Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
Morality
Leefwijze: veganist

Re: Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Bericht door Morality » ma sep 21, 2015 18:44

Hoi Poffel,

:welcome:

Goed dat je veganist bent geworden en leuk dat je op dit forum bent gekomen. Je zult na verloop van tijd steeds meer goede en betrouwbare informatiebronnen vinden. Als je ergens over twijfelt kan je ons altijd vragen of wij voor meer zekerheid kunnen zorgen. :-D

Poffel

Bericht door Poffel » vr sep 25, 2015 9:07

Martine schreef::welcome: Poffel!

Super tof dat je vegan bent geworden . :-D

Wat die eiwitten betreft, dat zou geen probleem moeten zijn als je gewoon voldoende eet. Probeer bij iedere maaltijd één of meerdere eiwitbronnen te nemen, zoals peulvruchten, pindakaas en pinda's of andere noten, (volkoren) granen (inclusief brood en pasta), een vleesvervanger, sojamelk etc. Je mag ook gerust een keer een eetdagboekje hier posten (of liever nog in het eetdagboek topic), dan kijken we even mee als je dat fijn vindt.
Hoi Martine, fijn dat je mee wilt denken! Misschien dat ik het doe, al krijg ik er ook het gevoel van dat ik dan wat teveel vraag van anderen.
Voor simpele goedkope recepten zou ik vooral in de hoek van de maaltijdsoep, chili, curry en pastagerechten etc. kijken. In de budgetcategorie op mijn website staan aardig wat van dat soort recepten: https://vegetus.nl/tag/budgetvriendelijk/
:) Weet je van wie je een hoop verkeer hebt binnenkort. Handige ideeën, ik ben wel te porren voor goedkope en simpele gezonde gerechten. :P Het helpt ook wel om het een beetje tot een soort spelletje te maken om te zien hoe ver ik kom op een beperkt bedrag.
Maarten schreef:Welkom Poffel! misschien is het een placebo-gevoel, maar nu ik ruim 4 maanden helemaal vegan ben voel ik mij gezonder. Er is een hoop informatie over veganistische voeding op internet te vinden, dus je zoektocht naar een gezond veganistisch eetpatroon moet zeker kunnen slagen!
Ik heb zelf ook het idee dat ik nu gezonder bezig ben, (al was het daarvoor ook niet erg slecht) al is het maar omdat ik nu nog zorgvuldiger om moet gaan met eten, wat bevat bepaalde voedingsstoffen, enzovoort. Tot nu toe lijkt het redelijk goed te gaan op de eiwitten en B-vitamines na. Wat ik me afvraag: in de winkel heb je van die potjes vitamine B-complex, als dat vegan is, is dat een goede optie?

Maar dan nog, het valt me op dat op die verpakkingen vaak staat dat iets maar liefst 200% is van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid, is dat niet juist slecht? Ik weet namelijk dat uit onderzoek was gebleken dat mensen die vitaminepillen slikken, er vaak juist slechter aan toe zijn omdat die vitamines in idioot hoge doses komen en mensen helemaal niet al die vitamines moeten eten. Overdaad schaadt, zeg maar. Ben er nogal wantrouwig mee. Zou liever een vitaminetablet hebben waar het 100% is, of misschien zelfs nog minder (als ik voor alle B-vitamines ga: ik haal natuurlijk altijd nog een bepaalde hoeveelheid uit wat ik al eet)
Brent schreef:
Poffel schreef:Ik ben hier vooral benieuwd naar simpele, goedkope recepten (studente, smalle beurs), ideeën, inspiratie en oplossingen wat betreft genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen. Sowieso vind ik het hele onderwerp 'eten' en 'waar komt voedsel vandaan' interessant. Dus zodoende :)
Hallo Poffel, welkom! :)

Hier haal ik mijn info vandaan over voedingsstoffen bij een plantaardig dieet (wel engels):

http://www.forksoverknives.com/nutrition-questions/
Ah dank je, ik vond hem al eerder ergens, maar verder niet erg veel op rondgekeken nog :)
Morality schreef:Hoi Poffel,

:welcome:

Goed dat je veganist bent geworden en leuk dat je op dit forum bent gekomen. Je zult na verloop van tijd steeds meer goede en betrouwbare informatiebronnen vinden. Als je ergens over twijfelt kan je ons altijd vragen of wij voor meer zekerheid kunnen zorgen. :-D
Fijn :) Als je meer over voeding leest, wordt het in sommige gevallen steeds verwarrender. JE MAG ABSOLUUT GEEN versus 'nee moet je de hele tijd eten'. Lesson learned: iedereen moddert ook maar wat aan :P Ik hou het wel bij gevarieerd en gezond, het zijn de extremen die juist schaden.

Brent

Bericht door Brent » vr sep 25, 2015 21:54

Poffel schreef:http://www.forksoverknives.com/nutrition-questions/
Ah dank je, ik vond hem al eerder ergens, maar verder niet erg veel op rondgekeken nog :)
Wat me opvalt aan hun visie, is dat ze heel overtuigd zijn dat een volledig plantaardig dieet met voeding die je onbewerkt koopt eigenlijk geen tekorten kan geven en genezend werkt, de B12 uitgezonderd omdat de moderne mens geen aarde of poep meer wil eten (met bacterien).
Ze raden af om op een volledig plantaardig dieet pillen bij te slikken (uitgezonderd b12).

Een tweede ding dat me opvalt, is dat ze kiezen voor de versie met volkoren granen en bonen, dus niet zozeer zoiets als het fruitarisme of een fruit met vooral rauwe groenten dieet. Een heel betaalbaar dieet dus, ook niet perse onbespoten of ecologisch.
Ik denk dat ze gelijk hebben, maar kies persoonlijk toch voor een lichter verteerbaar plantaardig dieet. plus dat ik vitamine-d bijslik omdat ik te weinig in de zon kom.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Maarten

Bericht door Maarten » za sep 26, 2015 23:06

Ik heb zelf ook het idee dat ik nu gezonder bezig ben, (al was het daarvoor ook niet erg slecht) al is het maar omdat ik nu nog zorgvuldiger om moet gaan met eten, wat bevat bepaalde voedingsstoffen, enzovoort. Tot nu toe lijkt het redelijk goed te gaan op de eiwitten en B-vitamines na. Wat ik me afvraag: in de winkel heb je van die potjes vitamine B-complex, als dat vegan is, is dat een goede optie?

Maar dan nog, het valt me op dat op die verpakkingen vaak staat dat iets maar liefst 200% is van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid, is dat niet juist slecht? Ik weet namelijk dat uit onderzoek was gebleken dat mensen die vitaminepillen slikken, er vaak juist slechter aan toe zijn omdat die vitamines in idioot hoge doses komen en mensen helemaal niet al die vitamines moeten eten. Overdaad schaadt, zeg maar. Ben er nogal wantrouwig mee. Zou liever een vitaminetablet hebben waar het 100% is, of misschien zelfs nog minder (als ik voor alle B-vitamines ga: ik haal natuurlijk altijd nog een bepaalde hoeveelheid uit wat ik al eet)
Vooral vitamine B12 moet je aanvullen. De rest van de B-vitamines moet je in principe genoeg binnen kunnen krijgen als je een gezond voedingspatroon hebt. Het is absoluut aan te raden de vitamine B12 aan te vullen tot over de 100%, omdat je lichaam het tablet niet voor de volledige 100% kan opnemen. Klik op deze site voor de benodigde hoeveelheden B12: http://www.veganhealth.org/b12/rec. Je kunt niet zo snel te veel vitamine B12 krijgen (maar het kan wel). In ieder geval is één tablet met 100% vitamine B12 veel te weinig.

Het is ook aan te raden een vitamine D-supplement te nemen, zeker in de herfst en winter. Zelf neem ik naast B12 en D dagelijks ook nog een multivitamine tablet voor veganisten, maar als je een gezond, gevarieerd voedingspatroon hebt, met bijvoorbeeld vooral veel groene groenten, noten en granen krijg je al je benodigde stoffen in ruime hoeveelheden binnen. Een veganist die goed op zijn stoffen let is echt veel gezonder dan een gemiddelde vleeseter.

Poffel

Bericht door Poffel » di sep 29, 2015 21:37

Dank je voor je antwoord Maarten, verhelderend. :)

ChewChili

Bericht door ChewChili » do okt 15, 2015 15:30

Hoi iedereen,

Nou, nu is het mijn beurt om even in de schijnwerpers te staan ;)
Ik ben Marjolein, 22 jaar, en ik doe een onderzoeksmaster aan de Universiteit van Amsterdam. Mijn studie heeft niets te maken met voeding, milieu, dierenwelzijn, ethiek of veganisme, maar dat zijn wel thema's waar ik me in mijn vrije tijd heel veel mee bezig houd. Het zijn punten waar ik veel waarde aan hecht, en het lijkt me prettig om in de toekomst hierover met mensen zoals jullie te kunnen praten.

