Hoi!

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rick, Martine, Vegantastic

Emiel
Leefwijze: veganist

Re: Hoi!

Bericht door Emiel » vr feb 01, 2013 15:53

Allemaal veel succes met de challenge :D

ilonavg
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door ilonavg » vr feb 01, 2013 16:06

Moongoesvegan schreef:Ik eet al een maandje vegan, maar ik heb mij ook opgegeven, omdat ik ook vaak nog een hoop vragen heb. En recepten zijn altijd welkom
Ik heb wel geinvesteerd in een paar vegan kook en bakboeken.
Ik zit eerlijk gezegd nooit meer om recepten verlegen sinds ik http://foodgawker.com/ ken.. (y)

Rechtsboven in het zoekvakje zet ik een steekwoord of een bepaald ingrediënt dat ik wil gebruiken, ik filter de zoekresultaten op 'vegan' en klaar is kees.

Bijvoorbeeld vegan koekjes:
http://foodgawker.com/?s=cookie&cats_inc%5B%5D=Vegan

Vegan ontbijtjes:
http://foodgawker.com/?s=breakfast&cats_inc%5B%5D=Vegan

Vegan burgers:
http://foodgawker.com/?s=burger&cats_inc%5B%5D=Vegan

Vegan recepten met quinoa:
http://foodgawker.com/?s=quinoa&cats_inc%5B%5D=Vegan

Vegan recepten met dadels:
http://foodgawker.com/?s=dates&cats_inc%5B%5D=Vegan

Vegan recepten met kikkererwten:
http://foodgawker.com/?s=chickpea&cats_inc%5B%5D=Vegan

..enzovoorts, enzovoorts :mrgreen:

Anneke

Bericht door Anneke » vr feb 01, 2013 16:23

Mede dankzij Foodgawker ben ik veganistische recepten gaan uitproberen. Opvallend hoeveel vegan recepten er op dit site zijn. Echt een aanrader om regelmatig op te kijken!

ilonavg

Bericht door ilonavg » vr feb 01, 2013 16:33

Anneke schreef:Mede dankzij Foodgawker ben ik veganistische recepten gaan uitproberen.
Ha, ik ook! :D

Desdemona
Contacteer:

Bericht door Desdemona » vr feb 01, 2013 16:36

Ik had me al voorgesteld in de algemene voorstelronde op dit forum, dus ik doe ff een gedeeltelijke copy/paste :wink:

Hallo, een vlaamse hier uit Brugge
35 jaar (richting 36 :s), na jaren flexitariër, sinds dik 5 jaar vegetariër en vorig jaar '40 dagen vegan' gedaan ipv '40 dagen zonder vlees' (verslagen, zie mijn blog, waar ik nu stomgenoeg al een tijd niets meer mee doe.)
Nieuwe poging dus nu met de vegan challenge!
Zowiezo wel part-time-veganist, dankzij de koemelkallergie van mijn dochter. Melk, room, boter zijn zowiezo plantaardig hier, altijd. Ook de koekjes koop ik vegan voor haar (en dus ook voor ons ).
De kaas wordt de lastigste. (ik eet dat toch een paar keer per week) en 1 keer per week of 2 weken gaat er ook een eitje in. Maar deze laatste stoppen we nu dus ook.

Groetjes
The most beautiful people don't fit into boxes.

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr feb 01, 2013 19:53

Welkom allen en heel erg veel plezier en succes! (y)

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » vr feb 01, 2013 22:15

Welkom allemaal en veel (kook)plezier de aankomende maand!
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Eleonora
Contacteer:

