Kala namak fair trade?

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rick, Martine, Vegantastic

Plaats reactie
Reborn Vega

Kala namak fair trade?

Bericht door Reborn Vega » zo okt 08, 2017 7:59

Gisteren stond ik met een pakje kala namak in mijn handen en ik dacht toch...nee. Ik dacht opeens aan de zoutmarsen van Gandhi in India.

Het is bekend dat de arbeidsomstandigheden in de zoutmijnen van India en Pakistan niet al te best zijn.

Ik vraag me ook af of kala namak wel echt iets toevoegt of dat het gewoon een reclame hype is waardoor mensen denken dat ze iets proeven. Tofu bevat van zichzelf al sulphur.

Nergens kan ik alleen een chemische analyse vinden van alle stoffen in tofu om te zien of dat beetje sulphur in kala namak echt iets toevoegt aan de sulphur die al in tofu zit.

Volgens mij geeft een beetje kurkuma ook een prima eismaak.

Rorrim
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: Kala namak fair trade?

Bericht door Rorrim » zo okt 08, 2017 13:56

Nooit geprobeerd, dat kala namak. Ik mis de smaak van eieren ook niet zo, maar vind inderdaad dat tofu van zichzelf ook al een beetje zwavelig smaakt. Dat komt volgens mij door de relatief grote hoeveelheid cysteïne die in soja aanwezig is. Ik proef het vooral na het te prakken en er een soort roerei van te maken. Ik doe er ook tamari door en kruiden. Leuk weetje, ingrediënten die rijk zijn aan de aminozuren methionine (bv. paranoten) en/of cysteïne (bv. zonnepitten, soja, andere peulvruchten) bevatten veel zwavel. Koolachtigen en lookachtigen bevatten ook bovengemiddeld veel zwavel. Het zijn wel allemaal soorten voedsel waar je niet te veel van wil eten. ;)
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Reborn Vega

Bericht door Reborn Vega » zo okt 29, 2017 8:47

Hypocrisy is the greatest luxury...

Inmiddels heb ik toch kala namak gekocht (blijkbaar ben ik toch reclame gevoelig)

Bij de toko waar ze het nog niet hadden laten bestellen. Die zeiden dat het niet zo duur was dus dat ze het konden bestellen (merk TRS) Dat is ironisch genoeg een Brits merk en het is spotgoedkoop (99 ct per zakje, bij de veganistische supermarkt was het flink prijzig, maar konden ze mij ook niet garanderen dat het fairtrade is.

Bij de toko (Surinaamse Chinezen die Amerikaans, Mexicaans en Indiase producten inkopen en ook een counter hebben met tempeh broodjes, maar ook kip) waren ze erg bereid om een aanbod te maken dat "meer toegespitst is op bewust consumeren" en daarom wilden ze het ook bestellen voor de veganisten in de buurt. Ze hebben inmiddels ook biologische tempeh. Ik word hier wel blij van. Vroeger kreeg ik hele andere reacties in winkels.

Ik ben ook wezen informeren bij de Wereldwinkel naar kala namak. Bij de Wereldwinkel verkopen ze wel ander himalaya zout dat fair trade is met een speciaal hamertje.

Ik merkte daar op dat ik weinig fair trade superfoods zie en aangezien de verkoopster zei dat ze net bezig waren met een nieuwe inkoop strategie, zou ze het doorgeven.

En o ja... het klopt toch... kala namak smaakt ECHT naar gekookt ei met zout!!!

Dus bij deze een oproep aan iedereen: ga naar de Wereldwinkel en vraag om fair trade kala namak en superfoods!
Laatst gewijzigd door Reborn Vega op zo okt 29, 2017 9:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Reborn Vega

Bericht door Reborn Vega » zo okt 29, 2017 9:02

:!: Bij deze een oproep aan iedereen: ga naar de Wereldwinkel en vraag om fair trade kala namak en superfoods :!:

Plaats reactie