Eetdagboekjes - week 1

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rick, Martine, Vegantastic

Plaats reactie
ilonavg
Leefwijze: part-time veganist

Eetdagboekjes - week 1

Bericht door ilonavg » vr feb 01, 2013 6:13

Het is begonnen!
Tromgeroffel, toeters, vuurwerk, etcetera! :)

Ik dacht: misschien is het leuk als we per week in een topic posten wat wij nieuwbakken vegans allemaal eten op een dag. De meer doorgewinterde types kunnen dan dingen roepen als: "een beetje meer eiwitten!" of "let op je B12!" :grin:

Ook kunnen we aan het einde van de rit in de weektopics terugzien hoe het vegan eten zich in een maand tijd heeft ontwikkeld. Lijkt me leuk!

Ik moest vanmorgen erg vroeg naar kantoor en had om dus om kwart over vijf wellicht wel het allereerste veganchallenge-maaltje! :)

http://i49.tinypic.com/2gw9lhf.jpg

Gisterenavond wat gemalen speltvlokken op de week gezet in een kommetje rijstmelk. Vanmorgen kokosmelk hiermee opgeklopt en opgegeten met kiwi, gojibesjes, agavesiroop en een beetje gepofte quinoa. Was lekker! Wel érg vullend dankzij de kokosmelk, maar ik moet er dan ook een paar uur op vooruit.
Ik heb nog geen idee wat ik vandaag verder ga eten, maar ik ben om half twaalf al klaar met werken, dus genoeg tijd om inspiratie op te doen.. :)

Wat eten jullie vandaag, nieuwe vegans? Laat het horen!

Anneke
Leefwijze: veganist

Re: Eetdagboekjes - week 1

Bericht door Anneke » vr feb 01, 2013 7:30

Op dit moment staat mijn sojamelk met rijsvlokken op het vuur, met bramen en kaneel. Lunch zal brood worden, maar beleg nog niet bekend. Ben vandaag vrij, dus straks nog maar even naar de supermarkt voor wat veganistisch belegVanavond ga ik een soort stoofschotel maken met linzen en andere groenten.
.

Desdemona
Contacteer:

Bericht door Desdemona » vr feb 01, 2013 9:34

Ik heb het heel makkelijk gehouden:
2 boterhammen met speculoospasta, koffie met soyamelk (wat ik zowiezo al altijd drink).
Straks hummus en/of advocadospread maken voor de lunch.
Voor vanavond nog geen idee.
The most beautiful people don't fit into boxes.

Silke
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Silke » vr feb 01, 2013 9:50

Vanochtend zelfgebakken lijnzaadbrood met pindakaas en confituur, en een klein kommetje yofu met chiazaadjes en haverzemelen.

edit: een fotootje van het brood:
http://silkedesaever.be/julienne/wp-con ... 75x450.jpg

Vanmiddag wordt het bloemkool-broccolisoep, een kommetje kerstomaatjes en lijnzaadbrood met minarine

En vanavond gaan we uiteten omdat we een halfjaar samenwonen :-) hopelijk staat er iets plantaardigs op het menu, maar ik heb op het EVA-forum al gehoord dat ze in dat restaurant niet moeilijk doen als je vraagt om speciaal iets te maken, dus ik kijk er heel hard naar uit!
Laatst gewijzigd door Silke op vr feb 01, 2013 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Bekijk mijn kookblog Julienne

Xamantha
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Xamantha » vr feb 01, 2013 12:28

Ik ben de dag begonnen met muesli geweekt in sojamelk, schepje omega3-zadenmix en wat gedroogde cranberries erdoor. Koffie met sojamelk.
Lunch wordt zo volkoren brood met appeljam, chai thee erbij.
Manlief brengt vanavond Chinees mee - voor mij alleen miehoen, ik ga proberen zelf een versie van Kung Pao tofu te maken (roerbakgroente, cashewnoten, pittig sausje op basis van veg. 'oestersaus' - van shii-take ipv oesters). Eet ik sowieso 2 dagen van.

