VeganChallenge juni 2013

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rick, Martine, Vegantastic

Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: VeganChallenge juni 2013

Bericht door Assie » za jun 01, 2013 12:10

Ik heb toch even gekeken op Kip en Ei, bio industrie is natuurlijk vreselijk.
De eitjes die ik eet komen hier van een vrije uitloop boerderijtje verderop.

Ik wil graag positief "beginnen" aan deze challenge, wat zal ik eens voor lekkers gaan eten allemaal?

TonyJello

Bericht door TonyJello » za jun 01, 2013 12:17

Iets zonder ei?

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » za jun 01, 2013 13:10

Wat is er mis met ei uit eigen tuin eigenlijk? Niks toch?
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Mystique

Bericht door Mystique » za jun 01, 2013 13:44

Het is wat jij er zelf bij voelt. Ik geloof niet dat kippen zich net zo ongelukkig voelen in jouw achtertuin als in de eierindustrie. Ikzelf vind alleen dat dieren er niet zijn om te gebruiken en zodra ik ze hun eieren 'afpak' vind ik dat ik ze gebruik. En bovendien vind ik natuurlijk ook dat dieren niet opgesloten horen te zitten, dus dan wordt het lastig naar eieren zoeken, lijkt me...

TonyJello

Bericht door TonyJello » za jun 01, 2013 13:55

Waar zijn de hanen?

Mystique

Bericht door Mystique » za jun 01, 2013 14:13

Ik heb wel eens gehoord dat bepaalde rassen kippen het wel redden zonder haan, maar dat inderdaad de meesten wel het haantje nodig hebben. En dan zit je dus kuikentjes te eten, aangezien de eieren dan bevrucht zijn...

TonyJello

Bericht door TonyJello » za jun 01, 2013 14:32

Nee, als de kippen oud zijn en sterven heb je geen kippen en dus ook geen eieren meer en moeten er nieuwe kippen komen. Maar daar waar kippen komen (uit eieren), komen ook hanen en die hanen worden geslacht. Of het nou om 30 miljoen hanen gaat of om 10 hanen, dood gaan ze.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » za jun 01, 2013 15:00

Als ik me hier (en de rest van de bio-industrie) niet van bewust was, was ik wel een McDo eter :wink:

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » za jun 01, 2013 20:44

Assie schreef:Ik heb toch even gekeken op Kip en Ei, bio industrie is natuurlijk vreselijk.
De eitjes die ik eet komen hier van een vrije uitloop boerderijtje verderop.

Ik wil graag positief "beginnen" aan deze challenge, wat zal ik eens voor lekkers gaan eten allemaal?
Nou wat dacht je van de weekmenu's van de Challenge?
Daar kun je aardig mee los gaan.

.... ik heb een rustige start gehad.... begonnen met muesli (niet zelfgemaakt :mrgreen: ) met alle toevoegingen van de site (dus walnoten, pompoenpitten, gedroogde vruchten (abrikoos), rozijnen, wat appel en yoghurt..

Op verjaardag stond schaaltje met noten, lekker in klem gegeten :) Plus druiven en groene olijven.

Zonde op verjaardag vandaag: wat nibb-its rings chippies (2 handjes), waarvan ik zojuist heb ontdekt dat daar melk (weipoeder whatever) in zit: WTF?? zijn ze nu ook m'n chips aan het verpesten???

Daarna bij snackbar patatje mosterd, waarna ik diep heb zitten nadenken of dit nog kan, daar er wellicht ook kroketten zo in het vet worden gebakt e.d. Hoe doen veganisten dit? Nooit meer naar de snackbar?
Voor mijn groentekroket heb ik de doos gevraagd en kwam ik tot de conclusie dat ik al 3 jaar lang kroketten met gelatine van rund eet (naast kippenei-eiwit) dus vegetarisch was het al die tijd ook niet. Die hebben we vanavond dus niet genomen, enkel de patat.

Sjucht dacht ik dat ik toch echt al 3 maanden compleet vegan was UHUH!!! T zit in meer dingen dan je denkt klaarblijkelijk....

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo jun 02, 2013 7:29

Nou dat wat zal ik eens eten komt wel goed hoor, ik bedoelde meer dat ik positieve mogelijkheden van vegan eten wil benadrukken.

Vanavond staat een lekkere curry met gele linzen en spinazie op het menu. Met volkoren basmatirijst en salade van puntpaprika en tomaatjes.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo jun 02, 2013 7:31

Ik eet behalve geen dieren ook geen e-nummers trouwens. Dus chips sla ik over, de chips die wel te vinden is zonder zooi koop ik ook niet, zit niet meer in mijn systeem.

