Overtuigd en enthusiast, maar zorgen over suppletie geven angst

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
LieverLief
Berichten: 7
Lid geworden op: vr jul 07, 2017 9:37
Leefwijze: part-time veganist

Overtuigd en enthusiast, maar zorgen over suppletie geven angst

Bericht door LieverLief » vr jul 07, 2017 10:00

Hallo mensen!

Ik luisterde een maand geleden naar een interview op een favoriet Amerikaanse podcast van mij, die vanuit een liberale en sceptische positie een PETA-vertegenwoordiger interviewde over veganistisch leven en eten, en over PETA. Nu heb ik mijn problemen met PETA, maar ik kwam toch overtuigd weg wat veganistisch eten en leven betreft. Ik heb vol motivatie het roer omgegooid.

Nu dronk ik al ongezoete sojamelk ipv koeienmelk om suikerinname te verminderen, en at ik al amper rund en varkensvlees omdat kip en vis magerder is, dus ik had al een voorsprong. Ik ben er nu een maand later van overtuigd dat ik dit met tevredenheid kan blijven doen. Ik mis de dierlijke producten eerlijk gezegd niet. Tenminste, niet qua smaak en mondgevoel.

Maar ik heb nu helaas wel met angst te maken.

Ik heb de pech dat ik een nogal nerveuze/fobische persoonlijkheid heb. Sommige mensen in mijn omgeving hebben nogal heftig gereageerd op mijn keuze (mijn baas zei zelfs dat hij me "niet kwijt wilde" en liet foto's zien van zijn veganistische nicht die 35 kilo weegt), en ik heb informatie over bvb vitamine B12 nogal tegenstrijdig gevonden. Ik weet niet hoe ik nu het beste een tekort kan voorkomen, omdat iedereen iets anders verkondigd over dosering (hoeveel? dagelijks of wekelijks?), wat voor type (cyano? methyl? slikken? zuigen? smelten?) en of bloedtesten vanaf het begin al geoorloofd zijn.

Ik ben als de dood voor naalden, echt zwaar fobisch. Ik kan mezelf al misselijk maken door eraan te denken, en moet afbeeldingen van injecties bedekken om niet een knoop in mijn maag te krijgen. Ik val flauw als ik een injectie krijg. Ik wil dus koste wat kost een tekort voorkomen, en liefst ook de behoefte aan een test.

Ik slik nu sinds 3 weken 10 mcg cyanocobalamin van de Etos. Eerst 1 per dag, nu s'ochtends en s'avonds voor het geval ik me toch vergist heb in de toereikendheid. Ook krijg ik redelijk consequent minstens 200 ml van een verrijkt sojaproduct binnen, op verschillende momenten op de dag. Is dit voldoende? En weten jullie van meer soorten/merken verrijkte voeding? Ik zou me geruster voelen met een goed supplement + meerdere kleine B12 bronnen uit meerdere producten, op verschillende momenten op de dag, zoals een omnivoor geleidelijk aan B12 krijgt.

Ijzer is er ook zo een, al heb ik gelezen dat calcium, koffie en alcohol vlak voor/na een ijzerrijke maaltijd de opname enorm kunnen benadelen, en dat inname van vitamine C helpt met opname. Zo zou de meest fervente vleeseter nog in de mist kunnen gaan. Klopt dit?

Een andere is vitamine D. Ik kom in de zomer niet buiten omdat ik helaas ook erg fobisch ben voor wespen en horzels/hoornaars, maar ook bijen en hommels, in mindere mate. Ik denk dat een supplement dan wel geoorloofd is.

Het enge is dat als ik angst heb, dat ik dan verschijnselen krijg die op een voedingstekort kunnen lijken. Ik kan er de vinger niet op leggen. Ik heb me voor ik veganistisch ging eten ook wel eens flauw gevoeld voor en na een angstgevende behandeling, maar heb verder geen klachten.
En nu is ook eergisteren mijn oma overleden. Ik wil echt niet ontmoedigd worden van een levensstijl waar ik sterk van overtuigd ben, maar het gepieker slaat op mijn lijf. Ik zou met wetenschappelijk onderbouwde informatie me wat geruster en sterker voelen, helemaal nu zo plots mijn omaatje uit mijn leven verdwenen is. Ik wil sterk zijn voor mijn moeder, en nu even geen beroep op haar hoeven doen.

Heel erg sorry voor het boekwerk, maar mijn overgang is iets complexer geweest dan ik had verwacht, en ik wil deze kluw uit elkaar trekken zodat ik een succesvol veganist kan zijn.

(En als er nog andere veggies zijn met een psychiatrische achtergrond, die zich hier in herkennen, ik zou heel veel hebben aan je ervaringen en perspectief)

Gebruikersavatar
Martine
Moderator
Berichten: 2861
Lid geworden op: za aug 06, 2011 17:21

Re: Overtuigd en enthusiast, maar zorgen over suppletie geven angst

Bericht door Martine » vr jul 07, 2017 13:13

Hoi LieverLief,

Wat dapper dat je je hier zo op hebt gestoord, ondanks dat het heel eng voor je is! (y)

Als eerste zou ik zeggen, relax! (moeilijk ik weet het)

Het hoeft allemaal niet moeilijk te zijn. Je hoeft zeker niet bang te zijn dat je gaat wegkwijnen zoals de nicht van je baas. Zij heeft waarschijnlijk helaas een eetstoornis of iets dergelijks, want normale vegans zien er gewoon 'normaal' uit (sommige wat dikker, andere wat dunner).

