Hoi!

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rick, Martine, Vegantastic

Plaats reactie
veganchallenge
Leefwijze: veganist

Hoi!

Bericht door veganchallenge » ma jan 28, 2013 15:19

Welkom op dit nieuw aangemaakte forum. Hier kun je tijdens de VeganChallenge al je vragen stellen (en onthoud: er zijn geen domme vragen!), tips uitwisselen en je mening over onze recepten geven. Of misschien wil je zelf wel een recept met ons delen?

Nog 4 dagen te gaan en de teller staat nu op 1280 deelnemers. Wij hebben er zin in!

Eleonora
Contacteer:

Re: Hoi!

Bericht door Eleonora » ma jan 28, 2013 17:01

Ik heb er onwijs veel zin in!! als newbie-vegan kan ik alle hulp gebruiken ik kijk er dus ook erg naar uit!!
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

http://www.eleoflora.nl
https://etenvanmoederaarde.wordpress.com/

Xamantha
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Xamantha » ma jan 28, 2013 17:02

Hoi,
Fijn dat er een hoekje ingericht is voor de challenge!

Ik ben Xamantha, 35 en in het dagelijks leven vegetariër. Ik las iets over de VeganChallenge en heb me vrij impulsief aangemeld. Omdat ik van uitdagingen houd, omdat ik nieuwsgierig ben naar andere eetpatronen en omdat ik hoop er bewustere keuzes aan over te houden. Overigens sta ik er ook wel voor open om ooit permanent deze overstap te maken, een maand 'op proef' lijkt me een mooie start.

2 vragen:
Hoe staan forumleden tegenover mensen die dit slechts een maandje doen?
En...kaas! Zijn er vegan alternatieven? Ik eet nu natuurlijk ook niet klakkeloos elke soort kaas, maar wel op dagelijkse basis.

Dat was het even voor nu, ik hoop in dit hoekje nog andere challenge-deelnemers te ontmoeten en lees intussen met belangstelling ook andere topics.

Xamantha
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Xamantha » ma jan 28, 2013 17:06

Hoi Eleonora! Let's do this!

Mijn 2e vraag is al beantwoord op het forum zag ik net, over vegan kaas. Excuses, ik was iets te enthousiast met losbranden :wink:

Eleonora
Contacteer:

Bericht door Eleonora » ma jan 28, 2013 17:18

Hoi Xamantha!! Gezellig!!

Ik denk dat een maandje "Going Vegan" sommige mensen over de streep kan halen om door te gaan met die lifestyle of op zijn minst een paar keer per week vega of vegan gaat eten.. Heb al gezien dat er veel Vegans al mee doen aan de Challence, dus voor hun lijkt het me geen Challence meer omdat het al dagelijkse gewoonte is geworden. Dus een maand lijkt me prima. Ik weet al wel dat ik door ga, en niet stop na die maand. Maar het komt als geroepen nu ik een paar weken geleden over ben gestapt naar veganisme :) kost toch even wat aanpassingsvermogen en opnieuw leren eten, fijn dus dat je daar in wordt geholpen door andere vegans en lekkere recepten. Ik heb er dus heel veel zin in. :D
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

http://www.eleoflora.nl
https://etenvanmoederaarde.wordpress.com/

ilonavg
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door ilonavg » ma jan 28, 2013 18:24

Ik heb er ook ontzettend veel zin in. :) Ik heb nooit langer dan een dag of drie achter elkaar veganistisch gegeten, dus ik ben razend benieuwd naar hoe een maand lang me gaat bevallen!
Ik ben in principe een alleseter (eet behalve af en toe zuivel en eieren ook soms ook vlees en vis) maar heb me de afgelopen anderhalf jaar flink verdiept in veganisme, volg een ontelbare hoeveelheid vegan blogs en mijn voorraadkast en koelkast puilen al maanden uit van 'vegan staple foods' als edelgist, amandelmelk, dadels, vegan chocolade en honderdduizend soorten gedroogde bonen en allerlei granen.

Ik voorzie dan ook weinig problemen in kook-inspiratie: een bijkomende reden voor het meedoen aan de challenge (naast nieuwsgierigheid, de uitdaging en de positieve invloed op mijn lijf en op de wereld) is voor mij de dagelijks terugkerende keuzestress (zoveel recepten, zo weinig tijd!) - in één klap een fors deel van alle eetmogelijkheden schrappen scheelt wat dat betreft al een heel stuk! :grin:

marjan

Bericht door marjan » ma jan 28, 2013 18:40

Welkom allemaal! Superleuk dat jullie het veganisme in ieder geval voor een maand gaan proberen. Ik hoop dat het jullie goed bevalt en je meer wilt. Vraag verder op dit forum alles wat je wilt weten... en bespreek gerust waar je tegen aan loopt. We beantwoorden graag je vragen :)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma jan 28, 2013 20:16

Xamantha schreef: Hoe staan forumleden tegenover mensen die dit slechts een maandje doen?
Ik vind het heel tof! En heus niet alleen maar omdat ik stiekem hoop dat het een deel zo goed bevalt dat ze erbij blijven hoor :wink: maar ook omdat:
- Het leuk is om zo nieuwe mensen, nieuwe vragen en nieuwe discussies op dit forum te krijgen.
- Steeds meer mensen hierdoor in ieder geval weten wat veganisme inhoudt (niet alleen de mensen die meedoen maar ook hun familie, vrienden, etc.) wat het makkelijker voor 'ons' maakt.
- Het fijn is te zien dat er zoveel interesse voor is.
- Het een kans geeft om te laten zien dat anders eten ook heel avontuurlijk en leuk kan zijn.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Emiel

Bericht door Emiel » ma jan 28, 2013 20:59

Hoi!

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » ma jan 28, 2013 21:23

Mensen moeten stappen zetten en keuzes maken als ze daaraan toe zijn.

Het is wel belangrijk dat er goede informatie beschikbaar is. Dat is nu gelukkig een stuk makkelijker dan toen ik de eerste stappen heb gezet. Na een paar maanden bijna puur plantaardig gegeten te hebben ben ik toen (1995), uit onzekerheid, toch weer zuivel en eieren gaan gebruiken. Pas 1,5 jaar later heb ik me goed geïnformeerd (boeken, op internet was nog haast niks) en ben ik voor 100% plantaardig gegaan.
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

Marcello
Contacteer:

Bericht door Marcello » wo jan 30, 2013 20:09

Mooi! (y) Suk6!

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo jan 30, 2013 21:34

Hoi ik ben Dounia en ik heb me ook aangemeld voor de VeganChallenge.
:good:
Laatst gewijzigd door TonyJello op vr feb 01, 2013 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Papricavia
Leefwijze: part-time vegetarier

Bericht door Papricavia » do jan 31, 2013 9:08

Ik doe ook mee aan de Vegan Challenge. Ik heb me al voorgesteld op het Voorstel-subforum, maar in het kort: ik ben nu 13 jaar grotendeels vegetariër (+- eens per 3 maanden eet ik vlees omdat het nog niet goed wil lukken met ijzer). Ik woon in Maastricht en ik heb 6 cavia's, vandaar mijn nickname. Ik doe mee aan de Vegan Challenge, omdat ik mijn principe van zo min mogelijk dieren pijn doen door mijn leven, wil uitbreiden.
Deze maand blog ik over de Vegan Challenge: http://duurzaamtoch.nl/blog/index.php

TonyJello

Bericht door TonyJello » do jan 31, 2013 9:39

(y) Go girl! :govegan: Eén van de beste beslissingen in je leven!

Anneke

Bericht door Anneke » do jan 31, 2013 20:29

Ook ik doe mee! Al jarenlang eet ik zeer beperkt vlees en zuivel. Ik ben nooit echt een vleesliefhebber geweest (als kind griezelde ik al van dat rode vocht, botjes en velletjes). Op zuivel reageert mijn lichaam niet goed, dus ben ik een paar jaar geleden overgestapt op soya.
Eigenlijk heb ik thuis ook nooit vlees en zuivel in huis, maar als ik buiten de deur ben eet ik het weleens omdat vegetarische opties bijna altijd uit zuivel bestaan en dat levert mij buikpijn op. Eerdere pogingen om vegetarier te worden liepen daarop ook stuk, ik gaf het op vanwege het ongemak buiten de deur (sociale gelegenheden). Maar geen dierlijke producten voelt zowel lichamelijk als geestelijk beter, dus ik ga het proberen. Misschien is dit het laatste duwtje wat ik nodig heb.
Ik denk niet dat ik bepaalde producten heel erg ga missen. Mijn ontbijt en diner zijn bijna altijd al veganistisch. Ik kook en bak al enige tijd veganistisch. Er zijn zoveel leuke en inspirerende sites met recepten.
De moeilijkheid zal meer in de kleinere dingen zitten. Ik moet alternatieven zien te vinden voor koffiemelk, sla-saus, sandwichspread etc.

Emiel

Bericht door Emiel » vr feb 01, 2013 8:28

oterlouw schreef:Welk volkoren brood is Vegan 'bestendig'? Alvast veel dank, :thanks: Olga
Allinson volkoren brood is vegan en veel brood bij Ekoplaza.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » vr feb 01, 2013 9:31

Bij Jumbo heb je donker volkoren brood zonder e-nummers of zuivel.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Marcello
Contacteer:

Bericht door Marcello » vr feb 01, 2013 9:54

Bij Albert Heyn het biologisch meergranenbrood met zonnebloempitten (erg lekker bovendien!).

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » vr feb 01, 2013 13:22

Wat leuk om zoveel nieuwe leden te zien door de Vegan Challenge - welkom iedereen! :) Leuk dat jullie een maandje meedoen, en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Moongoesvegan
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Moongoesvegan » vr feb 01, 2013 15:45

Ik eet al een maandje vegan, maar ik heb mij ook opgegeven, omdat ik ook vaak nog een hoop vragen heb. En recepten zijn altijd welkom
Ik heb wel geinvesteerd in een paar vegan kook en bakboeken.

Plaats reactie