Eetdagboekjes - week 1

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rick, Martine, Vegantastic

Plaats reactie
jojo
Leefwijze: veganist

Re: Eetdagboekjes - week 1

Bericht door jojo » zo feb 17, 2013 18:00

Correctie: Ik koop geen vlees voor hem, mijn dochter is vegetariër. Jij noemt mij hypocriet, dan noem ik jou vooroordelend. Goed?

ilonavg
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door ilonavg » zo feb 17, 2013 18:12

Trek het je niet aan Jojo! -x-

Enneh, Anneke - kidneybonen met mango, dát klinkt goed! Het recept blijkt in de preview van het boek op Google Books te staan, dus hoera! Dat ga ik deze maand nog wel maken. Dank voor de tip. :)

Silke
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Silke » zo feb 17, 2013 18:14

ilonavg schreef: Ik moest dat even Googlen! Wentelteefjes dus. :mrgreen: Melk -> plantaardige melk, boter -> margarige (brrr!), dat snap ik nog, maar hoe maak je ze zonder ei?

En wat zien je cupcakes en goed uit! :) Wat ligt er bovenop?
Haha, ja, wij gebruiken er heel wat verschillende benamingen voor: wentelteefjes, pain perdu, verloren brood, gewonnen brood, ... :p ik heb vanochtend dit receptje opgezocht, en hem aan het werk gezet, hihi

En op de cupcakes liggen goudkleurige sprinkles. Ik vind die eigenlijk niet zo lekker en eet ze meestal zelfs niet op (mijn vriend eet die dan met plezier op), maar ze zijn wel mooi natuurlijk

Jouw panini zag er ook fantastisch uit!

En ik had hetzelfde voor toen ik net volledig vegetarisch was geworden... Ik had net op facebook een artikel gepost dat vegetariërs minder kans op allerlei ziekten zoals kanker en hart- en vaatziekten hebben, krijg ik wel een vreselijke griep zeker. Heerlijke commentaren gekregen, pfff.
Veel beterschap nog!
Bekijk mijn kookblog Julienne

Mystique

Bericht door Mystique » zo feb 17, 2013 18:46

jojo schreef: Om te voorkomen dat ze ook nog es dagelijks niet bio yoghurt en niet bio kaas met dierlijk stremsel gaan nuttigen; koop ik dat.
Geen vlees dan, maar alsnog wel dierlijke producten, toch? Komt, voor mij op hetzelfde neer. We zijn niet voor niets veganisten. Vlees, yoghurt en kaas is gerelateerd aan dierenleed...

Mystique

Bericht door Mystique » zo feb 17, 2013 18:52

Maar laat ook maar. Nogmaals, het was niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen of boos te maken, maar het is mijn mening dat ik het raar vind dat je jezelf veganist noemt, maar nog wel dierlijke producten aanschaft of bereidt. Dan vind ik je eerder een strikt-vegetariër, omdat jijzelf die producten niet eet, maar wel alsnog gebruikt/verwerkt/aanschaft.

Echt Jojo, ik vind het heel goed van je dat je jouw kinderen zelf laat kiezen en het lijkt me ontzettend lastig voor je en het was echt niet mijn bedoeling je te irriteren o.i.d. Ik ben gewoon, zeg maar, een kritisch persoon die regelmatig haar vraagtekens ergens bij zet, ook vaak genoeg bij mijn eigen keuzes en daden. :wink:

Silke
Contacteer:

Bericht door Silke » ma feb 18, 2013 14:09

WillemvS schreef:Oei ik loop alweer wat achter.

Hoe plaats je hier foto's in?
Je moet eerst zorgen dat je foto ergens online staat, dan klik je met je rechtermuisknop op de foto en selecteert 'afbeeldings-URL kopiëren' of iets in die aard, verschilt van browser tot browser

dan klik je hier als je een bericht post op de knop met 'Img' en dan plak je je foto tussen de twee haakjes:
[img]hier%20dus[/img]

et voilà :D ik ben benieuwd naar je beeldmateriaal!

ilonavg

Bericht door ilonavg » ma feb 18, 2013 18:18

Poeh, nu ik de lijst van Willem zo zie realiseer ik me dat ik sinds de start van de Vegan Challenge nog géén tofu, tempeh of seitan heb gegeten! Daar ga ik aankomende week maar eens iets aan doen. :)

Lijstje vandaag:

- Laat ontbijt was een stuk stokbrood met zelfgemaakte olijven-/artisjoktapenade
- Flink glas versgeperst sinaasappelsap
- Banaantje

- Vanmiddag jin dui gemaakt, gefrituurde sesamballetjes van rijstbloem, met zoete rode bonenvulling. Erg lekker en en het is leuk om te doen!
http://oi49.tinypic.com/erznzo.jpg

- Vanavond een boel geroosterde groenten (bloemkool, wortel, koolraap) met tahinisaus

Silke
Contacteer:

Bericht door Silke » di feb 19, 2013 10:03

Wauw, die sesambolletjes zien er heerlijk uit, Ilona! Heb je daar een receptje voor?

