Hoi!

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rick, Martine, Vegantastic

TonyJello
Leefwijze: veganist

Re: Hoi!

Bericht door TonyJello » za feb 02, 2013 13:58

Veganvera schreef:Hi, sinds gisteren lid van het forum. Voorstel rondje gedaan net. Ook ik heb me aangemeld voor dit grootse gebeuren. Gewoon benieuwd of er nieuwe dingen naar voren komen, wat ik nog niet weet. Je bent nooit te oud om te leren zeggen ze toch? (y) :govegan:
:welcome:

Zo is dat! Wie groen is kan leren, wie rijp is verrot.

Mila
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mila » zo feb 03, 2013 15:24

Hallo iedereen,

ik zal mijzelf ook maar eens voorstellen. Ik ben Mila (Milena), 22 jaar en studeer in Wageningen.
Ik ben op dit moment 13 jaar vegetariër, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit lette op enummers etc.. in ieder geval heb ik heel veel vlees niet gegeten ivm vegetarier zijn :)

Ik en twee van mijn huisgenootjes (ook beiden vegetarier) hadden het idee om in februari een maandje veganistisch te gaan eten. Toen is eentje erachtergekomen dat een veganistische maand een hele happening was, genaamd de 'Vegan Challenge'. Dus zo ben ik hier uiteindelijk terecht gekomen!

Op dit moment denk ik dat ik zelf niet full-time veganist ga worden na deze maand. Ik eet dusdanig vaak bij en met andere mensen en groepen dat het gewoon te lastig wordt, ook ben ik erg veel weg en maak ik lange dagen. Maar ik ben wel van plan om op meer dingen te gaan letten (e-nummers bijvoorbeeld) en meer naar het veganisme toe te neigen.

Al met al heb ik erg veel zin in deze maand!

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo feb 03, 2013 16:38

:welcome: en heel veel plezier en succes!

Voor de dieren is het lastiger dan voor jou, hoor.

Eleonora
Contacteer:

Bericht door Eleonora » ma feb 04, 2013 18:34

afgelopen weekend is het helemaal goed gekomen met het eten bij mijn schoonouders.
Ze hadden een vegan aardpeer-linzensoep gemaakt en een witlofsalade met fruit en als bij gerecht aardappelen.
Super dat mijn (schoon)ouders de wensen respecteren. (had toch maar even gebeld dat ik anders ben gaan eten.. en was totaal geen probleem). :thanks: voor alle tips :)

Ze hadden heel lief voor mij ook tomaatjes en komkommer gekocht bij de borrelhapjes ;)
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

http://www.eleoflora.nl
https://etenvanmoederaarde.wordpress.com/

Anneke

Bericht door Anneke » ma feb 04, 2013 18:44

Eleonara, dat is inderdaad helemaal top van je familie! Ik denk dat velen zullen wensen dat hun familie/vrienden er ook zo mee om zouden gaan.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma feb 04, 2013 18:46

Waauw! (y)

Veganvera

Bericht door Veganvera » ma feb 04, 2013 18:47

Toppie!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma feb 04, 2013 18:53

Superfijn zeg! :)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Xamantha

Bericht door Xamantha » ma feb 04, 2013 22:09

Wat geweldig, Eleonora! Super dat ze zich in je eetwijze willen verdiepen en het experiment ook in de keuken aangaan (y)

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma feb 04, 2013 22:15

Super zeg zo'n schoonfamilie, Eleonora!
Marcello schreef: Heel herkenbaar! Ik maak het gelukkig steeds vaker mee dat cateraars en restaurants zich juist extra uitsloven en dat het "plantaardige alternatief" er zo lekker uitziet dat iedereen het wil hebben. Als ze het niet apart zetten dan loop je inderdaad de kans dat het op is als je aan de beurt bent om op te scheppen :roll:.
Ook mijn ervaring. Bij buffetten op het werk hoef ik niet in de rij en krijg ik een prachtig opgemaakt bord waar iedereen enorm jaloers op is, in restaurants krijg ik een mooier, en gezonder en voller bord met eten dan diegene die alleen maar vis of vlees eten. Als ze het eenmaal zien dan balen ze wel, maar ja het is zo gewoon voor ze om vlees of vis te bestellen dat het niet in hun hoofd opkomt iets anders te kiezen :?
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

TonyJello

Bericht door TonyJello » di feb 05, 2013 21:36

Goeie tip! :good:

Kijk, een speciaal topic.

Mystique

Bericht door Mystique » di feb 05, 2013 22:47

Je bedoelt de producten van de Vegetarische slager? Die zijn er wel al een tijdje. Jammer genoeg niet bij mijn Jumbo, maar mijn Jumbo heeft wel weer de burgers van Alpro, jum jum! :P

Eleonora
Contacteer:

Bericht door Eleonora » wo feb 06, 2013 23:41

Nou mijn eerste confrontatie met vrienden die reageren op mijn veganisme is een feit.
Kreeg de veroordeling "vegan kan toch niet gezond zijn??!!"

Ik vind dit toch moeilijker dan ik dacht. Ik heb namelijk niet echt zin om mezelf constant te moeten verdedigen en uitleggen waarom je als Vegan niets te kort komt. (buiten B12)

Hoe gaan jullie hiermee om?
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do feb 07, 2013 0:21

Eleonora schreef:Nou mijn eerste confrontatie met vrienden die reageren op mijn veganisme is een feit.
Kreeg de veroordeling "vegan kan toch niet gezond zijn??!!"

Ik vind dit toch moeilijker dan ik dacht. Ik heb namelijk niet echt zin om mezelf constant te moeten verdedigen en uitleggen waarom je als Vegan niets te kort komt. (buiten B12)
Even uitgaande dat ze geen dietist of voedingsdeskundige zijn, kan je wat komisch/verbaasd reageren met 'oh ik wist niet dat je voedingskunde had gestudeerd?' of 'ik wist niet dat je voedingsdeskundige/dietist bent'

En anders kan je je ook afvragen of je ze verantwoording schuldig bent over je keuzes. Als je niet in verdediging wilt schieten, dan kan je ook gewoon aangeven dat het gezond is, maar dat je verder niet behoefte hebt aan discussie erover. Gaan ze dan toch door, dan zou je nog kunnen zeggen dat de grootste dietistenorganisatie wel vind dat het gezond kan zijn en dat je die niet durft tegen te spreken (beetje luchtig zeggen).

Dit is gewoon een optie. Het is lastig iemand advies te geven, want elk persoon kan anders op reacties reageren natuurlijk. Je kent je vrienden natuurlijk het beste.

Eleonora
Contacteer:

Bericht door Eleonora » do feb 07, 2013 0:41

Bedankt voor je antwoord. Ik vind het fijn om van anderen te lezen hoe zij er mee omgaan. Dat geeft wat handvaten om erop te reageren, want inderdaad is iedereen anders. Wat ik nu heb gedaan is ze naar deze website verwijzen (en nog een paar andere). Ik vind een beetje humor altijd wel fijn om te gebruiken... dus dat zijn zeker opties :) :thanks:
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

Silke
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Silke » do feb 07, 2013 10:24

Ik ben wel diëtiste, dus tegen mij durven ze zo'n dingen meestal niet zeggen, omdat ze weten dat ik genoeg antwoorden klaar heb ;-)

Volgens mij is het het beste om jezelf goed te informeren, zodat je 'gewapend' bent tegen van die opmerkingen :-) ik heb net 'The dietitian's guide to vegetarian diets' (gaat ook voor een stuk over veganisme) van Mark en Virginia Messina, en 'Plant Based Nutrition' van Stephen Walsh gelezen, en ik heb weer heel wat bijgeleerd, hoewel ik al tamelijk goed op de hoogte was...

Toen ik net vegetariër was, deed ik hetzelfde, mij goed informeren, en een wetenschappelijk gebaseerd antwoord klaarhebben voor de critici :-) leuk is cijfermateriaal vind ik, bv. voor een kg rundvlees heb je 15000l water nodig, tegenover 2000l water voor een kg sojabonen.
Bekijk mijn kookblog Julienne

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » do feb 07, 2013 10:33

Eleonora schreef:...Kreeg de veroordeling "vegan kan toch niet gezond zijn??!!"...
Die reactie is op zich niet zo vreemd ;). Ik weet dat ik dat zelf ook dacht, maar inmiddels weet ik wel beter. Ook heb ik aan m'n eigen lijf gemerkt dat m'n conditie verbeterde en vooral mijn weerstand.
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do feb 07, 2013 10:53

@Eleonora, er zijn diverse topics waar je kan zien hoe anderen met reacties omgaan. Gewoon even zoeken.

Dit is er bijvoorbeeld een. En deze. Of deze.

Eleonora
Contacteer:

Bericht door Eleonora » do feb 07, 2013 13:00

dankjullie voor je antwoord.. :) Dat goed verdiepen is inderdaad een goede. Ik heb dat ook wel gedaan en het werkt inderdaad goed om feitelijke argumenten te geven :)
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

Xamantha

Bericht door Xamantha » do feb 07, 2013 13:04

Herkenbaar Eleonora!
Als vegetariër heb ik mijn woordje wel klaar, kon tenminste altijd wel een rijtje producten opnoemen waar ik die voedingsstoffen dan wél uit haalde. Even omschakelen nu, vooral omdat ik zelf ook nog aan het zoeken ben.

Wat ik altijd lastig blijf vinden, is dat anderen er vaak meteen een discussie van willen maken. Ben er wel tegen opgewassen, maar daar heb ik echt niet elke keer zin in, zeker omdat het vaak geen oprechte interesse is maar meer het onderuit willen halen van mijn keuzes.

Wat ook per persoon zal verschillen, is in hoeverre je anderen wilt overtuigen. Ik heb die behoefte niet zo, wil eigenlijk liever laten zien dat het beeld wat mensen van planteneters hebben (militant, willen bekeren, doen moeilijk, ongezellig etc) niet klopt. Als jij vlees op je bord wil, dan moet je dat helemaal zelf weten. Proef vooral hoe lekker mijn vega-maaltijd is, wees welkom om mee te eten en als je interesse hebt in hoe het diervriendelijker kan, dan help ik je graag op weg.
Uitzonderingen daargelaten: toen een vriend vertelde dat hij 'zo fout, maar zo lekker' foie gras had gegeten heb ik hem een filmpje over dwangvoederen gestuurd. Tja, dat dan weer wel.

Plaats reactie