Beginnede vegan maar stuit al op een probleem.

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
Green-star

Beginnede vegan maar stuit al op een probleem.

Bericht door Green-star » do aug 31, 2017 21:45

Hallo,
Ik ben sinds 2 maanden vegan gaan eten hiervoor al 12 jaar vegetarisch.
Aangezien ik dit jaar op mij zelf ben gaan wonen kon ik eindelijk deze stap zetten en ik voel me er ontzettend goed bij.
Helaas is mijn moeder een probleem,ze vind het totale onzin en heeft geen probleem dit elke keer te zeggen als ik haar zie,ze haalt zelfs de soja bonen vernielen het regenwoud discussie er steeds bij.
Nu eten we om de week een dag bij elkaar,maar ze vind apart koken zo nutteloos dat ze er aan zit te denken dit compleet te stoppen.
Ik heb aan geboden zelf eten mee te nemen maar dit wilt ze niet want het is raar,ook heb ik aan geboden om anders later op koffie te komen maar ook dit wilt ze niet.
Ook is ze nu alles waar ik echt gek op was op tafel te gooien als ik kom,maar hier ben ik niet op ingegaan en dat zorgt weer voor frictie.
Dit doet mij erg pijn,normaal gesproken kan ik heel goed met mijn moeder om en hebben we dagelijks contact.
Ondertussen zit ik te twijfelen om mij voor de 1x in de 2 weken dat ik bij haar eet mij weer vegatarisch op te stellen,maar eigenlijk vind ik dat ze mij moet respecteren,ik hou ook rekening met haar als ik kook.
Sorry om meteen hiermee te beginnen maar wat zouden jullie doen?ik zit hier behoorlijk mee in mijn maag.
Alvast bedankt!

Martine
Moderator

Re: Beginnede vegan maar stuit al op een probleem.

Bericht door Martine » vr sep 01, 2017 14:32

Ai, dat is echt heel naar.

Heb je al geprobeerd om rustig te vertellen hoe het voor jou is dat ze zo doet? Dicht bij jezelf blijven en dingen zeggen als 'waarschijnlijk bedoel je het niet zo, maar ik voel xyz als je dat doet'.

Je kunt ook voorzichtig uitleggen dat ze het je onmogelijk maakt om bij haar te eten als ze én niks voor je wil maken én niet toestaat dat je zelf iets meeneemt.

Ouders hebben soms even tijd nodig om te accepteren dat 'kinderen' hun eigen weg gaan. Als je rustig blijft, alles nog een keer uitlegt en consequent weigert dierlijke producten te eten, kan ze er uiteindelijk niet omheen. Maar daar kan best wat tijd overheen gaan.

Verder proberen of ze lekkere vegan dingen van je wil proeven (niet meteen erbij zeggen dat het vegan is), dat helpt vaak ook goed om mensen minder negatief te laten zijn over vegan eten.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Green-star

Bericht door Green-star » vr sep 01, 2017 17:39

Bedankt voor het antwoorden.

Uitleggen heb ik geprobeerd en dan krijg ik dus argumenten terug over hoe slecht soja bonen wel niet zijn voor het regenwoud enzo.
Zo hadden we ook al een discussie over vitamine d3,ze vond dat ik die best kon slikken want schapen worden er niet voor doodgemaakt,dat ik verder dan dat kijk vond ze de grootste onzin.
Hielp ook niet dat er op het moment hier schapen lekker vrij langs een grasveld naast de weg liepen....
Mijn moeder absoluut weigert om ook maar een vleesvervanger of iets met soja/amandelmelk in haar buurt te laten komen,zo is ze helaas al geweest.
Voor haar is geen maaltijd compleet zonder vlees en vaak zuivel,als ik een keer iets zonder vlees had gekookt(ik kookte elke dag thuis)dan vond ik haar rustig een uurtje later een vleesje bakken.
Deze week eet ze bij mij en heb ik een heerlijk menu op de planning,niet vegan voor haar,maar ik hoop haar te laten zien dat ik dus echt wel heerlijk mag/kan eten,voor het geval dat ze vooral zo doet omdat ze bang is dat ik ongezond doe.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr sep 01, 2017 22:15

Green-star schreef:
vr sep 01, 2017 17:39
Uitleggen heb ik geprobeerd en dan krijg ik dus argumenten terug over hoe slecht soja bonen wel niet zijn voor het regenwoud enzo.
Zo hadden we ook al een discussie over vitamine d3,ze vond dat ik die best kon slikken want schapen worden er niet voor doodgemaakt,dat ik verder dan dat kijk vond ze de grootste onzin.
Dat zijn inhoudelijke discussies, en die ga je niet winnen als ze er niet voor open staat. Je kunt proberen of een 'agree to disagree' aanpak beter werkt. Dus benoemen dat jullie het niet eens worden hierover, maar dat jij je eigen weloverwogen keuzes maakt, en dat het heel naar en ongemakkelijk is als zij dat niet respecteert. Van daaruit kun je dan toewerken naar een nieuwe manier om met elkaar om te gaan, zonder dat de één de ander steeds van haar gelijk probeert te overtuigen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Rorrim
Moderator
Leefwijze: veganist

Bericht door Rorrim » za sep 02, 2017 11:21

Welkom!
Green-star schreef:
Als zij telkens de discussie opent probeert ze je kennelijk te overtuigen. Je kan doen wat Martine zegt en de "agree to disagree" optie proberen. Als eigenwijze veganist zou ik het er echter niet bij laten zitten als iemand anders de discussie opent en ervoor gaan om de ander te overtuigen. Dit zal zeker leiden tot weerstand, maar de ander heeft een eindig aantal argumenten en alle zijn ze te weerleggen. Zo kan je bijvoorbeeld stellen dat zij, en niet jij, meer schadelijke soja consumeert. Het is namelijk voor het overgrote deel de teelt van voedersoja waarmee schade aan het regenwoud wordt gedaan. Bovendien is voor een kilogram vlees meer soja geconsumeerd dan de hoeveelheid die jij rechtstreeks op je bord serveert.
Green-star schreef:
Gelukkig is er tegenwoordig ook plantaardige D3 verkrijgbaar. (Vitashine) Koop dat en laat je moeder zien dat je haar tegemoet wil komen. Een deel van haar probleem is bezorgdheid. Ze is opgegroeid in een andere tijd en weet niet anders dan dat een volwaardig dieet dierlijk spul bevat. Jij kan laten zien dat dat beeld achterhaald is. Uiteraard ga je haar niet volledig overtuigen, maar ze kan accepteren dat jij een andere manier hebt gevonden die ook werkt.

Green-star schreef:
do aug 31, 2017 21:45
eigenlijk vind ik dat ze mij moet respecteren
Dat is precies je uitgangspunt. Natuurlijk wil je voor haar koppigheid/gemoedsrust liever niet je principes compromitteren. Daarbij stel je haar niet eens ècht gerust door eens in de twee weken volgens haar normen te eten. Je hoeft niet per se gelijk te krijgen, maar je keuze verdient respect. Duizenden andere veganisten hebben al laten zien dat het op een gezonde manier kan.
Green-star schreef:
Sorry om meteen hiermee te beginnen maar wat zouden jullie doen?ik zit hier behoorlijk mee in mijn maag.
Vrede sluiten met opstandige familieleden is toch een van de eerste dingen die een beginnende veganist moet doen. ;)
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Green-star

Bericht door Green-star » za sep 02, 2017 16:23

Bedankt voor de reactie's.

Ik heb het idee dat het haar vooral om haar eigen gemak gaat en niet mijn gezondheid.
Zo stuurde ze vandaag een foto met gebakjes bij een bakker en welke ik wilde hebben,ze hadden niks vegan volgens haar en dus zei ik dat ik dan niet hoefte.
Kreeg ik meteen een bericht terug dat ik overdrijf met de veganonzin en dat ik niet kan verwachten dat zij overal ettikete's van gaat lezen.
Ze heeft nooit van koken gehouden daarom deed ik het,als ik bij haar eet is het altijd iets makkelijk zoals spaghetti en dan mag ik blij zijn als er groente in zit.
Dat ze er nu dus meer moeite er in moet steken en 2 gerechten moet maken wil ze absoluut niet.

