Dingen die je wil zeggen

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
Lisa
Leefwijze: veganist

Re: Dingen die je wil zeggen

Bericht door Lisa » ma okt 06, 2014 15:52

Niks aantrekken van wat anderen denken hoor! Mensen vinden altijd wel iets van je, kost je alleen maar energie om je daar altijd mee bezig te houden.
Als ze het echt willen weten vragen ze het wel.
Maar snap je wel hoor, heb dat gevoel soms ook als ik mijn nepleren laarsjes of jasje draag :wink:

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di okt 07, 2014 9:24

Ik ben terug in Fr en heb heimwee naar Italie.

Lisa

Bericht door Lisa » di okt 21, 2014 19:57

Niet iets wat ik wil zeggen, maar wel vragen en ik heb zoals gewoonlijk weer eens geen flauw idee waar ik het moet zetten, in welk deel van het forum. Dus gooi het er maar ergens op.

Ik ben veganist geworden door de informatie die ik van internet af heb gehaald.
Ik heb de youtube filmpjes gezien, de websites van peta, nvv, melk je kan zonder, waardeloze haantjes, de speeches en filmpjes van gary yourofsky enz enz.
Maar ik 'wil' het graag een keer met eigen ogen zien.
Willen is een groot woord want ik wil het liever helemaal niet zien.
Maar ik hoor vaak van mensen dat dieren in nederland het juist super goed hebben. Ze mogen lekker in de wei, krijgen zorg van een dierenarts als ze ziek zijn enz.
Ik 'weet' dat dat niet klopt, maar alleen van horen zeggen en van filmpjes op internet.

Eigenlijk zou ik zelf eens willen kijken in een kippenboerderij en een melkboerderij enz.
Ik wil zelf zien hoe de dieren het hebben en als in dan vervolgens mensen bewust wil maken kan ik praten uit eigen ervaring en niet 'ja maar hij zegt dat ze het slecht hebben'
Mensen verwijten mij dat ik niet zomaar al die enge peta filmpjes moet geloven waarin ze verschrikkelijk overdrijven. Dus wil ik het zelf zien.
Kan dat zomaar? Mag je zomaar langs om te kijken, kun je daarover bellen, zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben?

Zoals:
http://www.kipkiplekker.nl/KIP-in-zicht ... al-Van-Erp
Ze mogen lekker naar buiten krijgen speelgoed enz. Ziet er opeens stuk minder dramatisch uit dan kaalgeplukte kippen en dode kippen die her en der verspreid liggen

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di okt 21, 2014 20:17

De kans is groot dat als je toestemming krijgt om ergens te gaan kijken, dat je dan een veel te rooskleurig plaatje te zien krijgt. Ik zie regelmatig promotie-acties voorbij komen van bijvoorbeeld AH waarbij je een boerderij kunt bezichtigen, maar dat doen ze natuurlijk alleen op boerderijen waar het er gezellig uitziet.

De extreme vormen van dierenmishandeling die je in undercover filmpjes op internet kunt zien, zul je dus zelf niet zo makkelijk te zien krijgen. Maar alleen al uit de beschrijvingen van standaard praktijken uit de industrie kun je al afleiden hoe er met de meeste dieren wordt omgegaan. Haantjes van legkippenrassen worden standaard versnipperd of vergast, scharrelkippen komen nooit buiten en zitten met 9 kippen op een vierkante meter, legkippen worden eigenlijk nooit ouder dan 2. De kalfjes van melkkoeien worden altijd bij hun moeders weggehaald, melkkoeien worden ieder jaar geïnsemineerd, hebben heel vaak uierontsteking, moeten onnatuurlijk grote hoeveelheden melk produceren en gaan na een jaar of vijf naar de slacht...

De misstanden op individuele boerderijen maken het allemaal nog erger, maar de 'gewone' praktijken van de dierenindustrie zijn al erg genoeg. De meeste dingen die ik hierboven heb genoemd gelden ook voor biologisch gehouden dieren :no:
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Lisa

Bericht door Lisa » di okt 21, 2014 20:22

Ja daar ben ik dus ook bang voor, dat het er dan super gezellig uitziet allemaal, zoals die link in mijn vorige post.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » di okt 21, 2014 20:52

De enige plek waar je de dieren kunt zien die er niet goed aan toe zijn, zonder dat je daarvoor op iemand anders zijn terrein hoeft te komen (wat toch wel een probleem kan zijn) is als ze in de vrachtwagen zitten op de openbare weg.
In de buurt van een slachthuis heb je de grootste kans om die vrachtwagens te zien. In Leeuwarden was er een bepaalde plaats waar vaak zo'n vrachtwagen geparkeerd stond, vol dieren. Ik vermoed dat de chauffeur ergens papieren moest halen of dat er gewoon nog geen plek was bij de slachterij.

