Hoi!

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rick, Martine, Vegantastic

Plaats reactie
Renee1137
Leefwijze: veganist

Re: Hoi!

Bericht door Renee1137 » zo feb 10, 2013 19:43

Voor de kersverse vegans hier nog een leuke blogpost vol kooptips! http://veggiesara.wordpress.com/2013/02 ... agenvegan/
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » ma feb 11, 2013 21:21

Ik kijk ook nooit naar dierenleed beelden. Die mogen diegenen kijken die het ook eten. Dan weten ze wat ze eten. Ik eet het niet, dan hoef ik me ook niet schuldig te voelen bij het zien van de beelden en is er geen reden om ze te bekijken.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

repelsteeltje
Leefwijze: flexanist

Bericht door repelsteeltje » di feb 12, 2013 9:21

Hoi allemaal,
Ik heb ze juist wel gekeken vooral omdat ik vond dat ik dat moest..omdat ik vlees heb gegeten en de beelden van de melkindustrie naast de verhalen hebben me toch zeker meer duidelijkheid gegeven.
Ik zit ook huilend en rillend te kijken. Maar het heeft me wel geholpen in mijn beslissing! Die is onomkeerbaar.
Zelf heb ik wel de neiging om juist die beelden te tonen aan niet veganisten. en mensen die bont dragen.
Had ook de neiging om foto's van levend gevilde dashonden (zo heten ze toch) aan mijn kapuchon te hangen als tegenbeweging tegen de bontkragen! Heb het niet gedaan...maar het is ongelofelijk hoeveel bontkragen er rondlopen..het lijkt wel of ik er telkens meer zie.
Ik denk toch dat dit voor mensen die nog overtuigd moeten worden dit bijna de enige weg is. Want als je dat gezien hebt....dat raak je niet meer kwijt. Je weet dan werkelijk waaraan je bijdraagt als je er dan nog mee doorgaat. (zo was het voor mij wel. hoe dom ook..)
Ik geloofde nog in biologisch is wel oke...maar naar enkele filmpjes undercover in DL bij biovarkenshouders...is me dat ook ontnomen! En geslacht worden ze zowiezo in de zelfde slachthuizen..als de reguliere vee sector.
Dus er zijn inderdaad verschillen. Ik denk als je toch al veganist bent ..tuurlijk hoef je jezelf dat niet aan te doen.
Het is echt heel naar en je raakt de beelden niet meer kwijt.
lieve groeten aan alle veganisten hier!!!!!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di feb 12, 2013 10:26

repelsteeltje schreef:Ik denk toch dat dit voor mensen die nog overtuigd moeten worden dit bijna de enige weg is. Want als je dat gezien hebt....dat raak je niet meer kwijt. Je weet dan werkelijk waaraan je bijdraagt als je er dan nog mee doorgaat. (zo was het voor mij wel. hoe dom ook..)
Je kunt mensen ook wegjagen van veganisme met dat soort beelden. Als ze niet weten hoe lekker en leuk veganistisch eten is, en geen veganisten kennen, dan kunnen ze zich niet voorstellen dat ze ooit veganist zouden kunnen zijn. Ze sluiten hun ogen voor al het leed, omdat ze het letterlijk niet aankunnen om te zien wat de gevolgen van hun eetpatroon zijn.

Als je deze mensen eerst kennis laat maken met lekker veganistisch eten (en andere aspecten zoals vegan schoenen), en ze aanspoort om af en toe of een paar dagen per week vegan te eten, wordt het makkelijker voor ze om zich ook in de ethische kant van veganisme te verdiepen en wat informatie te verzamelen over hoe het er in de dierenindustrie aan toe gaat. Omdat ze weten dat veganisme haalbaar is of zou kunnen zijn, kunnen ze dan ook toegeven dat het ethisch gezien de beste keuze is.

Zo is het in ieder geval bij mij gegaan. Mijn vriend en ik waren vegetariër en we konden ons niet voorstellen dat we ooit gelukkig zouden kunnen zijn als veganist, ondanks dat we diep van binnen wel wisten dat we dan meer in overeenstemming met onze waarde en ethiek zouden leven. Bijna per toeval ontdekte ik toen wat websites met vegan recepten, en ik ben begonnen om af en toe vegan te koken. Dat heeft zich langzaam ontwikkeld, en doordat we er meer over gingen lezen raakten we ook steeds meer overtuigd dat veganisme inderdaad de juiste weg is voor ons. We zijn nu twee jaar verder en sinds de kerst proberen we volledig vegan te eten, ook buitenshuis, wat ons eerst vrijwel ondoenlijk leek.

Niet iedereen is sterk genoeg om naar de beelden te kijken, zijn conclusies te trekken, en van de ene week op de andere veganist te worden. Sommige mensen kun je beter eerst lokken met lekkere hapjes... ;)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Mystique

Bericht door Mystique » di feb 12, 2013 10:48

repelsteeltje schreef: Had ook de neiging om foto's van levend gevilde dashonden (zo heten ze toch) aan mijn kapuchon te hangen als tegenbeweging tegen de bontkragen! Heb het niet gedaan...maar het is ongelofelijk hoeveel bontkragen er rondlopen..het lijkt wel of ik er telkens meer zie.
Ik denk dat je binnenkort de veganisten kunt herkennen door de geen-bontkraag... Ik word er zelf ook helemaal gek van en al zou het soms ook nepbont zijn. Ik vind er niets aan. Staat prachtig op een dier, maar daar blijft het bij...

TonyJello

Bericht door TonyJello » di feb 12, 2013 12:02

repelsteeltje schreef:Hoi allemaal,
Ik heb ze juist wel gekeken vooral omdat ik vond dat ik dat moest..omdat ik vlees heb gegeten en de beelden van de melkindustrie naast de verhalen hebben me toch zeker meer duidelijkheid gegeven.
Ik zit ook huilend en rillend te kijken. Maar het heeft me wel geholpen in mijn beslissing! Die is onomkeerbaar.
Zelf heb ik wel de neiging om juist die beelden te tonen aan niet veganisten. en mensen die bont dragen.
Had ook de neiging om foto's van levend gevilde dashonden (zo heten ze toch) aan mijn kapuchon te hangen als tegenbeweging tegen de bontkragen! Heb het niet gedaan...maar het is ongelofelijk hoeveel bontkragen er rondlopen..het lijkt wel of ik er telkens meer zie.
Ik denk toch dat dit voor mensen die nog overtuigd moeten worden dit bijna de enige weg is. Want als je dat gezien hebt....dat raak je niet meer kwijt. Je weet dan werkelijk waaraan je bijdraagt als je er dan nog mee doorgaat. (zo was het voor mij wel. hoe dom ook..)
Ik geloofde nog in biologisch is wel oke...maar naar enkele filmpjes undercover in DL bij biovarkenshouders...is me dat ook ontnomen! En geslacht worden ze zowiezo in de zelfde slachthuizen..als de reguliere vee sector.
Dus er zijn inderdaad verschillen. Ik denk als je toch al veganist bent ..tuurlijk hoef je jezelf dat niet aan te doen.
Het is echt heel naar en je raakt de beelden niet meer kwijt.
lieve groeten aan alle veganisten hier!!!!!
100% mee eens!

En super lieve groeten terug :D

TonyJello

Bericht door TonyJello » di feb 12, 2013 12:04

Maar als je het eenmaal zelf weet en wat je zegt dat je beslissing tot veganisme onomkeerbaar is, dan hoef je die afschuwelijke filmpjes niet meer te zien. Want het is een kwelling om te kijken.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di feb 12, 2013 16:13

Martine schreef:Je kunt mensen ook wegjagen van veganisme met dat soort beelden. Als ze niet weten hoe lekker en leuk veganistisch eten is, en geen veganisten kennen, dan kunnen ze zich niet voorstellen dat ze ooit veganist zouden kunnen zijn. Ze sluiten hun ogen voor al het leed, omdat ze het letterlijk niet aankunnen om te zien wat de gevolgen van hun eetpatroon zijn.
Dat is een beetje lastige. Er zijn zoveel mensen en die zijn niet met 1 geweldige strategie te vangen. Dat maakt het zo lastig om te zeggen 'dit werkt'. Ik doe zowel acties waarbij ernstig beelden getoond worden en activiteiten die focus leggen op de voeding en laten zien hoe het ook kan. Overigens bij de eerste bieden we ook alternatieven, dus ze hebben ook wel wat overlap qua strategie.

Echter in mijn ervaring werkt beiden. Maar of beiden voor 1 individu werkt is lastiger te zeggen. Daarom mijn conclusie dat het zowel belangrijk is om te zorgen dat mensen in contact komen met die beelden of informatie, en anderzijds geleerd wordt dat die stap maken te doen is.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di feb 12, 2013 16:34

Ja, dat ben ik wel met je eens. Karakters verschillen, dus ook de manieren waarop mensen het beste benaderd kunnen worden. Ik denk dat het wel goed is om altijd de alternatieven te laten zien, ook als je primaire focus bij shockeren en informeren ligt. Anders is de kans denk ik groot dat mensen niet weten hoe ze hun leven kunnen aanpassen en zich er dan maar voor afsluiten.

TonyJello

Bericht door TonyJello » di feb 12, 2013 17:18

Ja, ik ben het met jullie beiden eens.

Anneke

Bericht door Anneke » di feb 12, 2013 19:05

Dit weekend ga ik voor het eerst buiten de deur eten. Ik heb geen zin om zaterdag tig cafétjes en restaurantjes af te lopen op zoek naar een gepaste lunch, dus ik heb alvast wat op internet gekeken naar de lunchkaarten.
Nou, dat is toch onmogelijk! Ik zie alleen maar vlees, kaas en ei. Serieus, ik heb nog nergens iets veganistisch op de kaart zien staan.

TonyJello

Bericht door TonyJello » di feb 12, 2013 19:34

Even bellen en vragen of ze iets zuiver plantaardigs voor je willen maken.

