En toen was het voorbij... of toch niet?!

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rick, Martine, Vegantastic

Plaats reactie
Desdemona
Leefwijze: part-time veganist
Contacteer:

En toen was het voorbij... of toch niet?!

Bericht door Desdemona » za mar 02, 2013 23:54

Alweer ff niet meegelezen hier, maar ik stond er eigenlijk heel weinig bij stil nog verder, ging helemaal van zelf! Daarmee bedoel ik vooral qua 'willen en verlangen naar'! Het kunnen werd alleen soms bemoeilijkt.
Maar ik heb zelfs geen enkele keer kaas gemist terwijl manlief naast me alle soorten kaas met hopen verwerkte als altijd.

Ging het bij sommigen van jullie ook ergens wel eens mis?
Ik moet wel bekennen dat er hier en daar bij mij wel iets mis ging, telkens buitenshuis:
- 2 keer honing in mijn thee (ik wil geen witte suiker, dan toch liever honing)
- trouwfeest met indoor-bbq :s Het veggie doorgeven ging al rampzalig, dus heb verder maar gezwegen en ging het aanzien: slechts 4 soorten groenten op buffet, waaronder droge sla, 'de standaard droge burger en een plak quorn' :roll: , heb gezien de droge groenten dan ook wat tartaarsaus gegeten en een beetje troost-tiramisu na een arme maaltijd :oops:
Volgende dag pizza-avond bij vrienden, diepvriespizza's, allemaal verschillende, maar geen enkele zonder mozarella, heb gegeten van degene waar de kaas amper zichtbaar was, maar goed, er was wel kaas op
- bij een suikerspiegeldaling tijdens een vergadering en zelf niets bij, een koek gegeten uit de koekentrommel waarvan ik vermoed dat ze (zoals meestal het geval) niet vegan was.
- 1 keer koemelk in mijn koffie (het flauw excuus: ik werk 's nachts, soyamelk vergeten meenemen en ik vind zwarte koffie niet te drinken)

Pas gisteren besefte ik plots: ah ja, 't is voorbij! Maar besliste meteen: ik ga door, zo goed en lang het gaat!

Oh ja: en ik ben 1.5 kg afgevallen en ondertussen nog meer dan ervoor verslaafd aan groenten en wil min. 1 keer per dag een salade, ook graag bij de warme maaltijd die altijd op zich al verschillende warme groenten bevat.
The most beautiful people don't fit into boxes.

DeVegetarische
Leefwijze: veganist

Re: En toen was het voorbij... of toch niet?!

Bericht door DeVegetarische » zo mar 03, 2013 0:07

Zelf meenemen van eten (banaan, anders fruit, enz) helpt erg zoals in het geval van de koektrommel :wink: Ik heb trouwens gemerkt dat veel iets duurdere merken (Lu, Liga bijv) wel vegan koekjes hebben. Vreemd genoeg lijken in het algeheel iets duurdere merken te neigen naar meer plantaardig :? ''Voorbij'' zeg je. Nee toch? Als het een tijdje niet lukt, betekent dat toch niet dat je niet meer kunt streven naar je ideale situatie?
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo mar 03, 2013 1:26

Desdemona schreef: Pas gisteren besefte ik plots: ah ja, 't is voorbij! Maar besliste meteen: ik ga door, zo goed en lang het gaat!
Top!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo mar 03, 2013 1:29

DeVegetarische schreef:Zelf meenemen van eten (banaan, anders fruit, enz) helpt erg zoals in het geval van de koektrommel :wink: Ik heb trouwens gemerkt dat veel iets duurdere merken (Lu, Liga bijv) wel vegan koekjes hebben. Vreemd genoeg lijken in het algeheel iets duurdere merken te neigen naar meer plantaardig :? ''Voorbij'' zeg je. Nee toch? Als het een tijdje niet lukt, betekent dat toch niet dat je niet meer kunt streven naar je ideale situatie?
Er zijn zoveel koekjes tegenwoordig vegan, dat je in supermarkten gewoonweg genoeg keuzes hebt. Tuurlijk altijd veel minder keuze dan een niet-veganist, maar vroeger (ik voel me oud :P), dus zo een 10 jaar terug toen ik net vegan was geworden, toen had ik alleen keuze uit welk merk droge biscuitjes ik wilde, maar nu heb je echt heel veel soorten om te kiezen.

