Uit eten...gewoon vragen!

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rick, Martine, Vegantastic

Plaats reactie
Rosie
Leefwijze: veganist

Uit eten...gewoon vragen!

Bericht door Rosie » zo jun 23, 2013 12:21

Ik heb deze Vegan Challenge één keer "gezondigd". We zouden gaan lunchen met collega's ivm een afscheid en mijn dieetwensen (toen nog vegetarisch en allergisch voor paprika) waren al lang van te voren aangegeven. Ik heb nog getwijfeld zelf het restaurant te benaderen om aan te geven dat de wens inmiddels vegan was, maar toen ik online hun menu zag had ik er niet veel vertrouwen in dat ze echt iets zouden kunnen en ik wilde niet "lastig" doen. Daar aangekomen stond mijn salade met geitenkaas al klaar (zucht, zelfs voor vegetariërs altijd die zelfde saaie keuze). Wat bleek? De eigenaar van deze zaak was ook de eigenaar van de Bagels & Beans ernaast! Ik had dus gewoon wél contact op moeten nemen en dan had ik ongetwijfeld een heerlijke bagel met humus en avocado kunnen krijgen. Hele wijze les voor mezelf en daarmee ook tip voor anderen: gewoon (van te voren) vragen :govegan:

Renee1137

Re: Uit eten...gewoon vragen!

Bericht door Renee1137 » zo jun 23, 2013 15:59

True! Ik kan me het wel voorstellen hoor, dat het lastig was! Maar een goede les voor ons allen :)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo jun 23, 2013 22:14

Ik had vandaag een vrijgezellenfeestje, met als afsluiting diner in een strandtent. Ik had degene die zou reserveren gevraagd om door te geven dat ik vegan was, en voor de zekerheid heb ik zelf ook nog een keer gebeld. Dat was niet overbodig, want ze wilden mij een vegetarische burger geven waar waarschijnlijk ei in zat.

Uiteindelijk kreeg ik twee gegrilde maïskolven als 'vleesvervanger' en verder frietjes en een simpele maar wel lekkere salade net als de andere mensen. Het dessert was een verse fruitsalade. Niet zo bijzonder dus, maar wel vullend en smakelijk.

Dus inderdaad, gewoon duidelijk aangeven wat je wel en niet eet, dan komt het meestal wel goed.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Stokkie

Bericht door Stokkie » ma jun 24, 2013 15:10

Ik heb niet zulke goede ervaringen met vooraf bellen. Maar ik ga morgen met een vriendin eten in Amsterdam en heb toch maar een mail gestuurd. Ze hadden een portobello burger met cheddar en tzatziki op het menu staan, leek me wel lekker, dus ik heb gevraagd of die "geveganiseerd" kon worden (duidelijk erbij uitgelegd wat ik wel en niet eet). Ik kreeg vanmorgen al een mail terug dat het geen probleem is. Ik ben benieuwd!
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

Mystique

Bericht door Mystique » ma jun 24, 2013 22:12

Ik heb bijna alleen maar fijne ervaringen met van te voren bellen. Als je zorgt dat je niet op het laatste moment belt en de kok dus nog wat in huis kan halen, doen naar mijn idee de meeste koks er niet moeilijk over.
Ik zou het echt van de zotte vinden als ik niet vegetarisch zou kunnen eten (tja, veganisten eten echt gewoon vegetarisch hoor!), omdat ik lastig gevonden zou worden dan bekijken ze het maar.
Ik heb een keer in een Indisch restaurant tussen familie gezeten en niets gegeten. De jarige moest en zou naar een Indisch restaurant en het interesseerde haar niet dat zij niets konden verzorgen voor veganisten. Tja, dan maar niet mee eten, maar ik heb wel m'n punt gemaakt!

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » di jun 25, 2013 12:31

Raar dat de kok niets kon maken/bedenken Mistique.

Maar idd gewoon zeggen... bij de Chinees laatst heb ik t ook gezegd. Nou ze moesten even denken en ik heb meegedacht en had uiteindelijk heerlijk eten!

