Hallo :-)

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
Azuur84
Leefwijze: part-time veganist

Hallo :-)

Bericht door Azuur84 » wo okt 07, 2015 21:19

Na een poosje te hebben rondgekeken op het forum stel ik me ook maar even voor!
Ik ben Anne, 30 jr en kom uit Rotterdam.
Sinds januari dit jaar ben ik samen met mijn vriend (man, maar dat klinkt zo oud :wink: ) vegetarisch geen eten. Eerst alleen vlees geschrapt, later ook vis. Na het kijken van o.a. Food inc. en Cowspiracy (leve Netflix!) hebben we besloten om meer richting veganistisch te gaan. Ik meer vanuit dierenleed, meneer A meer vanuit milieu-oogpunt. We kopen en gebruiken thuis iig geen melk/eieren/etc meer en buitenshuis voor zover mogelijk. Dit vooral omdat we nog niet zo lang bezig zijn en we onze omgeving eraan willen laten wennen. Wat vooral bij collega's en vrienden een hele opgave blijkt. Uiteindelijk willen we ook volledig veganistisch gaan eten.

Op dit moment eten we nog wel de eieren van onze kipjes (of ik voer ze terug) maar als die allemaal overleden zijn komen er ook geen nieuwe meer. Sinds we ze hebben besef ik pas hoe zwaar het voor een kipje is om elke dag een ei te 'moeten' leggen en we hebben er ook al twee in moeten laten slapen bij de dierenarts vanwege een onherstelbare eileiderprolaps (niet googlen op plaatjes :( ) Eentje heeft nu kippen-prikpil omdat het eieren leggen gewoon niet meer goed gaat en de rest is ondertussen geloof ik in de kippen-overgang.

Een aantal jaar terug heb ik kanker gekregen en daardoor moet ik nu medicijnen slikken, waaronder calcium, d3 en thyrax. Ik ben me ervan bewust dat in (de ontwikkeling van) deze medicijnen ook dierenleed zit, maar dit wordt een project voor later op de weg. We zijn nu ruim 2 jaar bezig om mijn medicijnen op het desgewenste niveau te krijgen voor een zwangerschap (ik ben nu praktisch onvruchtbaar door een te hoge/lage dosis, lang verhaal) en als ik nú zou overstappen zou dat ten koste gaan van mijn eigen gezondheid (lees: kans op terugkomen kanker).
Voordeel is dat ik niet bang hoef te zijn voor een tekort aan calcium, al las ik wel weer ergens dat soya de werking van thyrax weer zou beinvloeden :?
Ik ben me ook al een beetje aan het verdiepen in een vegan-zwangerschap en vooral opvoeding. Vooral de vervanging van borstvoeding is denk ik nog iets om uit te zoeken, maar daar heb ik jammer genoeg nog alle tijd voor.
Maar niet te negatief, ik ga zoveel blijer zijn met mijn nieuwe eetpatroon!

Al met al heel wat om uit te zoeken en te verdiepen.
Groetjes, Anne!

Maarten
Leefwijze: veganist

Re: Hallo :-)

Bericht door Maarten » wo okt 07, 2015 22:38

Welkom Anne! Veel succes met je eetplannen. Mooi dat je een ernstige ziekte hebt overwonnen. Als het gaat om medicijnen vind ik ook dat je vaak in de eerste plaats om jezelf moet denken, zeker als het om levensbedreigende situaties gaat. Veel plezier hier op dit forum!

:welcome:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do okt 08, 2015 6:48

:welcome: Anne!

Tof dat je vriend en jij samen richting veganisme gaan.

Medicijnen die je nodig hebt om gezond te blijven moet je zeker blijven nemen hoor. Veganisme moet niet ten koste gaan van je gezondheid.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Morality
Leefwijze: veganist

Bericht door Morality » do okt 08, 2015 9:14

Hoi Anne,

:welcome:

Goed dat jullie veganisten willen worden, zeker als er zoveel dingen zijn waar je rekening mee moet houden.

Brent

Bericht door Brent » do okt 08, 2015 9:25

Hoi Anne, succes met het avontuur van het ontdekken van je volledig plantaardige dieet! :welcome:

In een boekje over genezen via yoga-technieken (dat ik helaas kwijt raakte door het uit te lenen) staat dat bepaalde planten een sterke anti-kanker-werking zouden hebben.

Dat zijn:

citrusvruchten
ananas
goed rijpe bananen
tomaten
geelwortel = curcuma

Ik gebruik ze zelf best veel, maar meer omdat ik ze lekker of smakelijk vind.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Plaats reactie