Maar ik zag laatst bij Aldi chips met alleen aardappel en zonnebloemolie, dus dat is wel vegan.

marjan

Bericht door marjan » zo jun 02, 2013 16:05

Beste allemaal, ik doe weer mee als buddy. Afgelopen nacht had ik voor Vrienden op de Fiets 6 mensen te logeren. Ik had ze vooraf verteld dat ze prima bij mij konden logeren maar er wel op moesten rekenen een 100% plantaardig ontbijt te krijgen. Oe, daar moesten ze het dan nog even onderling over hebben... Prima... Een uur later werd ik teruggebeld: ze wilden het wel, het logeren bij mij met zo'n helemaal plantaardig ontbijt... Natuurlijk doe ik dan altijd super mijn best om een enorm mooi en lekker ontbijt neer te zetten en eigenlijk lukt dit me ook altijd wel. Vandaag had ik een enorme schaal met meloen en aardbeien, verder wat kiwi's en appels en tomaatjes en afbakbroodjes en volkoren boterhammen, roggekrackers, meergranenbeschuit en rijstwafels, halvarine, twee soorten tartex, zelfgemaakte cashewnotenkaas, zelfgemaakte houmous van witte bonen, zongedroogde tomaten, zelfgemaakte tahoe-eiersalde, olijven en meer, jam, pindakaas, tahin, amandelpasta, appelstroop, hagelslag, diverse soorten suiker en nog veel meer. Ook koffie, muntthee uit eigen tuin en nog een andere kruidenthee.

Mijn gasten waren enorm tevreden over dit ontbijt. Een enkeling van hen vertelde achteraf er best een hard hoofd in gehad te hebben - in dat eten bij een veganist - maar nu erg enthousiast te zijn. Goed bezig dus. Ik heb 6 mensen die helemaal niets hadden met veganisme laten ervaren dat een veganistische maaltijd wel heel erg lekker kan zijn.

Ananas

Bericht door Ananas » zo jun 02, 2013 18:41

Wat goed zeg Marjan! Ik deed dat ook zo met couchsurfers :)

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo jun 02, 2013 20:35

Bestaat er een uitgebreider en lekkerder ontbijt? Geweldig, Marjan!

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » zo jun 02, 2013 21:52

marjan schreef:Beste allemaal, ik doe weer mee als buddy. Afgelopen nacht had ik voor Vrienden op de Fiets 6 mensen te logeren. Ik had ze vooraf verteld dat ze prima bij mij konden logeren maar er wel op moesten rekenen een 100% plantaardig ontbijt te krijgen. Oe, daar moesten ze het dan nog even onderling over hebben... Prima... Een uur later werd ik teruggebeld: ze wilden het wel, het logeren bij mij met zo'n helemaal plantaardig ontbijt... Natuurlijk doe ik dan altijd super mijn best om een enorm mooi en lekker ontbijt neer te zetten en eigenlijk lukt dit me ook altijd wel. Vandaag had ik een enorme schaal met meloen en aardbeien, verder wat kiwi's en appels en tomaatjes en afbakbroodjes en volkoren boterhammen, roggekrackers, meergranenbeschuit en rijstwafels, halvarine, twee soorten tartex, zelfgemaakte cashewnotenkaas, zelfgemaakte houmous van witte bonen, zongedroogde tomaten, zelfgemaakte tahoe-eiersalde, olijven en meer, jam, pindakaas, tahin, amandelpasta, appelstroop, hagelslag, diverse soorten suiker en nog veel meer. Ook koffie, muntthee uit eigen tuin en nog een andere kruidenthee.

Mijn gasten waren enorm tevreden over dit ontbijt. Een enkeling van hen vertelde achteraf er best een hard hoofd in gehad te hebben - in dat eten bij een veganist - maar nu erg enthousiast te zijn. Goed bezig dus. Ik heb 6 mensen die helemaal niets hadden met veganisme laten ervaren dat een veganistische maaltijd wel heel erg lekker kan zijn.
Wat een enorm (lekker) ontbijt! Was ik maar geen veganist en wel een vriend op de fiets ;)

Fruitig

Bericht door Fruitig » ma jun 03, 2013 7:05

Ook aangemeld, maar nog niet veel aangedaan (afgelopen zaterdag bbq en gisteren friet).
vegan with an edge!

IMS
Leefwijze: flexanist

Bericht door IMS » di jun 04, 2013 14:10

Ik ga vanavond zelf pizza maken met vegan cheese :)

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » wo jun 05, 2013 8:46

Ik heb een blog http://mbvegan31.blogspot.nl/ als mensen het leuk vinden om mn bevindingen van de recepten te lezen :)

Selina
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Selina » do jun 06, 2013 20:20

ik moet mezelf echt een schop onder mijn kont geven.... ik ben af gelopen week behoorlijk door mijn rug gegaan en kon niet zelf de boodschappen doen en ik heb dus een beetje moeten eten wat de pot schaftte... geen ramp, maar toch. Gelukkig gaat het nu weer wat beter, heb vandaag wat boodschapjes gehaald, maar het viel me niet mee. Ik wil maandag weer met volle moed er tegen aan gaan. (y)

Hoe gaat met met de anderen tot nu toe?
Ik begin net... En ja, ook ik blog----> http://selinavans.wordpress.com/

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » za jun 08, 2013 9:06

Hier gaat het prima, ik val alleen af.
Eet zo puur, fruit, groenten, peulvruchten, granen e.d.

Van de week kreeg ik een croissantje aangeboden, maar die vind ik normaal al te vet :mrgreen:
Heb wel 1 keer in een hele moeie bui een ijsje bij een ijstent genomen en dacht later dat ik sorbet had moeten nemen. Nog even gekeken, hadden ze niet.

Plaats reactie