Dingen die je wil zeggen

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
Overstand
Leefwijze: veganist

Dingen die je wil zeggen

Bericht door Overstand » ma mei 13, 2013 21:06

Hoi,

ik heb een nieuwe topic aangemaakt, omdat ik zo even niet kon vinden waar dit onder zou passen.

Vergeef me als zoiets bestaat, of leidt me asjeblieft naar een hiervoor gepaste topic.

Soms zijn er dingen die ik kwijt wil. Jullie ook? Dan kun je dat hier doen, vegan, niet-vegan, het maakt niet uit.

Zoals nu.

Mijn gezondheid is als een godsdienst opzich, een gebed, een heilige moeder en de vader en de heilige geest, een mantra. Het is dus heel diep. Gezond zijn voor mij is niet alleen wat ik in mij stop, maar onder andere ook hoe ik tegen het leven aankijk. Ik ben niet bang, ik weet wel dat ik mijzelf op veel fronten tekort doe. Zoals bijvoorbeeld geen producten gebruiken die sporen bevatten van niet-vegan dingen. En dat is niet altijd leuk. Soms wou ik dat het anders was, ik denk dat het voor een 'volgende x' laat. Maar goed,

ik heb vandaag voor het eerst mijn zouttekort meegemaakt :(

Eerder heb ik meerdere keren suikertekort gehad na sporten en dan val je bijna flauw.

Vandaag had ik na, tegen het einde van, het sporten, een flinke zouttekort. Dat voelde slecht! Ik was echt opeens helemaal verslapt, ik ging bijna dood :D Dus heb vandaag een heel klein beetje herbamere gestrooid over een stukje 'brood'.

Ik voel me nu beter, maar ik hoop dat ik me vanaf nu beter zal voorbereiden op een soortgelijk toekomstige situatie.

edit: ...

lani

Re: Dingen die je wil zeggen

Bericht door lani » do mei 16, 2013 13:09

hmz er is volgens mij niet echt zo'n topic, wel wat topics die er op lijken maar volgens mij zit dit wel goed =)

Eet jij heel weinig ofzo? =3 ..

Ik en m'n vriend eten wel dingen wat ''sporen kan bevatten van..'' omdat het heel lastig is om anders fijn te kunnen eten, we hebben al zoveel stress en we willen gezond eten natuurlijk, veel biologisch voedsel, ik kan niet eens kleding krijgen omdat al ons geld opgaat aan eten haha :P .. dus misschien dat we in de toekomst daar wat meer op letten. E-nummers ontwijken we wel zoveel mogelijk, de non-vegan e-nummers komen bij ons er niet in, soms wel wat plantaardige nummers, zit in het brood bijvoorbeeld en in wat andere dingen die we dagelijks gebruiken..

Ik ben bezig om juist heel veel te eten, zal ook vast geen tekort krijgen aan iets (behalve misschien b12, moet nog ff wat pilletjes zoeken, alles is veel te schoon, zal vast niet in m'n bio wortels zitten bijv) .. maar misschien wel een overdosis :mrgreen: .. heb dit al eerder gedaan en toen kwam ik lekker makkelijk wat kilo's aan zonder echt heeeel hard m'n best te doen, nu heb ik al 1000 calories in m'n ochtend alleen al :P dus dat komt wel goed :# ..

verder wil ik graag kwijt dat ik heel veel zin heb in toekomstige protest acties, ontmoetingen met andere veganisten en andere like-minded-people =) ..

Selina
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Selina » do mei 16, 2013 17:55

leuk, zo'n toppic als deze miste ik hier ook.

Het is dus een van je af schrijf gebeuren, nou...ik wil wel wat kwijt...ik zit in een mega eetdip. Of fout eetdip, ik weet het niet zo goed meer. Vorige week leek het wel alsof mijn lichaam totaal in opstand kwam, ik voelde me echt niet lekker. Ik denk dat ik een reactie had op het opeens totaal anders eten. Ik kreeg ook een hele erge behoefte aan zuivel terwijl ik dit al een tijdje niet meer nam.

Het overschakelen van een alleseter naar een bijna vegan valt me soms zwaar, zeker omdat niemand in mijn omgeving het bergijpt. Dus ik voel me ook niet echt gesteunt. daarnaast is het zo dat het budget het gewoon niet toelaat om voor mij totaal vegan te gaan eten en voor de rest van het gezin alles te halen wat zij willen eten. Ik bedoel, als ik amandelmelk drink en mijn kinderen gewone melk, of ik eet een vleesvervanger en de rest gewoon vlees, dan is dat financieel dubbel op. Ik moet dus even gaan uitvogelen hoe en wat. Ook moet ik het nog eens heel duidelijk met mijn partner er over hebben. Hij neemt vaak allerlei eten mee (heel lief bedoeld, maar totaal niet vegan) en tja...daar sta ik dan. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik een paar x de fout ben in gegaan :oops:
Op de 1 of andere manier vind ik het een enorme overgang. Er speelt ook van alles en nog wat wat stress opleverd (ik weet het, geen excuus) en stress betekend voor mij dan toch-----> eten.