Straks eens naar de winkel voor fruit en andere boodschappen.

Desdemona
Contacteer:

Bericht door Desdemona » vr feb 01, 2013 13:21

10.30 nog een kiwi, halve komkommer, 2 wortels en een appel door de juicer gedraaid.

De groentenpulp (vooral wortel, beetje komkommer) heb ik gemengd met olijfolie, gehakte walnoten, 2 gedroogde vijgen in hele kleine stukjes, citroensap,peper, zout(herbamara) en oregano: lekkere groentenspread als resultaat voor vanmiddag.
Ook een boterham met zelf gemaakte hummus (met komijn en curry als extra kruiden) gegeten en een geroosterde paprika, met de fruitpulp van de juice als fruitpap-dessert.
In mijn thee deed ik altijd honing, maar die is nu vervangen door agave-siroop (iets wat ik eigenlijk al veel eerder had moeten doen)

ilonavg

Bericht door ilonavg » vr feb 01, 2013 13:30

Reuze leuk om te lezen wat jullie allemaal eten! :mrgreen: (y)

Hier inmiddels lunch achter de kiezen..
-klik-
http://i47.tinypic.com/2wcfegw.jpg

Toast, plakjes appel + hummus van pinda's en limabonen + chilipoeder
Lunchtoetje was een stuk superpure chocolade :)
Desdemona schreef:10.30 nog een kiwi, halve komkommer, 2 wortels en een appel door de juicer gedraaid.
Ik wou dat ik ook een juicer had, zeg! Maar ik vind ze zo duur..

Xamantha
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Xamantha » vr feb 01, 2013 15:32

@Desdemona, dat klinkt als een heerlijk hapje, dank je voor de inspiratie!

Hier in de buurt staat een 'fruitautomaat' bij een boerderij, waarin ze eigen oogst verkopen. Mooie zak peertjes gehaald en vers appel- en perensap, mjam!

Moongoesvegan

Bericht door Moongoesvegan » vr feb 01, 2013 15:42

Leuk idee :grin: .

Dit is mijn eetlijstje voor vandaag:
O: havermoutpap van amandelmelk, banaan, kokosolie, kaneel
L: sojalatte en 2 geroosterde speltdesemsneetjes met daarop een halve plak wilmersburgerkaas gesmolten, wat vegan knoflookmayo, een speltnotenburger en rucola: et voila, mijn home-made hamburgertje
T: plak bananenbrood en wat stukjes mango
D: Stamppot rauwe andijvie met gerookte tofu stukjes
T: sojalatte met een stuk appeltaart

Desdemona
Contacteer:

Bericht door Desdemona » vr feb 01, 2013 15:53

ilonavg schreef:Reuze leuk om te lezen wat jullie allemaal eten! :mrgreen: (y)

Hier inmiddels lunch achter de kiezen..
-klik-
http://i47.tinypic.com/2wcfegw.jpg

Toast, plakjes appel + hummus van pinda's en limabonen + chilipoeder
Lunchtoetje was een stuk superpure chocolade :)
Desdemona schreef:10.30 nog een kiwi, halve komkommer, 2 wortels en een appel door de juicer gedraaid.
Ik wou dat ik ook een juicer had, zeg! Maar ik vind ze zo duur..
Ze zijn idd duur. Heel lang gezocht voor de juiste prijs/kwaliteit en manlief heeft hem mij cadeau gedaan met kerst :) Ik heb nu deze
Ook een promo bij met gratis zaaibakken en zaad om tarwegras te zaaien, iets wat ik nog steeds niet gedaan heb :roll: :oops:

Silke
Contacteer:

Bericht door Silke » za feb 02, 2013 7:38

Dag 2!

Straks ga ik ontbijten met havermoutpap op basis van de kokos-rijstmelk van Provamel (echt héérlijk!), chiazaadjes, geraspte kokos en rozijntjes

En vanmiddag/vanavond eten we bij vrienden aan de andere kant van België... Gelukkig eten die ook vegan, dus wordt gezellig! Weet wel nog niet wat er op het menu zal staan :-)

ilonavg

Bericht door ilonavg » za feb 02, 2013 8:00

Allemaal gefeliciteerd met het doorkomen van de allereerste dag!
Eitje, toch? Of vond iemand het al lastig?

Hoe ging het met de deelnemers die gisterenavond uit eten zijn gegaan? Kreeg je een acceptabel plantaardig bordje voorgezet?

Ik begin straks met een reuzegrote smoothie van havermelk, spinazie en banaan. Daarna ga ik naar de Rotterdamse Oogstmarkt (hoera!) dus wat ik vandaag verder eet hangt een beetje af van wat ik daar tegenkom.. Ik wil vanmiddag in elk geval vegan koekjes bakken, en daar heb ik erg veel zin in. :)

Edit: Wat een fraai brood, Silke! (y)

Silke
Contacteer:

Bericht door Silke » za feb 02, 2013 8:26

Wel, mijn vriend is ziek gevallen gisterenavond, dus heb ik Chinees besteld in de plaats... Ik had vooraf gebeld naar het restaurant om te zorgen dat er zeker geen dierlijke producten in mijn eten belandden, en dat was geen enkel probleem :-) het heeft gesmaakt!

en @Ilona, bedankt voor het complimentje! Als ik tijd heb, probeer ik zo vaak mogelijk zelf brood te maken, en dat lukt intussen vrij aardig! Het receptje kan je vinden op mijn blog, de link staat in mijn onderschrift (edit: je kan de receptjes ook in het Nederlands weergeven door in de rechterzijbalk te klikken op 'Nederlands')

Peetjesplace
Contacteer:

Bericht door Peetjesplace » za feb 02, 2013 11:51

Hallo

Leuk al die verhalen :D Voor mij zit dag één er ook op. Nou eet ik wel vaker hele dagen vegan dus is het niet meteen een enorme prestatie maar toch. Vooral op werkdagen lukt het me prima eigenlijk als gevolg van een waanzinnig goed bedrijfsrestaurant met een enorme goed gesorteerde saladebar met niet aangemaakte ! sla, groente, bonen en fruit. Meestal neem ik dan zelf de dressing mee, wat noten en zaden, soms een avocado of een restje van het een of ander van thuis. Mijn collega's kijken dan soms met stijgende verbazing (en afgunst) naar wat ik in elkaar draai :D Ontbijten doe ik niet vaak. Ik drink alleen een groot glas met een mix van algen, wieren en tarwegras en neem een kop koffie (de enige koffie van de dag ook). In de loop van de ochtend eet ik wel fruit als ik trek krijg. Gisterenavond heb ik een salade van paarse en gewone aardappelen gegeten met gekarameliseerde witlof met pijnboompitten. Een recept van de veggiebox waar ik op geabonneerd ben. Met die box krijg ik (de ingrediënten voor) drie vegetarische maaltijden per week met recepten. Erg leuk om goed en gevarieerd vegetarisch te leren koken. Mijn uitdaging nu is nog om de eieren en kaas die af en toe in die gerechten verwerkt zitten te vervangen.

Op naar dag 2 :D Ik heb veel in huis gehaald dus ik hoef niet om te komen van de honger.

Succes en een fijne dag vandaag!

Petra

Mystique

Bericht door Mystique » za feb 02, 2013 13:05

Ik heb, tot nu toe, een avocadosalade gegeten (en 2 glazen water gedronken).

Mengen:
1 in stukken gesneden avocado
1 in stukken gesneden tomaat
geroosterde pijnboompitten
basilicum
1 teentje fijngesneden knoflook
beetje zout
klein scheutje balsamicozijn

Hier hoort eigenlijk ook olijfolie bij, maar ik wil niet te veel calorieën binnen krijgen.
Er kan ook rode ui en radijs en sla bij. Na het sporten houd ik het graag simpel en vergeet dan nog wel eens wat (expres :P ).

TonyJello

Klik op de foto

Bericht door TonyJello » za feb 02, 2013 14:05

Goed zo, laat die olijfolie maar zitten!

http://bumpykanahele.com/dr_michael_klaper_right.jpg

Desdemona
Contacteer:

Bericht door Desdemona » za feb 02, 2013 15:39

Zit in een lange werkdag (9u-20u), dus sleepte een hele tas vol vanalles mee!
Ontbijt: boterhammetjes met speculoospasta en koffie met soyamelk (idem als gisteren, ben niet zo creatief 's morgens ;))
Lunch: 2 boterhammen met pindakaas en schijfjes banaan (dank u voor de tip van degene die dit gisteren at :lol: )
Heb nog mee: appel, peer, 2 kiwi's, avocado, walnoten, voorgekookte rode bietjes, een pot met sla, sesamzaadjes en vinaigrette van olijf- en walnootolie, passievruchtenazijn, tipje balsamicosiroop, herbamare en peper. Daarvan maak ik straks een lekker avondmaal van hier (incl. avocado)
Heb nog vegan koekjes van Billy's farm bij (gemberkoekjes) en ga zometeen aan het fruit beginnen als tussendoortje.

In mijn thee hier gaat vandaag witte suiker omdat er niets anders is behalve honing en de 1L fles agavesiroop meeslepen te omslachtig was vanmorgen gezien ik al een sporttas vol had :o

Een vraagje: wat is er mis met olijfolie? En hoezo is brood niet altijd vegan? (ik eet nl. gewoon alle brood momenteel)

Morgenmiddag op babybezoek, hopelijk hebben ze geen taart voorzien ;)

ilonavg

Bericht door ilonavg » za feb 02, 2013 16:27

Mystique schreef:Ik heb, tot nu toe, een avocadosalade gegeten
Ik had vanmiddag ook avocado, maar dan in broodjes verwerkt. :)

Ik gebruikte mijn reguliere naanbrood-recept, maar heb yoghurt en ei vervangen door avocadopuree. Zeer geslaagd: zijdezachte broodjes! Opgegeten met vegan chili. (y)

http://i49.tinypic.com/s1qp7t.jpg

http://i45.tinypic.com/2hmpvl2.jpg

En dit als toetje:
http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... 36#p162536
Laatst gewijzigd door ilonavg op za feb 02, 2013 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Anneke

Bericht door Anneke » za feb 02, 2013 17:08

Vanochtend pap van rijstvlokken-sojamelk-aardbeien-kaneel.
Lunch bestond uit een boterham met pindakaas (volgens mij 15 jaar geleden voor het laatst gegeten...) met komkommer, en een boterham met appelstroop.
Vanavond ga ik iets maken met zoete aardappel. Eindelijk een keer te koop bij mijn AH, dus meteen vandaag een zakje meegenomen.

ilonavg

Bericht door ilonavg » za feb 02, 2013 17:20

Silke schreef:Als ik tijd heb, probeer ik zo vaak mogelijk zelf brood te maken, en dat lukt intussen vrij aardig!
Dat is te zien! :)
Een vraagje: begrijp ik uit je recept dat het brood op je foto gewoon zonder vorm gebakken is? Hoe krijg je dan in 's hemelsnaam die prachtige hoogte voor elkaar? :)
WillemvS schreef:Vrijdag 1 februari
zeewierkaviaar
Je bedoelt deze van Ikea?
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30201672/
Of ergens anders vandaan? Als het die van de Ikea is dan ben ik wel benieuwd naar hoe lekker je 'm vind, want indien erg lekker dan neem ik een potje mee als ik volgende week toch naar Ikea moet. :)

Plaats reactie