Eetdagboekjes - week 1

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rick, Martine, Vegantastic

Plaats reactie
jojo
Leefwijze: veganist

Re: Eetdagboekjes - week 1

Bericht door jojo » za feb 16, 2013 12:48

Ik deed het altijd wél: Als mijn kinderen weer es hun broodje kaas over hielden en weigerden het nog op te eten; dan at ik het.....ik vond weggooien zó erg!....... maar dat lukt me nu ook niet meer...... (ik stop nu gewoon met grof geweld die boterham in hun mond :mrgreen: zal ze léren! :mrgreen: )

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » za feb 16, 2013 15:54

jojo schreef:Ik deed het altijd wél: Als mijn kinderen weer es hun broodje kaas over hielden en weigerden het nog op te eten; dan at ik het.....ik vond weggooien zó erg!....... maar dat lukt me nu ook niet meer...... (ik stop nu gewoon met grof geweld die boterham in hun mond :mrgreen: zal ze léren! :mrgreen: )
:lol:
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Anneke

Bericht door Anneke » za feb 16, 2013 16:25

Nou, mijn eerste 'buiten-de-deur-eten' ervaring sluit mooi aan op de kaas-discussie hierboven.
Ik ging vandaag lunchen in de stad. Er was één vegetarische optie: paddenstoelen met kaas en boter. Ik heb gevraagd of ik dit zonder kaas en boter kon krijgen, dat was geen enkel probleem.
En je raadt het al, wat zat er tussen de paddenstoelen... inderdaad de kaas.
Ik heb er wat van gezegd en ze hebben een nieuw broodje voor me gemaakt (was geen probleem, uitgebreide excuses van hun kant). Ik had 2 weken geleden nooit gedacht dat ik zoiets zou terugsturen. Ik vind eten weggooien namelijk ook vreselijk zonde.
Maar nu ik het boek 'dieren eten' aan het lezen ben kan ik echt geen hap vlees of kaas door mijn strot krijgen. Echt niet.....
Ik vraag me wel af of dit blijvend is of dat het allemaal weer wegzakt....

TonyJello

Bericht door TonyJello » za feb 16, 2013 17:25

Nee, dat blijft en dat is maar goed ook :D

Trouwens, eten wordt niet zomaar weggegooid in een restaurantkeuken, hoor... Dat wordt vaak gewoon weer gebruikt voor andere klanten.

Anneke

Bericht door Anneke » za feb 16, 2013 17:35

TonyJello schreef:Nee, dat blijft en dat is maar goed ook :D

Trouwens, eten wordt niet zomaar weggegooid in een restaurantkeuken, hoor... Dat wordt vaak gewoon weer gebruikt voor andere klanten.
Ik hoop dat het blijvend is. :govegan:
De kennis met wie ik ging lunchen reageerde trouwens heel positief toen ik vertelde dat ik op de veganistische tour ben. Zij is eigenlijk de eerste aan wie ik het heb vertelt.

Ik denk ook dat veel eten wordt hergebruikt in restaurants. Voor mij ook reden om nooit het koekje bij de koffie/thee op te eten. Ik vraag me altijd af bij hoeveel mensen dat mogelijk al op een schoteltje heeft gelegen en hoeveel handjes eraan hebben gezeten :P

Mystique

Bericht door Mystique » za feb 16, 2013 18:42

jojo schreef:Ik deed het altijd wél: Als mijn kinderen weer es hun broodje kaas over hielden en weigerden het nog op te eten; dan at ik het.....ik vond weggooien zó erg!....... maar dat lukt me nu ook niet meer...... (ik stop nu gewoon met grof geweld die boterham in hun mond :mrgreen: zal ze léren! :mrgreen: )
Mag ik vragen wat de reden is waarom jouw kinderen dan überhaupt kaas eten?

Silke
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Silke » zo feb 17, 2013 8:59

Gisteren drukke dag gehad, maar wel een superleuke! We hebben er een poes bij :D

Ontbijt: volkorenbrood met banaan en pindakaas, en enkele speculoosjes

Tussendoor: een chocoladecupcake

Middagmaal: bruine pistolets met champignontapenade

Tussendoor: een potje bosbessenyofu

Avondmaal: heb helpen opdienen op een gastronomisch diner bij EVA dus heb tussendoor wat kunnen snoepen van het eten dat over was. Za-lig!
Bekijk mijn kookblog Julienne

jojo

Bericht door jojo » zo feb 17, 2013 11:27

Ja Mystique, dat mag je: Mijn kinderen eten niet veganistisch, mijn zoon eet zelfs vlees! :( Het warm eten is bij natuurlijk vega, maar zij doen kaas op hun brood en eten yoghurt. Ze zijn 14 en 16 en vinden wat ik doe veel te ver gaan. 'Ik moet es wat meer doen wat anderen doen'. Om te voorkomen dat ze ook nog es dagelijks niet bio yoghurt en niet bio kaas met dierlijk stremsel gaan nuttigen; koop ik dat.

