Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
renske
Leefwijze: veganist

Re: Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Bericht door renske » zo apr 10, 2016 18:26

Dankje. Zal ik doen. (y)

tuinboon

Bericht door tuinboon » di mei 03, 2016 21:01

Hallo allemaal, :hello: ik ben een 35 jarige man en woon in Zoetermeer. Ongeveer acht jaar geleden ben ik vegetarisch gaan eten. Een tijdje later, toen ik beter ging nadenken over hoe koeien en kippen worden behandelend, ben ik dan ook veganist geworden. Daarna is de overtuiging verder gegroeid dat dit de manier is om te leven, om niet te heersen over andere mensen of dieren, zoals dat helaas gebruikelijk is. De omschakeling naar plantaardig was niet zo eenvoudig. Hoe zorg je van alles voldoende binnen te krijgen? Waarin zitten geen verborgen dierlijke ingrediënten? etc. De informatie op de wiki en op dit forum zijn daarbij al nuttig geweest, bedankt. Ik denk dat er voor mij nog veel valt bij te leren over gezond plantaardig eten. Leuk dat zoveel van jullie ook veganisten zijn. :-D Een plantaardige groet, van "tuinboon".

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di mei 03, 2016 21:30

:welcome: Tuinboon!

Leuke nickname :-D Lievelingsgroente?
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

tuinboon

Bericht door tuinboon » wo mei 04, 2016 17:12

Martine schreef::welcome: Tuinboon!

Leuke nickname :-D Lievelingsgroente?
Hi Martine.
Het idee voor de nickname komt uit mijn achtertuintje. Daar staan een aantal tuinbonen.

Brent

Bericht door Brent » do mei 05, 2016 16:07

Hey tuinboon, welkom!

:welcome:
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Joortje
Leefwijze: flexanist

Bericht door Joortje » ma jun 06, 2016 11:22

Dag allemaal!
Ik ben Joortje, bijna 60 jaar en sinds vier jaar flexitariër, sinds twee jaar vegetarisch en nu op weg naar veganisme. Mijn partner steunt mij door vaak mee te eten en maar heel af en toe een stukje vlees te kopen. En dat kost hem geen moeite want zeg nou zelf: vegan is zeker zo lekker, toch?
Wij wonen in Culemborg en zijn gepensioneerd. Maar we zijn heel jong hoor!

Morality

Bericht door Morality » ma jun 06, 2016 12:45

:welcome: Joortje

Veel succes met het steeds meer veganistisch leven!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma jun 06, 2016 12:58

:welcome: Joortje

:hippy: (y)

Brent

Bericht door Brent » ma jun 06, 2016 17:38

Hoi Joortje,

Welkom! :welcome: :)
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Fortunate

Bericht door Fortunate » di jun 07, 2016 9:58

Hallo allemaal!

Ik ben de website van het NVV onlangs tegengekomen en heb me aangemeld als lid. Benieuwd of/hoe ik kan gaan bijdragen!

Ik eet sinds 7 weken veganistisch, vanaf het fantastische startpunt van mijn 30e verjaardag :) Ik ben rechtstreeks van omnivoor geswitcht naar veganistisch, alhoewel ik me al enkele jaren bezig hield met gezond eten en ik qua vlees bijna alleen nog kip at en nauwelijks melk gebruikte. De documentaire Cowspiracy zette me echt aan het denken en heeft er uiteindelijk toe geleid dat ik veganistisch ben gaan eten. Mijn 'hoofdreden' om veganistisch te eten zijn dan ook milieu-overwegingen, maar uiteraard geef ik ook om dierenwelzijn en gezond eten. De switch naar vegan is enorm veel makkelijker (en lekkerder!) gebleken dan ik had verwacht.

Kort over mij: ik ben ondernemer en woon in Arnhem. Ik volg mijn eigen pad door het leven, wat onder andere betekent dat ik me verdiep in wat minder gangbare onderwerpen en bewuste keuzes maak (zoals destijds mijn baan opzeggen, halve dagen werken, en uiteraard vegan eten). Ik zou het leuk vinden in contact te komen met vegans in de buurt!

Groet,
Faye

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di jun 07, 2016 10:13

Klinkt allemaal heel tof Faye! :welcome:

Veel plezier met het verder ontdekken van veganisme (y) :broco:

Morality

Bericht door Morality » di jun 07, 2016 11:16

Hallo Faye,

Het is leuk om een ondernemer die veganist is op het forum erbij te hebben.

:govegan:

@rno

Bericht door @rno » vr jun 09, 2017 10:49

Welkom Faye
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

vickythecat

Bericht door vickythecat » ma aug 14, 2017 10:11

Hoi,

Ben een vrouw van bijna 40 (moet nog wennen aan dat getal!), sinds 2011 vegan, woon momenteel in het buitenland, maar wil volgend jaar terug naar Nederland verhuizen. Ik zou heel graag nieuwe mensen willen ontmoeten, nieuwe vegan producten en cafe's ontdekken en mijn liefde voor dieren en natuur met anderen delen. Ik zou ook graag actief deel willen nemen aan activiteiten voor dierenrechten in Nederland.

Vegans rock!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma aug 14, 2017 10:19

Welkom Vicky!

Er is een hoop te doen op vegan gebied in Nederland. Hier op het forum is het rustig, maar als je op Facebook kijkt zijn er duizenden mensen actief. Kijk zeker op Happycow voor alle restaurantjes. Er zijn ook allerlei organisaties voor dierenrechten acties, bijvoorbeeld Bite Back.

@rno

Bericht door @rno » ma aug 14, 2017 19:27

En dan is er natuurlijk ook de Partij voor de Dieren.

Waar in Nederland verwacht je te gaan wonen?
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Katrien1979

Bericht door Katrien1979 » za aug 26, 2017 10:22

Hallo,

Ook ik ben nieuw hier. Ik ben Katrien, ben 38 jaar en woon in Drenthe. Ik ga in oktober mee doen met de challenge en wil vanaf dat moment 100% vegan gaan leven. Ben sinds eind juni dit jaar vegetarisch gaan eten en ben al langzaam aan het afbouwen met andere dierlijke producten. Melk is kokosmelk geworden, boter is plantaardige boter geworden, kaas at ik al bijna niet, eieren eet ik sinds kort ook niet meer. Is het genoeg om dan B12 bij te gaan slikken, want ik lees ook dingen over tekort aan B2, calcium en eiwitten?

@rno

Bericht door @rno » za aug 26, 2017 12:50

Welkom Katrien,

B12 is inderdaad het belangrijkste vitamine dat helaas middels tabletjes aangevuld moet worden.

Eiwitten zitten in een heleboel plantaardige voedingsmiddelen, evenals B2.
Let ook op je vitamine D, ga vaak in de zon flaneren.

Als je de challenge gaat volgen zal je de nodige tips en recepten krijgen.

Mijn gebruikelijke voeding:

ontbijt:
Dit deel ik met mijn vrouw (dus alles half).
Verschillende soorten fruit (banaan, druiven, appel, sinaasappel, kiwi, dadel, vijg, peer, zonnebloempitten, pompoenpitten, amandelen, hazelnoten, cashewnoten (allemaal rauw)).
Pap: sojamelk (Alpro met calcium, B2, B12 en D) met mengsel van havermout, boekweitvlokken, rijstvlokken, quinoavlokken, brinta en tarwekiemen.

lunch:
vier boterhammen met pindakaas met edelgistvlokken en tahin met appelstroop.

tussendoor:
schaaltje rauwkost met groene groenten, wortel, radijs, paprika, tomaat, etc.

avondeten:
macaroni/zilvervliesrijst/aardappelen/bami met groene groenten (rode kool/groene kool/boerenkool/broccoli/bloemkool/wortel/andijvie/etc) en bonen (linzen/witte bonen/bruine bonen/kidney bonen/etc) en natuurlijk een sausje (ui/knoflook/pindakaas etc)

Groentjes,

@rno

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za aug 26, 2017 12:56

Hoi Katrien,

Tof dat je ook aan het omschakelen bent!

B12 is heel belangrijk om te nemen: dagelijks 100 mcg of twee keer per week 1000 mcg. Hier kun je meer lezen over waarom de dosering hoger moet zijn dan de ADH: https://wiki.veganisme.org/index.php/Vi ... e_dosering

Calcium is ook heel belangrijk om op te letten. Dat kun je ondervangen door dagelijks twee bekers of kommen plantaardige zuivelvervangers met toegevoegde calcium te gebruiken, zoals sojayoghurt en plantaardige melk. Alpro en de meeste supermarkthuismerken hebben toegevoegde calcium, de meeste bio producten helaas niet.

Vitamine B2 zit voldoende in plantaardige voeding als je dagelijks producten van volkoren granen eet, zoals brood, havermout en zilvervliesrijst.

Je kunt ook overwegen om vitamine D supplementen te nemen omdat alle Nederlanders daar vaak tekort aan hebben.

Met omega 3 algenolie supplementen kun je de omega 3 /DHA aanvullen die alleseters uit visolie of vette vis halen.

Heel veel succes met de veganchallenge!

Katrien1979

Bericht door Katrien1979 » zo aug 27, 2017 9:30

Bedankt voor jullie tips! (y)

Plaats reactie