Wat gaan we het meeste missen?

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rick, Martine, Vegantastic

ilonavg
Leefwijze: part-time veganist

Re: Wat gaan we het meeste missen?

Bericht door ilonavg » za feb 02, 2013 21:55

Xamantha schreef:Zeker toen ik vandaag met manlief op de markt was en hij overal kaasjes aan het proeven was.
Ha, zo was het vandaag wat raar om op een marktje in Rotterdam een droge worst van wild zwijn te kopen voor mijn lief, terwijl ik wist dat ik daar zelf niks van ging opeten.
Niet dat ik normaal gesproken nou zoveel vlees eet (zelden eigenlijk), maar als Vegan Challenge-deelnemer vond ik het toch een beetje merkwaardiger voelen dan anders om vlees te kopen.. :)
Xamantha schreef:Mijn vraag bij de natuurwinkel om nep-kaas leidde tot een leuk gesprek, waarin ik besloot de tofutti en alternatieven niet te bestellen (niet op voorraad) en juist voor een andere mindset te gaan. Wil nieuwe combi's ontdekken, niet krampachtig proberen een vervanger te vinden.
Heb ik ook ja! Ik vind kaas hartstikke lekker, maar heb weinig zin en behoefte om kaasvervangers te eten. Liever maak ik gerechten die van zichzelf al goed smaken zonder kaas of kaasvervangers erin/erop.

Raynak

Bericht door Raynak » za feb 02, 2013 22:31

Wat ik het meeste mis is sommige vegetarische burgers/'vleesvervangers' (bij gebrek aan beter woord) die ik eerst regelmatig at bij m'n avondeten, en kaas. Niet zozeer op zichzelf als broodbeleg, maar meer als extraatje bij een ovenschotel, een mexicaanse schotel of bij een salade of zo. Maar ik heb nog geen 1 keer vegan kaas gekocht in de ~11 maanden sinds ik vegan ben geworden, dus blijkbaar mis ik 't toch niet heel erg :)

Butternutkin
Leefwijze: veganist

Bericht door Butternutkin » za feb 02, 2013 22:43

Emiel schreef:
Anneke schreef:
Emiel schreef:IWeet je, als je veganist wordt, dan gaat er zo'n een wereld voor je open wat betreft nieuwe producten, dat je al het andere zó vergeten bent :wink:
Dat maakt mij dan wel weer benieuwd naar wat 'andersom' ervaring is van senior-veganisten.
Wat heb je ontdekt aan nieuwe producten sinds je veganist bent, iets wat je nu echt niet mee zou willen missen?
Ha, goeie :wink:

Nou, sowieso ontzettend veel groenten, peulvruchten en fruit, maar ook scrambled tofu (gerecht); hummus; dadels, veel noten, zaden, kruiden en specerijen; edelgist (pas recentelijk ontdekt); soja-ijs. Nou goed, zo is er vast nog veel meer. Ik heb vooral leren koken en gebruik nu zoveel meer dan voor ik veganist werd. Ik zou voor geen goud meer terug willen, niet vanwege het dierenleed, maar zeker ook niet vanwege het eten.
Omg dadels! Hummus! Tahin!!!
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Emiel

Bericht door Emiel » zo feb 03, 2013 8:53

:D

Mystique

Bericht door Mystique » zo feb 03, 2013 11:22

Wat ik vooral mis is de 'like' knop hier. :D

Anneke

Bericht door Anneke » zo feb 03, 2013 11:35

Een aantal jaren geleden was ik in Jordanie en daar heb ik een week geleefd op pitabrood met hummus. Je zou denken dat je het dan een beetje zat zou zijn. Maar nee, ik miste het toen ik thuis kwam :D .
Afgelopen zomer heb ik een rondreis gemaakt door Indonesie met een groep. Ik was de enige die vegetarisch at. Meestal bestond lunch en dinner uit een buffet, en dan kreeg ik (als enige) aan tafel allerlei gerechtjes gereserveerd. Soms simpel, maar regelmatig had de kok echt zijn best gedaan. Je wil niet weten hoeveel jaloerse blikken ik kreeg van de rest van de groep. Wel grappig, wat de meeste mensen kijken een beetje vies als je zegt dat je vegetarisch eet.
En ik heb daar voor het eerst Tempeh gegeten (en vaak en veel...). Erg lekker!

Mystique

Bericht door Mystique » zo feb 03, 2013 11:47

Broodje tempeh met zelfgemaakt zure komkommer en tomatensaus, jam jam!

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo feb 03, 2013 12:14

Leuk hoe (snel) dit topic zich heeft omgedraaid! :mrgreen:

En wie is nu 'we'? Veganisten? :govegan: :D

Anneke

Bericht door Anneke » zo feb 03, 2013 13:27

TonyJello schreef:Leuk hoe (snel) dit topic zich heeft omgedraaid! :mrgreen:

En wie is nu 'we'? Veganisten? :govegan: :D
Sorry, mijn schuld.... :P

Ik denk dat ik de vraag nog niet kan beantwoorden, want volgens mij weet ik nog niet goed wat er allemaal 'vervalt' bij een totaal veganistisch dieet. Zojuist mijn voorraadkast eens kritisch bekeken, en dan zitten toch in erg veel producten iets van melkpoeder. Ook in producten waar ik het niet in had verwacht.

