Ik ben nieuw en heb wat vraagjes!

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
JessicaSz91

Ik ben nieuw en heb wat vraagjes!

Bericht door JessicaSz91 » wo mei 31, 2017 15:53

Hallo allemaal,

Ik heb sinds gister voor mezelf besloten om een dagje veganistisch eten uit te proberen, dat is me zo goed bevallen dat ik er nu gewoon een paar dagen aan vast plak. Ik heb al twee keer eerder vegetarisch geprobeerd, maar dat lukte niet. Ik vond het persoonlijk zo krom om geen vlees te doen maar wel kaas en melk etc. Dus veganisme it is!
:)

Nu heb ik wel wat vragen uiteraard:

1) Wat is vega kaas? Ik las gister op de achter kant van een verpakking 35% Vega kaas oid..
2) Wat zijn de ingrediënten met veelste lange namen die ik moet mijden als veganist? Bijv dat gelatine van varkensvet?
3) Ik ben al bijna helemaal over gestapt naar crualty free producten, maar is er ergens een lijst met merken van verzorgingsproducten die geen dierproeven doen?
4) Het zelfde geld voor kleding, is er ook een lijst van de wat bekendere merken die veganistisch zijn?

Mocht iemand tips hebben of wil je bepaalde recepten of documantaires aanraden? Heel graag, want ik ben hier nieuw in en wil mezelf gemotiveerd en positief houden.

Alvast bedankt!
Liefs,
Jessica

:thanks:

Martine
Moderator

Re: Ik ben nieuw en heb wat vraagjes!

Bericht door Martine » do jun 01, 2017 7:44

:welcome: Jessica!

Fijn dat vegan zo goed bevalt. Ken je de Veganchallenge al? Daarmee kun je een hele maand vegan recepten uitproberen en krijg je iedere dag tips. Ik weet even niet wanneer de volgende editie begint, maar je kunt het ook zelf doen met de oude recepten en nieuwsbrieven die op de website staan.
1) Wat is vega kaas? Ik las gister op de achter kant van een verpakking 35% Vega kaas oid..
Dat was waarschijnlijk een koemelkkaas die met vegetarisch stremsel is gemaakt. Wel vegetarisch dus, maar niet vegan. Veganistische kaas wordt gemaakt van plantaardige ingredienten zoals kokosolie, zetmeel en plantaardig eiwit met vegan smaakmakers. Deze kazen zijn te koop bij biowinkels, vegan speciaalzaken en sommige supermarkten zoals Jumbo en Deen. Hier kun je er meer over lezen: https://gewoonvegan.nl/category/kaas/
Je kunt ook zelf vegan kaas maken: https://vegetus.nl/tag/zuivel-of-kaas-alternatief/
2) Wat zijn de ingrediënten met veelste lange namen die ik moet mijden als veganist? Bijv dat gelatine van varkensvet?
Hier kun je daar wat meer over lezen: https://wiki.veganisme.org/index.php/Be ... istisch.3F
3) Ik ben al bijna helemaal over gestapt naar crualty free producten, maar is er ergens een lijst met merken van verzorgingsproducten die geen dierproeven doen?
In Europa mogen verzorgingsproducten niet meer op dieren worden getest, dus in principe zijn alle producten hier dierproefvrij (er zijn fabrikanten die nog wel buiten Europa dierproeven doen, maar daar let ik persoonlijk niet op). Vegan verzorgingsproducten zijn echter niet alleen dierproefvrij, maar bevatten daarnaast ook geen dierlijke bestanddelen zoals melk, dierlijk vet, lanoline, bijenwas en honing. Dat is dus nog een extra dingetje om op te letten. Je kunt kijken op de Vegan Wiki of Naoki voor lijsten van deze producten.
4) Het zelfde geld voor kleding, is er ook een lijst van de wat bekendere merken die veganistisch zijn?
Niet dat ik weet. Als je merknaam + vegan googled kun je vaak wel wat informatie vinden. De labels lezen is ook redelijk makkelijk. Let vooral op wol, zijde en leer. Leer in schoenen is te herkennen aan het 'dierenhuid' symbooltje op het label. Je kunt ook kijken naar fair fashion, want mensen zijn ook dieren, en veel vegans kiezen er daarom voor om geen sweatshop producten te kopen. In Amsterdam kun je bij Vega-Life en Geitenwollenwinkel faire vegan kleding en schoenen kopen.

Ik vind documentaires met dierenleed vaak behoorlijk traumatiserend, dus ik kijk vooral veel gezellige filmpjes met lekker vegan eten voor motivatie. :-D Als je toch graag een docu wilt is Cowspiracy wel een goeie.

Succes!
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

JessicaSz91

Bericht door JessicaSz91 » do jun 01, 2017 10:08

Bedankt voor je reactie met uitleg, super tof!

@rno
Leefwijze: veganist

Bericht door @rno » vr jun 09, 2017 10:55

Volgens mij wordt "gelatine" tegenwoordig altijd voluit geschreven, dus geen E-nummer.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Rorrim
Moderator
Leefwijze: veganist

Bericht door Rorrim » zo jun 11, 2017 12:07

Martine schreef:
do jun 01, 2017 7:44
mensen zijn ook dieren, en veel vegans kiezen er daarom voor om geen sweatshop producten te kopen.
Mijns inziens het eerste om op te letten! Er zijn maar weinig kledingmerken die 100% vegan zijn, maar sweatshopvrij wordt steeds normaler, evenals biologisch katoen. Dat laatste is ook een logische stap, want of katoen nu 1% of 2% van de prijs van het eindproduct uitmaakt, het blijft een erg klein deel van de prijs. Kleding die gemaakt is van bio katoen wordt in het algemeen (ik durf geen nooit te zeggen) niet in sweatshops gemaakt. Je hebt geluk want de fair-trend is in dameskleding al verder dan in herenkleding. Als je een "fair" merk hebt gevonden, kijk dan simpelweg per artikel of er dierlijke componenten aanwezig zijn. Bij onzekerheid tijdens online shoppen, vraag het gewoon. Op spijkerbroeken zit bijvoorbeeld vaak een lederen patch die niet op het label staat. Bijvoorbeeld MUD Jeans gebruikt niet zulke patches, Kuyichi gebruikt gerecycled leer en sinds kort ook karton. Succes!
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Plaats reactie