Hoe staat we ervoor na 1 week?

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rick, Martine, Vegantastic

Plaats reactie
Anneke
Leefwijze: veganist

Hoe staat we ervoor na 1 week?

Bericht door Anneke » vr feb 08, 2013 13:38

Dag allemaal,

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen en gevoelens zijn na één week Vegan Challenge! Ga je het volhouden, wordt het lastig?
Persoonlijk vind ik het tot toe vrij makkelijk gaan. Nu woon ik alleen, dus ik hoef met niemand rekening te houden, dat scheelt waarschijnlijk. En ik nam altijd al zelf eten mee naar mijn werk. Het is dus ook nog niemand opgevallen dat ik (een beetje) anders ben gaan eten. Alhoewel één collega wel een beetje vreemd keek toen ze me soyamelk uit de koelkast zag halen, voor in de koffie.

Ik kreeg afgelopen week wel een keer ineens zin in kip, toen ik een kookprogramma op tv zag. Volgens mij was dat iets psychisch. Want ik heb zelden tot nooit trek in vlees, en nu ik het niet 'mag' van mijzelf ineens wel?!
Ik heb me toen even een (levende) kip in gedachten genomen, en de trek was direct weer weg :wink:

Silke
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Re: Hoe staat we ervoor na 1 week?

Bericht door Silke » vr feb 08, 2013 14:05

Bij mij loopt het ook heel vlot! Ik woon samen met mijn vriend, en die zeurt soms wat dat ik nu geen kaas meer koop, maar voor de rest geen geklaag. Buitenshuis eet hij toch zijn belegd broodje met kaas, dus hoeft hij dat thuis niet meer, vind ik...

Op het werk heb ik het soms moeilijk om de traktaties van mijn collega's af te slaan, maar nu breng ik altijd zelf iets lekkers mee, zodat ik niet uit de boot val. Ik bak ook soms iets plantaardigs om uit te delen, al zeg ik het er niet expliciet bij dat de koekjes of cupcakes vegan zijn...

Ik heb het gevoel dat ik veel meer energie heb, en een 'goed geweten' omdat ik eindelijk de stap van 90% naar 100% plantaardig eten heb gezet. Dus er mogen nog heel wat vegan weken volgen voor mij ;-)
Bekijk mijn kookblog Julienne

Zen

Bericht door Zen » za feb 09, 2013 11:58

Fijn om te horen dat jullie het zo positief ervaren!
Cut cold stone with a warm heart

Mystique

Bericht door Mystique » za feb 09, 2013 13:06

Het is me eigenlijk heel erg meegevallen, na zo'n week veganistisch te leven. :P

Xamantha
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Xamantha » za feb 09, 2013 13:11

Ja, ook hier gaat het goed, ga het zeker volhouden!
Er ligt hier gewoon kaas en zuivel (en vlees, maar dat at ik al niet) in de koelkast voor mijn partner, maar ben nog niet 1x in de verleiding geweest er iets van te nemen. Volop alternatieven.

Ik heb op het moment weinig bezigheden buitenshuis, dat scheelt denk ik enorm. Vanmiddag een verjaardag, daar zie ik wel een beetje tegenop, maar ben voorbereid: vegan appeltaartje gebakken, meteen een leuke attentie voor de gastvrouw :)

Mystique

Bericht door Mystique » za feb 09, 2013 13:13

Heel goed Xamantha! Laat die niet-vegans maar een poepie ruiken met je vegan appeltaart!

Euh... Ik bedoel natuurlijk: laat die niet-vegans maar een lekkere vegan appeltaart ruiken!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za feb 09, 2013 17:16

Heel goed van jullie allemaal hoor, vooral als je samenwoont met niet-vegans!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

ilonavg
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door ilonavg » za feb 09, 2013 17:42

Week is voorbij gevlogen!

Tot nu toe kost het me nog geen enkele moeite, ik heb geen vervelende cravings en ik heb van mijn omgeving ook nog geen lastige reacties gehad. Recht zo die gaat dus! :) (y)
Renee1137 schreef:Heel goed van jullie allemaal hoor, vooral als je samenwoont met niet-vegans!
Ha, mijn lief kwam gisterenavond binnenzetten met een enorme balk Toblerone onder zijn arm en een boodschappentas vol vleeswaren voor op zijn boterhammen.

Gelukkig tot nu toe geen gemopper gehoord over de strikt plantaardige avondmaaltijden die ik maak. Maar goed, ik had mezelf dan ook wel als doel gesteld om heel erg lekker te gaan koken deze maand. :)

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » zo feb 10, 2013 14:07

Klinkt allemaal heel goed!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma feb 11, 2013 14:33

EsthervanderWorm schreef:Het uit eten gaan en bij vrienden eten zal altijd wel een uitdaging blijven, misschien dan flexibel zijn en vegetarisch eten? Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Op naar de tweede week!
Probeer het maar en zie hoe het loopt! Voor mij was 'uit' eten ook het laatste waarin ik omschakelde. Ik had mezelf ook gewoon maar voorgenomen te zien hoe het ging, maar het bleek makkelijker dan gedacht :) ! En als je tips nodig hebt kun je er ook altijd om vragen op dit forum natuurlijk :P

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

marjan

Bericht door marjan » di feb 12, 2013 9:57

Ik ga vanavond uit eten met drie mensen van de Veganchallenge die ik nu nog niet ken :) en met een vriend van mij die heel goed veganistisch kan koken maar zelf geen veganist is. We gaan naar een nieuw restaurant hier in de buurt http://www.wamelink.nl/index.php/nl/ De eigenaar heeft me verzekerd dat er allerlei dingen mogelijk zijn als je puur plantaardig wilt eten daar. Ik ben benieuwd... :)

Mystique

Bericht door Mystique » di feb 12, 2013 10:54

Wat leuk Marjan!

Ik ben benieuwd of het klikt (vast wel, want veganisten zijn gewoon de leukste mensen ter wereld :D ).

Veel plezier!

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » di feb 12, 2013 10:54

Leuk, Marjan! (y) Veel plezier!
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

Mystique

Bericht door Mystique » zo feb 17, 2013 16:05

Nope... Toen ik, zo'n 5 jaar geleden veganist werd, heb ik dat soort dingen niet meer gedaan.
Helaas nog wel eens iets gegeten, maar dan zonder dat ik het wist, in restaurants...

Waarom ga je dan ook naar een kaaswinkel?! Haha! :lol:

Anneke

Bericht door Anneke » zo feb 17, 2013 17:18

Nee, ik heb ook (nog) geen last gehad van verleiding en verlangen. Maar ik sluit niet uit dat het nog komt. Want er zijn toch echt wel dierlijke producten die ik wel lekker vind.
Vandaag wel weer gedachteloos koffiemelk in de koffie gedaan toen ik bij iemand op bezoek was. Maar dat was dus echt gewoonte, ik zat druk te kletsen en ik heb op dat moment niet nagedacht.

Ik weet ook niet hoe je het beste om kan gaan met enorme trek in bijv. kaas.... Alternatief product zoeken werkt waarschijnlijk niet echt. Jezelf trakteren op iets lekkers veganistisch?

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo feb 17, 2013 18:31

Anneke schreef:Ik weet ook niet hoe je het beste om kan gaan met enorme trek in bijv. kaas.... Alternatief product zoeken werkt waarschijnlijk niet echt. Jezelf trakteren op iets lekkers veganistisch?
Ja, ik denk dat dat de beste manier is! Misschien wat meer op zoek gaan naar hartige, zoutige snacks als het de hartigheid van de kaas is die je mist, of naar wat vettigere snacks als het vooral de 'volheid' is die je mist. Dit soort dingen worden ook vooral op de wat langere termijn minder. Onbewust vind je kaas nu nog een heel logisch, veelvoorkomend deel van je dieet (mentaal en wellicht ook fysiek) dus het is niet gek dat je je er nu zo over voelt. Maar als je aan een ander eetpatroon went dan zie je kaas niet echt meer als potentieel voedsel, heb ik het gevoel, en dan vallen ook die gedachten van 'hmm wat lekker' grotendeels weg.

Anneke

Bericht door Anneke » zo feb 17, 2013 18:44

Ik heb nu al een paar maanden geen kaas meer op, en ik verlang er eigenlijk ook helemaal niet meer naar.
In het begin wel hoor, maar het is vanzelf over gegaan.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » zo feb 17, 2013 19:44

Ik vond het in het begin altijd best lastig in supermarkten waar je altijd blokjes kaas en gebak kan proeven. Dat vond ik vroeger zo lekker. Het niet kopen van kaas vond ik een stuk makkelijker dan om de blokjes kaas niet te eten. Toch maar geprobeerd om snel door te lopen.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Mystique

Bericht door Mystique » ma feb 18, 2013 14:36

Ai! Ja, dan is het moeilijk inderdaad... Wel grappig, als ik thuis zit dan mis ik kaas nog wel eens, maar als ik zo'n kaasboer zie dan vind ik het alleen maar stinken en heb ik alles behalve het gemis. :)

Anneke

Bericht door Anneke » ma feb 18, 2013 16:12

Mystique schreef:Ai! Ja, dan is het moeilijk inderdaad... Wel grappig, als ik thuis zit dan mis ik kaas nog wel eens, maar als ik zo'n kaasboer zie dan vind ik het alleen maar stinken en heb ik alles behalve het gemis. :)
Dat is volgens mij een kwestie van 'overdaad schaadt' :P . Ik heb kaas altijd lekker gevonden, maar de lucht bij een kaasboer absoluut niet. Die komt inderdaad dicht in de buurt van stinken.

Plaats reactie