Desdemona
Contacteer:

Bericht door Desdemona » zo mar 03, 2013 8:30

Vegantastic schreef:
DeVegetarische schreef:Zelf meenemen van eten (banaan, anders fruit, enz) helpt erg zoals in het geval van de koektrommel :wink: Ik heb trouwens gemerkt dat veel iets duurdere merken (Lu, Liga bijv) wel vegan koekjes hebben. Vreemd genoeg lijken in het algeheel iets duurdere merken te neigen naar meer plantaardig :? ''Voorbij'' zeg je. Nee toch? Als het een tijdje niet lukt, betekent dat toch niet dat je niet meer kunt streven naar je ideale situatie?
Er zijn zoveel koekjes tegenwoordig vegan, dat je in supermarkten gewoonweg genoeg keuzes hebt. Tuurlijk altijd veel minder keuze dan een niet-veganist, maar vroeger (ik voel me oud :P), dus zo een 10 jaar terug toen ik net vegan was geworden, toen had ik alleen keuze uit welk merk droge biscuitjes ik wilde, maar nu heb je echt heel veel soorten om te kiezen.
Ik ben grote fan van 'Billy's farm' en heb nu ook wel vaak zo'n zakje in mijn tas zitten. Prijs is ook heel aannemelijk. In de biosupermarkt vind ik deze toch het voordeligst: meer koek in een pak in verhouding. (y)

Silke
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Silke » zo mar 03, 2013 8:34

Ik ga zeker ook door, al zal het eerder flexanist worden met uitzonderingen in sociale situaties.

Thuis lukt alles prima, maar buitenshuis heb ik gewoon geen zin om altijd maar eisen te moeten stellen, zeker niet bij (schoon)familie. Ik ben al blij dat ze rekening houden met mijn vegetarisme. Jullie vinden dat waarschijnlijk een belachelijke reden, maar voor mij is de 99% die ik overigens wel vegan eet, voldoende :-)
Bekijk mijn kookblog Julienne

Desdemona
Contacteer:

Bericht door Desdemona » zo mar 03, 2013 8:40

Silke schreef:Ik ga zeker ook door, al zal het eerder flexanist worden met uitzonderingen in sociale situaties.

Thuis lukt alles prima, maar buitenshuis heb ik gewoon geen zin om altijd maar eisen te moeten stellen, zeker niet bij (schoon)familie. Ik ben al blij dat ze rekening houden met mijn vegetarisme. Jullie vinden dat waarschijnlijk een belachelijke reden, maar voor mij is de 99% die ik overigens wel vegan eet, voldoende :-)
Het hadden mijn woorden kunnen zijn (zie mijn eerder vermelde uitzonderingen), I'll join your club :wink: en zal er gaandeweg vaker leren aan denken om zelf meer mee te slepen (heb alleen een handiger grotere handtas nodig :wink: )

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo mar 03, 2013 9:02

Jouw ervaring klinkt voor mij heel bekend Desdemona, tot voor kort had ik ook voortdurend dat soort 'ongelukjes', als ik ergens was waar er geen (of te weinig) vegan-opties beschikbaar waren. Een hele tijd vond ik dat ook niet zo erg. Ik deed mijn best, en als het dan een keertje niet lukte om vegan te eten, soit.

Op een gegeven moment begon het me tegen te staan. Ik wilde echt geen dierlijke dingen meer eten, ook niet 'per ongeluk', maar ik ben (net als jij blijkbaar) zo'n type dat echt regelmatig moet eten. Ik kan geen maaltijden of zelfs tussendoortjes overslaan zonder bibberig te worden. De oplossing is zoals DeVegetarische zegt, inderdaad om altijd zelf iets te eten bij je te hebben. Ik heb tegenwoordig altijd een paar Liga koeken, een bakje nootjes en/of gedroogd fruit in mijn tas. Als ik langer weg ga komen daar voorverpakte crackers, ontbijtkoek, houdbare vegan worstjes, houdbaar broodbeleg etc. bij.

Voor zo'n barbecue, waarvan je weet dat ze waarschijnlijk niet goed rekening met je hebben gehouden, zou ik zeker zelf een of twee burgers, en een lekker bakje coucoussalade mee hebben genomen. Ik had pas een bruiloft waar een aantal vegan opties op het buffet zouden staan, maar het bleek dat er spek door de aardappeltjes zat, en dat bijna alle groente al was opgegeten voor wij aan de beurt waren, dus er was voor ons allen nog rijst. Gelukkig had ik het al zien aankomen, dus ik had wat worstjes meegenomen (en trouwens ook een alternatief voor de bruiloftstaart eerder op de dag). Je wordt soms wel een beetje raar aangekeken als je bij zo'n gelegenheid je eigen eten meeneemt, maar uiteindelijk vind ik het best okay, zoals het tot nu toe gaat.

Ik heb nog steeds een heel enkele keer wel eens een 'ongelukje', bijvoorbeeld verdachte zachte broodjes op de begrafenis van mijn oma, waarvan ik niet de moed had om te vragen naar de ingrediënten en die ik ook niet wilde weigeren, maar het zijn er aanzienlijk minder dan een paar maanden terug.

De moraal van dit (beetje lange) verhaal: je moet het echt graag willen, en altijd goed voorbereid zijn, en je niet te veel aantrekken van wat andere mensen van je denken, maar het is zeker mogelijk om ook buitenshuis vegan te zijn.

Als je dat allemaal te ver vindt gaan, en jezelf wat flexibiliteit wilt gunnen buiten de deur, dan is dat ook prima denk ik. Je moet jezelf geen regeltjes gaan opleggen waar je met je gevoel nog niet 100% achter staat.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo mar 03, 2013 9:57

Ja, door zelf altijd wat bij je te hebben hoef je geen honger of bibbers te krijgen.
Wees zelfstandig en laat het niet afhangen van anderen en het toeval.

Heel veel succes! (y)

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/imag ... kk6bkCuiBA

Peetjesplace
Contacteer:

Bericht door Peetjesplace » zo mar 03, 2013 11:48

Voor mij is het ook niet voorbij :D

En ik heb besloten ik ga er voor 100% voor... Niet omdat ik die moeilijke momenten niet tegenkom, maar omdat ik merk dat ik snel geneigd ben niet lastig te willen zijn, me aan te passen en dus mijn idealen die inmiddels diepgeworteld zijn aan de wilgen te hangen omdat het anderen beter uitkomt... En daarvan denk ik nu no way...

Anderen hebben bij mij het recht te doen wat ze willen, te eten wat ze willen, te kiezen wat ze willen... maar dat recht heb ik ook. En dat recht heb ik vooral van mezelf. Ik besef dat ik het relatief makkelijk heb. Mijn vriend doet gezellig mee, op mijn werk is de keuze relatief groot en ik heb veel vegetarische en veganistische vrienden. Verder ga ik er doorgaans vanuit, zoals anderen ook, dat ik buitenshuis mijn eigen dingen nodig ga hebben dus ik neem ook vaak dingen mee, denk mee bij mijn ouders, kook zelf wat dat soort dingen. Verder maak ik er zelf doorgaans geen echt probleem van, ik heb het er niet over, doe gewoon mijn ding, stel mensen gerust en dat werkt prima. Ook praat ik nooit over veganisme en mijn beweegredenen tijdens het eten :D Ik probeer elke vorm van weerstand bij anderen te voorkomen omdat ik weet dat je dan al niet meer tot anderen doordringt. Er zijn zelfs mensen waar ik dagelijks mee lunch die niet weten dat ik veganistisch eet. Ze zien slechts dat ik lekkere salades in elkaar draai, sapjes meeneem of apart belegde boterhammen bij me heb.

In die zin zeg ik ook veganisme daar moet je het niet over hebben, dat moet je doen. Dat staat wellicht wat haaks op het activisme waar veganisten soms behoefte aan hebben. Ik heb die behoefte niet. Ik leef vanuit een diepe overtuiging dat mensen pas veranderen als ze daar zelf voor kiezen... en dat mijn rol daarin alleen kan zijn het goede voorbeeld geven... en dat zo aantrekkelijk mogelijk. Mensen die geraakt worden komen dan vanzelf naar je toe is mijn ervaring. Ik vind die Ghandi wel mooi... het is een vorm van geweldloos verzet. Ik dwing niemand het ook te doen... ik veroordeel ze niet, kat ze niet af maar ik geef mezelf wel het recht als veganist te leven. Amen :grin:

Mystique

Bericht door Mystique » zo mar 03, 2013 12:29

Ik heb er eigenlijk nooit moeite mee gehad om buitenshuis ook vegan te eten. Ik begrijp de terughoudende meningen dan ook niet zo goed. Bij restaurants gewoon op tijd van te voren bellen en de meeste restaurants kunnen alsnog wel iets vegans bereiden voor je.

