maar het proefdierengedoe houdt me toch wel het meest bezig. Sowieso heb ik daarmee altijd meer moeite gehad dan met vlees-/zuivelconsumptie.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma aug 01, 2016 7:30

havermelk schreef:Ik droeg eerst louter nepleren schoenen welke ik ieder jaar wel moest vervangen.
Ik heb gemerkt dat het nogal uitmaakt welke nepleren schoenen je koopt. Die goedkope van Van Haren etc. gaan inderdaad vaak snel stuk, maar Vegetarians Shoes en andere vegan kwaliteitsschoenen die je bijvoorbeeld bij Vega Life kunt kopen gaan super lang mee. Mijn vriend en ik doen allebei makkelijk drie jaar met een paar Vegetarian Shoes. Toen we nog leer droegen moesten we veel vaker nieuwe schoenen kopen.

havermelk

Bericht door havermelk » ma aug 01, 2016 19:39

Oh, echt waar? Dat had ik niet verwacht! Ik ben inderdaad het nepleer van H&M en zo gewend, en ja, daar heb je niet veel aan.

Zweten die schoenen ook niet veel erger dan echt leer?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma aug 01, 2016 22:15

Ze zijn wel iets zweteriger dan leren schoenen heb ik het idee, maar niet zo erg als goedkoop nepleer.

Marianne
Leefwijze: veganist

Bericht door Marianne » di aug 02, 2016 21:18

Ik heb ook verschillende stoffen schoenen bij vega-life gekocht, van eco-vegan shoes.com en macbeth, die dan weer gevoerd zijn met een dun laagje nepleer. Die ademen super. Ze zijn 's winters niet koud, en tonen nog geen tekenen van slijtage.

Plaats reactie