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » vr jun 28, 2013 21:55

Nu ik dit lees, besef ik plots dat ik binnenkort weer een High Tea heb, dit keer in het Amstel. Voorheen was dat als vegetariër geen probleem - ik liet het altijd doorgeven en verwacht van goede etablissementen dat ze daar creatief in zijn en laat mij dan ook nooit afschepen.

Dat wordt nu dus flink creatief zijn voor de Chef-Pâtissier!

Iemand ervaring met vegan High Tea?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr jun 28, 2013 22:08

Tja, in een chique tent als het Amstel zouden ze daar toch wel wat van moeten kunnen maken? Die hebben vast wel eens eerder met (celebrity) vegans te maken gehad. In ieder geval hummus sandwiches, lekker vers fruit etc.

Gewoon op tijd doorgeven, nog een keertje achteraan bellen en er dan het beste van hopen. Misschien wordt je wel verrast met een buitengewone maaltijd, maar je zult vast niet verhongeren.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » vr jun 28, 2013 22:12

Ik vroeg een keer om een soepje ZONDER de kruidenboter.... kreeg ik het met >_<
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » vr jun 28, 2013 22:40

Martine schreef:Tja, in een chique tent als het Amstel zouden ze daar toch wel wat van moeten kunnen maken? Die hebben vast wel eens eerder met (celebrity) vegans te maken gehad. In ieder geval hummus sandwiches, lekker vers fruit etc.

Gewoon op tijd doorgeven, nog een keertje achteraan bellen en er dan het beste van hopen. Misschien wordt je wel verrast met een buitengewone maaltijd, maar je zult vast niet verhongeren.
Verwacht ik ook niet, maar ben wel nieuwsgierig - voor mij wordt het een eerste keer als vegan. Ik zag zojuist dat het aanstaande vrijdag al plaatsvindt. Ik ga jullie op de hoogte houden!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo jun 30, 2013 16:56

ARTHUR schreef:Ik ga jullie op de hoogte houden!
Graag, leuk :D
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » ma jul 01, 2013 19:44

De meeste restaurants die verse producten gebruiken kunnen vast wel iets regelen.
Als ze stiekem voor-geproduceerde rotzooi verkopen, dan wordt het lastiger ja...

Ik was gister bij ons lokale filmhuis/restaurant/bar en daar hebben ze veel vegetarische opties, maar dus wel met kaas. De groenteburger had ei als bindmiddel. Ze wisten het precies te vertellen omdat ze het zelf maken, en het was ze ook meteen duidelijk wat ik wel en niet eet. Ze konden dus wel een lekkere salade van het menu voor me veganiseren. Terwijl mijn vriend naar de wc was had ik dit dus gevraagd. De bediening kwam daarna aan de tafel en vroeg of mijn vriend al had kunnen kiezen. Ze zouden de veganistische salade bestelling vasthouden tot hij het wist.
Ik kreeg spinazie, een soort paddestoelen (geen idee hoe ze heten), radijs, een heleboel soorten noten erdoorheen en brood. Vast nog wat dingen maar dat ben ik vergeten. Ik zat echt vol erna. En ik kreeg bovendien ook gewoon kraanwater erbij.

Een goede ervaring bij een tent waar ik al kwam voor ik veganist was. Door gewoon even van te voren naar de bar te lopen en te vragen wat er mogelijk was.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » di jul 16, 2013 7:33

Gistermiddag met Moeder en Zusje naar het Amstel Hotel voor Royal Tea. Voor mij vegan - had ik bij het bij het reserveren aangegeven, was zéér geslaagd en zéker een aanrader!
http://i42.tinypic.com/33emwc0.jpg

Hier een voorbeeld van het derde, zoete deel:
http://i44.tinypic.com/2cxz220.jpg

De starters, sandwiches, thee(!), presentatie en ambiance was bijzonder goed. Gaan we vaker doen.

Wat betreft mijn vegan deel: gestart met vijgen en geconfijte limoen, banaanchips (gekocht - niet zelf gedroogd, helaas niet zo vers) en grote boterzachte dadels met flink geroosterde pecannoten en enkele druppels honing. Van dat laatste heb ik even aangegeven dat dat niet veganistisch is.
Het warme deel bestond uit een gevulde kastanjechampignon met een erg goed gekruid spinaziemengsel en iets dat ik ben vergeten (echt geen idee - geen indruk gemaakt?).
Daarna sandwiches (zie foto: in uitgehold brood) met fris komkommermengsel (erg lekker), tomatensalade met licht zongedroogde en erg smaakvolle verse tomaten en een avocadosalade.
Als laatste een rode vruchtensalade (zie foto van links naar rechts), met abrikoos gevulde frambozen, sinaasappel/framboos/venkel-smoothie, appelbouillon met citrusvruchten en een gigantische verse en zoete aardbei met vlierbessengel.

Serieus: het is een fijne ambiance, prachtige lokatie uiteraard, goede bediening met verstand van zaken en een verfijnde keuken. Mijn zusje en moeder vonden mijn borden erg aantrekkelijke. Bijzonder was dat zij veel niet konden eten terwijl ik met gemak alles opat (ben geen grote eter). Ik had zelfs twee keer zoveel sandwiches als dat zij hadden. Vegan rules. :grin:
Nog even een één-tweetje met Bram Moszkowicz, wat een innemende man is dat toch.

Onderweg naar huis vroeg manlief of ik langs de snackbar wilde rijden voor zijn avondeten (rond 20u00). Bij het pinnen ernaast hoorde ik een soort ‘loeien’. Keek ik achter mij: stond een trailer met allemaal kleine kalveren. ‘Eigenaar’ zat in de snackbar aan de bar(!) hun moeder op te eten. Ik kon wel janken.
Toen ik thuiskwam merkte mijn man direct dat er iets was, toen ik het vertelde (en daar kwamen de tranen), gaf hij lief aan dat ik gerust weg had mogen lopen uit die snackbar. Of desnoods iets anders bestellen.

Hoopvol.

Enfin, even bellen met Amstel Hotel als je reserveert en aangeven dat je veganistisch bent en dus geen enkel dierlijk product eet of drinkt. Komt het goed!

Mystique

Bericht door Mystique » di jul 16, 2013 10:25

Nouja, blijkbaar niet helemaal verstand van zaken als ze je honing geven. :wink:

Maar ziet er erg chique uit!

Wen

Bericht door Wen » di jul 16, 2013 10:39

[quote
Onderweg naar huis vroeg manlief of ik langs de snackbar wilde rijden voor zijn avondeten (rond 20u00). Bij het pinnen ernaast hoorde ik een soort ‘loeien’. Keek ik achter mij: stond een trailer met allemaal kleine kalveren. ‘Eigenaar’ zat in de snackbar aan de bar(!) hun moeder op te eten. Ik kon wel janken.
Toen ik thuiskwam merkte mijn man direct dat er iets was, toen ik het vertelde (en daar kwamen de tranen), gaf hij lief aan dat ik gerust weg had mogen lopen uit die snackbar. Of desnoods iets anders bestellen][/quote]

Verschrikkelijk hé. Ik kijk altijd weg als er een vrachtwagen vol dieren voorbijrijdt. Gelukkig heb je een man die je steunt.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » di jul 16, 2013 12:31

Excuses, wél verstand van zaken wat betreft de thee (erg interessante informatie - zou toch bijna vergeten te vermelden waar het werkelijk om ging), maar de chefkok had niet bij honing nagedacht. Die vind ik acceptabel, mensen denken daar niet zo snel aan, ook omdat ze het zelf niet zo vaak gebruiken.

Ja, ik vond het eerlijk gezegd wel erg fijn dat mijn man er op die manier op inging. Ik wil het niet op de spits drijven: onder de indruk van ‘ontvoerde’ kalveren én geen patat met iets walgelijks meenemen. Mijn overtuiging moet geen voeding zijn voor zijn overtuiging, ik wil juist inspireren en zorgen dat hij merkt dat hij zónder beter doet, is en voelt. Dat hij dus aangaf dat ik weg had mogen gaan of desnoods zijn bestelling aanpassen vond ik bijzonder. Op de goede weg.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do jul 18, 2013 15:06

Gisteren met mijn leidinggevende en twee collega's gegeten bij Italiaans restaurant Pomorosso in Amsterdam. Ze hadden nog nooit van het woord veganist gehoord (import Italianen met gebrekkig Nederlands), maar ze hadden de betekenis opgezocht toen mijn baas het doorgaf bij de reservering. De kaart was sowieso redelijk vegan-vriendelijk, dus van te voren doorgeven was niet echt nodig geweest.

Vooraf kregen we knoflookolijven en brood met olijfolie. Als voorgerechtje had ik een courgette-carpaccio zonder parmezaan, daarna de vegetarische pizza met gegrilde groente zonder mozzarella, en als toetje een scroppino van citroensorbetijs. Al met al een heel geslaagd etentje.

Rosie

Bericht door Rosie » di jul 23, 2013 11:26

Onlangs na een dagje uit spontaan uit eten gegaan met man en ouders. Niet van te voren kunnen doorgeven en niet veel vetrouwen dat ze me zouden snappen, dus ik vroeg gewoon om frites met ketchup en "iets van een groene salade, met tomaat en komkommer ofzo". Prima geluisterd, ik kreeg inderdaad precies waar ik om gevraagd had: een enorm bord met sla, tomaat, komkommer en een dressing. Mijn moeder daarentegen kreeg bij haar pan mosselen een bakje heerlijk plantaardige salade met onder andere gemengde noten :roll: Ik moest er zelf wel erg om lachen, had ik maar iets meer moeten doorvragen. En natuurlijk kreeg ik de nootjes van mijn moeder ;)

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » do jul 25, 2013 8:20

ARTHUR schreef:Excuses, wél verstand van zaken wat betreft de thee (erg interessante informatie - zou toch bijna vergeten te vermelden waar het werkelijk om ging), maar de chefkok had niet bij honing nagedacht. Die vind ik acceptabel, mensen denken daar niet zo snel aan, ook omdat ze het zelf niet zo vaak gebruiken.

Ja, ik vond het eerlijk gezegd wel erg fijn dat mijn man er op die manier op inging. Ik wil het niet op de spits drijven: onder de indruk van ‘ontvoerde’ kalveren én geen patat met iets walgelijks meenemen. Mijn overtuiging moet geen voeding zijn voor zijn overtuiging, ik wil juist inspireren en zorgen dat hij merkt dat hij zónder beter doet, is en voelt. Dat hij dus aangaf dat ik weg had mogen gaan of desnoods zijn bestelling aanpassen vond ik bijzonder. Op de goede weg.
Dat is echt heel fijn. Wij zitten in hetzelfde schuitje, wat dat betreft. Vriend eet ook vlees, maar ik merk toch dat het hem iets begint te doen. Hij eet al veel minder vlees, thuis eigenlijk zo goed als nooit meer, zelf zo dat ik binnenkort maar even uit ga zoeken voor hem hoeveel hij precies nog eet en of hij geen risico heeft op B12 tekort. Of zit B12 ook in melk?
Ook vraagt hij niet meer of ik kip oid. mee wil nemen uit de supermarkt (ik doe altijd de boodschappen). Alleen al omdat hij weet dat ik de slagerij oversla. De geur, mijn dode vrienden.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

borkdude

Bericht door borkdude » zo okt 20, 2013 9:59

@MBVegan31: Bij de Chinees is het makkelijk: gewoon vegetarische Tjaptjoy bestellen met tofu. Is standaard al vegan :-).

Plaats reactie