Wat gaan we het meeste missen?

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rick, Martine, Vegantastic

Silke
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Re: Wat gaan we het meeste missen?

Bericht door Silke » vr feb 01, 2013 9:55

@Emiel: jaaaa, doen, die edelgistvlokken! Ik heb er vorig weekend aangeschaft en we vinden ze zo lekker dat ze al bijna elke dag op het menu hebben gestaan sindsdien :-)

ik ga vooral het onbezorgde winkelen missen, haha. Eigenlijk is het behoorlijk degoutant als je ziet waar ze overal wei- en melkpoeder en andere dierlijke producten in verwerken...
Bekijk mijn kookblog Julienne

ilonavg
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door ilonavg » vr feb 01, 2013 10:14

Gewoon veel zelf maken, Silke! Ik sla tegenwoordig tachtig probcent van de schappen in de supermarkt automatisch over wegens voorbewerkt/voorverpakt. :)

En inderdaad: edelgist. Verrukkelijk. Ook op versgepopte popcorn (y)

Anneke
Leefwijze: veganist

Bericht door Anneke » vr feb 01, 2013 11:25

Ik eet al een paar jaar geen zuivel meer vanwege buikklachten, maar in eerste instantie wou ik de kaas nog niet opgeven. Vond het zo lekker, daar had ik wel wat buikpijn voor over.
Op een gegeven moment heb ik een paar weken geen kaas op (weet eigenlijk niet meer of dat nou een bewuste keuze was of waarom...), maar toen ik het weer at viel het zó tegen. En nu vind ik het niet eens lekker meer. Het is niet dat ik het vies vind, maar ik mis het in elk geval absoluut niet. Heb nu waarschijnlijk al een jaar of zo geen kaas meer gegeten.
Er is dus hoop voor de kaas-verslaafden :D

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr feb 01, 2013 12:05

Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

ilonavg
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door ilonavg » vr feb 01, 2013 12:13

Hoe hard ik het ga missen weet ik nog niet, maar het wordt wel even wennen: geen roomboter meer! Daar had ik geloof ik nog niet zo bij stil gestaan. :)

In mijn huis komt al jaren geen margarine meer binnen (dat vind ik verschrikkelijk vies!), maar er gaat doorgaans wel een pakje roomboter per week doorheen. Om van alles in te bakken, om koekjes, taarten en andere zoetigheden mee te maken, om sauzen te monteren, voor op brood, etcetera..

Even afkicken dus! :D

Mila
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mila » vr feb 01, 2013 12:46

Bij mij zal het niet eens kaas zijn, hoewel ik dat echt superlekker vind, want dat ik eet ik de laatste paar maanden sowieso heel weinig zijn..

Wat ik het meeste ga missen is waarschijnlijk het lunchen op de universiteit of random op plekken eten. Ik maak erg veel lange dagen en weet vaak pas de dag zelf waar ik eet, en vooral bij ons op de universiteit hebben ze nog bar weinig veganistisch eten. Zal er dus om moeten denken dat ik altijd mn eigen lunch bij me heb, iets wat ik standaard vergeet sinds mijn 14e :P

Barbera
Leefwijze: flexanist

Bericht door Barbera » vr feb 01, 2013 16:41

Gevulde eitjes....kwijl. :roll:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr feb 01, 2013 16:58

Barbera schreef:Gevulde eitjes....kwijl. :roll:
Voor bijna alles is wel een alternatief te vinden: http://vegetus.nl/veganistische-gevulde-eieren/

Mijn vriend miste gevulde eieren ook heel erg, dus toen heb ik deze voor hem gemaakt. Werkt perfect!

marjan

Bericht door marjan » vr feb 01, 2013 17:25

Wat een leuk recept! Wil ik zeker ook nog eens gaan maken...

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr feb 01, 2013 19:43

Ik miste kaas ook. Als enige voedsel eigenlijk. Het heeft een paar maanden geduurd, maar nu is het voorbij. Er is zoveel lekkers bijgekomen dat ik kaas vergeten ben. En het is maar goed ook, want als ik nu (vegan)kaas koop snoep ik er weer als een wilde van net als toen. Beter maar helemaal niet meer.

tkuipers
Leefwijze: vleeseter

Bericht door tkuipers » za feb 02, 2013 15:56

Niet vlees, kaas, honing of eieren, maar melk mis ik al sinds ik in de week voor de challenge het laatste pak heb geleegd.
Aan soyamelk zit een hardnekkige vanillesmaak, die vooral de smaak vam koffie en cereals bederft.
Rijstmelk vind ik geen alternatief, want daar zit een pregnante smaak aan die alles overheerst.
Iemand een tip voor een zo neutraal mogelijke plantaardige melk?
Groeten,
Thomas

Eef

Bericht door Eef » za feb 02, 2013 16:15

tkuipers schreef:Niet vlees, kaas, honing of eieren, maar melk mis ik al sinds ik in de week voor de challenge het laatste pak heb geleegd.
Aan soyamelk zit een hardnekkige vanillesmaak, die vooral de smaak vam koffie en cereals bederft.
Rijstmelk vind ik geen alternatief, want daar zit een pregnante smaak aan die alles overheerst.
Iemand een tip voor een zo neutraal mogelijke plantaardige melk?
Groeten,
Thomas
De smaak verschilt ook per merk. Niet alle sojamelk bevat bijvoorbeeld vanille.
Waarvoor gebruik je de melk, om zo te drinken of voor pap etc?

Ik vind juist rijstmelk (van Lima) de meest neutrale. Ik gebruik afwisselend amandelmelk van Provamel en speltmelk van Lima om pap of pannenkoeken mee te maken. Die eerste smaakt wel naar amandelen, de tweede vind ik best neutraal, maar wel heel zoet. Allebei vind ik ze zo ook prima te drinken (maar dat doe ik eigenlijk nooit).

Emiel

Bericht door Emiel » za feb 02, 2013 17:01

tkuipers schreef:Iemand een tip voor een zo neutraal mogelijke plantaardige melk?
Vivera; bio én heel neutraal van smaak.

Anneke

Bericht door Anneke » za feb 02, 2013 17:04

Emiel schreef:IWeet je, als je veganist wordt, dan gaat er zo'n een wereld voor je open wat betreft nieuwe producten, dat je al het andere zó vergeten bent :wink:
Dat maakt mij dan wel weer benieuwd naar wat 'andersom' ervaring is van senior-veganisten.
Wat heb je ontdekt aan nieuwe producten sinds je veganist bent, iets wat je nu echt niet mee zou willen missen?

TonyJello

Bericht door TonyJello » za feb 02, 2013 17:19

Ik heb voornamelijk groenten en fruit herontdekt. Vroeger at ik het bijna niet. Ik at brood met ei en kaas.

We hoeven niet te zoeken naar bijzondere dingen. Alles wat er gewoon altijd al was is zo mooi!

http://bin.ilsemedia.nl/m/m1dywbdw6sg3.jpg http://imageshack.us/a/img6/5717/avocadob.jpg

Emiel

Bericht door Emiel » za feb 02, 2013 17:41

Anneke schreef:
Emiel schreef:IWeet je, als je veganist wordt, dan gaat er zo'n een wereld voor je open wat betreft nieuwe producten, dat je al het andere zó vergeten bent :wink:
Dat maakt mij dan wel weer benieuwd naar wat 'andersom' ervaring is van senior-veganisten.
Wat heb je ontdekt aan nieuwe producten sinds je veganist bent, iets wat je nu echt niet mee zou willen missen?
Ha, goeie :wink:

Nou, sowieso ontzettend veel groenten, peulvruchten en fruit, maar ook scrambled tofu (gerecht); hummus; dadels, veel noten, zaden, kruiden en specerijen; edelgist (pas recentelijk ontdekt); soja-ijs. Nou goed, zo is er vast nog veel meer. Ik heb vooral leren koken en gebruik nu zoveel meer dan voor ik veganist werd. Ik zou voor geen goud meer terug willen, niet vanwege het dierenleed, maar zeker ook niet vanwege het eten.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za feb 02, 2013 17:44

Emiel schreef:...Ik zou voor geen goud meer terug willen, niet vanwege het dierenleed, maar zeker ook niet vanwege het eten.
Ja! Ik ook niet. :good:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za feb 02, 2013 17:49

Ja edelgist, miso, sojasaus, seitan, tempeh, zelfgemaakte notenkaas, al die verschillende soorten plantenmelk, groentes zoals schorseneer en pastinaak, etnische gerechten zoals Indiase curries met kokosmelk, verschillende peulvuchten zoals edamame en ogenboontjes, kruiden zoals kardemom en gerookte paprika, granen zoals quinoa en gerst, te veel om op te noemen eigenlijk :)

TonyJello

Bericht door TonyJello » za feb 02, 2013 18:44

Xamantha
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Xamantha » za feb 02, 2013 21:27

Mijn vraag bij de natuurwinkel om nep-kaas leidde tot een leuk gesprek, waarin ik besloot de tofutti en alternatieven niet te bestellen (niet op voorraad) en juist voor een andere mindset te gaan. Wil nieuwe combi's ontdekken, niet krampachtig proberen een vervanger te vinden.
Maar ik mis de kaas nu al hoor, zeker toen ik vandaag met manlief op de markt was en hij overal kaasjes aan het proeven was.

Plaats reactie