Ik wil bovenaan in de lijst!

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
Mogenblue
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Ik wil bovenaan in de lijst!

Bericht door Mogenblue » wo okt 07, 2015 20:04

Hallo,

Mijn naam is Frits en ik woon in Amsterdam. Op mijn 49e ben ik vegetariër geworden en een paar jaar later heb ik het laatste beetje zuivel uit mijn dieet geschrapt dat er nog in zat, kaas, dus toen was ik praktizerend veganist geworden. De eieren waren er toen dacht ik ook al uit.

Mijn reden om naar een plantaardig dieet over te gaan waren puur uit eigenbelang: mijn gezondheid ging achteruit en ik dacht dat ik dat door een vegetarisch dieet kon bijsturen.
Mijn voornaamste klachten op dat moment waren dat ik steeds vaker last begon te krijgen van brandend maagzuur. Dat begon me echt een beetje te irriteren. Verder had ik steeds vaker na de avondmaaltijd al bijna direct weer een hongergevoel alsof ik nog helemaal niets had gegeten. Nou, probeer je dan maar eens in te houden. En verder liep ik de hele dag rond met een hongergevoel. Was ook niet zo prettig. Overigens smaakte het eten me ook niet meer zo goed. Ik was daarom, omdat niks me meer smaakte, niet zo erg gemotiveerd om over te schakelen. Ik was ook erg wantrouwig of een vegetarisch dieet wel zou voldoen qua voedingsstoffen en zo. Daarom ben ik heel voorzichtig stapsgewijs overgestapt naar plantaardig voedsel. In het begin deed ik dat met die soja burgers en soja gehakt van de supermarkt. Die bakjes van 180 of 200 gram wat nog best wel lijkt op vlees. Ik was toen nog erg gehecht aan de smaak van vlees.

Zo ben ik dus begonnen en op een gegeven moment had ik zoveel vertrouwen dat ik het kon dat ik helemaal overging. Ik had niet echt het idee dat ik er nou lichamelijk zoveel beter van werd. Het was wel zo dat ik minder last had van maagzuur en ook dat hongergevoel werd minder. Maar ik kon niet zeggen dat ik me nou echt beter voelde. Eerder minder ongemakkelijk.

Afslanken lukte ook helemaal niet. Op een gegeven moment leek mijn gewicht echt te exploderen dus toen moest er echt iets gebeuren. Ik zag mijzelf al binnen een of twee jaar met een kunstknie rondlopen en dat wou ik eigenlijk toch echt wel voorkomen. Uit pure wanhoop heb ik toen het laatste beetje zuivel de deur uitgedaan dat nog in mijn dieet zat: kaas.
Ik dacht altijd dat je kaas nodig had vanwege de eiwitten en het calcium.
Melk dronk ik al niet meer. Dat had ik vervangen door sojamelk vanwege de toegevoegde B12 en calcium.

Hoe groot was mijn verbazing en opluchting toen afvallen na het schrappen vd kaas ineens als vanzelf leek te gaan! ... Totaal geen hongergevoel. Mijn lichaam leek ineens moeiteloos de vetreserves te kunnen aanspreken en in de weken daarop vloog de ene kilo na de andere eraf zonder dat ik er nauwelijk iets voor hoefde te doen.

Dit heeft mij gesterkt in de overtuiging dat ik echt op deze weg moest verdergaan.
Een andere reden, van spirituele aard, is dat ik in de boeken van Jozef Rulof heb gelezen dat meesters van het licht allemaal een plantaardig dieet hebben. Wat ik daarvan begreep doen ze dat allemaal uit compassie voor al het leven van God. Dat was voor mij eigenlijk de ontgrendeling naar het plantaardige dieet. Dat was wat mij het fiat gaf om het op een plantaardige manier te proberen. Want die boeken hebben mij heel erg veel geholpen in mijn spirituele weg. Ik heb hierdoor de rust en het weten gekregen waar ik jaren naar gezocht heb. Dus als zij dan zeggen dat ze allemaal vegetariër zijn, ja, dan wil ik uiteindelijk niet achterblijven. En wat ik van die boeken begrepen heb snap ik ook wel dat je in een hogere sfeer van licht gewoon niet meer je medewezens kunt opeten. Dat past niet meer in de harmonie waar je dan in leeft.