Maar na 1,5 dag veganisme heb ik nog niets gemist :wink:

lena

Bericht door lena » zo feb 03, 2013 13:44

Anneke schreef:
Emiel schreef:IWeet je, als je veganist wordt, dan gaat er zo'n een wereld voor je open wat betreft nieuwe producten, dat je al het andere zó vergeten bent :wink:
Dat maakt mij dan wel weer benieuwd naar wat 'andersom' ervaring is van senior-veganisten.
Wat heb je ontdekt aan nieuwe producten sinds je veganist bent, iets wat je nu echt niet mee zou willen missen?
Een omkeerpunt voor mij waren cashew ricotta en seitan o greatness. Ik kan ze nu wel weer missen, maar dat waren wel recepten die me deden realiseren dat er veel meer mogelijk was met vegan recepten dan ik dacht. Als ik nu de recepten zie uit Artisan Vegan Cheese die hier gepost worden dan krijg ik hetzelfde idee.

Ik ben ook heel blij met een aantal saladedressings. Ik eet iedere dag een grote salade, en ik vind de dressings op basis van cashewpasta/balsamico azijn/mosterd/citroensap/knoflook superlekker, beter dan de salades die ik vroeger at, en zoveel gezonder. Toen ik nog geen veganist was kwam ik niet eens op het idee om zelf een saladedressing te maken (anders dan olie/azijn). Thousand Islands dressing enzo haalde ik gewoon uit een potje.

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo feb 03, 2013 15:22

Cool! Houden zo. :grin:

tkuipers
Leefwijze: vleeseter

Bericht door tkuipers » zo feb 03, 2013 16:00

Emiel schreef:
tkuipers schreef:Iemand een tip voor een zo neutraal mogelijke plantaardige melk?
Vivera; bio én heel neutraal van smaak.
Dank je Emiel.
Die had ik inderdaad gekocht (bij de Plus) en nu ook geproefd.
Hij is de beste tot nu toe.
Thomas

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo feb 03, 2013 17:54

Op een gegeven moment weet je precies wat je wilt hebben en ben je supersnel door de supermarkt heen. Heerlijk.

marjan

Bericht door marjan » zo feb 03, 2013 20:44

O ja, dat laatste vind ik ook heerlijk. Net als wanneer ik uit eten ga. Ik bel vooraf met de kok en kijk of we tot een overeenkomst kunnen komen (zo niet dan ga ik ergens anders eten... vaak met een hele groep dan ook nog). Ik hoef dan geen hele menukaarten meer uit te pluizen. Het is dan in het restaurant vaak alleen nog de vraag of ik wel of geen voorgerecht of nagerecht wil en of ik soep of salade of fruit of koffie wil... Kan ik mijn etentje helemaal besteden aan waar het voor bedoeld is in mijn geval: bijpraten met bepaalde mensen :)

lena

Bericht door lena » zo feb 03, 2013 21:07

Ja, precies, dat niet meer onbekommerd kunnen kiezen heeft echt voordelen. Ik zie soms die honderden items op een kaart in een restaurant en ben dan blij dat ik gewoon weet wat ik wil hebben omdat er maar 1 ding voor mij is. Ik zie vaak andere mensen zo lang twijfelen: "zal ik de dit nemen, of de dat, ik weet het niet, de zus is misschien ook wel lekker, maar ik heb met de voorgerecht al de zo" etc. etc. Ik geloof nooit dat dat nou blij maakt. Wat Marjan zegt: laat mij maar focussen op het gezelschap.

Xamantha
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Xamantha » zo feb 03, 2013 23:47

Het is inderdaad erg grappig om te zien welke draai dit topic heeft gekregen, wat nou 'veganisten mogen helemaal niets'? :D

Nieuw voor mij zijn alle melkalternatieven, kende tot nu toe alleen de gezoete sojamelk. Nooit verder gekeken, nu wel. Proeven en uitproberen is natuurlijk hartstikke leuk (vind de challenge echt een avontuur), maar dit wordt sowieso een blijvende verandering! Mijn muesli-melk-ontbijtjes blijven ook na de challenge plantaardig.

marjan

Bericht door marjan » zo feb 03, 2013 23:52

:)

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma feb 04, 2013 8:54

Xamantha schreef:Het is inderdaad erg grappig om te zien welke draai dit topic heeft gekregen, wat nou 'veganisten mogen helemaal niets'? :D

Nieuw voor mij zijn alle melkalternatieven, kende tot nu toe alleen de gezoete sojamelk. Nooit verder gekeken, nu wel. Proeven en uitproberen is natuurlijk hartstikke leuk (vind de challenge echt een avontuur), maar dit wordt sowieso een blijvende verandering! Mijn muesli-melk-ontbijtjes blijven ook na de challenge plantaardig.
:D (y) :govegan:

Silke
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Silke » ma feb 04, 2013 19:46

Xamantha schreef:Het is inderdaad erg grappig om te zien welke draai dit topic heeft gekregen, wat nou 'veganisten mogen helemaal niets'? :D

Als je van kokos houdt, moet je zeker de kokos-rijstmelk van Provamel eens proeven, die is echt overheerlijk!
Bekijk mijn kookblog Julienne

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma feb 04, 2013 22:05

Silke schreef:

Als je van kokos houdt, moet je zeker de kokos-rijstmelk van Provamel eens proeven, die is echt overheerlijk!
Lekker, maar van Isola is beter!

http://i5.goodness-direct.co.uk/d/669235b.jpg

Plaats reactie