Mystique

Bericht door Mystique » zo feb 17, 2013 11:47

Ik begrijp het heel goed en vind het ook knap van je dat je ze hun eigen keuzes laat maken, maar waarom laat je het ze dan zelf niet kopen? Als ze oud en wijs genoeg zijn om hun eigen beslissingen te maken dan zijn ze toch ook zeker oud en wijs genoeg om de boodschappen te doen?
Ik bedoel het niet aanvallend hoor en ik wil al helemaal niet het idee geven dat ik jouw opvoeding betwist, maar ik zou het persoonlijk zelf, denk ik, echt nooit kunnen. Ik moest een keer voor mijn werk kaas en vleeswaren kopen, niet van mijn eigen geld en ook niet voor mijzelf en dat vond ik zo vreselijk dat ik heb gezegd dat ik het nooit meer wilde doen...
Hoe doe jij dat dan? Kun je dan een knop omzetten o.i.d.? Lijkt me in ieder geval erg lastig!

jojo

Bericht door jojo » zo feb 17, 2013 12:28

Dat is heel simpel: Omdat het mijn kinderen zijn.

ilonavg
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door ilonavg » zo feb 17, 2013 12:56

Nou, ik koop nog steeds vlees voor mijn lief en daar heb ik vooralsnog geen enkel probleem mee - al staat 'Dieren Eten' hier ook zorgvuldig gelezen in de boekenkast. Ik kan me niet voorstellen dat ik daar zelf een punt van zou gaan maken. Zal voor iedereen anders zijn. :)

Verder nog steeds flink last van acute bronchitis (gelukkig geen koorts meer) dus eten bleef een beetje simpel..

Gisterenavond soep (van zelfgemaakte paddestoelenbouillon, uit de vriezer):
http://i46.tinypic.com/mua3o4.jpg

Vanmorgen vroeg wat fruit:
http://i48.tinypic.com/28lza05.jpg

Vanmiddag maar eens iets substantielers maken.. Ik heb mijn zinnen gezet op dit recept:
http://www.seriouseats.com/recipes/2012 ... ecipe.html
..aangezien ik daar toch alles voor in huis heb (behalve de raapstelen, die vervang ik door verse spinazie).

Nu nog trek zien te krijgen.. :)
Laatst gewijzigd door ilonavg op zo feb 17, 2013 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Mystique

Bericht door Mystique » zo feb 17, 2013 13:27

Dan verschillen we daarin heel erg van mening. Ik zou mijzelf geen veganist meer noemen als ik doodleuk vlees sta te kopen/bereiden voor mijn man of kinderen. Ik vind het wat anders als er simpelweg geen alternatief voor is, maar dat is er wel, dus is het jouw keuze om toch die dierlijke producten aan te schaffen.

Als je je mening geeft tegenover mensen die een stuk kip naar binnen staan te werken, waarom steun je je eigen kinderen dan wel in het eten van vlees? Sorry, maar dat vind ik echt heel tegenstrijdig en eerlijk gezegd ook wat hypocriet. Hoe kun je mensen aanspreken op het eten van vlees als je het je eigen kinderen voert?
Ik wil niemand kwetsen, maar ik schrik hier toch enigszins van...

Anneke

Bericht door Anneke » zo feb 17, 2013 13:40

jojo schreef:Dat is heel simpel: Omdat het mijn kinderen zijn.
Ik denk ook dat je je kinderen hun eigen keuzes moet laten maken, vooral op de leeftijd die jouw kinderen hebben. En hoe dan ook, iets van jouw keuzes en principes krijgen ze heus wel mee. Wie weet zijn ze over x jaar wel vegetarier of veganist. Gezien hun leeftijd (pubers) vinden ze op dit moment waarschijnlijk veel van wat jij doet of zegt per definitie stom :P

Anneke

Bericht door Anneke » zo feb 17, 2013 13:42

@ Ilona: vervelend dat je nog steeds last hebt van de bronchitis. Beterschap!
Met al die kleurtjes en vitamientjes in je eten, zou je je toch snel beter moeten voelen.
Wat ziet dat fruit, wat eigenlijk heel simpel is, er toch ontzettend lekker uit!

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » zo feb 17, 2013 13:49

Mystique schreef:...waarom steun je je eigen kinderen dan wel in het eten van vlees? Sorry, maar dat vind ik echt heel tegenstrijdig en eerlijk gezegd ook wat hypocriet. Hoe kun je mensen aanspreken op het eten van vlees als je het je eigen kinderen voert?...
Iedereen, kinderen en ook partners, maken hun eigen keuzes en afwegingen. Die hoeven niet hetzelfde te zijn als jouw keuzes. Je kunt zaken proberen uit te leggen, maar daarmee houdt het volgens mij wel op. Ik zou dit nooit
hypocriet noemen.
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

Mystique

Bericht door Mystique » zo feb 17, 2013 14:02

Oh, maar natuurlijk heeft iedereen recht op zijn/haar keuzes. Als ik zelf kinderen zou willen dan zou ik ze ook niets willen verbieden, maar ik zou ook zeker niet hun loopjongen (meisje) zijn en vlees voor ze gaan kopen en bereiden. Dat mogen ze dan lekker zelf doen. Zij kiezen ervoor bij te willen dragen in dierenleed, dan kiezen ze er ook voor om dat zelf maar te halen en bereiden en zolang het maar niet in mijn huis is. Ik hou niet van 'de baas spelen' over je kinderen of te doen alsof het je eigendom is, maar zolang ze in mijn huis wonen komt daar ook geen vlees in...

Silke
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Silke » zo feb 17, 2013 15:54

Lazy sunday vandaag! :grin:

Ontbijt: mijn vriend (die anders nooit kookt :D) heeft verloren brood gemaakt, lekker

Tussendoor: een chocoladecupcake

Middagmaal: enkele restjes van het gastronomisch diner gisteren:
- speltrisotto
- sobanoedels met portobello's en champignoncrème
- bietenrisotto met gemarineerde bietjes
- puree met lente-uitjes

Tussendoor: een appel en 2 moro's

Vanavond: waarschijnlijk brood met munt - limoenhummus, en broccolisoep

http://silkedesaever.be/julienne/wp-con ... 75x450.jpg
Bekijk mijn kookblog Julienne

ilonavg
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door ilonavg » zo feb 17, 2013 17:26

Nou, de 'Antipasti Panini with Olive Salad' is gelukt!
Hier in porties gesneden:
http://oi48.tinypic.com/bhdk7l.jpg

Hartstikke lekker!
Anneke schreef:@ Ilona: vervelend dat je nog steeds last hebt van de bronchitis. Beterschap!
Met al die kleurtjes en vitamientjes in je eten, zou je je toch snel beter moeten voelen.
Wat ziet dat fruit, wat eigenlijk heel simpel is, er toch ontzettend lekker uit!
Ik vind dat ook hoor: nu ik écht zo'n beetje alleen groenten en fruit eet hoor ik dit jaar gewoon sneller van die snertbronchitis af te zijn! ;) Dank voor de beterschapswens! (y)
Silke schreef: Ontbijt: mijn vriend (die anders nooit kookt :D) heeft verloren brood gemaakt, lekker
Ik moest dat even Googlen! Wentelteefjes dus. :mrgreen: Melk -> plantaardige melk, boter -> margarige (brrr!), dat snap ik nog, maar hoe maak je ze zonder ei?

En wat zien je cupcakes en goed uit! :) Wat ligt er bovenop?

jojo

Bericht door jojo » zo feb 17, 2013 17:46

Ik koop geen vlees voor ze

Anneke

Bericht door Anneke » zo feb 17, 2013 17:54

vandaag:
ontbijt: pap van rijstvlokken/soyamelk met aardbeien.
lunch: brood met pindakaas en appelstroop
avondeten: mango bbq beans

Ik heb een veganistisch kookboek gekocht (van Isa Chandra Moskowitz) en daar komen de mango bbq beans uit:
o.a. ui, tomaten, mango en kidneybonen. Ik had niet alles in huis dus ik kon het recept niet helemaal volgen, maar het was lekker (zoet en pittig).

Plaats reactie