En dit is mijn eetdagboekje van gisteren:

Ontbijt: havermoutpap met lijnzaad en geraspte kokos + een banaan

Tussendoor: een appel en 2 quinoa-rijstkoeken

Middagmaal: volkorenbrood met munt-limoenhummus + 2 moro's

Tussendoor: een klein kommetje muesli met sojamelk

Avondmaal: volkoren farfalle met courgette en champignons in een witte wijn-sojaroomsausje

http://silkedesaever.be/julienne/wp-con ... 75x450.jpg

Achter de computer: chocolade(soja)melk met een speculoosje en een brokje pure chocolade

ilonavg

Bericht door ilonavg » wo feb 20, 2013 16:18

Alweer dag twintig!

- Vanmorgen heel vroeg begonnen met een liter water, een kiwi, een banaan en een bloedsinaasappel.
- Verder knauw ik al de hele dag op een kilo (!) rauwkost van restjes groenten: winterpeen, bleekselderij, rettich, koolrabi, plus een paar zongedroogde tomaten en flink wat kantoorkoffie
- Vanavond de 'eggplant shakshuka' met groene tahinisaus uit Vegan Eats World (mijn collega had een berg aubergines over waar ze vanaf wilde, vandaar).

Ik hou heel erg van traditionele shakshuka (met eieren) dus ik ben razend benieuwd naar wat ik van de vegan versie zal vinden!
Silke schreef:Wauw, die sesambolletjes zien er heerlijk uit, Ilona! Heb je daar een receptje voor?
Jazeker! :)
http://redpathsugar.com/sesame-seed-bal ... -new-year/

Silke
Contacteer:

Bericht door Silke » do feb 21, 2013 13:52

Gisterenavond hadden we de ouders en grootouders van mijn vriend te eten, dus met wat vertraging mijn eetdagboekje van gisteren:

Ontbijt: zelfgemaakt boerenbrood met banaan en frambozenconfituur

Tussendoor: een appel en 2 moro's

Middagmaal: gaan lunchen met mijn papa, er was een vegan zelfbedieningsbuffet: kokoscurry met allerlei groentjes, rijst, gegrillde groenten, portobello's met pesto, kikkererwtenballetjes met looksaus, ... en als dessert een heerlijke brownie

Avondmaal:
- mosterdsoep met witlof (is mijn succesreceptje aan het worden, dankjewel Vegan Challenge-team!)
- pasta alla norma
- kersen-amandelcrumble volgens het receptje van de fantastische Fieke

Silke
Contacteer:

Bericht door Silke » do feb 21, 2013 20:44

En vandaag:

ontbijt: ananasyofu met havervlokken, haverzemelen en chiazaadjes

tussendoor: 2 rijstwafels en een peer

middagmaal: restje pasta alla norma en een roze pompelmoes

tussendoor: een rijstwafel en een appel

avondmaal: mosterdsoep, frietjes van de frituur, en een kersen-amandelcakeje

http://silkedesaever.be/julienne/wp-con ... 25x150.jpg

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr feb 22, 2013 18:49

astrid schreef:Ik doe mee met de veganchallenge en ben van plan ook na deze maand iig zoveel mogelijk vegan te blijven eten.
Maar eerlijk is eerlijk voorheen at ik dus gewoon zuivelproducten en een tijdje daarvoor ook vlees. Mijn familieleden doen braaf mee maar bijv. mijn jongste wil af en toe vlees of kip, ik koop dit (biologisch) omdat ik het hypocriet vind om zelf jarenlang vlees te hebben gegeten en dan nu ineens met een opgestoken vingertje te wijzen naar wie nog wel vlees wil eten. Ik geef wel informatie en hoop dat ze op een gegeven moment ook de keuze maakt om geen dierlijke producten meer te eten, ik denk dat dit beter werkt dan dwang.

Groetjes astrid.
Wat goed dat je zoveel mogelijk vegan wil blijven eten na de challenge! :cheerie:

Ja, zo'n overgangsfase lijkt me heel logisch binnen een gezin.

Goed hoor en veel succes en plezier! (y)

Anneke

Bericht door Anneke » vr feb 22, 2013 19:24

Veganistische koekjes in de oven! Ik heb wat geëxperimenteerd met muesli, havermout, yoghurt, appelmoes, cacao, bloem en rozijnen. Het ruikt wel lekker, nu nog afwachten hoe ze smaken.

Silke
Contacteer:

Bericht door Silke » za feb 23, 2013 8:30

Gisteren was het weer een drukke dag:

Ontbijt: yofu natuur met havervlokken, haverzemelen, chiazaadjes en rozijnen

Tussendoor: 2 rijstwafels en een peer

Middagmaal: slaatje met maïs, wortel, ijsbergsalade, pinda's en veganaise

Tussendoor: een rijstwafel

Avondmaal: we zijn gaan eten bij mijn ouders. Mama had speciaal voor ons chili sin carne gemaakt, wel te laat gezien dat er stukjes feta inzaten :-(

Fynnya

Bericht door Fynnya » za feb 23, 2013 15:25

ilonavg schreef:- Vanmiddag jin dui gemaakt, gefrituurde sesamballetjes van rijstbloem, met zoete rode bonenvulling. Erg lekker en en het is leuk om te doen!
Oh wat leuk. Ik heb zo'n soort ballen wel eens gehaald bij een Chinese winkel, en ik vind het echt heel erg raar spul, maar wel echt heel lekker, zelf maken lijkt me wel leuk.
Wil je het recept delen? :)

ilonavg

Bericht door ilonavg » za feb 23, 2013 15:26

Fynnya schreef:
ilonavg schreef:- Vanmiddag jin dui gemaakt, gefrituurde sesamballetjes van rijstbloem, met zoete rode bonenvulling. Erg lekker en en het is leuk om te doen!
Oh wat leuk. Ik heb zo'n soort ballen wel eens gehaald bij een Chinese winkel, en ik vind het echt heel erg raar spul, maar wel echt heel lekker, zelf maken lijkt me wel leuk.
Wil je het recept delen? :)

Had ik op de vorige pagina al gedaan! :D

Mystique

Bericht door Mystique » za feb 23, 2013 15:55

*zucht*

Even off-topic hoor... Vanmorgen in de kleedkamer, komt een meisje binnenlopen met een andere vrouw: "Zo en nu ga ik lekker naar de McDonalds een hamburger eten!" De vrouw: "Heb je groot gelijk in, nu je hebt gesport blijft het gelijk en komt het er toch niet aan!"

Ik heb het meisje een vuile blik toegestuurd, maar mevrouwtje oppervlakkig zal het toch niet door gehad hebben...

Moest ik ff kwijt, zo dat lucht op! :mrgreen:

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » za feb 23, 2013 17:58

Mystique schreef:*zucht*

Even off-topic hoor... Vanmorgen in de kleedkamer, komt een meisje binnenlopen met een andere vrouw: "Zo en nu ga ik lekker naar de McDonalds een hamburger eten!" De vrouw: "Heb je groot gelijk in, nu je hebt gesport blijft het gelijk en komt het er toch niet aan!"

Ik heb het meisje een vuile blik toegestuurd, maar mevrouwtje oppervlakkig zal het toch niet door gehad hebben...

Moest ik ff kwijt, zo dat lucht op! :mrgreen:
Wat irritant. Niet alleen om het dierenleed van MacSatan, maar ook de dommigheid van de dames. Heb je net je hele lymfesysteem een zet gegeven om je lichaam op te ruimen door te sporten, gooi je er gelijk weer gif in. Koekoek. Dan kun je het bijna net zo goed laten. Ik heb ook wel eens twee meisjes bonbons zien uitwisselen in de kleedkamer voor het sporten. Het meisje dat de bonbon gaf was best dun, het meisje dat de bonbon kreeg was duidelijk daar om gewicht te verliezen zeg maar. Wat ben je dan voor k*tvriendin?
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Silke
Contacteer:

Bericht door Silke » zo feb 24, 2013 12:00

Zaterdag

Ontbijt: cornflakes met sojamelk

Tussendoor: een notenpistolet en een appel

Middagmaal: pompoen - kikkererwtencurry

Avondmaal: belegde broodjes met ketchup, mosterd en groentjes

Zondag

Ontbijt: gaan ontbijten met een bon uit de Flair:
- latte met sojamelk
- glaasje cava
- volkorentoast met confituur
- verse muntthee
- fruitsalade

Middag-/Avondmaal: panini's met gegrillde groenten
Laatst gewijzigd door Silke op zo feb 24, 2013 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.

ilonavg

Bericht door ilonavg » zo feb 24, 2013 13:11

Laat wakker geworden, ontbijtsalade op van koolrabi, groene paprika, groene pepers en bleekselderij + pesto en een paar rauwe wortels erna.

Straks nog een paar kiwi's en vanavond deze burgers:
http://www.seriouseats.com/recipes/2012 ... ecipe.html
Ik ben benieuwd of ze goed zullen smaken!

Plaats reactie