Dingen die je wil zeggen

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
Marieke76

Re: Dingen die je wil zeggen

Bericht door Marieke76 » ma jun 29, 2015 19:36

Assie schreef:Ik had gisteren eens de pikante humus van AH gekocht. Blij dat ik iets hartigs op mijn brood kon doen, lekkere bammetjes gemaakt met tomaatjes en basilicum. Niet op de verpakking gekeken, dom dom dom.

E 621, vette koppijn :roll:
Ik heb onlangs ook zoiets meegemaakt met vegan kaas.
Geen idee welk merk het was maar het was iets nieuw.
Normaal koop ik nooit zo'n dingen, ik maak dat liever zelf.
De winkelier had die kaas op mijn vraag besteld om eens te proberen. De verpakking kon ik dus niet checken.
Ik at er welgeteld 2 kleine sneetjes van; kreeg ik kort nadien krampen in mijn maag :shock: , niet normaal!
De kaas heb ik onmiddellijk weggegooid.
Zou dat ook van die smerige E621 kunnen zijn?

Lisa
Leefwijze: veganist

Bericht door Lisa » wo jul 01, 2015 13:24

Nu dat jullie het hebben over E621 en hoofdpijn, moet ik voor mezelf opeens een link leggen
Ik heb een hele tijd (3 weken ong) geen zin gehad om fruit te gaan halen op de markt en om het te schillen en klaar te maken.
Ik heb dus 3 weken lang noodles gegeten en brood met hagelslag en andere rotzooi.
Na 3 weken was ik al die troep zoooo zat dat ik nu weer heerlijk aan het fruit zit.
Mijn hoofdpijn, die ik 3 weken lang had, is op slag verdwenen, dat ik nou helemaal nooit die link heb gelegd.
Ik denk er nu pas aan eigenlijk, nu ik die berichtjes lees, dom zeg

Maarten

Bericht door Maarten » wo jul 01, 2015 20:39

http://www.e621.nl geeft informatie over dit e-nummer. Hoewel het vegan is lijkt het mij inderdaad een giftige, verslavende, stof die er alleen maar ingestopt wordt om mensen meer te laten eten en meer voedsel te verkopen. Wealth over health, the same old. :(

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo jul 01, 2015 21:01

Dit artikel van een vegan dietist wetenschappelijke studie naar msg/E621 zegt dat een klein deel van de mensen er overgevoelig voor is en er idd hoofdpijn etc. van kan krijgen. Voor de meeste mensen heeft het geen nadelige gevolgen bij normale consumptie: http://jacknorrisrd.com/the-safety-of-msg/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Marieke76

Bericht door Marieke76 » do jul 02, 2015 6:24

Martine schreef:Dit artikel van een vegan dietist wetenschappelijke studie naar msg/E621 zegt dat een klein deel van de mensen er overgevoelig voor is en er idd hoofdpijn etc. van kan krijgen. Voor de meeste mensen heeft het geen nadelige gevolgen bij normale consumptie: http://jacknorrisrd.com/the-safety-of-msg/
Langs een kant: gelukkig maar! Als je ziet waar het allemaal wordt ingegooid! :shock:
Fabrikanten pakken het wel slim aan; ze laten het E nummer weg en schrijven de benaming voluit.
Mensen die niet met E nummers bezig zijn hebben ze goed liggen dan!
En ze gebruiken vaker verschillende benamingen, je moet het maar weten...
Reden te meer voor mij om niks bewerkt te kopen.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do jul 02, 2015 7:44

E-nummers zijn door de Europese Unie goedgekeurde hulpstoffen. De EU is best wel streng met wat ze wel en niet toelaten (strenger dan de FDA in Amerika bijvoorbeeld). Dus in principe mogen E-nummers niet schadelijk zijn bij normaal gebruik. Het is wel mogelijk dat een klein deel van de mensen een overgevoeligheid voor zo'n stof heeft, net zoals er mensen zijn met pinda- of sesam- of selderij-allergie, terwijl die voedingsmiddelen voor de meeste mensen geen problemen geven.

Msg komt overigens ook in allerlei natuurlijke voedingsmidelen voor, edelgist bevat van zichzelf bijvoorbeeld best hoge concentraties, daarom smaakt het ook zo lekker hartig.

Maarten

Bericht door Maarten » do jul 02, 2015 12:04

Mooi dat het dus toch wel wat meevalt waarschijnlijk. :)

Even iets anders: Ik ben erg blij met het Vegan magazine dat ik vandaag ontving. Veel leuke, informatieve, artikelen en lekkere recepten!

Lisa

Bericht door Lisa » do jul 02, 2015 15:09

Ik heb nooit problemen gehad met e-nummers.
Tot ik me ineens bewust werd van mijn voeding en besloot gezond te gaan eten.
Ik werd vegan en stopte met suiker, teveel zout en E-nummers. Als ik het nu weer ga eten is het opeens wel een probleem.
Heb mijn lichaam zo lang verwend met gezond voedsel dat het nu bij rotzooi denkt weg ermee! Ofzo...

Marieke76

Bericht door Marieke76 » vr jul 03, 2015 5:41

Lisa schreef:Ik heb nooit problemen gehad met e-nummers.
Tot ik me ineens bewust werd van mijn voeding en besloot gezond te gaan eten.
Ik werd vegan en stopte met suiker, teveel zout en E-nummers. Als ik het nu weer ga eten is het opeens wel een probleem.
Heb mijn lichaam zo lang verwend met gezond voedsel dat het nu bij rotzooi denkt weg ermee! Ofzo...
Zeer herkenbaar!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma jul 06, 2015 9:26

Martine schreef:E-nummers zijn door de Europese Unie goedgekeurde hulpstoffen. De EU is best wel streng met wat ze wel en niet toelaten (strenger dan de FDA in Amerika bijvoorbeeld). Dus in principe mogen E-nummers niet schadelijk zijn bij normaal gebruik. Het is wel mogelijk dat een klein deel van de mensen een overgevoeligheid voor zo'n stof heeft, net zoals er mensen zijn met pinda- of sesam- of selderij-allergie, terwijl die voedingsmiddelen voor de meeste mensen geen problemen geven.

Msg komt overigens ook in allerlei natuurlijke voedingsmidelen voor, edelgist bevat van zichzelf bijvoorbeeld best hoge concentraties, daarom smaakt het ook zo lekker hartig.
Daarom kan ik helaas ook geen edelgist eten. Alles wat mij hoofdpijn geeft haat ik. Misschien reageer ik daarom fel: MSG is voor mij ziek zijn.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma jul 06, 2015 12:38

Ja dat weet ik Assie, echt vervelend voor je dat je daar zo'n last van hebt.

Maar voor de meeste mensen is msg bij normale consumptie dus geen probleem, net zoals pinda's voor de meeste mensen veilig zijn.

Brent

Bericht door Brent » wo jul 29, 2015 12:14

Dit soort stormen van verontwaardiging op media als Twitter en de spin-offs lijken mij goed voor de doorbraak naar meer empathie met dieren.
Deze keer was het de moord op een leeuw die al een naam had (Cecil), met laaiende reacties van mensen die de tandarts die hem doodde allerlei slechts toewensten:

http://www.joop.nl/groen/detail/artikel ... s_geopend/
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Lisa

Bericht door Lisa » wo nov 11, 2015 20:17

Ik zit nu in center parcs.
1 van de activiteiten die je kunt ondernemen is: jawel, koetjes kijken! Zo heet de activiteit echt!
In het melkvee bedrijf aan de overkant. De foto's zagen er al veelbelovend uit!
iedere koe in zijn eigen kooitje, waar ze niet in kunnen keren,
Geen stro op de grond maar wel gezellig industrieel ingerichte ruimte met veel grijs, beton en staal.
:shock: ik maak geen grapje hè!

Wie verzint zoiets.

En dan nog een kinderboerderijtje met allemaal van die mega konijnen(angora konijn? )
3 in een veel te klein hok.
En een Pauw alleen in een abnormaal klein hok, hij kon op 1 punt rechtop staan, de rest van de kooi was te klein, en hij kon net 2 stappen zetten misschien. Nou zullen ze vast ook wel los mogen lopen soms, maar toch :shock: (hoop ik althans)
Wel über schattige mini varkentjes die ik eigenlijk stiekem wilde pikken

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » do nov 12, 2015 11:04

Nog even een reactie over E nummers. Die zijn getest op gezonde, jonge mannen. Dat kan een heel andere uitslag geven dan testen op (zwangere) vrouwen, zieken, ouderen, kinderen. Verder is er niet getest op combinaties van E nummers.
Ik vermijd niet alle toevoegingen maar ben wel voorzichtig. Ik krijg trouwens reacties op sulfiet en vanilline (die laatste heeft geen nummer).

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » do nov 12, 2015 11:57

Lisa schreef:Ik zit nu in center parcs.
1 van de activiteiten die je kunt ondernemen is: jawel, koetjes kijken! Zo heet de activiteit echt!
In het melkvee bedrijf aan de overkant. De foto's zagen er al veelbelovend uit!
iedere koe in zijn eigen kooitje, waar ze niet in kunnen keren,
Geen stro op de grond maar wel gezellig industrieel ingerichte ruimte met veel grijs, beton en staal.
:shock: ik maak geen grapje hè!

Wie verzint zoiets.

En dan nog een kinderboerderijtje met allemaal van die mega konijnen(angora konijn? )
3 in een veel te klein hok.
En een Pauw alleen in een abnormaal klein hok, hij kon op 1 punt rechtop staan, de rest van de kooi was te klein, en hij kon net 2 stappen zetten misschien. Nou zullen ze vast ook wel los mogen lopen soms, maar toch :shock: (hoop ik althans)
Wel über schattige mini varkentjes die ik eigenlijk stiekem wilde pikken
Dat is inderdaad om kotsmisselijk van te worden :( :(

Plaats reactie