Stoelgang

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rick, Martine, Vegantastic

Plaats reactie
jawo
Leefwijze: vegetarier

Stoelgang

Bericht door jawo » ma jun 10, 2013 16:00

Dag,

We zijn nu een dag of tien onderweg met de veganchallenge en ik heb weinig moeite om de dierlijke producten te laten staan en ben erg blij met de recepten en tips. Ik was al een heel eind op weg, maar dit geeft me de "final push".
Er is alleen een dingetje waar ik tegen aanloop. Mijn stoelgang is in de war. Ik ben een tijdje geleden al begonnen rustig aan melk en kaas zoveel mogelijk te mijden en nu alle dierlijke producten uit het dieet zijn gaat het wel mis. Geen gezellig verhaal, maar waar het op neer komt is dat mijn ontlasting erg dun is, ik regelmatig naar de wc moet en last heb van winderigheid.

Hebben jullie enig idee waar dit mee te maken kan hebben?

Voor de duidelijkheid een beetje een schets van wat ik gemiddeld eet:
"s ochtends: Smoothie van fruit met beetje sojamelk, twee boterhammen met pindakaas.

's middags: Drie boterhammen of een salade van zilvervliesrijst.

's avonds: Warme maaltijd. Altijd groenten gecombineerd met pasta, rijst, aardappelen, tofu o.i.d.

Tussendoor: 2 stuks fruit, noten en soms een stuk cake, bananenbrood o.i.d.
Verder drink ik gedurende de hele dag veel water en thee en af en toe een glas frisdrank.

Ik hoor graag of jullie mogelijke ideeën, tips of verklaringen hebben. Want het is toch wel een vervelend probleem.

Martine
Moderator

Re: Stoelgang

Bericht door Martine » ma jun 10, 2013 16:10

Kan het zijn dat je nu meer vezels eet dan voor de challenge? Misschien moet je lichaam daar even aan wennen.

Het is ook mogelijk dat je allergisch bent voor een nieuw voedingsmiddel dat je hebt toegevoegd.

Of misschien heb je een virusje opgelopen, of heb je ergens stress van en heeft het niets te maken met de challenge. Ik heb soms ook wel eens een weekje rare ontlasting, maar dat gaat altijd vanzelf weer over.

Veel succes in ieder geval!
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

MBVegan31
Leefwijze: veganist

Bericht door MBVegan31 » di jun 11, 2013 8:37

Nou flink aan de bananen dan maar (y) Dat stopt!

Ik zie niet staan dat je veel bonen eet, maar als je dat zou doen is de winderigheid wel te verklaren ;)
Overigens wijzig je je eetpatroon dus is verandering van stoelgang wel enigszins logisch.

T zou wel snel de goede kant weer op moeten gaan zeg maar... succes ermee (y)

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » di jun 11, 2013 8:37

2x is wel erg overbodig :roll:
Laatst gewijzigd door MBVegan31 op do jun 13, 2013 8:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Eef

Bericht door Eef » wo jun 12, 2013 16:53

Ik denk dat het ligt aan de combinaties die je maakt in de maaltijden.
Je kunt proberen geen fruit meer verdeeld over de dag eten, alleen 's ochtends en nergens mee gecombineerd (ook niet met sojamelk). Het brood zou je dan 1 of liever nog 2 uur laten kunnen nemen.
Wat doe je 's middags op je brood?
De vertering van koolhydraten en eiwitten samen is niet ideaal, daar zou je op kunnen letten. Sommige mensen hebben daar meer last van dan anderen.
En fruit midden op de dag blijft op de rest van het eten liggen gisten. Daarom kun je dat het best op een lege maag eten. 's Ochtends een fruit/groente smoothie is een goed begin van de dag :D
En frisdrank kan ook voor winderigheid zorgen.

Succes!

jawo
Leefwijze: vegetarier

Bericht door jawo » vr jun 14, 2013 13:36

Bedankt voor de tips!

Ik zal de komende week erop letten het eten van eiwitten en koolhydraten te scheiden. Eens even kijken wat dat gaat opleveren. Frisdrank drink ik al met mate maar ik zal het de komende week helemaal bij water en thee houden.

Eef

Bericht door Eef » za jun 15, 2013 11:37

Oh ja, wat betreft bonen en winderheid, dat is ook een kwestie van goed bereiden. Als je peulvruchten eerst goed (in ieder geval een nacht maar liever een paar dagen totdat ze kiemen) laat weken en ze daarna kookt dan zijn de meeste slecht verteerbare stoffen er wel uit en heb je geen last van winderheid. Wij hebben in ieder geval nergens last van :) En voor het gemak kun je een wat grotere hoeveelheid voorbereiden en de rest in de diepvries doen, zodat je niet altijd zo'n lange voorbereidingstijd hebt.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » zo jun 16, 2013 17:45

Eef schreef:Oh ja, wat betreft bonen en winderheid, dat is ook een kwestie van goed bereiden. Als je peulvruchten eerst goed (in ieder geval een nacht maar liever een paar dagen totdat ze kiemen) laat weken en ze daarna kookt dan zijn de meeste slecht verteerbare stoffen er wel uit en heb je geen last van winderheid. Wij hebben in ieder geval nergens last van :) En voor het gemak kun je een wat grotere hoeveelheid voorbereiden en de rest in de diepvries doen, zodat je niet altijd zo'n lange voorbereidingstijd hebt.
Als je er aan gewend bent omdat je veganist bent wel. Mijn vriend eet ze echter een stuk minder en die heeft helaas toch echt last als ik met bonen/uien gerechten aan kom hoor ;)

Eef

Bericht door Eef » ma jun 17, 2013 11:47

MBVegan31 schreef:
Eef schreef:Oh ja, wat betreft bonen en winderheid, dat is ook een kwestie van goed bereiden. Als je peulvruchten eerst goed (in ieder geval een nacht maar liever een paar dagen totdat ze kiemen) laat weken en ze daarna kookt dan zijn de meeste slecht verteerbare stoffen er wel uit en heb je geen last van winderheid. Wij hebben in ieder geval nergens last van :) En voor het gemak kun je een wat grotere hoeveelheid voorbereiden en de rest in de diepvries doen, zodat je niet altijd zo'n lange voorbereidingstijd hebt.
Als je er aan gewend bent omdat je veganist bent wel. Mijn vriend eet ze echter een stuk minder en die heeft helaas toch echt last als ik met bonen/uien gerechten aan kom hoor ;)
Wij eten ook niet vaak peulvruchten/bonen hoor :wink:
Dus dat heeft denk ik niet perse iets met gewenning te maken. En week/kiem je de bonen dan ook?
Vertering/darmwerking verschilt natuurlijk per persoon, het kan ook aan een slechtere darmflora / enzym tekort liggen.
Maar ik denk dat we gezonde voedingsmiddelen enkel moeten eten wanneer ons lichaam daar ook blij mee is. Als peulvruchten na de juiste bereiding nog steeds niet goed verteerd worden, dan is dat blijkbaar niet het ideale voedingsmiddel voor die persoon.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » ma jun 17, 2013 14:25

Eef schreef:
Wij eten ook niet vaak peulvruchten/bonen hoor :wink:
Dus dat heeft denk ik niet perse iets met gewenning te maken. En week/kiem je de bonen dan ook?
Vertering/darmwerking verschilt natuurlijk per persoon, het kan ook aan een slechtere darmflora / enzym tekort liggen.
Maar ik denk dat we gezonde voedingsmiddelen enkel moeten eten wanneer ons lichaam daar ook blij mee is. Als peulvruchten na de juiste bereiding nog steeds niet goed verteerd worden, dan is dat blijkbaar niet het ideale voedingsmiddel voor die persoon.
ja dan zijn ze ook geweekt. Hij vind ze lekker wij eten hier veel taco's, dus dat is veel kidneybonen, mais en ui.
Wellicht komt t door de ui :mrgreen:
Volgens mij is zijn lichaam er prima blij mee, mijn oren en neus iets minder ;)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do jun 20, 2013 20:54