Het is inderdaad hoe graag je het wilt. Ik wil gewoon helemaal niet meer bijdragen in dierenleed en daar zoveel mogelijk mijn best voor doen. Over bepaalde dingen kan ik moeilijk kiezen, zoals auto rijden o.i.d., maar wat voedsel betreft vind ik het eigenlijk heel gemakkelijk.

Één keer gingen we uit eten met familie, voor een verjaardag van een oma en die oma moest en zou persé in een Indonesisch restaurant eten. De kaart online bekeken, daarop stond dat ze iets vegetarisch hadden en na voor de zekerheid gebeld te hebben bleek het 'vegetarische' trassi in de pindasaus te bevatten en bovendien konden ze niets veganistisch aanbieden, omdat in het weekend de chefkok er niet was en zij niets konden maken. Ik wilde er eigenlijk niet eens meer eten door die reactie en die grove fout, maar je wilt ook geen spelbederver zijn, dus toch gegaan, maar niets gegeten, dus dat was een beetje gek, tussen al die (vlees)eters te zitten en zelf niets voor je te hebben.. Dat was het meest vervelende van buitenshuis eten wat ik heb meegemaakt, denk ik.

En zowel mijn familie als mijn schoonfamilie houdt zo goed als geen rekening met mij en accepteert mij als veganist ook niet geheel, maar dat laat mij niet tegenhouden. Ik heb de keuze gemaakt om veganist te zijn en als mensen dat niet kunnen accepteren dan is het hun probleem, maar ik vind het van de zotte dat ik mij aan hen zou moeten aanpassen.

Ik vind het persoonlijk belangrijker dat ik mijn eigen principes nakom, dan dat ik 'gezellig' moet zijn. En honger lijden doen we niet echt in Nederland, dus als ik eens iets te eten ben vergeten mee te nemen, dan eet ik gewoon een keertje niets. Geloof me, je gaat er niet dood van en je bent trotser op jezelf dan wanneer je toch maar dat koekje of iets anders met dierlijke ingrediënten aanneemt.
Maar nogmaals, het is waar je principes liggen. Mijn principe is of je bent veganist of je bent het niet en niet af en toe veganist en met een feestje ofzo maar eventjes niet...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo mar 03, 2013 12:40

Mystique, ik denk dat iedereen zelf kiest op welke stap ze zijn. Het kan goed zijn dat degene die nu besluiten zoveel mogelijk vegan te leven nog verder moeten groeien in de sociale situaties en het buitenshuis leven en dan misschien over een maand ook op dat punt volledig vegan gaan. Ik snap jouw punt ook wel, want voor mij is het gewoon duidelijk dat ik daar gewoon vasthoudt aan die principes, maar de meeste vegans zijn ook op andere stappen richting veganisme geweest. Dus ik vind het al top dat ze zover richting veganisme gaan en heb alle vertrouwen erin dat ze nog steeds daarin gaan groeien.

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo mar 03, 2013 13:02

Peetjesplace schreef:Voor mij is het ook niet voorbij :D

En ik heb besloten ik ga er voor 100% voor... Niet omdat ik die moeilijke momenten niet tegenkom, maar omdat ik merk dat ik snel geneigd ben niet lastig te willen zijn, me aan te passen en dus mijn idealen die inmiddels diepgeworteld zijn aan de wilgen te hangen omdat het anderen beter uitkomt... En daarvan denk ik nu no way...

Anderen hebben bij mij het recht te doen wat ze willen, te eten wat ze willen, te kiezen wat ze willen... maar dat recht heb ik ook. En dat recht heb ik vooral van mezelf. Ik besef dat ik het relatief makkelijk heb. Mijn vriend doet gezellig mee, op mijn werk is de keuze relatief groot en ik heb veel vegetarische en veganistische vrienden. Verder ga ik er doorgaans vanuit, zoals anderen ook, dat ik buitenshuis mijn eigen dingen nodig ga hebben dus ik neem ook vaak dingen mee, denk mee bij mijn ouders, kook zelf wat dat soort dingen. Verder maak ik er zelf doorgaans geen echt probleem van, ik heb het er niet over, doe gewoon mijn ding, stel mensen gerust en dat werkt prima. Ook praat ik nooit over veganisme en mijn beweegredenen tijdens het eten :D Ik probeer elke vorm van weerstand bij anderen te voorkomen omdat ik weet dat je dan al niet meer tot anderen doordringt. Er zijn zelfs mensen waar ik dagelijks mee lunch die niet weten dat ik veganistisch eet. Ze zien slechts dat ik lekkere salades in elkaar draai, sapjes meeneem of apart belegde boterhammen bij me heb.

In die zin zeg ik ook veganisme daar moet je het niet over hebben, dat moet je doen. Dat staat wellicht wat haaks op het activisme waar veganisten soms behoefte aan hebben. Ik heb die behoefte niet. Ik leef vanuit een diepe overtuiging dat mensen pas veranderen als ze daar zelf voor kiezen... en dat mijn rol daarin alleen kan zijn het goede voorbeeld geven... en dat zo aantrekkelijk mogelijk. Mensen die geraakt worden komen dan vanzelf naar je toe is mijn ervaring. Ik vind die Ghandi wel mooi... het is een vorm van geweldloos verzet. Ik dwing niemand het ook te doen... ik veroordeel ze niet, kat ze niet af maar ik geef mezelf wel het recht als veganist te leven. Amen :grin:
http://imageshack.us/a/img12/9904/faceb ... button.png

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo mar 03, 2013 13:11

Mystique schreef:Ik heb er eigenlijk nooit moeite mee gehad om buitenshuis ook vegan te eten. Ik begrijp de terughoudende meningen dan ook niet zo goed. Bij restaurants gewoon op tijd van te voren bellen en de meeste restaurants kunnen alsnog wel iets vegans bereiden voor je.

Het is inderdaad hoe graag je het wilt. Ik wil gewoon helemaal niet meer bijdragen in dierenleed en daar zoveel mogelijk mijn best voor doen. Over bepaalde dingen kan ik moeilijk kiezen, zoals auto rijden o.i.d., maar wat voedsel betreft vind ik het eigenlijk heel gemakkelijk.

Één keer gingen we uit eten met familie, voor een verjaardag van een oma en die oma moest en zou persé in een Indonesisch restaurant eten. De kaart online bekeken, daarop stond dat ze iets vegetarisch hadden en na voor de zekerheid gebeld te hebben bleek het 'vegetarische' trassi in de pindasaus te bevatten en bovendien konden ze niets veganistisch aanbieden, omdat in het weekend de chefkok er niet was en zij niets konden maken. Ik wilde er eigenlijk niet eens meer eten door die reactie en die grove fout, maar je wilt ook geen spelbederver zijn, dus toch gegaan, maar niets gegeten, dus dat was een beetje gek, tussen al die (vlees)eters te zitten en zelf niets voor je te hebben.. Dat was het meest vervelende van buitenshuis eten wat ik heb meegemaakt, denk ik.

En zowel mijn familie als mijn schoonfamilie houdt zo goed als geen rekening met mij en accepteert mij als veganist ook niet geheel, maar dat laat mij niet tegenhouden. Ik heb de keuze gemaakt om veganist te zijn en als mensen dat niet kunnen accepteren dan is het hun probleem, maar ik vind het van de zotte dat ik mij aan hen zou moeten aanpassen.

Ik vind het persoonlijk belangrijker dat ik mijn eigen principes nakom, dan dat ik 'gezellig' moet zijn. En honger lijden doen we niet echt in Nederland, dus als ik eens iets te eten ben vergeten mee te nemen, dan eet ik gewoon een keertje niets. Geloof me, je gaat er niet dood van en je bent trotser op jezelf dan wanneer je toch maar dat koekje of iets anders met dierlijke ingrediënten aanneemt.
Maar nogmaals, het is waar je principes liggen. Mijn principe is of je bent veganist of je bent het niet en niet af en toe veganist en met een feestje ofzo maar eventjes niet...
http://imageshack.us/a/img12/9904/faceb ... button.png

TonyJello

Go Vegan!

Bericht door TonyJello » zo mar 03, 2013 13:12

Zondigen vind ik een raar en naar woord. Het hoort niet in het woordenboek van een veganist.