@rno

Bericht door @rno » za sep 02, 2017 17:26

Mogelijk kan je datgene wat ze voor jou kookt, "vertalen" in het vegans en dat aan haar voorleggen. Maak het niet te ingewikkeld.

Ik wens je veel sterkte. (Zie mijn lijfspreuk hieronder).
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » di sep 05, 2017 19:00

Green-star schreef:
za sep 02, 2017 16:23
Zo stuurde ze vandaag een foto met gebakjes bij een bakker en welke ik wilde hebben,ze hadden niks vegan volgens haar en dus zei ik dat ik dan niet hoefte.
Kreeg ik meteen een bericht terug dat ik overdrijf met de veganonzin en dat ik niet kan verwachten dat zij overal ettikete's van gaat lezen.
Jouw reactie is geheel logisch, maar mensen horen nu eenmaal niet graag nee. Als ik naar een verjaardag van familie ga en men vraagt (vooraf al, ze kennen de gebruiksaanwijzing;)) wat voor gebakje ik wil, dan zeg ik doe mij maar een stuk pure chocola. Vooral oudere mensen vinden het ongezellig als je niks bij je koffie neemt en de pure chocola ligt lekker makkelijk naast hun andere boodschappen in het schap.
Green-star schreef:
za sep 02, 2017 16:23
Ze heeft nooit van koken gehouden daarom deed ik het,als ik bij haar eet is het altijd iets makkelijk zoals spaghetti en dan mag ik blij zijn als er groente in zit.
Dat ze er nu dus meer moeite er in moet steken en 2 gerechten moet maken wil ze absoluut niet.
De ene moeder is de andere gelukkig niet, maar als ik bij mijn ma op bezoek ben dan wordt het ook pasta met voorgesneden groente, kant-klare saus en vega balletjes. Hoeft ze niet naar extra winkels toe of recepten te leren. Meestal kook ik echter en ze geeft altijd complimentjes. Misschien kan je haar aanbieden om (een deel van) het werk op je te nemen of het op de een of andere manier makkelijker te maken? Mijn uitgangspunt is altijd dat de gastheer/vrouw zijn/haar routine niet hoeft aan te passen.

Toch denk ik stiekem na het lezen van je berichten dat het voor je moeder niet puur een kwestie van gemak is.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Reborn Vega

Bericht door Reborn Vega » ma okt 02, 2017 15:07

Green-star schreef:
Hallo,
Ik ben sinds 2 maanden vegan gaan eten hiervoor al 12 jaar vegetarisch.
Aangezien ik dit jaar op mij zelf ben gaan wonen kon ik eindelijk deze stap zetten en ik voel me er ontzettend goed bij.
Helaas is mijn moeder een probleem,ze vind het totale onzin en heeft geen probleem dit elke keer te zeggen als ik haar zie,ze haalt zelfs de soja bonen vernielen het regenwoud discussie er steeds bij.
Nu eten we om de week een dag bij elkaar,maar ze vind apart koken zo nutteloos dat ze er aan zit te denken dit compleet te stoppen.
Ik heb aan geboden zelf eten mee te nemen maar dit wilt ze niet want het is raar,ook heb ik aan geboden om anders later op koffie te komen maar ook dit wilt ze niet.
Ook is ze nu alles waar ik echt gek op was op tafel te gooien als ik kom,maar hier ben ik niet op ingegaan en dat zorgt weer voor frictie.
Dit doet mij erg pijn,normaal gesproken kan ik heel goed met mijn moeder om en hebben we dagelijks contact.
Ondertussen zit ik te twijfelen om mij voor de 1x in de 2 weken dat ik bij haar eet mij weer vegatarisch op te stellen,maar eigenlijk vind ik dat ze mij moet respecteren,ik hou ook rekening met haar als ik kook.
Alvast bedankt!
Ik zie dat je normaal gesproken goed met je moeder omgaat. Is dat echt zo of maakt ze ook bij andere onderwerpen dit soort problemen? Of misschien heeft ze tot voor kort zo tegen een ander familielid gedaan? Het gedrag van jouw moeder klinkt niet echt als normaal gedrag, zeker niet, gezien jij wel met haar rekening houdt en zij niet met jou.

Mijn vader reageerde ook naar op mijn vegetarisme (hij ging zijn eigen eten weggooien en werd kwaad), terwijl ik merkte dat andere vleeseters en ouders van andere vegetarische kinderen veel minder problemen hadden met zulke persoonlijke keuzes. Mijn vader wordt gauw onredelijk kwaad als iets kleins niet gaat op zijn manier (kort gezegd) en heeft dit ook bij andere onderwerpen. Daarnaast ben ikzelf, net als hij, niet zo handig in de sociale communicatie.

Mijn moeder zette mij geïrriteerd een haring voor (mijn lievelingseten), maar kookte de dagen daarop wel gewoon een vegetarisch burgertje.

Misschien is er ergens meer aan de hand met je moeder en kun je dit met een psycholoog bespreken? Het kan ook zijn dat jij zelf dingen niet handig aanpakt.

Voordat je alles aan je eigen keuzes gaat wijten en je je volledig aan iedereen aan gaat aanpassen zonder rekening te houden met waar jij je echt prettig bij voelt (daarvan word je ziek en dan ben je jaren verder)

Green-star

Bericht door Green-star » zo okt 29, 2017 14:46

Ondertussen is er al aardig wat tijd verstreken en heeft ze het nog niet geaccepteerd.
Na een flink aantal ruzie's komt het er nu op neer dat ik bij haar vegetarisch eet,ik kon er gewoon niet meer tegen.
Ook praat ik er helemaal niet meer over tegen haar,ondertussen is het goed duidelijk dat het absoluut niks te maken heeft met zorgen over mijn gezondheid maar haar gemak,ze doet alsof ze compleet allergisch is voor vegan producten en weigert ook maar iets aan te raken,zelfs een normale vleesvervanger die ondertussen door half nederland genuttigd word is van de tafel.
Mijn moeder is niet alleen hier onredelijk mee maar ook met andere topics,helaas ziet ze dit zelf nooit in en hou ik mij in omdat de ruzie's eewig kunnen duren en ik weet dat ik het toch opgeef.
Helaas ook ondervonden dat bij mijn oma het ook vegetarisch word,haar ogen zijn niet de beste en ingredienten lezen zit er gewoon niet in,ze is zo trotst als een pauw als ze een lekkere vegetarische maaltijd klaarmaakt.
Gelukkig eet ik niet vaak bij mijn oma en met visite breng ik een lekkere baksel mee,mijn oma is hier erg blij mee.

Mijn vriend doet zijn best als ik bij hem kom eten en vind de site gewoonvegan een uitkomst.
Ik doe dus mijn best,maar helemaal vegan zit er helaas (nog) niet in.

@rno

Bericht door @rno » zo okt 29, 2017 20:46

Je kan toch een boodschappenlijstje geven in grote letters met vegan producten. Jij hebt dan al de kleine lettertjes gelezen.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Morality

Bericht door Morality » ma okt 30, 2017 16:12

Dat is een hele lastige situatie. Helaas wordt het soms onnodig moeilijk gemaakt om veganist te zijn. Als veganist willen we zowel mensen als dieren geen kwaad doen, toch ervaren sommige mensen het alsof we hen (en onszelf) kwaad (willen) doen door veganist te zijn. Door te proberen veganistisch te leven kom je na verloop van tijd steeds weer nieuwe manieren tegen om diervriendelijke keuzes te maken en om beter anderen te stimuleren om ook diervriendelijke keuzes te maken. Ik hoop dat jullie minder ruzies krijgen en dat je op den duur manieren vindt om steeds meer veganistisch te leven.

Plaats reactie