Plant based

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
Veganja
Leefwijze: veganist

Plant based

Bericht door Veganja » di aug 22, 2017 12:32

Hallo,

Ik zal mij even kort voorstellen. Ik ben 40 jaar, moeder van 2 kinderen (16 jaar en 2 jaar), getrouwd en ben sinds anderhalf jaar vegan, oftewel ik eet plant based. Hiervoor at ik al weinig vlees, maar at wel elke dag zuivelproducten. Het besluit om plant based te gaan eten kwam door mijn gezondheid en na het zien van diverse documenten op Netflix en het lezen van diverse boeken (Mc Dougall, Dr. Esselstyn, Engine2 diet, Dr. Fuhrman, enz....).

Na het gebruik van een antibioticia kuur (2015) kreeg ik allemaal rare vlekjes op mijn romp en in mijn gezicht. Deze jeukten heel erg en deden ook pijn. Mijn weerstand was toen al iets verzwakt door de geboorte van mijn zoon. Ik had al vanaf mijn kindheid eczeem, maar deze was al langer dan 10 jaar verdwenen. Die uitslag die ik na de antibiotica kuur kreeg, was anders. Ook had ik weinig energie, brak mij snel het zweet uit en had ik hartkloppingen. Ik leek ook veel simpele voedingmiddelen niet meer te verdragen, zoals aardappelen, komkommer en brood. Op eigen houtje ging ik wat experimenteren. Dit durfde ik aan, omdat ik orthomoleculaire voedingstherapie heb gestudeerd en gewichtsconsulente ben. Ik had ook weinig behoefte aan medicamenten, behalve antihistamine als het nodig was. Het 'experiment' duurde best lang en ik at vrij weinig, omdat ik bijna niks kon verdragen behalve haver en een paar groentesoorten. Om het verhaal kort te maken, durfde ik het na een tijdje weer aan om meer te gaan eten. Met het idee, dat mijn weerstand weer zou verbeteren door de voedingsstoffen. Dit idee werkte voor mij. Sindsdien eet ik dagelijks voornamelijk groente, fruit, noten, zaden, peulvruchten, granen, zilvervliesrijst, aardappelen, soms wat brood (eerst glutenvrij, maar nu ook 'normaal' zelfgemaakt zuurdesembrood) weinig vetten. Ik gebruik dagelijks 1.000 mcg Methylcobalamine als zuigtablet, 1.000 mcg Biotine, 1 Multi om de dag, Kelp, Multimineraal om de dag.

Ik moet zeggen dat het mij goed bevalt, maar het herstel duurde lang. Nu is mijn huid weer hersteld, ben ik weer energieker, minder snel geïrriteerd, alleen mijn haren zijn nog wat droog en dun. Ik hoop dat de Biotine en de kelp mijn haren weer sterk maken. Kan natuurlijk ook met mijn leeftijd te maken hebben :grin: .

Lijkt mij erg gezellig en leerzaam om hier ervaringen en tips uit te wisselen :thanks: . Het lijkt namelijk alsof er niet zoveel mensen mee bezig zijn in mijn omgeving en ik stoot nogal op veel kritiek. Mijn man heeft de stap overigens ook genomen en eet sinds 2 maanden plantaardig. De kinderen eten flexitarisch en krijgen ook aanvullende vitamines, zoals B13 en multi.

Bye bye! :hippy:

Martine
Moderator

Re: Plant based

Bericht door Martine » wo aug 23, 2017 7:56

Welkom Veganja!

Ik ben ook gewichtsconsulent, toevallig! Begeleid je nog cliënten, en pas je daar dan ook plantaardige voeding toe?

Goed dat je supplementen neemt. Vooral B12 is echt heel belangrijk.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

@rno
Leefwijze: veganist

Re: Plant based

Bericht door @rno » vr aug 25, 2017 8:29

Welkom Veganja

Ik heb inmiddels mijn vrouw en dochter ook vegan gemaakt (zonder overtuigende filmpjes). Alleen mijn zoon is nog vegetariër.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Plaats reactie