a few questions

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rick, Martine, Vegantastic

Plaats reactie
veganmelola
Leefwijze: part-time veganist

a few questions

Bericht door veganmelola » di jun 20, 2017 14:05

beste allemaal,
Als nieuw lid van deze vereniging zal ik mijzelf eerst even voorstellen. Ik ben Lola, 17 jaar oud en zit nu in het voor examen jaar HAVO. Dit jaar moet ik een begin maken van mijn profielwerkstuk wat inhoud dat ik een onderwerp moet kiezen dat binnen mijn profielvakken ligt en mij interesseert. Aangezien ik een natuurkunde biologie profiel heb dacht ik eigenlijk gelijk aan de veganlifestyle. Ik wil de komende twee maanden sowieso veganistisch gaan eten, of ik volledig vegan zal kunnen leven weet ik nog niet maar wil eerst ook wat kleine vaagjes beantwoord hebben voor ik begin. Hierbij heb ik jullie vegans nodig :heart:

Ik wil graag zo veel mogelijk ook echt onderzoek doen, het liefst zou ik cijfers bij mijn resultaten willen hebben van bijvoorbeeld vitamines of andere stoffen die juist meer of minder aanwezig zijn, mijn gewicht, mijn energie etc. Weten jullie toevallig of ik dit kan verwezenlijken door bijvoorbeeld bloed te prikken, een diëtiste er bij te halen of misschien zelfs in het sporten iemand die mijn energie level kan weten te regelen. Misschien weten jullie nog wat dingen naast mijn eigen gevoel kunnen laten zien wat er werkelijk gebeurd als je van vleeseter omschakelt naar vegan.

Ook zou ik graag wat mensen willen interviewen desnoods via de mail. Hiermee bedoel ik mensen die al langere tijd veganistisch leven die mij misschien hun verhaal willen vertellen over waarom en hoe zij bij deze lifestyle gekomen zijn.

Alvast bedankt en ik hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen! :thanks: :bloemie: :kiss:

Martine
Moderator

Re: a few questions

Bericht door Martine » wo jun 21, 2017 13:11

Hoi melola, welkom!

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheden van voedingsstoffen en hoeveel je daarvan binnenkrijgt uit plantaardige voedingsmiddelen kun je heel makkelijk opzoeken met online voedingsdagboekjes zoals de Eetmeter van het Voedingscentrum of het Engelstalige cronometer.com. Daar moet je dan een account op maken en vervolgens kun je al je voeding narekenen.

Goede informatie over voedingsstoffen kun je vinden op de Vegan Wiki. Hier staan ook verwijzingen naar wetenschappelijk onderzoek en informatie van diëtisten bij. https://wiki.veganisme.org/index.php/Voedingsstoffen

Op het forum zijn misschien wel mensen die zich willen laten interviewen, en anders kun je zeker in vegan groepen op Facebook wel mensen vinden die dat leuk vinden om te doen.

Tenzij je nu extreem ongezond eet of bijvoorbeeld melkallergie hebt, zul je in twee maanden nauwelijks effect merken van veganisme, als het überhaupt al enige invloed heeft. Je zult je niet miraculeus beter of slechter gaan voelen. Je lichaam heeft van de meeste voedingsstoffen een voorraadje dat niet zomaar opraakt als je twee maandjes niet alles binnenkrijgt. Als je het 'goed doet', dus B12 supplementen neemt en gevarieerd eet zul je sowieso geen tekorten ontwikkelen.

Houd er ook rekening mee dat jij maar één 'datapunt' bent, en dat je dus niet zo veel kunt zeggen op basis van hoe het met jou gaat, ook al houd je dat nog zo wetenschappelijk verantwoord bij. Als je bijvoorbeeld ziek zou worden of juist veel meer energie zou krijgen in die twee maanden weet je niet of het door veganisme komt (waarschijnlijk niet), of dat er andere factoren meespelen.

Ik denk dat je dus voor je werkstuk beter kunt focussen op literatuurstudie, het uitrekenen van je voedingswaardes en eventueel de interviews met mensen die al langer vegan zijn.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie