Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
Sandra
Leefwijze: flexanist

Re: Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Bericht door Sandra » ma nov 02, 2015 13:04

Welkom Sara!

pukatumi
Leefwijze: veganist

Bericht door pukatumi » ma nov 02, 2015 15:09

Sandra schreef:Welkom Sara!
Bedankt Sandra! :-D

ChewChili

Bericht door ChewChili » ma nov 02, 2015 16:19

Ook namens mij: welkom!

Je promotieonderzoek klinkt juist heel interessant, zoiets hoor je ook niet elke dag ;)

Windigo
Contacteer:

Bericht door Windigo » ma nov 02, 2015 16:32

Hallo iedereen!

Ik ben Odette, Flexanist sinds 3 maanden (daarvoor 5 jaar vegetarier) en mijn best aan het doen uiteindelijk 100% veganist te worden. Nu zit ik op ongeveer 80% vegan en 20% vegetarisch. Vooral buiten de deur vind ik het nogal eens lastig om Vegan te zijn.

Ik was gisteren op Vegfest en dat was erg leuk en inspirerend, een geweldige community zijn jullie! Daarom heb ik me hier dan ook maar eens aangemeld :)

Daarnaast ben ik momenteel veel bezig met ontwerpen, design en fotografie.

Ik ben benieuwd wat ik hier kan leren!
Nothing tastes as good as compassion feels

Morality

Bericht door Morality » ma nov 02, 2015 17:34

Hoi Sara en Odette,

:welcome:

Leuk dat er weer een paar leden bij zijn! Ik zoek ook regelmatig nog naar manieren om een betere veganist te zijn, het kan altijd beter, maar jullie zijn heel goed op weg en dit forum helpt graag om veganistische alternatieven te zoeken.

robbie33
Contacteer:

Bericht door robbie33 » ma nov 02, 2015 20:18

Hoi,

Ik ben Rob, 32 winters oud en ik zoek een keiharde afzetmarkt voor mijn winkeltje. Ik wil ooit een winkel starten hier in Limburg (ergens tussen maastricht en roermond) maar eerst ga ik het eens via internet proberen. Om te beginnen heb ik er eens wat kerstmannen en adventkalenders in gezet, en ik speel natuurlijk op safe, want als niemand het koopt, dan eet ik het lekker zelf op.

Thuis zijn we volledig vegan en als we gaan uit eten ook, maar bij familie (lees: oma) is het soms lastig en neem ik wel eens een koekje waarvan ik aan buitenkant al ruik dat er boter in zit of ei, om zo de enigszins opgedrongen limburgse gastvrijheid niet tegen de kop te stoten.

Als iemand tips heeft over waar ik ongenadig mijn winkeladres kan spammen dan hoor ik het graag.

Morality

Bericht door Morality » ma nov 02, 2015 21:53

Hoi Rob,

Welkom! Wat voor soort winkeltje is het? Is het veganistisch? Wat voor soort eten is het?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma nov 02, 2015 22:21

Wow, wat veel nieuwe mensen! :welcome:

@Sara, ik ben ook promovendus aan de Universiteit Leiden, maar dan bij archeologie. Toevallig!

Ik ben ook heel benieuwd naar het winkeltje van Rob.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Mystique

Bericht door Mystique » di nov 03, 2015 10:47

pukatumi schreef:Ik ben Sara, 31 jaar en ik woon samen met mijn vriendje en twee gruwelijk verwende konijnen in een huisje in Zevenaar, bij Arnhem.
Dag buurvrouw en :welcome: !

robbie33
Contacteer:

Bericht door robbie33 » di nov 03, 2015 12:17

Hoi, ja een winkeltje met alleen maar vegan spulletjes natuurlijk. :) Om te beginnen met chocola, maar dat zei ik al. Check www.platfoer.nl
Er staat nog niet veel in, maar ik ben van plan om alles wat ik `verdien` weer in die winkel te steken, zodat we kunnen groeien, zodat mijn droom, een échte winkel, ooit werkelijkheid kan worden.

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » di nov 03, 2015 19:40

Welkom Odette en Rob!

Ricardo25
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Ricardo25 » vr nov 06, 2015 7:09

Hallo!

Mijn naam is Ricardo, 25 jaar en ik heb net mijn opleiding Bedrijfskunde MER afgerond.

Een aantal maanden geleden keek ik samen met mijn vriendin de documentaire "Forks over Knives", en na het zien van deze documentaire besloten wij samen nooit meer vlees, zuivelproducten en eieren te eten.

Voor mij was dit een vrij radicale verandering, aangezien ik mij al jaren vrij fanatiek bezig houd met fitness. In de (commerciële) fitness industrie word je juist verteld dat je veel kwark, kip, vlees en eieren moet eten zodat je spieren goed "herstellen" en groeien. NOG beter zou het zijn als je geconcentreerde whey eiwitshakes erbij neemt, zodat je aan de "benodigde eiwitten" komt. Ik at (en dronk) dan ook zeer veel dierlijke eiwitten.

Inmiddels weet ik beter en weet ik dat het een commercieel onzin verhaaltje is.
In deze documentaire wordt zo duidelijk aangetoond dat het eten van allerlei dierlijke producten samenhangt met het krijgen van kanker en allerlei andere ziektes, dat ik besloot dat ik het belangrijker vind om lang en gezond te leven, dan om veel spieren te kweken.

Voordat ik veganist werd, had ik veel last van mijn darmen en constipatie, ik sliep ''s nachts nooit echt diep en werd 's ochtends nooit wakker met een uitgerust gevoel. Overdag was ik vaak moe en vooral na het trainen in de sportschool was ik helemaal gesloopt.

Na een aantal weken veganist te zijn, moet ik concluderen dat ik mij nooit zo goed heb gevoeld! :-D
Ik slaap ongelooflijk diep en ik word heel vroeg wakker steeds (meestal rond 06.00). Ondanks dit vroege tijdstip, voel ik me volledig uitgerust en overdag heb ik ook veel energie. Ik haal dus veel meer uit m'n dag! :thanks:
Mijn constipatie is na jaren eindelijk verdwenen en mijn lichaam voelt erg "schoon" van binnen.

Ik moet zeggen dat de "Super Smoothie - Raw Energy Mix" die ik kocht bij de EkoPlaza, een echte aanrader is! Dit is een mix van poeders (acai, spirulina, maca, lucuma, guarana, cacao en tarwegras) die ik door mijn smoothies doe in de ochtend (gemaakt van appels, frambozen, kiwi's, peren, banaan en soms grapefruit).
Dit heeft, zeker in mijn eerste "veganistische" week, geholpen om mijn lichaam te reinigen (ging gemiddeld 4x per dag naar de wc) en dit geeft mij een enorme (extra) energie boost. Daarnaast heeft het eten van veel bananen ook een goede invloed heeft op mijn energie-levels. Als vervanger voor mijn vroegere whey-proteine, gebruikt ik nu hennep poeder om mijn spieren (natuurlijk) te laten herstellen, aangezien hier een hoge dosis proteïne in zit :wink:

Wat betreft mijn "angst" om mijn door de jaren heen opgebouwde spiermassa te verliezen:
Ik heb tijdens het trainen meer energie dan ooit! :wink: Daarnaast merk ik dat mijn spieren veel minder snel verzuren, en ik dus langer (en harder) door kan gaan. Ik maak nog steeds nieuwe (zichtbare) spieren aan, zonder dat ik dierlijke producten meer eet. Geweldig toch?! Tegelijkertijd ben ik enorm veel afgevallen en heb ik er nog nooit zo afgetraind uitgezien! Maar wat voor mij veel belangrijker is, is dat ik mij zowel mentaal als fysiek gewoon veel beter en sterker voel.

Conclusie: ik ben erg tevreden met mijn besluit veganist te worden. Het enige vervelende is dat veel mensen waaronder familie en vrienden, erg lacherig doen over het feit dat ik geen vlees meer doe. Inmiddels heb ik ze veel info gegeven over hoe slecht vlees voor je is en ik heb ze de docu "Forks over Knives" laten kijken.
Mijn familie eet nu ook (amper) vlees en melk hebben ze volledig geschrapt.
Voor de goede orde, ik heb nooit melk gedronken omdat ik het nooit lekker vond, maar inmiddels weet ik hoe slecht melk is. Sterker nog, het is niet eens bedoeld voor mensen. Het is voeding voor kleine kalfjes! Ik merk ook dat ik vaak de neiging heb om mensen te vertellen em te overtuigen hoe slecht het eten van vlees en het drinken van melk is, omdat ik ze graag wil helpen.
Helaas wordt dit niet (altijd) gewaardeerd. Ik concentreer me dus maar gewoon op mezelf, en als mensen echt willen weten waarom ik nu veganist ben, dan vertel ik het ze wel. :govegan:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr nov 06, 2015 7:42

:welcome: Ricardo!

Fijn dat veganisme je al zo veel goede dingen gebracht heeft!

Er zijn steeds meer (top)sporters die vegan eten en daar super goede resultaten mee halen. De sterkste man van Deutsland is bijvoorbeeld ook veganist.

Misschien vind je het leuk om op facebook contact te hebben met andere vegan sporters? In deze groep zitten volgens mij zowel hele serieuze sporters als mensen die af en toe een rondje hardlopen: https://www.facebook.com/groups/2135023 ... 7/?fref=ts
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Morality

Bericht door Morality » vr nov 06, 2015 8:07

Welkom Ricardo,

Super dat je als veganist op een verantwoorde wijze nog steeds de dingen doet die je leuk en belangrijk vindt en dat je je er goed bij voelt. Het overtuigen van anderen is soms erg moeilijk, maar het belangrijkste is dat je zelf het goede voorbeeld geeft.

:govegan:

Ricardo25

Bericht door Ricardo25 » vr nov 06, 2015 9:14

Martine schreef::welcome: Ricardo!

Fijn dat veganisme je al zo veel goede dingen gebracht heeft!

Er zijn steeds meer (top)sporters die vegan eten en daar super goede resultaten mee halen. De sterkste man van Deutsland is bijvoorbeeld ook veganist.

Misschien vind je het leuk om op facebook contact te hebben met andere vegan sporters? In deze groep zitten volgens mij zowel hele serieuze sporters als mensen die af en toe een rondje hardlopen: https://www.facebook.com/groups/2135023 ... 7/?fref=ts
Bedankt voor de tip! Ik heb me gelijk aangemeld :wink:

Het is voor mij ook goed om te horen dat de sterkste man van Duitsland veganist is. Ik had, zeker in het begin, moeite om het veganisme te accepteren in verband met mijn mannelijkheid. Ik weet dat het onzinnig is, maar toch. Onbewust linkte ik (en ik denk de meeste mensen) mannelijkheid toch aan het eten van vlees. Gelukkig heb ik deze mythe nu los kunnen laten. :wink:

Ricardo25

Bericht door Ricardo25 » vr nov 06, 2015 9:19

Morality schreef:Welkom Ricardo,

Super dat je als veganist op een verantwoorde wijze nog steeds de dingen doet die je leuk en belangrijk vindt en dat je je er goed bij voelt. Het overtuigen van anderen is soms erg moeilijk, maar het belangrijkste is dat je zelf het goede voorbeeld geeft.

:govegan:
Yep, dat overtuigen is soms lastig, maar ik heb inmiddels al veel mensen veganist "gemaakt", dus niet geheel zonder succes :-D Het helpt, merk ik, als ik erbij vertel dat mensen als Mike Tyson, Brad Pitt en Paul mcCartney ook veganisten zijn. :grin:

Maarten

Bericht door Maarten » za nov 07, 2015 0:11

Welkom Ricardo, Wat goed dat jullie 'cold turkey' vegan zijn geworden! Vegan Gains is een voorbeeld van een YouTuber die zich ook veel met bodybuilding bezig houdt (maar daarbij wel supercontroversieel is -ook onder andere veganisten- wat betreft zijn presentatie https://www.youtube.com/channel/UCr2eKh ... PVk5dd5o3g). Hij geeft erg veel informatie over allerlei gezondheidsvoordelen voor veganistische fitnessers, met erg recente wetenschappelijke studies. Andere veganistische 'krachtpatsers' zijn Patrick Baboumian (https://en.wikipedia.org/wiki/Patrik_Baboumian) en Jim Morris (http://www.boredpanda.com/78-year-vegan ... im-morris/)

Ricardo25

Bericht door Ricardo25 » za nov 07, 2015 9:26

Maarten schreef:Welkom Ricardo, Wat goed dat jullie 'cold turkey' vegan zijn geworden! Vegan Gains is een voorbeeld van een YouTuber die zich ook veel met bodybuilding bezig houdt (maar daarbij wel supercontroversieel is -ook onder andere veganisten- wat betreft zijn presentatie https://www.youtube.com/channel/UCr2eKh ... PVk5dd5o3g). Hij geeft erg veel informatie over allerlei gezondheidsvoordelen voor veganistische fitnessers, met erg recente wetenschappelijke studies. Andere veganistische 'krachtpatsers' zijn Patrick Baboumian (https://en.wikipedia.org/wiki/Patrik_Baboumian) en Jim Morris (http://www.boredpanda.com/78-year-vegan ... im-morris/)
Hey Maarten! Hele interessante info voor mij, thnx!

Had je dit artikel toevallig ook al gelezen? : http://www.forksoverknives.com/how-to-b ... 6f6c1fbb40

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » za nov 07, 2015 17:23

Welkom iedereen die hier nieuw is! :welcome:

Bodahir

Voorstellen: Marek

Bericht door Bodahir » wo dec 09, 2015 21:50

Hoi!

Mijn naam is Marek. Ik wil graag veganist zijn. Het is op dit moment nog een grote uitdaging voor mij. Ik ben ermee bezig om mezelf ervan te overtuigen dat ik ervoor moet kiezen. Ik hoop dat het forum mij daarbij kan helpen.

Met vriendelijke groet,

Marek.

Plaats reactie