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » di okt 21, 2014 22:00

Wat Rick zegt: ik heb zelf ruim een jaar op een industrieterrein gewerkt waar tevens een kippenslachterij was. Ik fietste er twee keer per dag langs en het stonk er vreselijk, voor mijn gevoel rook het er naar doodsangst (als dat een geur heeft, dan was het dat).
Driemaal per week was er aanvoer van nieuwe kippen, ze reden met die vrachtwagens onder het raam langs waar ik werkte, ik liep altijd weg van mijn werkplek, kon dat niet aanzien, de manier waarop zij opgepropt in die wagens zaten, vreselijk.

Wat je ook kan doen is bij een kinderboerderij langsgaan of naar een dierentuin. Veel mensen zijn er dol op en ik vind het een vreselijke vorm van (onzichtbare?) dierenmishandeling. De enige reden waarom ik soms een dierentuin bezoek is om mijzelf scherp te houden en om het weer met eigen ogen te aanschouwen.

Lisa

Bericht door Lisa » wo okt 22, 2014 20:14

Kinderboerderij vond ik er niet eens zo heel slecht uitzien.
Oke het is niet ideaal natuurlijk, maar hier lopen bijna alle dieren los, de kippen, de 2 koeien, geiten enz.
Alleen het varken dat ze houden voor het vlees is echt zielig, je ziet gewoon het verdriet bij dat beessie, in zijn veel te kleine smerige hok. En oke, de konijnen zijn ook dramatisch, in een klein hok gepropt met tralies aan alle 6 de kanten, zelfs de bodem was van tralies!
Maar de rest liep los.

De dierentuin ga ik ook niet meer heen, maar ik moet zeggen dat ik beekse bergen toch wel mooi vond de keer dat ik daar ben geweest (is al tijd terug) waar de dieren redelijk vrij rondlopen, (dat park waar je met je auto doorheen kan rijden) ze hadden volgens mij wel mooie grote gebieden waar ze los konden lopen.
Maar goed, ze blijven daar natuurlijk voor ons vermaak terwijl ze ook inde vrije natuur zouden kunnen leven.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo okt 22, 2014 20:23

Lisa schreef: De dierentuin ga ik ook niet meer heen, maar ik moet zeggen dat ik beekse bergen toch wel mooi vond de keer dat ik daar ben geweest (is al tijd terug) waar de dieren redelijk vrij rondlopen, (dat park waar je met je auto doorheen kan rijden) ze hadden volgens mij wel mooie grote gebieden waar ze los konden lopen.
Maar goed, ze blijven daar natuurlijk voor ons vermaak terwijl ze ook inde vrije natuur zouden kunnen leven.
Het is natuurlijk allemaal relatief: Vergeleken met de bio-industrie is het wat je daar ziet nog best ok geregeld. Als je het vergelijkt met de dieren in het wild dan is het een beetje een ander verhaal.
Erger nog is datgene wat je niet ziet: de carnivoren krijgen voedsel uit de bio-industrie te eten (en dat zijn geen kleine hoeveelheden!) en van sommige diersoorten is het vrij bijzonder om nageslacht te krijgen, maar er zijn ook diersoorten die wat productiever zijn. Dat resulteert in een overschot en daar moet iets mee en terug in de natuur zal niet gaan...

Sandra

Bericht door Sandra » wo okt 22, 2014 21:25

Lisa schreef:Kinderboerderij vond ik er niet eens zo heel slecht uitzien.
Oke het is niet ideaal natuurlijk, maar hier lopen bijna alle dieren los, de kippen, de 2 koeien, geiten enz.
Alleen het varken dat ze houden voor het vlees is echt zielig, je ziet gewoon het verdriet bij dat beessie, in zijn veel te kleine smerige hok. En oke, de konijnen zijn ook dramatisch, in een klein hok gepropt met tralies aan alle 6 de kanten, zelfs de bodem was van tralies!
Maar de rest liep los.

Ik kan er niets aan doen maar ik vind een kinderboerderij echt vreselijk. Wat jij al zegt, het klein vee leeft vaak in belabberde hokken, niet anders dan in een konijnenfokkerij, tralies rondom, op elkaar gepropt, wat leert een kind hier van? Dat het oké is dat iemand zo met een dier omgaat, dat het normaal is dat een konijn geen vaste grond onder haar pootjes heeft? De kinderboerderij is toch ooit opgezet voor kinderen, om hen met dieren in aanraking te brengen?

De dierentuin ga ik ook niet meer heen, maar ik moet zeggen dat ik beekse bergen toch wel mooi vond de keer dat ik daar ben geweest (is al tijd terug) waar de dieren redelijk vrij rondlopen, (dat park waar je met je auto doorheen kan rijden) ze hadden volgens mij wel mooie grote gebieden waar ze los konden lopen.

Beekse Bergen vond ik ook redelijk, ze geven ook een goede uitleg bij de dieren, hoe zij in het wild leven en van wat ik zag gaan wij redelijk met hun dieren om al vond ik die likkende giraffes een beetje zielig :(

De Aquazoo nabij Leeuwarden vond ik vlak na oprichting behoorlijk "goed", er was veel ruimte voor de dieren en het was niet erg commercieel. Dit voorjaar won een vriendin toegangskaarten en ik schrok me rot, het is mega commercieel geworden en bij de pinguïns (mijn favoriete diersoort) was ik flabbergasted, wat een achterlijke leef omgeving hebben zij hen gegeven? Je kon duidelijk zien dat ze zich kapot verveelden, zo jammer :(
Ik heb het opgegeven met dierentuinen en kinderboerderijen.

Lisa

Bericht door Lisa » di okt 28, 2014 17:30

Gisteren was ik op een kermis en daar kon je ook ritjes maken op van die kleine paardjes. Shetland pony's?
De kinderen dan hè, niet de volwassenen, en ook zo leuk, je kreeg zelfs een foto erbij dat je op dat paardje zat!

De paardjes zaten vastgebonden aan zo'n soort dranghek, met een zielig klein touw, konden amper hun hoofd bewegen.
Vond het zo zielig hoe ze daar stonden!
Echt een beetje verslagen, alsof ze alle hoop hadden opgegeven, moet er steeds maar aan denken,wat een rotleven zullen die diertjes hebben, meereizend met het circus, iedere dag vastgebonden aan een dranghek met een kort touwtje en dan maar hopen dat er een kindje op ze wil rijden want dan kunnen ze een stukje lopen, ben benieuwd of ze verder veel beweging krijgen. :cry:

Sandra

Bericht door Sandra » di okt 28, 2014 17:45

Wat vreselijk Lisa :cry: :cry: Ik snap gewoon niet wat mensen hier leuk aan vinden..... :x

Lisa

Bericht door Lisa » wo nov 19, 2014 19:35

Oeh ik wil weer wat zeggen maar heeft niks met veganisme te maken maar wil het even kwijt.
Mijn man heeft vanavond via computer soort sollicitatiegesprek met iemand uit spanje, we willen al aantal jaren emigreren maar lukt niet om daar een baan te vinden vanaf hier.
Vanavond sollicitatiegesprek (soort van) dus toch wel klein kansje weer, ben zo benieuwd :-D :-D :-D :-D

Sandra

Bericht door Sandra » wo nov 19, 2014 20:07

Wat goed Lisa, ik ga voor jullie duimen :good: :good:

Karlijn

Bericht door Karlijn » wo nov 26, 2014 23:54

Ik keek net naar RTL Late Night en het ging over olifantenivoor. Er waren beelden van olifanten met afgesneden gezichten, gruwelijk vermoord omdat mensen zo nodig snel geld willen verdienen. Bah, wat zijn (de meeste) mensen toch monsters. :cry:

Mystique

Bericht door Mystique » do dec 11, 2014 17:12

Mocht je spekblokjes van de AH nodig hebben dan heb je pech (tijdelijk) niet leverbaar.
Nu zit ik met boerenkool dat ik nog nooit bereid heb en als gewone stamppot te smerig vind (had een recept gevonden met die spekblokjes wat me wel iets leek).
Kun je verse boerenkool invriezen?

Framboos

Bericht door Framboos » do dec 11, 2014 17:32

Ja, heel goed in te vriezen.

En die pittige tofureepjes van de AH? Speckblokjes van vegaslager zijn zelfde als die van AH toch? En zelf tofu of tempeh knapperig bakken met wat liquid smoke? Of miniboerenkoolchips maken door de boerenkool te roosteren in de oven?

Marianne

Bericht door Marianne » do dec 11, 2014 19:06

Speckblokjes zijn helaas niet vegan...

Framboos

Bericht door Framboos » do dec 11, 2014 19:11

Hm, toen ik het typte ging ik ook twijfelen. Maar er was IETS hetzelfde toch, van vegaslager en AH?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do dec 11, 2014 19:28

De vegaslager heeft zowel vegan spekjes van 'groente' (dezelfde als bij AH) als vegetarische spekjes van soja en kippeneiwit.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie