Op m'n 40e veganistisch geworden, beter laat dan nooit

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
Lappie
Leefwijze: veganist

Op m'n 40e veganistisch geworden, beter laat dan nooit

Bericht door Lappie » ma sep 28, 2015 8:40

Hallo allemaal,

Mijn naam is Linda en ik ben sinds 12-09-2015 veganist. Vanaf mei dit jaar jaar was ik pescotarieer (ik at twee keer pw een visje en ik at regelmatig eieren).

Mijn besluit nu, komt echt recht uit m'n hart. Het enige waar ik spijt van heb is dat het zo lang heeft geduurd.
In m'n pubertijd was ik er wel al mee bezig, geprobeerd vegetarier te worden, maar op dat moment was ik er nog niet klaar voor.
Ik heb mij wel altijd beperkt tot koe, varken, kip en een aantal vissen. Hypocriet? Ja, dat denk ik wel, maar dat kan ik nu allemaal niet meer terugdraaien helaas.

Nu het volgende: mijn man is dus van beroep slager (!) ja echt, hoe groot kan de tegenstelling zijn!?
Onze kinderen eten momenteel ook zoveel mogelijk veganistisch, wat hier en daar nog even een zoektocht is.
Mijn man zal altijd vlees blijven eten, ik zal daar nooit iets aan kunnen veranderen. Mijn kinderen zullen denk ik nooit volledig veganistisch gaan eten. Maar ik doe wat ik mijn macht ligt. Meer kan ik niet doen. Ons zoontje van ruim anderhalf groeit op met een slager-papa en een vegan-mama. Verwarrend zal het zeker voor hem zijn op bepaalde momenten. Maar ik ben wel blij dat hij in z'n opvoeding ook mijn zienswijze meekrijgt waardoor hij uiteindelijk zelf keuzes kan maken. Om een goede keuze te kunnen maken moet je eerst goed weten wat die keuzes precies zijn. Ik heb dat dus als kind niet meegekregen. Ik heb daar 40 jaar over gedaan helaas.
Ik merk wel dat ik er steeds meer moeite mee krijg om mijn man z'n vlees te bakken. Ik zet daarbij (voorlopig) maar even een knop om en zeg in gedachte 'sorry'.

Ook merk ik dat ik veel behoefte heb om erover te praten. Maar ik ken werkelijk niemand die veganist is, ik ken zelfs niemand die vegetarisch is. Mijn complete omgeving is omnivoor. Ik weet dat ik het ook niet op elk moment heel makkelijk ga krijgen ofzo.

Toen mijn man vroeg wat ik voor m'n verjaardag wilde hebben zei ik: het mooiste cadeau dat je mij kunt geven is dat je mijn keuze respecteert om alleen nog maar plantaardig te eten. Ik moet zeggen hij doet zijn best.
Ik word helemaal gelukkig wanneer ik volledig veganistisch heb gekookt en iedereen er smakelijk van eet. Inclusief mijn slager-man dus! Wie had dat ooit gedacht? Ik niet in ieder geval. Oke vanavond bak ik voor hem weer een hamburger, maar gisteren spaghetti met tofu gegeten en zelfgemaakte 'parmenzaanse kaas'.
We zullen zien waar het schip strandt...

Ik vind het in ieder geval super dat ik nu een forum heb gevonden! :D
Momenteel stort ik mij helemaal op het lezen van boeken en internet over dit onderwerp.
Ook heb ik al drie veganischtische kookboeken.

Tot zover mijn (ietwat lange) verhaal (sorry).
Groetjes Linda

Martine
Moderator

Re: Op m'n 40e veganistisch geworden, beter laat dan nooit

Bericht door Martine » ma sep 28, 2015 9:41

Hoi Linda :welcome:

Super gaaf en dapper dat je veganist bent geworden zeg! Lijkt me echt heel lastig als je man niet alleen vlees eet, maar ook nog zelf slager is. Fijn dat hij zijn best doet om je keuze te respecteren en af en toe vegan te eten. Dat is al een super goeie en veelbelovende ontwikkeling. Doe lekker rustig aan, wie weet waar jullie dan samen nog op uit gaan komen. In Duitsland zijn er bijvoorbeeld slagers die ook vleesvervangers verkopen, naast het vlees. Als het te naar voor je wordt om zijn vlees te bakken, kun je hem best vragen of hij dat misschien zelf wil doen.

Leuk dat je mee komt babbelen op het forum. :-D Waar woon je? In de meeste grote steden zijn vegan groepen die af en toe afspreken om samen te eten etc. Dat is een fijne manier om andere vegans te ontmoeten. Als je op facebook zit, kun je daar ook heel makkelijk contact leggen met andere veganisten, bijvoorbeeld in de groep Vegan Nederland.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Morality

Bericht door Morality » ma sep 28, 2015 16:45

Hoi Linda,

Dat lijkt me erg moeilijk om mee om te gaan, fantastisch dat je in die situatie veganist bent geworden. Hopelijk volgen er nog vele veganistische maaltijden die jullie allen goed vinden smaken.

:govegan:

Maarten

Bericht door Maarten » ma sep 28, 2015 19:53

Welkom Linda! Het is nooit te laat om te veranderen. :)

Lappie

Bericht door Lappie » ma sep 28, 2015 22:01

Dank jullie wel!!

Lisa

Bericht door Lisa » di sep 29, 2015 8:09

Hoi Linda, wat knap dat je na 40 jaar nog hebt besloten om vegan te gaan leven, ik vind dat juist des te meer bewonderingswaardig. Hoe ouder mensen worden, hoe meer vastgeroest ze zitten in bepaalde denkpatronen en gewoontes en hoe moeilijker Het is om bepaalde gewoonten te veranderen.
(Ik zeg niet dat je oud bent hoor haha :lol: )

Mijn man is ook omnivoor en ik vind het vaak verschrikkelijk moeilijk om mee om te gaan, kan me voorstellen dat dit voor jou nog veel lastiger is.
Ik heb een dochter en die voed ik thuis veganistisch op en buitenshuis kan het nog wel eens voorkomen dat ze een croissantje eet met papa, maar ook buitenshuis proberen we er zo goed mogelijk rekening mee te houden.
Als ze vraagt waarom papa wel diertjes eet, dan moet ik nog wel eens op mijn tong bijten om niet te zeggen: omdat je vader blijkbaar geniet van een stuk gemarteld en leeggebloed lijk en alleen aan zichzelf kan denken in plaats van het leed van anderen. (Ehm.. Ik ben soms een klein beetje verbitterd)
Papa reageert meestal met: omdat iedereen verd*mme zelf moet weten wat ie in z'n mond stopt.
Dus hier ook zoekende af en toe en soms wat frustraties.
Maar ik denk dat we een goede tussenweg hebben gevonden:
- Mama eet ten allen tijden vegan
- Papa eet thuis alle avondmaaltijden vegan en het ontbijt vegan, eet soms smiddags een boterham met kaas, buitenshuis omnivoor
- Dochter is thuis volledig vegan en buitenshuis zoveel mogelijk vegan, maar maken er geen probleem van als er eens een keer ei door de rijst zit bijv.

Zo, ook een stukje van mijn verhaal, weet je ook hoe het bij anderen gaat :wink:
Welkom op het forum in ieder geval, leuk om je erbij te hebben
En Succes met het storten op al die boeken en films. :mrgreen:

Plaats reactie