Zie de ellende van het dier voor je en zeg dan tegen het dier: 'Sorry, maar nu zondig ik even.'
Kijk in gedachten het dier diep in de ogen... Weet je zeker dat je wilt 'zondigen'?

Dieren hebben het moeilijker dan jij! :govegan:

Mila
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mila » zo mar 03, 2013 15:52

In mijn ervaring zijn het juist de goedkopere merken die meer plantaardig zijn :P Maar dat heeft vast te maken met welke je producten je zoekt.

Mila
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mila » zo mar 03, 2013 16:09

Ik heb een hele leuke en leerzame maand gehad, waarin ik veel nieuwe gerechten heb uitgeporbeerd en veel nieuwe dingen heb leren eten.
Hoe nu verder? Ik heb besloten meer veganistisch te gaan eten, maar niet voor de volle 100% (Ik heb er een aantal redenen voor die ik nu niet ga uitleggen, dit is mijn keuze).
En iedereen die daarover wil klagen: Wees blij dat er zoveel mensen bij gekomen zijn dankzij de Veganchallenge die nauwelijks meer dierlijke producten kopen.
Ik vind het heel raar om negatieve dingen te horen over mensen die niet 100% vegan leven, terwijl hun dierlijkeconsumptie wel voor een groot gedeelte gedaald is. Zoals hier al eerder is gezegd; accepteer de keuzes van andere mensen, net als dat jij het recht hebt om bepaalde keuzes te maken :)

Ik ga bewust verder leven, grotendeels plantaardig (mijn bakjes cornflakes met melk worden nu bakjes havermoutsojabananenpap etc.) en we zien wel waar het schip strandt.
Complimenten voor de organisatoren van de Veganchallenge! Heel fijn om elke dag een mailtje te krijgen met recept-ideeën en zoveel informatie over etensgelegenheden en andere dingen. Een staande ovatie is wel op zijn plaats :thanks:

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » zo mar 03, 2013 16:39

Ik heb eigenlijk niet vaak het idee dat ik dingen moet laten staan. Soms heb ik ineens echt zin in iets van ''vroeger'', maar dat is maar zelden. Meestal WIL ik die dierlijke dingen ook gewoon niet. Door wat er achter zit.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Mystique

Bericht door Mystique » zo mar 03, 2013 18:58

Mila schreef:Zoals hier al eerder is gezegd; accepteer de keuzes van andere mensen, net als dat jij het recht hebt om bepaalde keuzes te maken :)
Sorry hoor, maar daar word ik toch echt zo moe van! Dat is precies hetzelfde als wat vleeseters zeggen: "Respecteer/accepteer elkaars keuzes. Iedereen mag bepalen wat hij of zij doet."

Dus als iemand ervoor heeft gekozen om anderen te verkrachten moet ik dat ook accepteren?
Of als iemand een ander discrimineert moet ik dat accepteren?
Of als iemand de keuze heeft gemaakt om nog wel (af en toe) bij te dragen aan dierenleed moet ik dat accepteren?
Enz.

Ik accepteer iedereen, maar dat betekent niet dat ik ieders gedrag en keuzes accepteer.

Overigens kun je niet wat meer veganist worden of vaker veganistisch eten. Veganist ben je of ben je niet.
Iemand die 2x per maand vlees eet is ook geen vegetariër. Iemand die 2x per maand iets dierlijks gebruik is ook geen veganist.

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het goed dat steeds meer mensen bewuster worden en dat juich ik ook toe, maar ik zal het nooit toejuichen als iemand nog steeds af en toe 'zondigt' en daar ben ik het met jou volledig mee eens, Tony. Het is geen zondigen, maar ik gebruik het om even in de woorden van de anderen hier te spreken...

Super goed dat jullie zo je best doen, ik hoop jullie toch op korte termijn te mogen verwelkomen in de vreedzame wereld van de veganisten. ;)

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo mar 03, 2013 19:48

http://www.selfhelpforums.com/images/smilies/dito.gif

Elke stap, groot en klein, vind ik fantasties en heb ik groot respect voor. Elke stap is belangrijk en telt mee.
Maar ik hoop van harte dat mensen er 100% voor gaan. Want al neem je maar een theelepel van wat dierlijk is, het dier heeft er in jouw naam voor geleden. Ik kan me niet voorstellen dat je dat wilt.

De challenge is dan nu voorbij, maar het leed nog lang niet. :govegan:

Plaats reactie