Vleesvervangers?

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rick, Martine, Vegantastic

jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: Vleesvervangers?

Bericht door jet » ma sep 08, 2014 8:27

Dat wat mira3 schetst hoor ik van meer kanten.
'Wij' zijn als veganisten gewend om zo te leven en te koken, en voor iemand die niet vegan is, of het net geworden is, kan dat als lastig ervaren worden omdat je even moet 'omdenken'.

Mijn moeder is niet zo'n goede kok, dus moet het van 'standaard'-eten hebben. Aardappels, groenten, vlees => dat wordt dan aardappels, groenten, vegaburger. Stamppot met rookworst => dat wordt dan stamppot met vega-rookworst, "oh, is die niet vegan, ja, dat is moeilijk hoor! Moet ik daar speciaal voor naar de reformwinkel, lastig, moeilijk, oei oei oei." "Maar mam, bij AH verkopen ze maaltijdblokjes die kun je er ook door doen." "Dat zal best, maar dat is geen rookworst en bovendien kom ik nooit bij de Albert Heijn! Dat weet jij ook wel, waarom moet je ook zo moeilijk doen!" Afijn, bij elke maaltijd is dat duwen en trekken, dus tegenwoordig kook ik gewoon als ik daar ben, en mn moeder kijkt haar ogen uit. "Goh, je maakt elke keer wat anders, en het is nog lekker ook!"

Lang verhaal kort, dat omdenken is best moeilijk als je in vaste patronen denkt, en (nog) niet zoveel ervaring hebt met vega-voer :mrgreen: Toen ik net vegan ging eten (ik was daarvoor ook vegetariër) ging er een wereld met nieuwe dingen voor me open. Ume boshi (Japanse pruimenpasta), limabonen, edelgist, kala namak, tofutti, tempeh, jackfruit, etc. Zo maar even een greep uit de dingen waar ik nog nooit zelfs maar van gehoord had voor ik vegan werd! Nu gebruik ik dingen en heb ik een groot assortiment aan kruiden en toevoegingen die ik vroeger niet had en/of kende, wat mijn wereld een stuk makkelijker maakt.....
Verder is het zo dat 'de wereld' je denkbeeld stuurt. Er wordt overal door iedereen gevraagd of je wel aan je eiwitten komt, en of je wel genoeg..... (vul maar in).... binnen krijgt. Automatisch ben je dan misschien in het begin ook wel een beetje bang of dat ook inderdaad zo is. Na een tijdje gaat dat over, en zorg je dat je gewoon lekker afwisselt, en ergens in je achterhoofd de veganpiramide/'schijf-van-vijf' hebt. Is er dan een dag dat je wat minder groenten binnenkrijgt, dan compenseer je dat een andere dag wel weer. Eigenlijk is het net als carnivorisch eten: als je maar niet elke dag hetzelfde eet, afwisselt en zorgt dat je voldoende groenten etc binnenkrijgt..... (en dat is bij dat type voer volgens mij zelfs moeilijker als je een standaard-maaltijd-denker bent, toch?)
Mijn persoonlijke favoriet om niet-vegans te laten vergeten dat ze vegan eten is de goed gevulde indiase curry. Daar gaat zoveel aan groenten, bonen, knollen en noten (bloemkool, linzen, sperziebonen, aardappel, paprika, tomaat, cashewnoten, etc) in dat je vergeet dat je geen vlees zit te eten, en het vult als een tierelier :)

Succes mira! Misschien heb je weinig aan mijn verhaal, omdat het je niet zo zeer naar de vegaburgers verwijst, maar het was vooral bedoeld om je even een hart onder de riem te steken :mrgreen: :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma sep 08, 2014 9:12

Dit is bijvoorbeeld een superlekker gerecht met zwarte bonen: http://zuiversap.blogspot.fr/2014/07/qu ... bonen.html

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma sep 08, 2014 11:20

Goed punt Jet!

Als je maar een beetje gevarieerd eet met veel groente en voldoende eiwitrijke producten dan komt het wel goed. (En een B12 supplement nemen als je langere tijd geen of weinig dierlijke producten eet.)

De eetdagboek draad is een goede plek om te zien wat mensen hier zoal eten gedurende de dag: http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... =25&t=9311
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

mira3
Leefwijze: vegetarier
Contacteer:

Bericht door mira3 » ma sep 08, 2014 12:38

Jet ik heb inmiddels ook wel al geleerd als vegetarier dat bv stamppot
ook met tofu reepjes kan of tofu gehakt het hoeft niet perse rookworst te zijn.
maar dan is het wel nog steeds een vleesvervanger die een beetje doet denken aan vlees.

Ik ben wel benieuwd naar het recept voor de Indiase curry want vind Indiaas best lekker.
Ik hoop dat het een recept is dat kan voor 2 personen qwa hoeveelheden.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma sep 08, 2014 14:22

jet
Moderator

Bericht door jet » ma sep 08, 2014 14:29

Hihi
Ik kan nu ook wel allerlei recepten gaan posten, maar ik zou maar eens beginnen met die van Martine, die zijn vast heel lekker! :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

mira3
Contacteer:

Bericht door mira3 » di sep 09, 2014 9:44

jet schreef: Mijn persoonlijke favoriet om niet-vegans te laten vergeten dat ze vegan eten is de goed gevulde indiase curry. Daar gaat zoveel aan groenten, bonen, knollen en noten (bloemkool, linzen, sperziebonen, aardappel, paprika, tomaat, cashewnoten, etc) in dat je vergeet dat je geen vlees zit te eten, en het vult als een tierelier :)
Dit recept graag :)

Wij eten veel groente blijkt nu.

Ananas

Bericht door Ananas » di sep 09, 2014 14:48

Als je meedoet aan de VeganChallenge ontvang je dagelijks de e-mailnieuwsbrief met volledig dagmenu voor de hele maand oktober. Dan zie je hoe makkelijk het is om veelzijdig en gevarieerd te eten! :-)

Raynak

Bericht door Raynak » di sep 09, 2014 15:12

mira3 schreef:
jet schreef: Mijn persoonlijke favoriet om niet-vegans te laten vergeten dat ze vegan eten is de goed gevulde indiase curry. Daar gaat zoveel aan groenten, bonen, knollen en noten (bloemkool, linzen, sperziebonen, aardappel, paprika, tomaat, cashewnoten, etc) in dat je vergeet dat je geen vlees zit te eten, en het vult als een tierelier :)
Dit recept graag :)
Die wil ik ook wel jet! :)

mira3
Contacteer:

Bericht door mira3 » di sep 23, 2014 12:01

Bij gebrek aan antwoord van Jet ben ik maar gaan googlen
en vond deze
http://aziatischerecepten.com/vegetarische-kurma/
en deze
http://allrecipes.nl/recept/11637/groente-curry.aspx
en deze
http://www.smulweb.nl/recepten/1404733/ ... pel-kerrie

zo kan ik wel bedenken wat ongeveer het recept van Jet zou kunnen zijn.

mira3
Contacteer:

Bericht door mira3 » wo sep 24, 2014 20:22

Vandaag hebben we met 3 personen een indiase groente curry gegeten, wat ik verzonnen heb, met hulp van internet, niet al te ingewikkeld.

Indiase curry van groente met aardappel, zwarte bonen en cashewnoten.

2 kleine (rode) uien
1 rode paprika
300 gr chinese kool
200 gr bloemkool
250 gr sperziebonen
500 gr aardappelen
blik zwarte bonen (265 gr)
150 gr cashewnoten
2 eetlepels kerrie
400 ml kokosmelk
zout
zwarte peper
2 eetlepels geknipte korianderblaadjes
olijfolie

Voorbereiding: Snijd paprika in kleine stukjes, snijd ui in halve ringen, breek kleine roosjes van de bloemkool, snijd chinese kool in stukjes (als je niet een zakje gesneden chinese kool hebt), snijd de sperziebonen in ongeveer 3 cm lange stukken, snijd de aardappelen in blokjes van 3 cm en knip de korianderblaadjes (met schaar).

Maak gerecht als volgt: Olijfolie in hapjespan, ui fruiten, voeg kerrie toe en kokosmelk, zout en zwarte peper, voeg toe aardappelen, sperziebonen, paprika, bloemkool, chinese kool, breng vervolgens de curry aan de kook, zet dan het deksel er weer op en laat gedurende 15 min sudderen, voeg toe zwarte bonen, nog 10 min sudderen tot de groenten zacht zijn.
Je kan evt water toevoegen tussendoor.
Ongeveer 2 minuten voor het einde, voeg je geknipte korianderblaadjes toe en cashewnoten en roer.

Het was heerlijk, maar op bord kon ik geen roosjes bloemkool of chinese kool meer ontdekken,
misschien weet iemand dit recept te verbeteren ? Martine of Jet ?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo sep 24, 2014 20:31

Chinese kool en in mindere mate bloemkool zijn groentes die relatief snel zacht worden en/of uit elkaar vallen. Je zou ze meer naar het einde van de kooktijd kunnen toevoegen, dan blijven ze beter heel. De bloemkoolroosjes een beetje groter laten zal ook helpen.

mira3
Contacteer:

Bericht door mira3 » wo sep 24, 2014 20:55

Zo dat is een snelle reactie :) bedankt volgende keer Chinese kool en bloemkool dan later toevoegen.

mira3
Contacteer:

Bericht door mira3 » do sep 25, 2014 11:28

Heb recept verbeterd en tekst verbeterd, post het hier, voor wie het wil gebruiken.
Misschien zet ik het op website http://www.alternatief-idee.net en begin ik daar met recepten plaatsen.
Tenminste als Martine het niet wil op haar website ?
Eerst nog eens maken om te checken of het zo goed is.

Indiase curry van groenten met aardappelen, zwarte bonen en cashewnoten.
Voor 3 personen.

2 kleine (rode) uien
1 rode paprika
300 gr chinese kool
200 gr bloemkool
250 gr sperziebonen
500 gr aardappelen
blik zwarte bonen (265 gr)
150 gr cashewnoten
400 ml kokosmelk
2 eetlepels kerrie
zout
zwarte peper
2 eetlepels geknipte korianderblaadjes
olijfolie

Voorbereiding: Snijd de paprika in kleine stukjes (ongeveer 1 cm), snijd de sperziebonen in ongeveer 3 cm lange stukken, snijd de uien in halve ringen, breek kleine roosjes van de bloemkool, snijd de chinese kool in stukjes (als je niet een zakje gesneden chinese kool hebt), laat zwarte bonen uitlekken in vergiet, snijd de aardappelen in blokjes van 3 cm en knip de korianderblaadjes (met schaar).

Maak het gerecht als volgt: Doe de olijfolie in een hapjespan, begin met ui fruiten tot ze glazig zijn, voeg kerrie toe en roer, voeg toe: kokosmelk, zout en zwarte peper en roer.
Voeg toe: aardappelen, sperziebonen en paprika, breng vervolgens de curry aan de kook, zet dan het deksel op hapjespan en laat alles 10 min sudderen met af en toe roeren. Voeg toe: chinese kool en bloemkool en roer, laat alles 8 min sudderen met het deksel op hapjespan, af en toe roeren. Voeg de zwarte bonen toe en roer, nog 7 min laten sudderen en af en toe roeren, tot de groenten gaar zijn.
Je kan evt water toevoegen tussendoor.
Ongeveer 2 minuten voor het einde, voeg je geknipte korianderblaadjes toe en cashewnoten en roer.

Dit is de eerste keer dat ik een recept heb uitgeschreven. :hippy:

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do sep 25, 2014 12:28

Iemand een snel idee voor het ontbijt van morgenochtend?

We hebben een stel gasten, enorme carnivoren. Ze willen broodjes, hammen, kazen, ei etc.
De eitjes van Fleur zijn op, ik wil geen nieuwe kopen. Ik heb 2 keer een vegan cake neergezet maar ze houden meer van hartig.

Ik heb broodjes, shake, fruit, jammen in de aanbieding en er ligt nog kaas.

Mystique

Bericht door Mystique » do sep 25, 2014 13:24

Seitanbroodjes Assie?

Ik maak ook wel eens stokbrood met zelfgemaakte kruidenboter en plakjes gebakken champignons erop (en als je hebt No Muh melty erover). Is echt mega lekker! Ik maak overigens de kruidenboter met minarine, knoflook, tijm en rozemarijn en klein beetje citroensap en als ik heb vers geknipte bieslook als garnering en anders gedroogd door de boter.

mira3
Contacteer:

Bericht door mira3 » do sep 25, 2014 13:35

Als het ook vegetarisch mag zijn
valess heeft lekkere saucijzenbroodjes.
misschien is een salade ook wat ?
wij maken vaak ijsbergsla, tomaten, olijven met dressing van citroensap, zwarte peper, zout, olijfolie.
je kan er ook nog rode paprika en Julienne gesneden wortel in doen.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do sep 25, 2014 13:36

Deze zijn misschien leuk: http://veganchallenge.nl/aardappeltaartjes/

Op deze pinterest board staan ook veel quiche achtige dingen: http://www.pinterest.com/vfbla/vegan-ov ... seroles-p/

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do sep 25, 2014 14:04

Bedankt voor de tips!

Heb geen tijd om nog iets te halen of iets uitgebreids te maken (zoals seitan, als dat hier in FR al te vinden is). Denk aan een quiche oid, ga vanavond eens speuren en bakken.

Ik wou een chococake bakken maar ze zijn dus niet van het zoet. Misschien een hartige cake oid.

mira3
Contacteer:

Bericht door mira3 » do sep 25, 2014 14:11

wou nog posten
http://www.ah.nl/appie/producten/produc ... ch-falafel
weet niet of zoiets in Fr te vinden is.

maar zie dat je niet meer iets kunt halen.

edit: misschien een croissant met kaas maken ?

Plaats reactie