Ik heb soms deels dezelfde symptomen als de vraagsteller (maar soms, en niet heel heftig), eet inmiddels al 1,5 vegan. Eigenlijk zitten in alle gezonde vegan dingen veel vezels, dus ik denk zelf dat dat erg meespeelt. Maar ik wil ook weer geen minder gezonde dingen eten alleen maar daarom.

Qua bananen eten: dat helpt alleen als het onrijpe bananen zijn, schijnt. Als je rijpe bananen eet werkt het alleen maar eh... ont-stoppend zeg maar :P
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Eef

Bericht door Eef » vr jun 21, 2013 10:12

Misschien helpt het als je 10 minuten voor de bonenmaaltijd een capsule verteringsenzymen neemt.

jojo

Bericht door jojo » vr jun 21, 2013 11:33

Een capsule 'Verteringsenzymen' ....... Wa's dat? (mooi scrabble woord) :)

Eef

Bericht door Eef » vr jun 21, 2013 13:25

Voor scrabble zou ik 'spijsverteringsenzymen' gebruiken :mrgreen:

Je lichaam gebruikt enzymen bij de voedselvertering, verschillende voor bijvoorbeeld koolhydraten, vet en eiwit. Als de vertering niet geweldig verloopt kun je deze in capsule extra nemen. Enzymen komen van nature voor in rauwe voeding.

Er zijn diverse soorten, o.a.:
http://www.iherb.com/Pure-Vegan-Digesti ... Caps/17780
http://www.iherb.com/Enzymedica-Digest- ... ules/16583
http://www.iherb.com/Country-Life-Glute ... -Caps/1733

Let op als je een ander merk dan hierboven koopt, ze zijn niet altijd vegan!

jojo

Bericht door jojo » vr jun 21, 2013 15:51

Wéér wat geleerd! Dank! :)

Ananas

Bericht door Ananas » zo jun 23, 2013 10:04

Hoe is het er nu mee Jawo? :)

Fred

Bericht door Fred » zo jan 26, 2014 13:58

Eef schreef: Je lichaam gebruikt enzymen bij de voedselvertering, verschillende voor bijvoorbeeld koolhydraten, vet en eiwit. Als de vertering niet geweldig verloopt kun je deze in capsule extra nemen. Enzymen komen van nature voor in rauwe voeding.
Op zich staat hierboven niets onwaars, maar Eef, ik denk dat je met je laatste zin bedoelt dat enzymen uit rauwe voeding bruikbaar zijn bij de vertering van die voeding. Daar is voor zover ik weet ook een groot deel van de "Raw Food" - filosofie op gebaseerd.

Zelf ben ik geen deskundige maar wel erg nieuwsgierig en als je die stelling gaat onderzoeken in de meest basale fysiologie-boeken, dan kom je er al snel achter dat dit gewoon niet waar is. Er zijn talloze soorten enzymen die allemaal een heel specifieke functie hebben. In z'n algemeenheid kun je zeggen dat ze chemische processen versnellen. Maar in ieder geval is die functie niet een ander wezen helpen bij de vertering van je eigen lijf. Dat zou in de hele struggle for survival ook heel raar zijn. Zo hebben wij ook geen enzymen in ons die roofdieren helpen bij de vertering van ons lijf.
Enzymen zijn opgebouwd uit o.a. aminozuren en worden in ons spijsverteringssysteem afgebroken tot bruikbare bouwstenen.

Maar zoals ik al eerder schreef, ik ben geen deskundige, dus wie onderbouwd kan aantonen dat ik op verkeerde spoor zit, ik sta er open voor!

Plaats reactie