Dus ik ben verder gegaan met een plantaardig dieet en na verloop van tijd merkte ik eigenlijk dat ik me toch wel beter ging voelen. In mentaal opzicht dan. Ik wil niet zeggen dat ik voorheen depressief was, maar happy was toch wel iets anders. Tegenwoordig voel ik me echt goed, licht en vrij. En het eten smaakt me nu ook veel beter dan vroeger.

Ik ben daarom dus heel blij dat ik op een zuiver plantaardig dieet ben overgestapt. Ik ben nu 55 en zoals ik nu eet kan ik volgens mij 90 worden met 2 vingers in mijn neus.

Ik zet mij nu ook in om plantaardig voedsel wat meer aan de man te brengen. Eén van de voornaamste argumenten die ik daarbij gebruik is de healthy eating pyramid van Harvard University. Dat schrijft weliswaar geen zuiver plantaardig dieet voor maar het gaat er wel naartoe. Ik vind dit ook een sterk argument omdat het komt van de Harvard University. Dat is bepaald niet de eerste de beste. Kijk maar eens op de about page van die site bij het editorial committee...

Ik had dit forum al wat langer in mijn favorieten opgenomen. De reden om mij te registreren is dat ik een receptje heb gevonden/gemaakt om zelf chocopasta te maken. Ik kon het hier niet vinden. Het smaakt me zo goed dat ik dacht, waarom zou ik hier alleen van genieten als ik de hele wereld ervan kan laten meegenieten?
Binnenkort dus een receptje voor zelfgemaakte chocopasta, dames en heren... :o
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Martine
Moderator

Re: Ik wil bovenaan in de lijst!

Bericht door Martine » wo okt 07, 2015 20:39

Hoi Frits :welcome:

Fijn dat vegan eten je zo veel goede dingen gebracht heeft!

Leuke signature onder je berichtje ook :-D
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » wo okt 07, 2015 20:45

goed hè? :wink:
-Frits

Maarten

Bericht door Maarten » wo okt 07, 2015 20:49

Inderdaad een mooi onderschrift. :-) Ik voel mij ook veel gezonder nu ik een geheel plantaardig dieet heb.

:welcome:

Morality

Bericht door Morality » do okt 08, 2015 9:06

Hallo Frits,

:welcome:

Mooi dat het plantaardig dieet zo goed bevalt.

Brent

Bericht door Brent » do okt 08, 2015 9:18

Hey Frits! :welcome:

Fijn dat je het ook zo merkt dat effect op je welbevinden van het weglaten van dierlijke voedingsmiddelen.
In mijn ervaring kun je ook ten positieve (naar beneden) schuiven met de hoeveelheden granen en zetmeel in het algemeen (en niet te vergeten de kunstsuikers) bij een zwakkere gezondheid.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » do okt 08, 2015 9:49

Brent schreef:In mijn ervaring kun je ook ten positieve (naar beneden) schuiven met de hoeveelheden granen en zetmeel in het algemeen (en niet te vergeten de kunstsuikers) bij een zwakkere gezondheid.
Dat klinkt erg interessant.
Maar mijn klachten destijds waren brandend maagzuur, doorlopend hongergevoel en vrijwel direct na de warme maaltijd opnieuw een knagende honger. Dat laatste wordt dacht ik veroorzaakt door pieken in de bloedsuikerspiegel. Als ik me niet vergis heeft dat vooral te maken met de inname van vlees.

Overigens is het wel zo dat mijn stofwisseling door mijn plantaardig dieet de afgelopen jaren sterk is verbeterd. Daardoor denk ik dat ik nu misschien wel inderdaad minder granen zou kunnen gaan gebruiken. Dat is niet vanwege een zwakkere gezondheid. Zoals ik al zei voel ik me nu zo gezond dat ik 90 kan worden met 2 vingers in mijn neus. Maar het zou dan vooral zijn om wat meer af te vallen. Er mag bij mij nog best wel 5 kilo of zo vanaf. Maar dat heeft niet echt prioriteit en het eten smaakt me ook zo ontzettend goed. Ik denk dat als ik ouder word, boven de 60 kom, dat ik dan vanzelf wat lichter wordt. Dat zie je wel vaker bij ouder wordende mensen.

Mijn dieet heeft doorlopend mijn aandacht. Er gaat geen week voorbij zonder dat ik er iets aan verander.
-Frits

Plaats reactie