6 jaar geleden besloot ik om eerst vegetariër te worden, maar wel met de gedachte om ooit verder te gaan als veganist. Dat 'ooit' was opeens 1,5 jaar geleden: ik was op uitwisseling in het buitenland, waar ik me bezighield met kwesties als 'wie ben ik?' en 'wat wil ik?'; typische vragen als je alleen op een kamer zit in een omgeving waar je niemand kent. Ik denk dat je op een uitwisseling meer bereid bent om bepaalde stappen te zetten. In ieder geval ging dat voor mij op, want vanaf dat moment ben ik een overtuigde, gedisciplineerde en gelukkige veganist.

Niet helemaal nieuw in de wereld van het veganisme dus, maar wel pas sinds vandaag geregistreerd op dit forum. Dit is dan ook mijn eerste post. Spannend, ik ben benieuwd naar de reacties!

Naast het delen van ervaringen, het geven van tips en het discussiëren over veganisme en alle aanverwante onderwerpen, lijkt het me ook leuk om hier mensen te ontmoeten met wie ik samen naar bepaalde groene/vega evenementen kan gaan. Ik woon in Den Haag, dus het zal vast niet moeilijk zijn om in die omgeving contacten op te doen! Ik heb er in ieder geval veel zin in om actief dit forum te gaan gebruiken.

*doet schijnwerpers uit*

Morality

Bericht door Morality » do okt 15, 2015 16:52

Hoi Marjolein,

Welkom op het forum en leuk dat je gelijk over meerdere onderwerpen berichten plaatst. Ik gooi ook graag pepers en ui door mijn gerechten, dus ik ben benieuwd naar jouw gerechten. Ik zet de schijnwerpers nog heel even aan: wat onderzoek je voor je master en kwam je op uitwisseling ook veganisten tegen?

ChewChili

Bericht door ChewChili » do okt 15, 2015 18:13

Bedankt voor je leuke berichtje!

Omdat mijn onderzoeksgebied een kleine wereld is en ik (voorlopig) nog redelijk anoniem wil blijven, houd ik mijn master nog even voor mezelf :) Maar ik kan je wel alvast vertellen dat het binnen de Geesteswetenschappen is.

Over veganisten op uitwisseling kan ik heel kort zijn: nee, die ben ik niet tegengekomen. Wel een klein aantal vegetariërs, en die waren ook buitenlands. Ik zat namelijk in Scandinavië, waar er nog altijd elke dag vis en vlees wordt gegeten. Ik weet niet of jullie hier ook ervaring mee hebben, maar daar als vegetariër uit eten gaan is al een crime, laat staan als veganist! Ze vinden je dan maar een rare extremist ;)

Brent

Bericht door Brent » do okt 15, 2015 18:41

Hey Marjolein, welkom! :)
Het is een heel gevarieerd forum, niet iedereen is helemaal "vol-veganist", maar wel min of meer qua streven.

Dat verbaast me best over die Scandinaviers.
Ik denk bij die mentaliteit meer aan Spanje, Griekenland of Frankrijk, al zal daar vast ook wel het een en ander veranderen in de grotere steden zo langzamerhand.
Amerika is denk ik de westerse voorloper, al heb je in India veel massaler vegetariers en veganisten.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

ChewChili

Bericht door ChewChili » do okt 15, 2015 20:58

Bedankt, Brent! :)

Tja, ik heb wel eens iemand gekscherend horen zeggen dat ze in het hoge noorden 50 jaar achterlopen, dus wat dat betreft is het niet zo verbazingwekkend dat ze nog zo conservatief zijn wat betreft het eten ;) Jammer is het wel hoor, temeer omdat ze zo weinig begrip voor veganisme kunnen/willen opbrengen. Ik heb daar ook de meeste vragen gehad over wat ik dan in vredesnaam at, zonder dierlijke producten. Uhm... al het andere voedsel?

ijsbek
Contacteer:

Bericht door ijsbek » di okt 20, 2015 15:38

Waar in Scandinavië zat je dan? Want in Kopenhagen kan je prima uit eten als veganist. En in Noorwegen of Zweden wil ik niet uit eten, want dan ben ik gelijk blut. :P
Volgens mij is het in de steden met wat jongere bevolking wel in opkomst daar. Ik weet in ieder geval dat er in Uppsala een vegan eettentje zit (en bij een van de studentenverenigingen daar kan je ook vaak vegan eten). Daartegenover staat dat de oudere generaties er heel wat stugger tegenover staan. Sterker nog, een vriendin van me heeft een (ietwat) oude Zweedse poster waar melk, boter, vlees en eieren opstaan, met een tekst in de richting van 'ons belangrijkste voedsel'.
Just because no one judges you doesn't mean you should be careless as the forgiven.

ChewChili

Bericht door ChewChili » di okt 20, 2015 17:53

Ik zat in het meest conservatieve Scandinavische land: Noorwegen. Wel in een (voor hun doen) grote stad, maar dat maakt qua voeding daar niet zoveel uit. Het is nog altijd vlees, kaas, eieren wat de klok slaat. Toevallig ben ik in korte tijd in Kopenhagen, Göteborg, Malmö, Stockholm en Uppsala geweest, en daar was het al veel beter te doen, alhoewel vegetarisch/veganistisch nog altijd "bijzonder" is.

Ik was in Noorwegen lid van de studentenmilieubeweging, en echt niemand was daar veganist, de echte hardcore leden waren op zijn hoogst pescotariërs. Ze lopen daar nog erg achter (of houden angstvallig vast aan hun tradities omdat ze pas een heel jong onafhankelijk land zijn, dat moeten we ook niet vergeten).

Brent

Bericht door Brent » di okt 20, 2015 19:03

Vreemd genoeg ben ik juist het meeste beinvloed door een veganistische Noor die ik in India leerde kennen en die een tijdlang bij me te logeren was. Maar ook door een Poolse veganist en 1 enkele Nederlandse veganist ben ik (in real life) beinvloed geweest in het verleden.

ChewChili

Bericht door ChewChili » di okt 20, 2015 20:01

Haha, dat is zeker frappant! Maar geen wonder dat hij naar India is gevlucht: in het thuisland was op veganistisch gebied niets te beleven... ;)

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » wo okt 21, 2015 20:45

ChewChili schreef:Bedankt voor je leuke berichtje!

Ik weet niet of jullie hier ook ervaring mee hebben, maar daar als vegetariër uit eten gaan is al een crime, laat staan als veganist! Ze vinden je dan maar een rare extremist ;)
De laatste jaren gaat echt veel gemakkelijker dan vroeger. Ook al vraag ik op het laatste moment, dan zijn mijn ervaringen dat ze hun best doen om snel iets lekker te maken. De laatste tijd veel cursussen gevolgd en iedere keer is geen probleem. Ook geen rare blikken. Vroeger mailde ik dat ik er aankwam :-), maar dat is (voor mij) niet echt meer nodig.

ChewChili

Bericht door ChewChili » do okt 22, 2015 8:17

Ha Dick, dat is fijn! Heb je het nu over Scandinavië, of over Nederland?

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » za okt 24, 2015 20:31

ChewChili schreef:Ha Dick, dat is fijn! Heb je het nu over Scandinavië, of over Nederland?
Sorry, ik had het niet goed gelezen, ik bedoel zelf in Nederland.

daffypeac
Contacteer:

Bericht door daffypeac » do okt 29, 2015 10:01

Maarten schreef:

Vooral vitamine B12 moet je aanvullen. De rest van de B-vitamines moet je in principe genoeg binnen kunnen krijgen als je een gezond voedingspatroon hebt. Het is absoluut aan te raden de vitamine B12 aan te vullen tot over de 100%, omdat je lichaam het tablet niet voor de volledige 100% kan opnemen. Klik op deze site voor de benodigde hoeveelheden B12: http://www.veganhealth.org/b12/rec. Je kunt niet zo snel te veel vitamine B12 krijgen (maar het kan wel). In ieder geval is één tablet met 100% vitamine B12 veel te weinig.

Het is ook aan te raden een vitamine D-supplement te nemen, zeker in de herfst en winter. Zelf neem ik naast B12 en D dagelijks ook nog een multivitamine tablet voor veganisten, maar als je een gezond, gevarieerd voedingspatroon hebt, met bijvoorbeeld vooral veel groene groenten, noten en granen krijg je al je benodigde stoffen in ruime hoeveelheden binnen. Een veganist die goed op zijn stoffen let is echt veel gezonder dan een gemiddelde vleeseter.
Hier sluit ik me volledig bij aan, ik neem ook vit d, een multivitamine en b12 :D

daffypeac
Contacteer:

Bericht door daffypeac » do okt 29, 2015 10:40

ChewChili schreef:Hoi iedereen,

Nou, nu is het mijn beurt om even in de schijnwerpers te staan ;)
Ik ben Marjolein, 22 jaar, en ik doe een onderzoeksmaster aan de Universiteit van Amsterdam. Mijn studie heeft niets te maken met voeding, milieu, dierenwelzijn, ethiek of veganisme, maar dat zijn wel thema's waar ik me in mijn vrije tijd heel veel mee bezig houd. Het zijn punten waar ik veel waarde aan hecht, en het lijkt me prettig om in de toekomst hierover met mensen zoals jullie te kunnen praten.

6 jaar geleden besloot ik om eerst vegetariër te worden, maar wel met de gedachte om ooit verder te gaan als veganist. Dat 'ooit' was opeens 1,5 jaar geleden: ik was op uitwisseling in het buitenland, waar ik me bezighield met kwesties als 'wie ben ik?' en 'wat wil ik?'; typische vragen als je alleen op een kamer zit in een omgeving waar je niemand kent. Ik denk dat je op een uitwisseling meer bereid bent om bepaalde stappen te zetten. In ieder geval ging dat voor mij op, want vanaf dat moment ben ik een overtuigde, gedisciplineerde en gelukkige veganist.

Niet helemaal nieuw in de wereld van het veganisme dus, maar wel pas sinds vandaag geregistreerd op dit forum. Dit is dan ook mijn eerste post. Spannend, ik ben benieuwd naar de reacties!

Naast het delen van ervaringen, het geven van tips en het discussiëren over veganisme en alle aanverwante onderwerpen, lijkt het me ook leuk om hier mensen te ontmoeten met wie ik samen naar bepaalde groene/vega evenementen kan gaan. Ik woon in Den Haag, dus het zal vast niet moeilijk zijn om in die omgeving contacten op te doen! Ik heb er in ieder geval veel zin in om actief dit forum te gaan gebruiken.

*doet schijnwerpers uit*
He Marjolein! Welkom! Ik ben ook veganist en kom uit regio Den Haag :)

pukatumi

Bericht door pukatumi » ma nov 02, 2015 12:25

Hallo, ik ben ook nieuw! *zwaait* :-D
Ik ben Sara, 31 jaar en ik woon samen met mijn vriendje en twee gruwelijk verwende konijnen in een huisje in Zevenaar, bij Arnhem. In het dagelijks leven ben ik zorgconsulent bij de gemeente Doetinchem, daarnaast ben ik bezig met mijn promotieonderzoek aan de Universiteit Leiden. Gaat over Chileens-indiaanse literatuur, multiculturalisme en meer zaken waar ik jullie niet mee zal lastigvallen ;) en verder vul ik mijn dagen met haken, hardlopen, thee drinken, koken en heeel veeeeel eten.
Sinds mijn 15e ben ik vegetariër en om eerlijk te zijn heb ik lang gedacht dat ik daarmee al niet meer meewerkte aan het doden van dieren. Toen ik begin dit jaar via-via een artikel doorgestuurd kreeg over de melk- en eierenindustrie realiseerde ik me dat dat dus niet het geval was en besloot ik mee te doen aan de VeganChallenge. En sindsdien ben ik om! Veganistisch eten is me vanaf het begin redelijk makkelijk af gegaan omdat ik bijna nooit iets uit een pakje/zakje eet en praktisch alles zelf maak. Al heb ik ook wel eens met m'n handen in het haar gestaan omdat ik maar geen fatsoenlijke ei-vervanger kon vinden voor een cake ofzo :P
Op dit moment ben ik bezig om m'n kledingkast en make-up voorraad (is niet zo veel maar toch :p) te 'veganiseren' en mijn missie voor de komende weken is om een fatsoenlijke winterjas te vinden zonder dier erin. Hoe dan ook, leuk om hier op het forum te zitten, ik ga eens even rondkijken :-D

Plaats reactie