voorstellen en gelijk een vraag

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
Antonia

voorstellen en gelijk een vraag

Bericht door Antonia » vr jan 12, 2018 15:05

Hallo,
Ik ben Antonia. Na meer dan 30 jaar vegetarisme probeer ik nu geleidelijk over te gaan op een veganistische levensstijl. Dit is geen gemakkelijk proces, onder meer omdat ik de enige ben in mijn omgeving; familie, vriendenkring, buurt etc. Na jarenlang discussies te hebben gevoerd werd mijn vegetarisch-zijn gaandeweg gelaten voor wat het is. Nu echter begint die hele ellende weer opnieuw. Wat ik vooral tegenkom zijn opmerkingen dat producten uit de biologische veehouderij wel okay zouden zijn. Als de dieren een goed leven hebben gehad, wat is er dan mis mee om hun eieren, melk etc etc te gebruiken? Ik woon in de buurt van Baarn en veel van mijn vrienden halen hun vlees en zuivel van Hoeve Ravesteijn. http://www.hoeveravenstein.nl/index.php ... atuurvlees Inderdaad komt de info op hun website heel (dier)vriendelijk over. Zo lees je bv dat kalfjes bij hun moeder mogen blijven en net zoveel mogen drinken als ze willen omdat “de natuur dat zo heeft bedoeld”. Wel val ik bv over het zinnetje dat een koe pas naar de slacht gaat als ze niet meer productief is. Dat botst met mijn opvatting dat het leven van een dier waardevol in zichzelf is en het niet is bedoeld om mij van producten te voorzien en al helemaal niet als het daardoor eerder dood gemaakt wordt (nl als het niet meer productief is).
Maar toch…ik word voortdurend over-ruled en het beeld blijft hangen van mij als een overgevoelig emo-typetje en dat doet de zaak beslist geen goed. Ik heb daarom behoefte aan gedegen informatie (met alleen one-liners kom ik er nl niet in mijn omgeving) over deze biologische tak van veehouderij, en uitleg waarom ook biologische (of biologisch-dynamische)producten niet okay zijn.
Al met al heb ik dus 2 vragen:
1. Is er iemand die goede literatuur, of andere informatiebronnen over dit onderwerp weet (waarom zijn ook biologsiche of biologisch dynamische producten niet okay)? (liefst nederlandstalig)
2. Zou iemand de website die ik noemde eens willen bekijken en zijn gedachten erover willen delen?
Sorry ik ben misschien wat lang van stof, maar hopelijk is toch duidelijk waar ik mee zit en weet iemand raad.

Morality
Leefwijze: veganist

Re: voorstellen en gelijk een vraag

Bericht door Morality » za jan 13, 2018 1:26

Hallo en :welcome: Antonia,

Om mijn standpunten te verbeteren vraag ik mezelf soms af hoe ik over iets zou denken als de situatie anders zou zijn (bijvoorbeeld als iemand anders het slachtoffer was geweest of als niet één persoon het zou doen, maar iedereen). Ondanks dat de situatie dan verandert geeft het me vaak inzicht in de situatie waar ik over nadenk. Bij veganisme denk ik dan vaak: hoe zou ik het vinden als er zo met mijn ouders omgegaan zou worden (i.p.v. het betreffende dier)? Het betreffende dier en mijn ouders zijn niet hetzelfde, maar ik zie geen goede reden om het dier vrijheid te ontnemen.

Kijk eens op https://www.veganisme.org/2012/03/12/12 ... producten/

Je geeft zelf al een belangrijke zin aan van hun website. De dieren leven alleen vanwege de mens, als ze niet meer productief zijn worden ze vermoord. Bij "Bijtjes en bloemetjes" staan ook veel dingen die in het nieuws zouden komen als het bij mensen werd gedaan.

Het is voor veel mensen erg moeilijk om afstand te nemen van wat voor hen heel lang normaal is geweest. Als zij in het verleden niet biologisch aten, dan kan je hen misschien met de herinnering aan hun vorige stap helpen om de volgende stap te zetten (of om te begrijpen dat jij die stap zet).

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » za jan 13, 2018 12:56

Welkom!

Ook voor biologische melk worden koeien zwanger gemaakt, kalfjes van hun moeders gescheiden en jonge stiertjes gedood. Ze krijgen alleen beter voer en wat meer ruimte. Maakt dat het acceptabel? Ik denk van niet. Ik denk dan ook vanuit de opvatting dat mens en dier niet absoluut van elkaar verschillen, maar gradueel.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Antonia

Bericht door Antonia » za jan 13, 2018 16:10

Dank jullie wel voor het welkom en heel erg bedankt voor jullie reactie. Ben er blij mee, want zo kom ik steeds een stukje verder. Ik vrees dat ik dit forum wel vaker nodig zal hebben omdat ik nog "onderweg" ben en er in mijn omgeving geen vegan is aan wie ik af en toe es iets kan vragen. Deze week waren we met een clubje vriendinnen weer bij elkaar en toen kwam het allemaal weer ter sprake.

@Rorrim. Op de website van Ravesteijn staat dat kalfjes bij hen bij hun moeder mogen blijven, dat werd mij ook direct voor de voeten geworpen toen ik aanhaalde dat het kwalijk is dat ook in de biologische sector de kalfjes en moeder gescheiden worden. En toen ze mij vroegen waarom Kunstmatige Inseminatie nou zo erg zou zijn, kwam ik niet verder dan het argument dat de koe daarmee tot een melkmachine tbv mensen gereduceerd wordt. Maar dit maakte geen indruk. Is er over de KI nog meer te melden?
Net zoals het gebruiken van honing. Als het biologische honing is, is het toch prima, vroeg iemand mij. Men vindt het vergezocht allemaal. Kijk voor mij is het veelal een kwestie van: laat dieren gewoon zijn wie ze zijn, intuitief heb ik zoiets van blijf er nou maar van af. Maar argumentatie is dan wel wat mager natuurlijk. Inderdaad vanuit de overtuiging net als jij, dat mensen niet absoluut verschillen van dieren.

@ Morality. Dank voor de link, daar staan inderdaad wel wat vragen beantwoord. Dank ook dat je even hebt gekeken op de website van Ravesteijn. En inderdaad het draait uiteindelijk allemaal om de vraag zou je mensen willen aandoen wat we dieren aandoen. Maar deze week nog zei een vriendin dat de dieren op Ravesteijn echt een fantastisch leven hebben en dat ik echt overdrijf en je hun producten met een gerust hart kunt kopen. Daar word ik dan enorm verdrietig van, eerlijk gezegd ook wel wat bozig. Maar ik kan het kennelijk niet duidelijk overbrengen, het frustreert me enorm.
Ik heb mijn vraag ook bij PETA.nl neergelegd. Van hen ontving ik de tip om het boek Animal Liberation van Peter Singer te lezen. Ik heb het aangeschaft in de Nederlandse vertaling, dat zal ook wel een stukje helpen misschien.

Antonia

Bericht door Antonia » za jan 13, 2018 18:25

https://www.youtube.com/watch?v=pDHYeEA ... e=youtu.be

Vanmiddag wat zitten zoeken en kijken op internet. Wat boer Bert in deze video zegt op 7.28' (en laat zien in het hele filmpje) zegt toch eigenlijk genoeg hè....

Morality

Bericht door Morality » zo jan 14, 2018 9:54

Ik denk niet dat KI is wat dieren willen, ze hebben er sowieso niet voor gekozen en het verandert hun leven ingrijpend.

Ik heb ooit ook boeken van Peter Singer gelezen. Delen van wat hij aangeeft vind ik goed, andere delen niet. Een aantal voorbeelden van hoe hij inconsistent is en teveel op resultaten focust is te zien op https://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Sin ... d_veganism (speciesism - animal experimentation for medicine). Ik vond zijn boeken volgens mij wel prettig leesbaar, maar ik heb denk ik Engelstalige versies gelezen.

Antonia

Bericht door Antonia » zo jan 14, 2018 10:36

Oh fijn dank je wel voor link. Ga ik zo even lezen. En ik hou in m'n achterhoofd wat je over hem zegt. (Nu neem ik sowieso nooit zomaar klakkeloos iets over hoor...).

Plaats reactie