Flexitarisch en vaganistisch samen

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
paulhamaker123+
Leefwijze: flexitarier

Flexitarisch en vaganistisch samen

Bericht door paulhamaker123+ » ma aug 07, 2017 7:56

Beste forumdeelnemers,

Als vader van een meisje van 15 (Laura), probeer ik haar veganistische eetwensen met die van de rest van de familie te combineren. De rest van de familie, een dochter van 17, mijn vrouw en ikzelf, eet flexitarisch.

Ik wil dit 'combineren' voor iedereen gezond houden, zodanig dat iedereen alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt.

Vraag:
Wie weet waar ik suggesties voor weekmenu's voor veganisten kan vinden? Ik probeer in eerste instantie dan de veganistische ingrediënten ook te gebruiken in de maaltijden voor de flexitariers. Verder zijn alle tips welkom.

Bedankt alvast!

Met vriendelijke groet,

Paul Hamaker

Martine
Moderator

Re: Flexitarisch en vaganistisch samen

Bericht door Martine » ma aug 07, 2017 8:16

Hoi Paul,

In dit topic hebben we een poosje terug een vergelijkbare situatie gehad, van een moeder met een vegan zoon: viewtopic.php?f=3&t=9954&p=192271

Mijn antwoord daar zou ik ook aan jou willen zeggen:
Super tof dat je je zoon hierin wilt steunen!

Net als Rorrim vind ik dat je hem wel wat verantwoordelijkheid voor zijn eigen voeding kan geven. Als hij iets bijzonders wil mag hij zich daar best een beetje actief in opstellen. Als hij vegan blijft en over een poosje op zichzelf gaat wonen is het extra belangrijk dat hij een beetje met pannen overweg kan.

Ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt om apart voor hem te koken. De meeste mensen die ik ken die een gemengd vegan/niet vegan gezin hebben, maken vaak iets wat in de basis een volwaardige vegan maaltijd is, maar waar eventueel vlees en/of zuivel aan toegevoegd kan worden. Bijvoorbeeld chili met bonen waar je voor de vleeseters wat gehakt bij bakt, of een curry met kikkererwten waar eventueel kip bij kan. Je zou het ook halverwege het kookproces over twee pannen kunnen verdelen en dan in de ene pan vlees en in de andere pan peulvruchten of een vegan vleesvervanger doen. Als je gewoon 'aardappels, groente en vlees' maakt is het helemaal simpel om even een vegan burger o.i.d. voor hem erbij te bakken.

Zoals anderen ook al hebben gezegd is het belangrijk dat hij B12 supplementen gaat slikken, dagelijks tussen de 25 en 100 mcg, of twee keer per week 1000 mcg. Als hij veel binnenzit is een vitamine D supplement ook slim. Voor calcium kan hij verrijkte zuivelvervangers zoals die van Alpro gebruiken. Zij maken melk, yoghurt, vla, drinkyoghurt en margarine van soja en andere gewassen. Calcium zit ook veel in groene bladgroente zoals boerenkool en in de meeste soorten tofu.

Kijk even bij de linkjes onderaan mijn post. De ene is een website met vegan recepten, de andere een website met handige producten.
Volledige weekmenu's die door een diëtiste zijn nagerekend op volwaardigheid zijn er nog niet echt. Je kunt wel op mijn site en op de website van de Veganchallenge kijken voor gebalanceerde recepten. In principe kun je gewoon de (vernieuwde) Schijf van Vijf aanhouden, met vegan alternatieven zoals peulvruchten, tofu en vleesvervangers voor de dierlijke producten. Als je jullie voeding (of alleen die van je dochter) een keer wilt laten nakijken kun je terecht bij een vegan diëtist zoals Lisa Steltenpool, of bij mij (vegan gewichtsconsulent): https://vegetus.nl/voedingsadvies/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

@rno
Leefwijze: veganist

Bericht door @rno » di aug 08, 2017 14:45

Hoi Paul,

Vaak zijn vrienden en familie je grootste "vijand" als je een andere manier van eten (of een andere leefwijze) gaat volgen.

Zorg dat je voldoende "bewapend" bent. Laat je dochter zich voldoende verdiepen in het veganisme. Op het Internet (YouTube) zal talloze filmpjes te vinden.

Groetjes,

@rno
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » za aug 12, 2017 12:24

Welkom, Paul. Een weekmenu is misschien wat lastig te vinden. Zelf streef ik ernaar om van èlke maaltijd een volwaardige maaltijd te maken. Dat houdt in dat er meestal de volgende groepen ingrediënten in zitten:
- graan of ander zetmeelrijke caloriebron: rijst, pasta (je kan eens variëren met bijvoorbeeld maïs- of speltpasta), quinoa, (zoete) aardappel, boekweit, bami of woknoedels.
- peulvruchten of ander eiwitrijk product: kikkererwten, witte bonen, tofu, tempeh, soyabrokken of kant-en-klare vleesvervangers om maar wat te noemen.
- vlezige vruchten: bijvoorbeeld fruit als bananen, abrikozen, rozijnen, maar ook tomaten, paprika, aubergine, courgette, pompoen, komkommer en ga zo maar door zijn allemaal vruchten.
- bladgroente: bijvoorbeeld spinazie of kool (ook broccoli)
Optioneel: knollen, wortelen, bieten, radijsjes en andere ondergrondse groenten. Paddestoelen en gefermenteerde producten.
Natuurlijk gaan dan nog flink wat kruiden en eventueel saus erover.

Het enige wat nog ontbreekt is vitamine B12, maar ik kan je geruststellen dat de B12 die in dierlijke producten aanwezig is, ook kunstmatig wordt toegevoegd in de vorm van supplementen bij de diervoeders. Zelf supplementen gebruiken is dus geen gek idee. Je zou ook eens een goed vegan kookboek kunnen aanschaffen. Misschien wordt je wel aangenaam verrast als je je dochter daarmee in de keuken loslaat.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

paulhamaker123+
Leefwijze: flexitarier

Bericht door paulhamaker123+ » di aug 15, 2017 21:36

Aan iedereen die tot nu gereageerd heeft, mijn hartelijke dank! Deze reacties geven ons prima handvatten om te experimenteren en dat helpt enorm.

Met vriendelijke groet,

Paul Hamaker

@rno

Bericht door @rno » wo aug 16, 2017 18:08

Kom maar op met je vragen.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Reborn Vega

Bericht door Reborn Vega » ma okt 02, 2017 15:43

Rorrim schreef:
za aug 12, 2017 12:24

"Het enige wat nog ontbreekt is vitamine B12, maar ik kan je geruststellen dat de B12 die in dierlijke producten aanwezig is, ook kunstmatig wordt toegevoegd in de vorm van supplementen bij de diervoeders. Zelf supplementen gebruiken is dus geen gek idee."
Waar heb je dat gelezen? Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik dacht dat koeien alleen planten eten, dus dat de B12 van oorsprong enkel uit hun eigen vlees komt. Ze kunnen toch zelf voldoende B12 maken, terwijl wij mensen dat niet kunnen? Waarom dan ook B12 toevoegen? Is dat vanwege de vleesgroei- eisen die de vee- industrie stelt?

Ik hoop dat een B12 supplement inderdaad volstaat bij groeiende kinderen.

Stel dat die koeien supplementen nodig hebben doordat de vee industrie andere eisen stelt dan hun natuurlijke omgeving, dan is het de vraag wat voor effect kunstmatige B12 voor effect heeft op hun gezondheid.

Koeien worden niet oud in de vee- industrie, dus je kunt de gezondheid van een koe en een kind niet met elkaar vergelijken en dus ook in dat opzicht niet het toevoegen van een supplement aan de voeding van een koe met het toevoegen van een supplement aan de voeding van een kind.

Als koeien ook in de natuur B12 halen uit hun voeding, dan is het een ander verhaal. Dan kun je net zo goed zelf B12 direct uit de natuur halen in plaats van uit een koe, mits jouw lichaam dat dan met die B12 voedingsbronnen van de koe net zo goed kan als het lichaam van een koe.

Ik weet ook niet zeker of mijn lichaam net zo goed Omega 3 gaat opnemen uit algen zoals een vis dat doet. Maar we zullen het zien. Ik ben echter allang geen kind meer, dat is het verschil.

En ik ga ervan uit dat de mensen die die supplementen maken voor mensen weten hoe ze ervoor kunnen zorgen dat mensen al die kunstmatige vitamines goed kunnen opnemen? Ik ben zo bang dat dat ook alleen pure marketing is en dat we zowel door de vlee- industrie als de supplementen- drogisterij branche belazerd worden.

Hoe kun je checken of je al die kunstmatige troep ook echt goed opneemt als mens?

@rno

Bericht door @rno » ma okt 02, 2017 16:06

Reborn Vega

Bericht door Reborn Vega » ma okt 02, 2017 19:48

:thanks: O dat had ik zelf net zo goed kunnen opzoeken :lol:
Moet mijn feiten weer even op een rijtje krijgen...
Handig, ik dacht al bij mezelf...
Hoe zat het ook alweer met de hoeveelheid B12 in dat pilletje?

@rno

Bericht door @rno » ma okt 02, 2017 23:04

In mijn pilletje zit 1000 mcg

In voornoemde link: 1 tot 2 keer per week 1000 mcg. nemen

Reborn Vega

Bericht door Reborn Vega » di okt 03, 2017 15:45

Ik las op Thuisarts.nl dat er 1000mcg PER DAG als suplement wordt geadviseerd aan veganisten. Maar in de richtlijn van KNMG zelf staat dat er alleen voor mensen met een B12 tekort.

De 1000 mcg wordt geadviseerd vanwege de manier waarop B12 wordt opgenomen. Hoe hoger de dosis, des te lager de opnamecapaciteit. Bij een andere dosis (bijv. 100mcg) zouden veganisten toch niet 2, 8 mcg binnenkrijgen maar veel minder dan dat.

@rno

Bericht door @rno » di okt 03, 2017 18:31

Het blijft spannend.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » zo okt 08, 2017 14:20

Het is geen slecht idee om je bloed eens per jaar door je huisarts te laten controleren. Ik had zelf een flink overschot B12. Dat kan meestal weinig kwaad, maar optimaal is het ook niet. Ik mocht in elk geval geen supplementen meer nemen van de huisarts. Na een jaar lang zonder supplementen is mijn B12 spiegel nog steeds boven de door artsen gehanteerde bovengrens. Het zal per persoon en per levensstijl verschillen hoeveel je nodig hebt!
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Plaats reactie