Nou ja, het komt er op neer dat ik het even niet meer weet. Ik ben wel blij dat de veganchallenge straks gaat beginnen. Die mensen zijn super actief, erg erg leuk. Hopelijk heb ik daar dan wat steun aan. De veggie challenge valt mij gewoon wat tegen. :?
Ik begin net... En ja, ook ik blog----> http://selinavans.wordpress.com/

lani

Bericht door lani » do mei 16, 2013 19:13

Bonen zijn goedkoop! Veel goedkoper dan al die ''vleesvervangers" en nog gezonder ook volgens mij :3 ..

Behalve dat kan ik je helaas niet veel concreet advies geven, maar ik begrijp je situatie volkomen, toen ik voor het eerst vegan werd had ik het ook enorm lastig en binnen korte tijd at ik weer kaas en daarna ook snel weer vlees enzo, het duurt eventjes voordat je door hebt hoe makkelijk het eigelijk is.

Het probleem is dat het nog niet zo bekend is, ookal word het gelukkig steeds bekender. Een dieet gevuld met vlees en zuivel is simpel, want dat is ''normaal'' en iedereen kent het en iedereen weet precies wat er te koop is. Maar een veganistisch dieet is voor een beginner moeilijk want je hebt geen idee wat er allemaal voor je beschikbaar is natuurlijk! En het kan dan ook lijken alsof er niet genoeg is en wat er is lijkt allemaal heel duur!

Maar dat valt allemaal wel mee, als je niet alles biologisch koopt tenminste want bio kan helaas wel je bankrekening of portomonee leegmaken :P .. Groente, fruit, bonen, hier en daar wat noten en zaden, dat valt allemaal wel mee, nou heb jij als ik het goed begrijp wat meer behoefte aan vervangers en daar kan je inderdaad mee in de knoop komen omdat het wat duurder kan uitvallen uiteraard. Melkvervangers zijn vaak heel erg duur en burgers en vega-kip en wat ook nog meer is ook niet goedkoop vergeleken met het goedkope gehakt van de locale supermarkt.

Je lichaam heeft ook tijd nodig om te wennen aan zo'n nieuw dieet, en door de druk van familie en maatschappij kan het verlangen naar vlees en zuivel je soms gek maken en het kan je laten voelen alsof je lichaam ernaar vraagt, maar dat is alleen maar iets wat in je hersenen afspeelt denk ik zelf. Het is er bij veel zó in gestampt dat onze hersenen waarschijnlijk een flinke tijd nodig hebben om er goed vanaf te komen. Ik vind vlees, vis, kaas, enz, vaak nog steeds wel lekker ruiken, vooral dingen zoals salami! .. Maar als ik vlees zie, dat vieze rode spul met witte dingetjes erdoorheen, dat vind ik maar ranzig tegenwoordig, de geur vind ik nog lekker maar als ik het zie dan zie ik niet iets wat ik wil eten, ik zie iets wat ik wil ontwijken want het is vies en ziet er niet goed uit om te eten.

Ik heb geen idee of dit je ook maar een beetje helpt, maar ik hoop van wel =D ..

Gun jezelf en je lichaam tijd en hou je ogen open & keep an open mind :)

Ben je toevallig degene wie het eten voorbereid enzo thuis? Want als jij het eten maakt, dan kan je het natuurlijk een beetje naar je hand sturen. Maak eens wat gerechten die 100% vegan zijn, en als de andere het dan echt willen kan je apart een stukje vlees erbij bakken. Zo doe ik het ook weleens bij m'n ouders en het werkt best goed, m'n vader en m'n broers willen hun vlees dus die gaan gewoon in een aparte pan. Al hebben hun een totaaaaaaal andere smaak dan mij en m'n vriend dus het werkt niet altijd :P Maar ik weet wat ze lekker vinden dus meestal komt dat wel goed =)

Als je eventueel een groenteboer in de buurt hebt of iets dergelijks, misschien een bedrijf wat groente verhandeld ofzo, of iets met fruit, dan kan je misschien daar ook informeren of je groente en/of fruit wat zij weggooien kan kopen, vaak kan dat nog harstikke goed zijn! Dan kan je het misschien voor de helft van de prijs krijgen of met wat geluk gratis natuurlijk! Ik weet niet zo goed hoe dat hier in nederland werkt en wij hebben nog niet goed gezocht/niks gevonden in onze buurt dus ik kan niet uit ervaring spreken :3 ..

Zo heb ik wel genoeg geschreven denk ik :P ik kan eindeloos doorgaan maar dan zal het na een tijdje overgaan in pagina's over rainbows, unicorns, magic fountains of lemonade & pink clouds ..

Selina

Bericht door Selina » do mei 16, 2013 19:36

lani schreef:Bonen zijn goedkoop! Veel goedkoper dan al die ''vleesvervangers" en nog gezonder ook volgens mij :3 ..

Behalve dat kan ik je helaas niet veel concreet advies geven, maar ik begrijp je situatie volkomen, toen ik voor het eerst vegan werd had ik het ook enorm lastig en binnen korte tijd at ik weer kaas en daarna ook snel weer vlees enzo, het duurt eventjes voordat je door hebt hoe makkelijk het eigelijk is.

Het probleem is dat het nog niet zo bekend is, ookal word het gelukkig steeds bekender. Een dieet gevuld met vlees en zuivel is simpel, want dat is ''normaal'' en iedereen kent het en iedereen weet precies wat er te koop is. Maar een veganistisch dieet is voor een beginner moeilijk want je hebt geen idee wat er allemaal voor je beschikbaar is natuurlijk! En het kan dan ook lijken alsof er niet genoeg is en wat er is lijkt allemaal heel duur!

Maar dat valt allemaal wel mee, als je niet alles biologisch koopt tenminste want bio kan helaas wel je bankrekening of portomonee leegmaken :P .. Groente, fruit, bonen, hier en daar wat noten en zaden, dat valt allemaal wel mee, nou heb jij als ik het goed begrijp wat meer behoefte aan vervangers en daar kan je inderdaad mee in de knoop komen omdat het wat duurder kan uitvallen uiteraard. Melkvervangers zijn vaak heel erg duur en burgers en vega-kip en wat ook nog meer is ook niet goedkoop vergeleken met het goedkope gehakt van de locale supermarkt.

Je lichaam heeft ook tijd nodig om te wennen aan zo'n nieuw dieet, en door de druk van familie en maatschappij kan het verlangen naar vlees en zuivel je soms gek maken en het kan je laten voelen alsof je lichaam ernaar vraagt, maar dat is alleen maar iets wat in je hersenen afspeelt denk ik zelf. Het is er bij veel zó in gestampt dat onze hersenen waarschijnlijk een flinke tijd nodig hebben om er goed vanaf te komen. Ik vind vlees, vis, kaas, enz, vaak nog steeds wel lekker ruiken, vooral dingen zoals salami! .. Maar als ik vlees zie, dat vieze rode spul met witte dingetjes erdoorheen, dat vind ik maar ranzig tegenwoordig, de geur vind ik nog lekker maar als ik het zie dan zie ik niet iets wat ik wil eten, ik zie iets wat ik wil ontwijken want het is vies en ziet er niet goed uit om te eten.

Ik heb geen idee of dit je ook maar een beetje helpt, maar ik hoop van wel =D ..

Gun jezelf en je lichaam tijd en hou je ogen open & keep an open mind :)

Ben je toevallig degene wie het eten voorbereid enzo thuis? Want als jij het eten maakt, dan kan je het natuurlijk een beetje naar je hand sturen. Maak eens wat gerechten die 100% vegan zijn, en als de andere het dan echt willen kan je apart een stukje vlees erbij bakken. Zo doe ik het ook weleens bij m'n ouders en het werkt best goed, m'n vader en m'n broers willen hun vlees dus die gaan gewoon in een aparte pan. Al hebben hun een totaaaaaaal andere smaak dan mij en m'n vriend dus het werkt niet altijd :P Maar ik weet wat ze lekker vinden dus meestal komt dat wel goed =)

Als je eventueel een groenteboer in de buurt hebt of iets dergelijks, misschien een bedrijf wat groente verhandeld ofzo, of iets met fruit, dan kan je misschien daar ook informeren of je groente en/of fruit wat zij weggooien kan kopen, vaak kan dat nog harstikke goed zijn! Dan kan je het misschien voor de helft van de prijs krijgen of met wat geluk gratis natuurlijk! Ik weet niet zo goed hoe dat hier in nederland werkt en wij hebben nog niet goed gezocht/niks gevonden in onze buurt dus ik kan niet uit ervaring spreken :3 ..

Zo heb ik wel genoeg geschreven denk ik :P ik kan eindeloos doorgaan maar dan zal het na een tijdje overgaan in pagina's over rainbows, unicorns, magic fountains of lemonade & pink clouds ..
Dank je wel voor je lieve reactie en dat je de tijd genomen hebt om zo uitgebreidt te reageren. Het zit het hem denk ik vooral in het uitzoeken en omschakelen. Ook is het gewoon zo dat ik veel nieuwe gerechten uitprobeer, wat dus extra moeite kost en deze lukken soms gewoon niet. iedereen zit dan met lange tanden aan tafel te knagen...tja, dat werkt ook niet stimulerend. Ik moet denk ik eens een goed boek aanschaffen met de ins and outs en recepten. Het gaat vooral om het avond eten. Het klopt dat vleesvervangers en melkvervangers duur zijn. Eigenlijk zijn die gewoon niet te betalen. Ik durfde ze niet goed te laten staan omdat ik dan bang ben voor tekorte in mijn lichaam aan eiwitten ed.
IK moet de moed weer even bij elkaar schrapen en dan er weer volop tegen aan. Maar zonder recpeten kom ik niet ver, dat heb ik wel al door.

lani

Bericht door lani » do mei 16, 2013 20:09

No problemo :) .. Over eitwitten zou ik me geen zorgen maken als ik jou was, ik heb ergens gelezen dat de aanbevolen hoeveelheid eiwit veel meer is dan je eigelijk nodig is, 2 of 3 keer zoveel meer, ik weet niet of dat waar is maar wat ik wel weet is dat je nooit iemand hoort over een eiwitten tekort :mrgreen: ..

Ik lees niet zoveel boeken dus kan niet echt iets aanbevelen, en qua recepten verzin ik altijd zelf allerlei dingen ..

Qua tekorten in je lichaam hoef je je volgens mij alleen maar zorgen te maken om vitamine B12, maar IEDEREEN moet daar op letten want ik meen te herrineren dat in vlees, zuivel, enz, ook niet genoeg zit en dat koeien enzo juist voer krijgen waar b12 aan toegevoegd is omdat ze anders niet genoeg b12 krijgen, in mijn mening betekent dat dat we net zo goed geen vlees kunnen eten als het om b12 gaat :P ..

Eiwitten zitten trouwens in bijna alle voeding, groente, fruit, bonen enzo heeft veel eiwitten :)

Hier is een leuk liedje, tis totaal niet mijn muzieksmaak hahaha, absoluut niet, moest het ook een paar keer luisteren om het te waarderen, maar het is grappig gedaan en erg informatief :)

[url=http://www.youtube.com/watch?v=n20uGGNoVdo#] Where do you get your protein?! - Vegan Smythe[url]

Houden jullie toevallig van gebakken aardappels? Want ze bij jou thuis daarvan houden dan kan je vastkokende aardappels voor ongeveer 10 minuten koken, daarna bakken in een koekenpan of wok (ik gebruik meerdere pannen tegelijk zodat alles wat sneller gaat en mooi bruin word) met wat rijstolie of wat je ook gebruikt (ik gebruik altijd rijst of raapzaad olie, maar ik neem aan dat olijfolie ofzo ook gewoon lekker zal zijn), als ze helemaal klaar zijn bestrooi je ze met knoflook poeder en wat cayenne poeder (niet te veel!! tenzij je heel graag pittig eet, ik niet :P). Doe er wat groente naar keuze bij, zet een schaal vol met rauwe tomaten in stukjes gesneden en gemengd met lekkere frisse sla op tafel, vooral in een witte schaal, dat ziet er gezond, fris en heerlijk uit.

Zelf vind ik tomaat met sla niet lekker, maar het ziet er lekker uit en gecombineerd met de aardappeltjes is het juist wel erg lekker ^_^

http://i.imgur.com/saGsJ5P.jpg

De aardappels zijn helemaal niet super gezond ofzo, maar ik vind ze zelf enorm lekker! ^_^ .. de groente enzo maakt het natuurlijk weer gezonder :) En als toetje lekker wat bananen stukjes met wat kokos eroverheen is ook lekker =D .. als je echt een super toetje wilt maken, en een blender heb, kan je rijstemelk met wat bananen en kokos mengen en eventueel wat ander fruit als je wilt (sinaasappel bijvoorbeeld) en dat misschien eventjes in de vriezer zetten zodat het super koud word en dan doet het misschien denken aan ijs, ik weet niet, ik verzin maar iets ter plekke nu :oops: .. nu is rijstemelk wel duurder natuurlijk, maar als je het zo één keer af en toe gebruikt is het wel te doen :) .. en er zit meteen calcium en b12 in ;) tenminste, die wij meestal hebben wel :mrgreen: anders is soya melk van Alpro niet duur, 1 euro ofzo, en daar zit ook calcium en b12 in :) ..

En ja, verzamel al je moed en doe je best! ^_^ dat is natuurlijk het beste wat je kan doen, maar straf jezelf ook niet te veel en wees niet te hard voor jezelf, in een gezin kan dit heel moeilijk zijn, ik werd zelf op m'n 12de vegetarier en ik weet hoe lastig het was, ik viel dan ook vaak weer terug op (veel) vlees eten.. Gelukkig zijn mijn ouders en m'n broers wel wat makkelijk en gaan ze er goed mee om, maar ze zijn echte vlees monsters! :P .. Maar ik was het grootste vlees monster en kijk nu eens ^_^ .. nu ben ik een groente monster nomnomnom! :mrgreen:

Er zijn hier op het forum genoeg mensen die je eventueel kunnen helpen met recepten, als je verteld wat jullie thuis zoal allemaal lekker vinden dan kan je vast genoeg hulp krijgen :) ..

dorus

Bericht door dorus » vr mei 17, 2013 0:38

Selina, ik denk dat je te snel en te abrupt gaat.
Van vleeseter naar groente-fruiteter moet iets langzamer, je darmflora moet zich aanpassen.
De darmflora van een vleeseter bestaat voor een gedeelte uit andere bacterieën in vgl met de darmflora van een vegan. Je darmflora heeft ongeveer een jaar nodig nodig om zich aan te passen.

In jou plaats zou ik eerst een tijdje geen "lijken" eten en daarna geleidelijkaan zuivel en eieren minderen.
Van vleeseter naar lacto-ovo vegetarier is niet zo'n grote stap ook niet voor je kinderen en je man.
Na een half jaar kun je dan geleidelijkaan melkproducten vervangen door sojaproducten en als dat goed gaat de eieren en kaas minderen om dan uiteindelijk na een jaar vegan te eten zonder die trek naar dierlijke producten.

Melkproducten kun je best vervangen door sojaproducten.
Notenmelken en rijstmelk zijn goed voor de dorst maar zijn erg duur en bevatten geen eiwitten, het zijn geen melkvervangers.

Die trek naar zuivel kan ook trek naar vet zijn. In dierlijke producten zit veel verborgen vet.
Wat mensen wel eens willen vergeten is dat vet en olie niet persé slecht is, onze hersenen hebben vetten nodig.
Wat meer olie of plantaardige margarine gebruiken tijdens de bereiding zou ook kunnen helpen.
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

lani

Bericht door lani » vr mei 17, 2013 10:38

Hangt denk ik wel van de persoon af hoor Dorus, maar in dit geval denk ik wel dat het bij Selina zo is, maar bij mij was het bijvoorbeeld niet zo, ik at vlees en zuivel (eigelijk alleen kaas, dronk nooit melk ofzo, vond ik niet lekker) en werd toen in één keer veganist, had het daarvoor wel ooit geprobeerd en toen ging het mis maar dan heb ik het over een periode van een mager weekje :P ..

Dus ja ik denk dat Selina misschien inderdaad meer tijd nodig heeft om er aan te wennen, maar luister natuurlijk goed naar je lichaam en je hart, als je echt geen vlees en zuivel meer wilt eten dan moet je dat ook niet tegen je zin in doen natuurlijk, maar misschien kan je dagen hebben waarop je eventjes ''vals speelt'' zegmaar en dan wel iets daarvan neemt.

Dat van de darmflora heb ik trouwens nooit gehoord, klinkt wel interessant! Zal wel ff via google rond zoeken, of heb jij toevallig een site voor me met veel info? :)

edit; heb ff voor de zekerheid aan m'n vriend gevraagd hoe ik vegan werd, want mijn brein werkt niet altijd even goed mee :# .. en volgens hem was ik eerst weer vegetarier, ik at elke dag kaas-tosti's :P .. maar er zat niet veel tijd tussen vlees eten en vegan worden, paar maanden op z'n meest. Daarvoor was ik wel vegetarier on & off geweest vanaf m'n 12de ofzo :P .. dus misschien heeft dat ook wel meegeholpen ofzo =3 ..

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » vr mei 17, 2013 13:48

Hoi Selina,
Van vleeseter naar veganist is ook wel een heel erg grote overstap, dat lijkt mij behoorlijk wennen.
Ik zou jezelf rustig de tijd geven om eraan te wennen.

Wat tips om het goedkoper te maken:
Peulvruchten (oranje linzen, bruine linzen, dupuislinzen, kikkererwten, witte bonen, zwarte bonen, nierbonen, zwartoogbonen, pintobonen, mungbonen, kapucijners, bruine bonen, tuinbonen, etc.) zijn veel goedkoper dan tofuproducten en kant-en-klare vleesvervangers, en bevatten ook veel proteïne (eiwit).
Als je het combineert met bijvoorbeeld rijst, is het qua proteïne even goed als kant-en-klare vleesvervangers.
Vooral gedroogde peulvruchten zijn echt spotgoedkoop, maar natuurlijk ook wat meer werk. De meeste gedroogde peulvruchten moet je eerst uren weken, sommige linzensoorten hoeven niet geweekt te worden maar alleen 20 minuten gekookt te worden. Peulvruchten uit blik zijn iets duurder, maar nog steeds goedkoop vergeleken met de andere dingen, en die zijn natuurlijk heel makkelijk.
In Aziatische en Oosterse winkeltjes zijn peulvruchten vaak nog goedkoper dan in de supermarkt.
Je kan peulvruchten verwerken in een saus (bijvoorbeeld gepureerd), er zelf burgers van maken, of ze puur eten (als je daarvan houdt).

Sojabrokjes zijn heel erg goedkoop, zelfs de biologische. Je vindt ze in biologische winkels, in sommige supermarkten in de oosterse hoek, en in sommige Aziatische/Oosterse winkels. De lekkerheid van sojabrokjes verschilt heel erg per merk, sommige zijn erg lekker en andere zijn echt een soort hondenbrokken ;)
Je hebt wat grotere brokken en heel kleintjes, die een soort gehakt zijn, en gewoon even met de saus kunnen meekoken en er een lekkere structuur aan geven.
Tempeh is ook erg goedkoop (en erg lekker, als je tenminste een lekkere marinaderecept gebruikt,bijvoorbeeld deze), het is ongeveer de prijs van een pak tofureepjes, maar is qua hoeveelheid vergelijkbaar met bijna 2 pakken.
In Aziatische winkels is tempeh ook weer wat goedkoper, en witte tofu vaak ook.

Vleesvervangers en zuivelvervangers die in de aanbieding zijn wat groter inslaan, zodat je een tijdje met koreting eet, kan financieel wel wat helpen (als je genoeg koelkast/vriezerruimte hebt).
Wakker Dier heeft een emaildienst waarbij je elke week een mailtje krijgt met 'diervriendelijke' aanbiedingen van de grootste supermarkten, hierin staan vleesvervangers (veel zijn natuurlijk niet veganistisch, maar sommige wel), zuivelvervangers (eigenlijk altijd wel veganistisch), en ook biologisch vlees/eieren/zuivel.
Je kan je hier inschrijven: http://www.wakkerdier.nl/winkelaar
En je kan dit topic in de gaten houden: http://www.veganisme.org/forum/viewtopic.php?f=3&t=4323
Van sommige producten zijn juist de eigen merkproducten veganistisch, en soms bestaan er veel meer veganistische opties dan je wist, waardoor je onnodig telkens een duur merk koopt. Op de wiki staan hele lijsten met veganistische producten, daar kan je best veel nieuwe dingen ontdekken: http://wiki.veganisme.org/index.php/Hoofdpagina