Een 'gewoon' gevarieerd plantaardig dieet met groente, fruit, volkoren granen, peulvruchten, en noten is heel gezond en bevat al bijna alle voedingsstoffen die je nodig hebt. Daarbij is het inderdaad slim om B12 supplementen te nemen en vitamine D als je weinig buiten komt zoals jij.

De juiste doseringen daarvoor om zeker te weten dat je echt ruimschoots voldoende binnenkrijgt zijn:
Vitamine B12: dagelijks 100 mcg óf twee keer per week 1000 mcg. (2x per dag 10 mcg kan ook, want daaruit kan je lichaam naar verhouding meer opnemen, maar dat is nogal omslachtig.) Cyano B12 is voor de meeste vegans prima. Alleen mensen met een opnamestoornis hebben soms baat bij de methylvorm. Als je B12 waardes nu goed zijn heb jij geen opnamestoornis.

Vitamine D: dagelijks tussen de 15 en 25 mcg.

Sommige vegans kiezen er ook nog voor om een paar keer per week een omega-3 vetzuren supplement van algenolie te nemen, bijvoorbeeld die van Testa.

Als je tot nu toe geen problemen had met de opname van ijzer, dan ben je hier waarschijnlijk niet gevoelig voor en hoef je niet echt op te letten met koffie, vitamine C en dergelijke. Als je wel vaker last hebt gehad van bloedarmoede is het verstandig om inderdaad een bron van vitamine C bij de maaltijden te nemen en koffie en thee zo veel mogelijk daar buitenom te drinken. Ook hiermee hoef je niet obsessief te zijn. Gewoon rustig aan kijken wat je kunt verbeteren.


Mocht je behoefte hebben aan wat professionele persoonlijke begeleiding, ik werk als vegan voedingscoach. Je kunt bij mij online een consult doen via Skype of een geschreven chat. https://vegetus.nl/voedingsadvies/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

LieverLief
Berichten: 7
Lid geworden op: vr jul 07, 2017 9:37
Leefwijze: part-time veganist

Re: Overtuigd en enthusiast, maar zorgen over suppletie geven angst

Bericht door LieverLief » vr jul 07, 2017 13:25

Hallo Martine,

Bedankt voor je bedachtzame reactie (en je geduld met mijn gezever).

Ik heb de huisarts gebeld en die heeft 1000 mcg per dag voorgeschreven. Ik dacht dat dat een remediale hoeveelheid is, of iets dat je 1/2 keer per week doet, maar misschien is dat voor nu wel een geruststelling. Het kan onmogelijk te weinig zijn.

Ik denk inderdaad dat het voor een deel tussen mijn oren zit. Als ik even logisch nadenk is het ook niet nodig. Ik ben 27 en heb nooit problemen gehad. Wel als 10 jarige getest op bloedarmoede, maar alles bleek in orde. De verschijnselen die mijn ouders voor bloedarmoede aanzagen bleken bijverschijnselen te zijn van medicijnen (die ik sinds mijn 17de niet meer slik)

Ik zal je in gedachten houden. Ik heb nog wel een gesprek met een diëtist, omdat ik net als bij de huisarts ook de mening wilde van iemand die voor dit soort dingen gestudeerd heeft, en onmogelijk een 'bias' kan hebben. Maar ik denk dat ik na 1 gesprek daar wel klaar ben.

Ik ga je advies voor een Vit D supplement opvolgen. Kun je er 1 aanraden die goed gekeurd is, maar wel betaalbaar?

Rorrim
Moderator
Berichten: 348
Lid geworden op: do sep 12, 2013 11:36
Leefwijze: veganist

Re: Overtuigd en enthusiast, maar zorgen over suppletie geven angst

Bericht door Rorrim » za jul 08, 2017 14:17

Welkom!

Lastig als je zo in angst moet leven. Wat anderen ook zeggen, je kan er zeker overheen groeien. Ik rationaliseer en relativeer mijn angsten graag en vind naalden niet meer eng zolang ze er bloed uit laten en niks injecteren. Voor de zekerheid laat ik dan ook mijn bloed af en toe controleren. Zo is een keer gebleken dat ik beter kon stoppen met B12 supplementen, omdat de bloedwaarde extreem hoog was. Vitaminebehoefte verschilt per persoon en is afhankelijk van zowel aanleg als levensstijl.

Supplementen kan ik absoluut aanbevelen, maar ik zou eerder kiezen voor een goed gebalanceerde multi als Vegvit dan voor losse mineraal/vitamine supplementen. De laatste hebben vaak een erg hoge dosering en worden bovendien niet optimaal benut als andere nutriënten zoals vitamine C / diverse mineralen niet tegelijktijdig worden ingenomen. Omega is een uitzondering, B12 en D kunnen een uitzondering zijn. Ik gebruik zelf de vegvit en omega supplementen van Vegetology (makkelijk te bestellen via hun eigen website) en aan beide zit een kleine hoeveelheid plantaardige vitamine D3 toegevoegd waar ik genoeg aan heb. Ze hebben ook losse plantaardige D3 supplementen die ik in de winter soms (met mate) gebruik.

De hele zomer binnen blijven zou ik niet heel gelukkig van worden. Ik heb hier trouwens nog erg weinig wespen gezien, misschien kan je wanneer de kust veilig is proberen kleine stukjes buiten te lopen met iemand anders? Het zou toch jammer zijn als je niet van het weer kan genieten. Als je sterk genoeg bent om te kiezen voor veganisme dan vermoed ik dat je nog wel meer overwinningen in je hebt. ;) Veel succes en plezier!
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast