Nieuwe vegan hier!

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
Janna86
Leefwijze: veganist

Nieuwe vegan hier!

Bericht door Janna86 » wo aug 12, 2015 17:09

Hoi,

Ik ben Janna, en kom heel graag met jullie mee praten!
Ik ben 12 jaar vegetariër geweest, totdat ik de Hokjesman zag, waarbij een veganist zei dat hij zich schaamde voor de periode dat hij vegetariër was, en niet zozeer voor de periode dat hij vlees at. Ik dacht 'Huh, hoezo dat dan?!' :?:
Vanaf toen ben ik me echt gaan verdiepen in veganisme, de melk en ei-industrie, ik heb boeken gelezen, websites uitgeplozen, documentaires gezien, en ineens vielen die oogkleppen af, en dacht ik "HOE BEN IK IN VREDESNAAM ZO BLIND/DOM/IGNORANT GEWEEST?!?!"
Echt, ik kon mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik dacht goed bezig te zijn, en mijn steentje wel bij te dragen, maar verder totaal niet meer na heb gedacht over de rest. Voor mijn gevoel heeft er jarenlang een olifant voor mijn neus gestaan, maar ik heb hem nooit gezien. Ongelooflijk. :oops:

Maar dat was een maand geleden, sindsdien dus over op veganistisch. Mijn schuldgevoel begint te zakken, en ook de haat/onbegrip en frustratie naar andere mensen die wel gewoon door gaan met vlees, melk en eieren staat nu iets meer op de achtergrond. De eerste weken heb ik echt veel gehuild en lag ik wakker van de woede.
Maar ik kan het beter positief benaderen, tenminste dat probeer ik. En ik heb al 1 collega geholpen om vegetariër te worden, waar ze een maand geleden nog dacht dat ze kip echt nodig had voor haar gezondheid. Ze zegt ook veganist te willen worden, maar ze doet het in stapjes. Prima. Dat voelt al goed.

Mijn moeder zei dat ze het echt een goede volgende stap van mij vindt, en dat ik helemaal gelijk heb. Dat heeft mij ook echt goed gedaan. (en ik snap dus echt niet dat mijn ouders het gewoon blijven eten, maar goed).

Ik zal verder niet meteen mijn hele levensverhaal hier uit de doeken doen ;)
Dus hopelijk kan ik gewoon lekker meepraten op het forum.

Groetjes!

Morality

Re: Nieuwe vegan hier!

Bericht door Morality » wo aug 12, 2015 18:50

Hoi Janna,

Welkom! Je bent goed bezig!

We hebben allemaal in het verleden te weinig over bepaalde dingen nagedacht, gelukkig blijven we leren en maken we steeds minder fouten. Als anderen door jou de waarde van veganisme gaan inzien, dan is dat extra goed.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo aug 12, 2015 18:57

:welcome: Janna

Dansende groente en fruit voor jou voor :-D

:broco: :carro: :carrot: :dansbanana:
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Maarten

Bericht door Maarten » wo aug 12, 2015 21:23

Welkom hier!

Ik heb helaas ook veel te lang de argumentum ad populum drogreden gebruikt (in mijn eigen hoofd) om mijn gedrag goed te praten. Toen ik zo'n 2,5 jaar geleden vegetariër werd stelde ik iedereen gerust dat ik nooit veganist zou worden, 'want zo extreem ben ik niet'. Achteraf was de tijd voordat ik veganist was de tijd van het ware extremisme. Nu maken mensen zich zorgen over mij en zegt men dat ik zoveel ben afgevallen (in vergelijking met 2,5 jaar geleden max. 3 kilo, maar goed...)

Mooi dat jij zo'n positieve invloed hebt op je omgeving!

Brent

Bericht door Brent » do aug 13, 2015 8:58

Hoi Janna,

Welkom! :)
Het is hier een rustig forum maar er lijkt toch een regelmatige aanwas te zijn van nieuwe mensen die het puur plantaardige willen gaan proberen (in allerlei gradaties).
Succes met het vinden van je nieuwe balans met eten enz..
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Lisa

Bericht door Lisa » do aug 13, 2015 17:21

Hoi janna, welkom op het forum!
Wat fijn dat je vegan bent geworden.
En niet teveel schamen, het is niet helemaal je eigen schuld, het word ons aan alle kanten ingepeperd dat vlees, ei en melk bij de basisvoeding horen en dat het doodnormaal is, tuurlijk kijk je niet verder, waarom zou je? Het is toch normaal wat iedereen doet, waarom zou je daaraan gaan twijfelen.
Tot je iets tegenkomt wat die twijfel wel aanwakkert, en gelukkig is dat gebeurt.

Ik denk dat iedereen het wel herkent van dat wakker liggen 'snachts met een hopeloos gevoel.
Gelukkig verdwijnt dat iets meer naar de achtergrond op den duur, maar het zal wel nooit helemaal verdwijnen.
Wel super fijn dat je omgeving er zo positief mee omgaat, het is fijn als je mensen om je heen hebt die je keuze respecteren en begrijpen!

Janna86

Bericht door Janna86 » do aug 13, 2015 17:48

Bedankt voor jullie leuke reacties, en de dansende groentes :D

Benno

Bericht door Benno » vr aug 14, 2015 8:15

We worden allemaal dom geboren.
Het is de bedoeling dat je tijdens jouw leven leert en wijzer wordt.
Helaas gaan de meeste mensen nog dommer dood dan ze zijn geboren want zij leren nu juist de verkeerde dingen.

Ik ben begonnen aan het boek "The China Study" van T. Colin Campbell.
Het gaat over de invloed van dierlijk voedsel op onze gezondheid.
Allerlei onderzoek heeft aangetoond dat het eten van dierlijk voedsel ons ziek maakt.
Er zijn natuurlijk weer een heleboel mensen die beweren dat de studies niet goed zijn uitgevoerd en dat de interpretaties niet kloppen maar voor mij staat het 100 % vast dat je van dierlijk voedsel ziek wordt.
Iedereen moet voor zichzelf maar uitmaken wat hij/zij gelooft.
Het is in ieder geval een heel interessant boek en zeker een aanrader, nadeel is alleen dat het alleen in het Engels verkrijgbaar is.

p.s. Ik heb 'm in epub, dus als iemand interesse heeft...
De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders begeerte.

daffypeac
Contacteer:

Bericht door daffypeac » vr aug 21, 2015 19:00

:welcome:
Ik ben ook net nieuw hier!
Heel herkenbaar. Ik ben pas zo'n 14 maanden veganist en at daarvoor alles wat los en vast zat..
Ik zou je niet zo schuldig voelen, je hebt de stap genomen en dat is al veeel meer dan de meesten doen. (y)

Plaats reactie