Sommige zuivelvervangers van Vivera zijn redelijk wat goedkoper dan die van Alpro, maar ik weet niet of dat voor al hun zuivelvervangers geldt. Ik sluit me aan bij wat al eerder gezegd is, amandelmelk ed. zijn heerlijk, maar qua voedingsstoffen geen geschikte melkvervanger, sojamelk is de enige zuivelvervanger die ik tot nu toe heb gezien die ook qua voedingsstoffen een geschikte vervanger is.
Een proteïnetekort krijg je niet heel snel, het is heel makkelijk om als veganist voldoende proteïne binnen te krijgen. Maar het is inderdaad wel een kwestie van vlees, ei en zuivel vervangen door andere proteïnerijke producten (zoals tofuproducten, de meeste kant-en-klare vleesvervangers, peulvruchten, sojamelk, sojayoghurt, in kleine mate zaden/pitten en noten), als je vlees, zuivel en ei gewoon weglaat wordt het moeilijk.
Maar veel Westerse mensen krijgen teveel proteïne binnen, dus als jij dat vroeger ook had, is het niet zo dat je nu evenveel zuivelvervangers en vleesvervangers moet gebruiken als je toendertijd zuivel en vlees gebruikte.
Laatst gewijzigd door Fynnya op vr mei 17, 2013 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr mei 17, 2013 13:52

Als Engels geen probleem voor je is, kan ik jou (en andere geïnteresseerden) misschien wel aan wat kookboeken helpen, ik zal je wel even een pm sturen.
lani schreef:Qua tekorten in je lichaam hoef je je volgens mij alleen maar zorgen te maken om vitamine B12, maar IEDEREEN moet daar op letten want ik meen te herrineren dat in vlees, zuivel, enz, ook niet genoeg zit en dat koeien enzo juist voer krijgen waar b12 aan toegevoegd is omdat ze anders niet genoeg b12 krijgen, in mijn mening betekent dat dat we net zo goed geen vlees kunnen eten als het om b12 gaat :P
Dat wil nog niet zeggen dat álle B12 in vlees, zuivel en ei komt doordat het aan hun voedsel toegevoegd wordt natuurlijk ;)
Overigens is vitamine D ook iets waar je wel echt op moet letten, maar dat geldt voor andere Nederlanders ook (alleen voor ons nog ietsje meer).

lani

Bericht door lani » vr mei 17, 2013 14:26

engels is zo goed als m'n eerste taal! ^_^ .. kom maar op :3 weet alleen niet of ik geld heb voor boeken op t moment :P misschien eentje ofzo ^^

en nee de b12 in vlees enzo komt natuurlijk ook omdat de dieren van het land eten enzo, zit in de grond enzo dacht ik :3 ..

Hele mooie reply trouwens, erg uitgebreid, love it! ^_^

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr mei 17, 2013 14:46

lani schreef:engels is zo goed als m'n eerste taal! ^_^ .. kom maar op :3 weet alleen niet of ik geld heb voor boeken op t moment :P misschien eentje ofzo ^^
Ik stuur je een pm.
lani schreef:en nee de b12 in vlees enzo komt natuurlijk ook omdat de dieren van het land eten enzo, zit in de grond enzo dacht ik :3 ..
En bij herkauwers doordat er in hun lichaam ook die micro-organismen zitten die B12 aanmaken (net als bij ons overigens, maar omdat wij geen herkauwers zijn hebben we er niks aan, omdat het in de verkeerde plek in ons lichaam gebeurt en we het dus zelf niet kunnen opnemen).

Selina

Bericht door Selina » vr mei 17, 2013 17:34

dorus schreef:Selina, ik denk dat je te snel en te abrupt gaat.
Van vleeseter naar groente-fruiteter moet iets langzamer, je darmflora moet zich aanpassen.
De darmflora van een vleeseter bestaat voor een gedeelte uit andere bacterieën in vgl met de darmflora van een vegan. Je darmflora heeft ongeveer een jaar nodig nodig om zich aan te passen.

In jou plaats zou ik eerst een tijdje geen "lijken" eten en daarna geleidelijkaan zuivel en eieren minderen.
Van vleeseter naar lacto-ovo vegetarier is niet zo'n grote stap ook niet voor je kinderen en je man.
Na een half jaar kun je dan geleidelijkaan melkproducten vervangen door sojaproducten en als dat goed gaat de eieren en kaas minderen om dan uiteindelijk na een jaar vegan te eten zonder die trek naar dierlijke producten.

Melkproducten kun je best vervangen door sojaproducten.
Notenmelken en rijstmelk zijn goed voor de dorst maar zijn erg duur en bevatten geen eiwitten, het zijn geen melkvervangers.

Die trek naar zuivel kan ook trek naar vet zijn. In dierlijke producten zit veel verborgen vet.
Wat mensen wel eens willen vergeten is dat vet en olie niet persé slecht is, onze hersenen hebben vetten nodig.
Wat meer olie of plantaardige margarine gebruiken tijdens de bereiding zou ook kunnen helpen.
Dank je wel, ik denk inderdaad dat ik wat te snel ben gegaan. Zuivel gebruik ik al bijna niet meer, vlees ook niet, dus die twee dingen wil ik eigenlijk wel volhouden. Zit ergens iets van melkpoeder in dan is dat maar even zo. Ik zal me eens meer verdiepen in de peulvruchten ed. Zelf burgers maken....en aan de sojamelk...dat zal even wennen zijn denk ik ;) Ik dacht trouwens dat rijsten en notenmelk goede vervangers waren voor gewone zuivel. weer wat geleerd :thanks:

Selina

Bericht door Selina » vr mei 17, 2013 18:05

Fynnya schreef:Hoi Selina,
Van vleeseter naar veganist is ook wel een heel erg grote overstap, dat lijkt mij behoorlijk wennen.
Ik zou jezelf rustig de tijd geven om eraan te wennen.

Wat tips om het goedkoper te maken:
Peulvruchten (oranje linzen, bruine linzen, dupuislinzen, kikkererwten, witte bonen, zwarte bonen, nierbonen, zwartoogbonen, pintobonen, mungbonen, kapucijners, bruine bonen, tuinbonen, etc.) zijn veel goedkoper dan tofuproducten en kant-en-klare vleesvervangers, en bevatten ook veel proteïne (eiwit).
Als je het combineert met bijvoorbeeld rijst, is het qua proteïne even goed als kant-en-klare vleesvervangers.
Vooral gedroogde peulvruchten zijn echt spotgoedkoop, maar natuurlijk ook wat meer werk. De meeste gedroogde peulvruchten moet je eerst uren weken, sommige linzensoorten hoeven niet geweekt te worden maar alleen 20 minuten gekookt te worden. Peulvruchten uit blik zijn iets duurder, maar nog steeds goedkoop vergeleken met de andere dingen, en die zijn natuurlijk heel makkelijk.
In Aziatische en Oosterse winkeltjes zijn peulvruchten vaak nog goedkoper dan in de supermarkt.
Je kan peulvruchten verwerken in een saus (bijvoorbeeld gepureerd), er zelf burgers van maken, of ze puur eten (als je daarvan houdt).

Sojabrokjes zijn heel erg goedkoop, zelfs de biologische. Je vindt ze in biologische winkels, in sommige supermarkten in de oosterse hoek, en in sommige Aziatische/Oosterse winkels. De lekkerheid van sojabrokjes verschilt heel erg per merk, sommige zijn erg lekker en andere zijn echt een soort hondenbrokken ;)
Je hebt wat grotere brokken en heel kleintjes, die een soort gehakt zijn, en gewoon even met de saus kunnen meekoken en er een lekkere structuur aan geven.
Tempeh is ook erg goedkoop (en erg lekker, als je tenminste een lekkere marinaderecept gebruikt,bijvoorbeeld deze), het is ongeveer de prijs van een pak tofureepjes, maar is qua hoeveelheid vergelijkbaar met bijna 2 pakken.
In Aziatische winkels is tempeh ook weer wat goedkoper, en witte tofu vaak ook.

Vleesvervangers en zuivelvervangers die in de aanbieding zijn wat groter inslaan, zodat je een tijdje met koreting eet, kan financieel wel wat helpen (als je genoeg koelkast/vriezerruimte hebt).
Wakker Dier heeft een emaildienst waarbij je elke week een mailtje krijgt met 'diervriendelijke' aanbiedingen van de grootste supermarkten, hierin staan vleesvervangers (veel zijn natuurlijk niet veganistisch, maar sommige wel), zuivelvervangers (eigenlijk altijd wel veganistisch), en ook biologisch vlees/eieren/zuivel.
Je kan je hier inschrijven: http://www.wakkerdier.nl/winkelaar
En je kan dit topic in de gaten houden: http://www.veganisme.org/forum/viewtopic.php?f=3&t=4323
Van sommige producten zijn juist de eigen merkproducten veganistisch, en soms bestaan er veel meer veganistische opties dan je wist, waardoor je onnodig telkens een duur merk koopt. Op de wiki staan hele lijsten met veganistische producten, daar kan je best veel nieuwe dingen ontdekken: http://wiki.veganisme.org/index.php/Hoofdpagina

Sommige zuivelvervangers van Vivera zijn redelijk wat goedkoper dan die van Alpro, maar ik weet niet of dat voor al hun zuivelvervangers geldt. Ik sluit me aan bij wat al eerder gezegd is, amandelmelk ed. zijn heerlijk, maar qua voedingsstoffen geen geschikte melkvervanger, sojamelk is de enige zuivelvervanger die ik tot nu toe heb gezien die ook qua voedingsstoffen een geschikte vervanger is.
Een proteïnetekort krijg je niet heel snel, het is heel makkelijk om als veganist voldoende proteïne binnen te krijgen. Maar het is inderdaad wel een kwestie van vlees, ei en zuivel vervangen door andere proteïnerijke producten (zoals tofuproducten, de meeste kant-en-klare vleesvervangers, peulvruchten, sojamelk, sojayoghurt, in kleine mate zaden/pitten en noten), als je vlees, zuivel en ei gewoon weglaat wordt het moeilijk.
Maar veel Westerse mensen krijgen teveel proteïne binnen, dus als jij dat vroeger ook had, is het niet zo dat je nu evenveel zuivelvervangers en vleesvervangers moet gebruiken als je toendertijd zuivel en vlees gebruikte.
Fynnya, dank je wel voor je antwoord, ik heb je lijstje met peulvruchten even overgenomen. Ik wist geen eens dat er zoveel bestonden :oops: . Ik zal zeker naar recepten gaan kijken om zelf burgers ed te gaan maken. Ik heb er wel de tijd voor, het weken is dus geen probleem. Ik heb me ook aangemeld bij de emaillijst. Ik ben erg benieuwd wat dat gaat opleveren.
ik wil graag iets anders gaan gebruiken dan vleesvervanger, 9 van de 10 x vind ik die vleesvervangers niet te eten. Veel geld en dan niet lekker, dat is dubbel jammer (als dat bestaat :grin: )

Ik ga zo gelijk opzoek naar recepten om zelf burgers te gaan maken. :thanks:

Selina

Bericht door Selina » vr mei 17, 2013 18:07

@ Lani, ik heb vandaag je aardappeltjes gemaakt, met een gebakken uitje er door, wat knoflook en wat boontjes. Het was zalig. Iedereen heeft heerlijk gegeten (y)

Fynnya

Bericht door Fynnya » za mei 18, 2013 11:16

Selina schreef:Fynnya, dank je wel voor je antwoord, ik heb je lijstje met peulvruchten even overgenomen. Ik wist geen eens dat er zoveel bestonden :oops: .
En dit zijn ze nog láng niet allemaal, ik kom zelf in Oosterse winkeltjes ook nog af en toe peulvruchten tegen waar ik (na meer dan 10 jaar veganisme) nog nooit van gehoord heb :mrgreen:
Maar ik vind het niet raar hoor als je veel soorten niet kent, in Nederland zijn de meeste mensen niet echt bekend met peulvruchten, op een paar soorten na.
Selina schreef:Ik zal zeker naar recepten gaan kijken om zelf burgers ed te gaan maken.
Ik heb een aantal peulvruchtrecepten op het forum gezet voor je, hopelijk zit er iets tussen dat je aanspreekt. Ik heb er even een apart topic voor aangemaakt, dan blijft het iets overzichtelijker:
http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... =21&t=8997
Een paar ervan zijn voor burgers, de andere zijn voor andere peulvruchtgerechten. Ik vind zelf peulvruchten niet snel lekker genoeg, ik weet dat er mensen zijn die bijvoorbeeld rijst, groente en daarbij gewoon gekookte peulvruchten eten met hoogstens wat kruiden, dat vind ik zelf echt niet te eten. Maar in deze recepten vind ik peulvruchten wel echt heel erg lekker, omdat er allemaal lekkere smaak doorheen zit enzo, dus misschien jij en je man en kinderen ook wel.

lani

Bericht door lani » za mei 18, 2013 13:37

Selina schreef:@ Lani, ik heb vandaag je aardappeltjes gemaakt, met een gebakken uitje er door, wat knoflook en wat boontjes. Het was zalig. Iedereen heeft heerlijk gegeten (y)
das mooi, blij dat ik je een beetje kon helpen =D gebakken aardappeltjes zijn vaak wel geliefd bij nederlandse families volgens mij :P

@ Fynna, peulvruchten moet ik ook nog wat meer van ontdekken, zal binnekort misschien ook maar eens in een toko oid rondzoeken ^_^

Selina

Bericht door Selina » za mei 18, 2013 21:46

Fynnya schreef:
Selina schreef:Fynnya, dank je wel voor je antwoord, ik heb je lijstje met peulvruchten even overgenomen. Ik wist geen eens dat er zoveel bestonden :oops: .
En dit zijn ze nog láng niet allemaal, ik kom zelf in Oosterse winkeltjes ook nog af en toe peulvruchten tegen waar ik (na meer dan 10 jaar veganisme) nog nooit van gehoord heb :mrgreen:
Maar ik vind het niet raar hoor als je veel soorten niet kent, in Nederland zijn de meeste mensen niet echt bekend met peulvruchten, op een paar soorten na.
Selina schreef:Ik zal zeker naar recepten gaan kijken om zelf burgers ed te gaan maken.
Ik heb een aantal peulvruchtrecepten op het forum gezet voor je, hopelijk zit er iets tussen dat je aanspreekt. Ik heb er even een apart topic voor aangemaakt, dan blijft het iets overzichtelijker:
http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... =21&t=8997
Een paar ervan zijn voor burgers, de andere zijn voor andere peulvruchtgerechten. Ik vind zelf peulvruchten niet snel lekker genoeg, ik weet dat er mensen zijn die bijvoorbeeld rijst, groente en daarbij gewoon gekookte peulvruchten eten met hoogstens wat kruiden, dat vind ik zelf echt niet te eten. Maar in deze recepten vind ik peulvruchten wel echt heel erg lekker, omdat er allemaal lekkere smaak doorheen zit enzo, dus misschien jij en je man en kinderen ook wel.
Dank je wel, ik heb er meteen een abo op genomen en ga ze overschrijven in mijn vegan-gerechten boek (y)

Selina

Bericht door Selina » wo mei 22, 2013 9:52

YES, mijn man is accoord met geen vlees eten, hij wilt alleen drie keer in de week vis :? Maar ja, het begin is er :D :) en ik ben er blij mee.
Gelukkig is hij vanuit zijn cultuur erg gewend aan peulvruchten ed, dus misschien is de overgang voor hem nog wel kleiner als voor mij.

Mystique

Bericht door Mystique » wo mei 22, 2013 10:51

Wow, wat goed Selina! De eerste stap is er. Gewoon heerlijk door blijven koken en rond kijken naar gerechten met visvervangers (bij sommige Ekoplaza's verkopen ze ook visvervangers, ik vind persoonlijk de 'vis'sticks erg geslaagd). Het gaat je vast lukken om hem helemaal om te turnen! En zo niet, dan vind ik het heel knap van je wat je nu al bereikt hebt. :wink:

Plaats reactie