2018!?

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
Cornelis
Leefwijze: flexitarier
Contacteer:

2018!?

Bericht door Cornelis » zo jan 28, 2018 14:54

Ik wist afgelopen december al dit 2018 een jaar van verandering zou worden, maar dit.....had ik niet gedacht.

Natuurlijk ben ook ik in mijn leven meermalen in aanraking gekomen met vegetariërs, veganisten en alle afstammelingen van deze. Maar waag het eens om aan mijn stukje vlees, kaas of melk te komen :evil:

Mijn broer kwam eind 2017 met een verhaal over iets wat hij had gezien omtrent uitstoot van CO2 en het redden van de aarde.
Dit verschil zou niet gemaakt worden door dat wat de grote corporaties ons voorschotelen. Ja, het helpt wel, maar het is dweilen met de kraan open.
De vee industrie...daarin zit het verschil. Het vlees wat op deze wereld als vee, vrije uitloop, duurzaam vlees, verantwoord.....en welk ander label je maar kunt bedenken. Hoeveel vlees is er nodig om de wereldpopulatie te voeden. Een wereldpopulatie die met de dag groeit.
Hoeveel akkerland is er nodig om dit vee te voeren. Bossen gerooid om ons stukje vlees te vetmesten. ipv hiervan een bevolking te eten te geven die wij (met onze beste bedoelingen) 1 zakje rijst in de maand geven om een heel dorp mee te voeden.
Hoeveel onnoemelijke liters water er voor nodig zijn om dit vee te voeden, de landbouw te bevochtigen, kaas en melk te maken. Dit zelfde water wat ontdaan wordt van leven door een belachelijke hoeveelheid visserij

Ik keek 'm aan en tikte in mijn gedachten op mijn voorhoofd

Ik besloot het zelf maar eens te gaan bekijken
Cowspiracy Ik hoef jullie hier waarschijnlijk niets te vertellen over dit. Maar het heeft mij aan het denken gezet.
En het heeft mij doen besluiten...mij??? Meatlover van de eerste hand? Yep.

Hoe het er in de praktijk uit gaat zien weet ik nog niet exact, maar daarvoor heb ik jullie ook nodig.
Laat ik even heel eerlijk zijn
Mijn reden is niet zo zeer dat ik het zielig vind voor de dieren en ik zal ook geen PVDD activist worden.
Maar als wij kunnen veroorzaken dat de landbouw, veeteelt, visserij en de schade die zijn aanrichten aan onze planeet stopt, zodat onze kleinkinderen en diens kinderen nog enig stukje planeet over hebben om van te genieten, ben ik van de partij.
Heal the world!

The right way

Morality
Leefwijze: veganist

Re: 2018!?

Bericht door Morality » ma jan 29, 2018 13:12

:welcome: Cornelis,

Hoe kon dat toch gebeuren? Ben je zo zeker van je zaak, kijk je één documentaire en moet ineens alles anders. Ik heb het ook meegemaakt. Je hebt al jaren dezelfde mening, wordt je ineens erop gewezen hoe de wereld veel beter gemaakt kan worden. Bij mij ging het met veganisme anders, maar bij andere onderwerpen was het voor mij ook heel schokkend dat iets dat heel normaal leek helemaal niet goed was. Wat doe je dan? Je verdiept je erin en verandert in je eigen tempo je slechte gewoontes in goede gewoontes.

Dat is nu nog steeds schokkend voor mij: hoe meer je te weten komt over manieren om de wereld beter te maken, hoe meer manieren je ontdekt (er is altijd nog veel meer mogelijk). Net als bij sporten wordt je steeds beter, maar besef je ook steeds beter hoeveel er nog te verbeteren valt. Verwacht niet van jezelf dat alles gelijk perfect zal gaan, maar leer van je fouten en probeer goede keuzes te maken.

Je nieuwsgierigheid/leergierigheid kan je erg helpen. Kijk eens op https://nl.wikipedia.org/wiki/Veganisme , https://wiki.veganisme.org en http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fi45.htm en verken dit forum. Veel producten kan je vervangen door lekkere veganistische alternatieven en als je weet dat het belangrijk en goed is wat je doet dan verzin je ook oplossingen voor minder makkelijk te vervangen producten. Wij helpen je daar graag bij.

Sommigen zullen zo op jou reageren als jij op het verhaal van je broer reageerde en mensen hebben vele verschillende redenen om het wel of niet met je eens te zijn. Velen kiezen er daarom (en voor henzelf) voor om in stappen over te gaan op veganisme en dit te vertellen aan anderen (vaak gebeurt dat automatisch als je uit eten gaat). Veganisme wordt gelukkig steeds bekender waardoor het hopelijk ook steeds normaler wordt gevonden door anderen. Voor onze planeet (en de mensen en dieren die erop leven) is het in ieder geval goed als je veganist wordt.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma jan 29, 2018 16:22

:welcome: :govegan: :thanks:

Welkom in de wondere wereld van het veganisme! :grin: :D :)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Cornelis
Contacteer:

Bericht door Cornelis » ma jan 29, 2018 18:44

Morality schreef:
ma jan 29, 2018 13:12
:welcome: Cornelis,

Hoe kon dat toch gebeuren? Ben je zo zeker van je zaak, kijk je één documentaire en moet ineens alles anders. Ik heb het ook meegemaakt. Je hebt al jaren dezelfde mening, wordt je ineens erop gewezen hoe de wereld veel beter gemaakt kan worden.
Dankjewel

Wat mij hierin nog het meest tegen de borst stuitte is het feit dat men (ook in de politiek en waarschijnlijk onze vriend W.A. ook) weet van de ware aard van het verhaal, maar het niet wil of durft te zeggen om maar niet de kans te lopen hun sponsoring of andere vriendjes te verliezen. Ook de doc liet dat mooi zien.
Morality schreef:
ma jan 29, 2018 13:12
Dat is nu nog steeds schokkend voor mij: hoe meer je te weten komt over manieren om de wereld beter te maken, hoe meer manieren je ontdekt (er is altijd nog veel meer mogelijk).
Dus een ultimum punt zal ik niet bereiken? Jammer :? :wink:
Dat is waar ik ook nog even uit moet komen. Tot hoeveel wil ik gaan?
En daarnaast voor mezelf het besef creëren; wat heeft mijn persoontje hier voor invloed in tegenover miljoenen stroomzwemmers?
Heal the world!

The right way

Cornelis
Contacteer:

Bericht door Cornelis » ma jan 29, 2018 18:48

Martine schreef:
ma jan 29, 2018 16:22
:welcome: :govegan: :thanks:

Welkom in de wondere wereld van het veganisme! :grin: :D :)
I'm ready to learn.

Alleen nog een goede docent vinden...

Hallo allemaal wat fijn dat je er bent.
Ben je voor het eerst hier of ben je al bekend?

:offtopic:
Heal the world!

The right way

Morality
Leefwijze: veganist

Bericht door Morality » di jan 30, 2018 9:48

Het is goed om je grenzen voor nu te kennen, in de toekomst zullen die grenzen waarschijnlijk nog veranderen. Het goede voorbeeld geven is denk ik altijd een goede keuze, zelfs als niemand het voorbeeld volgt. Wel is je invloed natuurlijk veel groter als je anderen overtuigt om ook veganist te worden.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo jan 31, 2018 14:20

Cornelis schreef:
ma jan 29, 2018 18:48
I'm ready to learn.

Alleen nog een goede docent vinden...
Je kunt om te beginnen eens rondsnuffelen op mijn websites (linkjes hieronder). En op het forum natuurlijk :)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie