Wat gaan we het meeste missen?

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rick, Martine, Vegantastic

Plaats reactie
ilonavg
Leefwijze: part-time veganist

Wat gaan we het meeste missen?

Bericht door ilonavg » do jan 31, 2013 12:40

De doorgewinterde veganisten op dit forum zullen ons ongetwijfeld aanstellertjes vinden (en terecht! :)), maar ik kan me zo voorstellen dat wij newbies onder elkaar in de komende dertig dagen best wel dingen zullen gaan missen.

Zullen we het geweeklaag hierover op deze plek laten horen, zodat we elkaar een hart onder de riem kunnen steken? :grin:

Ik begin vast.. Vanmorgen al gepost op Twitter, maar hier hoort het beter thuis:

https://pbs.twimg.com/media/BB7G2MUCUAATd3A.jpg

Ik ga KAAS missen!

Mystique
Leefwijze: veganist

Re: Wat gaan we het meeste missen?

Bericht door Mystique » do jan 31, 2013 12:49

De Vegetarische Slager (Den Haag) verkoopt sinds kort vegan kaas in plakken voor op brood bijvoorbeeld en geraspt. Verder is er ook een vegan Parmezaanse strooikaas te verkrijgen en bij de natuurwinkel is vaak wel een vegan kaas te krijgen (ik ben even de naam kwijt, maar ze zijn er i.i.g. in de smaken Edammer, Cheddar en Mozarella style).

Ik heb de kazen van de Vegetarische Slager en de Parmezaanse strooikaas zelf nog niet uitgeprobeerd, maar wel al aardig wat positieve reacties over gelezen.

Hoef je de kaas misschien toch niet zo heel erg te missen. ;)

ilonavg

Bericht door ilonavg » do jan 31, 2013 12:52

Mystique schreef:De Vegetarische Slager (Den Haag) verkoopt sinds kort vegan kaas in plakken voor op brood bijvoorbeeld en geraspt. Verder is er ook een vegan Parmezaanse strooikaas te verkrijgen en bij de natuurwinkel is vaak wel een vegan kaas te krijgen (ik ben even de naam kwijt, maar ze zijn er i.i.g. in de smaken Edammer, Cheddar en Mozarella style).

Ik heb de kazen van de Vegetarische Slager en de Parmezaanse strooikaas zelf nog niet uitgeprobeerd, maar wel al aardig wat positieve reacties over gelezen.

Hoef je de kaas misschien toch niet zo heel erg te missen. ;)
Dank voor de tip! Kaas van de Vegetarische Slager vind ik misschien wel een optie, alle andere producten die ik daarvan tot nu toe gegeten heb vond ik bijzonder geslaagd!

Maar ik heb de afgelopen maanden allerlei soorten vegan kaas van de biowinkel uitgeprobeerd en ik vond dat zonder uitzondering erg smerig. Brrr! Misschien eens proberen zelf te maken (had het draadje hierover op het forum al gevonden), maar vooralsnog eet ik liever gewoon geen kaas dan naamaakkaas. :grin:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jan 31, 2013 12:53

ilonavg schreef:De doorgewinterde veganisten op dit forum zullen ons ongetwijfeld aanstellertjes vinden (en terecht! :)),
Sommige vegans missen kaas nog steeds... ik niet hoor.. 2 keer in mijn leven kaas geproefd... en vond het niet lekker, dus nooit gegeten :) Er zijn idd allerlei nepkazen en recepten met ingredienten die gerechten kazige smaak geven, dus wellicht helpt dat een beetje ;)

Wist je dat in kaas stoffen zitten die 'verslavend' (opiaten (morfine achtige stof)) op je lichaam werken? Daarom vinden mensen kaas vaak nog het lastigst als ze veganist worden om te laten liggen. (en hebben sommige vegans nog steeds heimwee er naar)

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » do jan 31, 2013 15:33

Ik vond kaas idd ook nooit echt lekker, dus mis ik het niet. Het is wel de reden die ik het vaakst hoor trouwens, dat mensen kaas niet willen missen.

En daarom ga ik je heus niet uitlachen hoor! Ik mis de meeste kant-en-klaarsnoep zelf... Je hebt wel vegan opties, maar zo weinig luxeproducten met rijstmelkchocolade, en laat ik daar nou net dol op zijn... :oops:
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » do jan 31, 2013 15:39

Niet zo gek ook, want kaas is werkelijk verslavend (en heel erg ongezond)

http://www.youtube.com/watch?v=5VWi6dXCT7I

Daarnaast is vlees wreed, maar doet zuivel er nog een schepje bovenop. Zelfs als iemand besluit om geen veganist te zijn kun je denk ik qua dierenleed beter af en toe vlees eten dan kaas. Je doet jezelf en de koeien een plezier om zuivel gewoon geheel uit je dieet te gooien. Maar dat is mijn bescheiden mening...
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » do jan 31, 2013 15:44

Appelmoes schreef:
En daarom ga ik je heus niet uitlachen hoor! Ik mis de meeste kant-en-klaarsnoep zelf... Je hebt wel vegan opties, maar zo weinig luxeproducten met rijstmelkchocolade, en laat ik daar nou net dol op zijn... :oops:
Vind ik eigenlijk ook wel stom, er zijn best een hoop mensen die lactose-intolerant zijn. Probeer inderdaad maar eens een spannend product van rijstchoco te vinden, of pompoensoep zonder room -_-
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » do jan 31, 2013 16:05

Dit is nou net de reden waarom ik het boek 'artisan vegan cheese' laatst heb gekocht!

Ik vind kaas ook het meest lastige om uit mijn eetpatroon te schrappen. Vlees en andere zuivelproducten vond ik relatief makkelijk. Maar kaas is en blijft een lastige.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » do jan 31, 2013 16:05

Uhuh. En er is bijna geen pure chocolade met nootjes, en als het er al is zit er botervet in. Grr, ik wil mijn chocola met nootjes in de supermarkt kunnen kopen!
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jan 31, 2013 16:37

Appelmoes schreef:Uhuh. En er is bijna geen pure chocolade met nootjes, en als het er al is zit er botervet in. Grr, ik wil mijn chocola met nootjes in de supermarkt kunnen kopen!
biologische pure chocolade met hazelnoot bij de AH!

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » do jan 31, 2013 16:40

Vegantastic schreef:
Appelmoes schreef:Uhuh. En er is bijna geen pure chocolade met nootjes, en als het er al is zit er botervet in. Grr, ik wil mijn chocola met nootjes in de supermarkt kunnen kopen!
Van puur & eerlijk bedoel je? Of de echte bio-choco? Dank!!! :thanks:

Raynak

Bericht door Raynak » do jan 31, 2013 16:58

Appelmoes schreef:
Vegantastic schreef:
Van puur & eerlijk bedoel je? Of de echte bio-choco? Dank!!! :thanks:
Die heb ik ook al eens gekocht (na eerst de etiketten van het 'hele' schap pure chocola gelezen te hebben en teleurgesteld te zijn hoe weinig van de pure chocola die ze daar verkopen vegan is :( ), hij is erg lekker.
Het is zowel puur & eerlijk, als biologisch. Het is een voornamelijk witte verpakking met een stuk groen.

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » do jan 31, 2013 17:14

Appelmoes schreef:...Grr, ik wil mijn chocola met nootjes in de supermarkt kunnen kopen!
Heel simpel en net zo lekker: Gewoon pure chocolade kopen en een zakjes nootjes, tegelijk in de mond en je hebt choco met nootjes! ;).

Maar als je persé een reep wil met alles erin: Bij veel natuurwinkels verkopen ze wel puur met noten.
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do jan 31, 2013 17:32

Of zelf een reep maken: chocola smelten, nootjes erdoor mengen, in een bakblik met bakpapier of folie gieten, af laten koelen, in stukjes breken, opeten!
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

ilonavg

Bericht door ilonavg » do jan 31, 2013 17:40

Inderdaad, minder simpel, maar wél heel tof: zelf repen maken!

Duo-recept van twee van mijn überfavoriete foodblogs:
http://www.earthsprout.com/?p=1409
http://mynewroots.org/site/2012/05/ecst ... ocolate-3/

Vegan en nog rauw ook. (y)

Ik heb dit afgelopen herfst gemaakt toen ik toevallig een emmertje cacaoboter tegenkwam bij het boodschappen doen, en ik vond de repen echt ontzettend lekker! :)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jan 31, 2013 18:31

Marcello schreef:
Appelmoes schreef:...Grr, ik wil mijn chocola met nootjes in de supermarkt kunnen kopen!
Heel simpel en net zo lekker: Gewoon pure chocolade kopen en een zakjes nootjes, tegelijk in de mond en je hebt choco met nootjes! ;).
Zo maakte ik altijd pindarotsjes in mijn mond :)

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » do jan 31, 2013 18:37

Vegantastic schreef:
Marcello schreef:
Zo maakte ik altijd pindarotsjes in mijn mond :)
Helaas kun je die alleen niet uitdelen. Nou ja, kan wel, maar dat wordt vast over het algemeen niet zo gewaardeerd :mrgreen:
Linda mcCartney

Eleonora
Contacteer:

Bericht door Eleonora » do jan 31, 2013 19:52

Ik denk niet dat dit een topic voor mij gaat zijn :P hoe meer ik er overschrijf wat ik lekker vind/vond hoe moeilijker het wordt. Ik ga dus lekker denken aan de dingen die ik (binnenkort) ga maken en waar ik echt van ga genieten :) *gaat kaas heel hard negeren* :lol:

van die verslavende stof ik kaas heb ik ook gehoord ja!! en dat verbaast mij niets dat het zo is :)
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

http://www.eleoflora.nl
https://etenvanmoederaarde.wordpress.com/

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » do jan 31, 2013 21:28

Er is een boek over eten, slim4life, dat verslavende voeding behandelt alsof het over roken gaat (Allan Carr methode). Als je iets niet meer wil eten, maar er over denkt als een 'gemis' dan maak je het jezelf heel moeilijk. Als je denkt 'Ik mag alles eten wat ik wil, maar ik wil het niet' dan is het al veel makkelijker. Hoe voel je je nadat je kaas eet bijvoorbeeld? Word je er echt blij van? Hoe voel je je ten opzichte van je normen en waarden (de dieren, het milieu, je gezondheid)? Is zo'n stukje kaas nou echt 'geluk'?

Ik eet zelf bijvoorbeeld geen suiker meer (tenzij ik bijvoorbeeld sojamelk buiten de deur drink waar het wel inzit), maar het is niet dat ik bij elke mierzoete snack die vriendlief naar binnen werkt denk van: 'oh nee, dat wil ik ook maar ik mag niet!' Ik weet waarom ik het niet meer wil, als ik het echt zou willen dan zou ik het gewoon nemen, maar het is het me (meestal) gewoon niet waard.

En ja kaas, sinds ik weet wat er moet die koeien gedaan wordt hoef ik gewoon echt geen zuivel meer. Wat ik er voor terugkrijg is me veel meer waard.
Linda mcCartney

Emiel

Bericht door Emiel » vr feb 01, 2013 8:36

Ik heb kaas eigenlijk geen moment gemist en heb ook de afgelopen twee jaar geen een keer een kaasvervanger gekocht of gegeten.. Ik wil wel binnenkort eens edelgistvlokken proberen. Dat is volgens mij wel lekker bij bepaalde gerechten, als pasta enzo.

Weet je, als je veganist wordt, dan gaat er zo'n een wereld voor je open wat betreft nieuwe producten, dat je al het andere zó vergeten bent :wink:

Plaats reactie