Anneke

Bericht door Anneke » di feb 12, 2013 20:19

TonyJello schreef:Even bellen en vragen of ze iets zuiver plantaardigs voor je willen maken.
Ik heb een kennis afgesproken in de stad en weet nog niet waar we heen gaan. Wil er ook (nog) geen al te 'groot ding' van maken, maar zit nu wel wat te twijfelen of wat te doen.

Ik kan niet tegen zuivel en hou niet van ei, dus tot voorheen kwam ik dan toch op vlees uit als ik ergens ging lunchen (of dineren). Terwijl ik dat thuis eigenlijk niet eet. Maar nu ik bewust met de vegan challenge bezig ben (en het boek 'dieren eten' aan het lezen ben), moet ik echt niet aan vlees denken.
Op mijn werk zat vandaag iemand naast me een broodje kipfilet weg te werken. Ik dacht alleen maar 'kip kip kip' en dan de variant mét veertjes, pootjes en een snavel (niet de gebraden versie). Als ik op tv een kookprogramma kijk en ze komen met biefstuk aanzetten, zie ik nu een hele koe voor me.
Ik heb ook al 2 nachten achter elkaar gedroomd over (niet) eten en dieren. Het veganistisch eten kost me geen moeite, maar blijkbaar ben ik er in mijn hoofd toch wel erg mee bezig :? .

TonyJello

Bericht door TonyJello » di feb 12, 2013 20:48

Zoiets?

http://www.delulluh.nl/content/content_11752.jpg

Misschien kun je alleen voorafjes en toetjes eten. Dat deed ik ook altijd toen ik vegetariër was. Dan nam ik ook een voorafje als hoofdmaaltijd. En misschien kun je dan ter plekke een wijziging vragen aan de serveerster als er iets dierlijks in zit. Bijvoorbeeld in een een salade.

Als je van tevoren thuis iets eet heb je ook niet al te veel honger en trek, dus maak je het jezelf ook wat makkelijker.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di feb 12, 2013 21:03

Als je ergens gaat eten waar ze wat luxere broodjes en salades hebben kunnen ze vaak wel iets voor je maken als je erom vraagt. Stel dat er bijvoorbeeld een salade met geitenkaas en walnoten is en een salade met avocado, dan kun je vragen of ze voor jou de geitenkaas in die eerste salade kunnen vervangen door avocado.

Als ze echt geen vegan dingen hebben kun je altijd nog een broodje gezond zonder boter, kaas en ei bestellen. Ik heb dat pas ook een keer gedaan, en toen hadden ze er ter compensatie extra veel sla en tomaat bijgegeven. Daardoor werd het toen een soort salade met een broodje. Ik kreeg er ook nog olijfolie bij als dressing. Was best lekker, alleen niet zo vullend, dus gelukkig had ik ook nog wat crackers en nootjes in mijn tas die ik later als tussendoortje heb gegeten.

In zo'n geval probeer ik het lunchen primair als een sociale activiteit te zien, met het eten als bijzaak. Is misschien een beetje een andere insteek dan je gewend bent, maar als je je er eenmaal op instelt is het best okay. Die lekkere lunch komt dan een andere keer wel, als je in een vegan-vriendelijk zaakje bent, of als je thuis een keer iets speciaals maakt voor jezelf.

Mystique

Bericht door Mystique » wo feb 13, 2013 10:54

JudithK schreef:Bij Jumbo heb je donker volkoren brood zonder e-nummers of zuivel.
Maar wel met palmolie, dus dat maakt het niet echt beter...

*edit* Ik heb net een mail gestuurd naar Jumbo of hun biologische huismerk wijn geschikt is voor veganisten en hoe duurzaam de palmolie is die ze (in hun brood) gebruiken...
Houd jullie uiteraard op de hoogte.

Charlotte80
Leefwijze: part-time veganist
Contacteer:

Bericht door Charlotte80 » wo feb 13, 2013 14:57

In welke stad ga je eten, Anneke? Misschien hebben mensen hier tips voor je. Als er een Bagels & Beans is kun je daar iig bagels met hummus en bv. gegrilde groenten krijgen, en volgens mij hebben ze meer vegan opties.

Anneke

Bericht door Anneke » wo feb 13, 2013 18:44

@ TonyJello: Ja ongeveer zoiets, misschien wel iets meer kip dan kuiken :wink:

Ik ga in Utrecht lunchen. Er zit wel een bagel&beans, maar niet in het centrum.

Ik zie eten buiten de deur al lange tijd puur als sociale event. Het eten zelf doe ik liever thuis, zeker zo lekker....

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo feb 13, 2013 20:17

Ja als het niet anders kan bestel ik ook gewoon een broodje met sla, tomaat, en komkommer. Dat kan nog verrassend lekker zijn! Vooral als je zo'n knapperig en smaakvol waldkornbroodje o.i.d. hebt.

Goed om te weten misschien: De harde broodjes zijn in mijn ervaring (van toen ik in de horeca werkte) bijna altijd zonder ei en zuivel (maar met misschien 1 of 2 e-nummers waarvan je de oorsprong niet 100% zeker kan weten); in de zachte broodjes (kadetjes) zit vaak wel zuivel.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Plaats reactie