Bericht door Eleonora » za feb 02, 2013 0:12

Morgen wordt het spannend voor mij... ik ga weer voor het eerst sinds mijn vegan avontuur eten bij anderen. (mijn schoonouders).. Ik ben heel benieuwd hoe ze gaan reageren... Ik wil heel graag mijn standpunt vast houden.. maar wat we gaan eten weet ik niet... (wil ook niet een zeur zijn om het van te voren te vragen).. Komt vast wel goed, maar toch een nieuwe stap in het hele avontuur! Nieuw hoofdstuk: Het sociale leven met vleeseters en zuivel gebruikers :grin:
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

http://www.eleoflora.nl
https://etenvanmoederaarde.wordpress.com/

marjan

Bericht door marjan » za feb 02, 2013 0:28

Oe, meestal is het toch wel handig om van te voren aan te geven wat je wel of niet eet... Maar is in het begin lastig. Zeker als ze niet van je kennen dat je zó moeilijk doet...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za feb 02, 2013 8:49

Ja, ik zou ze ook liever even van te voren inlichten. Voorkomt teleurstelling en frustratie van hun kant en maakt de kans dat jij goed kunt eten ook groter. Ik biedt in zo'n geval altijd aan om mee te denken wat mensen kunnen maken /kopen en om eventueel zelf iets mee te brengen, bijvoorbeeld een vegan vleesvervanger voor mezelf als de rest vlees of vegetarische burgers eet, of een sojatoetje dat iedereen dan kan eten als ze dat willen.

Het is misschien ongemakkelijk om ze op te bellen en te zeggen dat je voortaan vegan eet, maar het voorkomt ongemakkelijke situaties tijdens het bezoek zelf, en dat is wel fijn. (Hangt er natuurlijk wel van af wat voor soort mensen je schoonouders zijn en hoe je denkt dat ze gaan reageren als je het vertelt)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Eleonora
Contacteer:

Bericht door Eleonora » za feb 02, 2013 9:59

Dank jullie voor alle goed tips.. hier heb ik wat aan :)
De vorige keer had ik al gezegd dat ik geen vlees meer at.. dus daar houden ze al rekening mee, maar ook geen zuivel en eieren.. ik denk dat ze dat te lastig gaan vinden.. Ik ga het zien :)
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

http://www.eleoflora.nl
https://etenvanmoederaarde.wordpress.com/

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » za feb 02, 2013 10:57

Ik zou dan even vragen wat ze willen gaan eten. Dan kan je zelf gelijk vegan alternatieven aanbieden als het niet vegan is. Hoeven zij er niet over na te denken.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Peetjesplace
Contacteer:

Bericht door Peetjesplace » za feb 02, 2013 11:19

Hallo allemaal

Ik zal me ook even voorstellen. Ik ben Petra, 47 jaar. Sinds een half jaar eet ik vegetarisch met een duidelijk neiging tot veganisme. Ik doe mee aan de challenge om de laatste stap te zetten van 95 naar 100% zullen we maar zeggen. Ik hoop dat ik door mee te doen die laatste paar hobbels kan nemen. Die hobbels hebben vooral te maken met de sociale aspecten en met de fijne kneepjes van het vak. Ik ben dus erg nieuwsgierig naar tips, recepten en ervaringen van anderen. Verder vind ik het leuk om er eens een maand wat nadrukkelijker mee bezig te zijn dingen uit te zoeken en te proberen.

Wat betreft die sociale aspecten haak ik meteen in op het dilemma van Eleonora. Ik herken dat en ook mijn advies is laat weten wat je wensen zijn. Mijn ervaring is dat het zelden spontaan goed komt. Ik heb tot dusverre het ook vaak op zijn beloop gelaten omdat ik vooral niet lastig wil zijn en ik snap hoe moeilijk het is om dat aan te kaarten want dat vind ik ook. Zelf bied ik altijd aan te helpen of zelf dingen mee te nemen. Of ik doe suggesties. Verder ligt het er vaak aan hoe chique het menu zal zijn. Als het gaat om aardappelen, groenten en vlees heb je doorgaans de aardappelen en de groenten nog. Maar als de boontjes woorden opgeleukt met spek en de aardappelen met creme fraiche... juist... :D

Het valt me sowieso op hoe beperkt de keuze is als veganist op een gemiddelde borrel of een buffet. Vond het trouwens wel grappig: mijn ouders geven binnenkort een feest met een buffet en toen kwam ook ter sprake dat ik graag ook wat keuze wil hebben. Toen zei de restauranthouder... dan moet ik dat wel echt apart zetten, anders is het zo op... Als het dan zo op is... waarom dan niet er wat meer van maken... :D

Aldus, ik heb er zin en ik wens iedereen veel succes en een leuke, leerzame maand toe!

Groet, Petra

TonyJello

Bericht door TonyJello » za feb 02, 2013 11:37

Leuke inleiding! :welcome: Petra

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » za feb 02, 2013 12:44

Peetjesplace schreef:... dan moet ik dat wel echt apart zetten, anders is het zo op... Als het dan zo op is... waarom dan niet er wat meer van maken... :D ...
Heel herkenbaar! Ik maak het gelukkig steeds vaker mee dat cateraars en restaurants zich juist extra uitsloven en dat het "plantaardige alternatief" er zo lekker uitziet dat iedereen het wil hebben. Als ze het niet apart zetten dan loop je inderdaad de kans dat het op is als je aan de beurt bent om op te scheppen :roll:.

Met kerst heb ik uitstekend gegeten en de kok had zich echt uitgesloofd met grappige filo- en bladerdeeg dingen, heerlijke hapjes met mengsels van gepureerde aardappelen, tempura (groenten in deeg), enz. Het zag er ook prachtig uit! Een week eerder op een familiefeest kreeg ik een bordje met wat gesneden tomaten en wortel. Dat is lang geleden dat ik meemaakte dat men zich er zo makkelijk vanaf had gemaakt. Ik ga dat betreffende restaurant nog informeren naar andere mogelijkheden.

Vroeger maakte ik vaker mee dat men zich er met een Jantje van Leiden vanaf maakte, de laatste tijd maak ik juist meer mee dat men extra z'n best doet.
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za feb 02, 2013 12:51

Toen we met het derde jaar Cios gingen skiën in Kitzbuhel en we 's avonds uitgehongerd in het hotelreatuarant aan tafel zaten, kreeg ik een enorme salade en veel aardappelen met groenten, omdat ik vegetariër was. De anderen kregen een klein stukje vleed en een heel klein beetje salade met aardappelen. Mijn klasgenoten riepen toen dat ze ook vegetariër wilden worden! :mrgreen:

Peetjesplace
Contacteer:

Bericht door Peetjesplace » za feb 02, 2013 13:05

:lol:

Afgelopen Kerst toen ik bij mijn familie aankondigde graag vegetarisch te willen eten besloot mijn hele familie meteen spontaan tot een vegetarisch kerstdiner!! (Lief. Ik kreeg zelfs van mijn zwager een prachitg vegetarisch kookboek. Ook lief.) Echter, de volgende ochtend bij het ontbijt bleek hoe weerbarstig de praktijk soms is... een keur aan vlees, kaas, 3 soorten boter, eitjes... oja... ojee... o wacht er is ook nog wel een potje jam... :D

Bedenk me ineens dat boter, kaas en eieren vegetarisch gezien natuurlijk best kan... maar in mijn hoofd lonkte ik al wat langer naar veganisme.
Laatst gewijzigd door Peetjesplace op za feb 02, 2013 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za feb 02, 2013 13:07

Tja!

Veganvera

Bericht door Veganvera » za feb 02, 2013 13:26

Hi, sinds gisteren lid van het forum. Voorstel rondje gedaan net. Ook ik heb me aangemeld voor dit grootse gebeuren. Gewoon benieuwd of er nieuwe dingen naar voren komen, wat ik nog niet weet. Je bent nooit te oud om te leren zeggen ze toch? (y) :govegan:

Mystique

Bericht door Mystique » za feb 02, 2013 13:37

Wow Petra...

Zin om jouw familie een weekje te ruilen met die van mij? :P Lijkt me heel fijn een familie te hebben die voor je ideeën open staat. :wink:

Plaats reactie