VeganChallenge editie November

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rick, Martine, Vegantastic

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

VeganChallenge editie November

Bericht door Ananas » do okt 31, 2013 13:17

Wie doet er deze maand mee? :)

Wissel hier tips en tricks uit! En je kunt natuurlijk al je vragen stellen, foodfoto's delen of je opscheppen over hoe lekker je lunch was.

Stipp
Leefwijze: flexanist

Re: VeganChallenge editie November

Bericht door Stipp » do okt 31, 2013 13:40

Ik doe mee!
Groetjes Suzanne

Joyce

Bericht door Joyce » vr nov 01, 2013 7:47

Ik doe ook mee!
Ik heb een tijd veganistisch gegeten maar ben langzaam weer vegetarisch gaan eten :oops:
Nu wilde ik sowieso weer veganistisch gaan eten dus was daar maandag al weer mee gestart.
Gisteren heb ik "Earthlings" voor het eerst gezien en nu ben ik rotsvast overtuigd. Nooit meer dierlijke producten voor mij :govegan:
Ik heb nog nooit zoiets verschrikkelijks gezien :cray:
Ik wilde er nooit naar kijken omdat ik er (zoals iedereen die ernaar kijkt) niet tegen kan.
Gisteren had ik besloten dat ik niet mijn kop in het zand moest steken maar echt eens moest kijken naar wat er gebeurt.
De beelden blijven in mijn hoofd zitten. Ik kan me niet voorstellen dat mensen zulke dingen kunnen doen.
Het is voor mij wel goed geweest om het te zien zodat ik nooit meer hoef te twijfelen of ik wel of niet wat dierlijks zal gebruiken.
Pech voor iedereen om me heen die me lastig vindt maar ik ben er klaar mee!
De 1e keer dat ik veganistisch ging eten was vooral voor mijn gezondheid maar ik heb het ook altijd gewild voor het dierenwelzijn (waarom is het dan altijd zo moeilijk geweest ? geen idee!)
Na Earthlings staat dierenwelzijn op 1 en is mijn gezondheid een mooie bijkomstigheid.
Ik doe mee aan de challenge om wat tips op te doen maar heb dus al wel wat ervaring met veganistisch eten.

Luna

Bericht door Luna » vr nov 01, 2013 21:29

Ik doe ook mee! En kannie wachten om al die nieuwe recepten uit te proberen. Dat lukt vast niet allemaal in 1 maand, reden te meer om het veganisme vol te houden. :mrgreen:

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » wo nov 06, 2013 12:22

Leuk dat jullie meedoen!! Ik doe ook mee natuurlijk!
Ik ben nu zes maanden vegan en ik ben nog laaaaaaaaaaaaaaaaang niet uitgeprobeerd met experimenten in de keuken. Er is nog een hele waslijst van dingen die ik wil maken zoals:
- vegan kapsalon
- vegan creme brulee
- seitan worsten
- vegan 3d taarten
- vegan vissaus
- etc. etc.

En ook een hele lijst van dingen die ik al heb geprobeerd waar ik echt versteld van stond. Pas vegan turkse pizza gemaakt, compleet met knoflooksaus en aluminiumfolie eromheen. De vleeseters die er waren zaten te vechten om de laatste! En het is nog best gezond ook. Ook zelf veganaise gemaakt.... dat...is...HEERLIJK! Niet te vergelijken met uit 'n potje. Zo romig, zo nog lekkerder dan echte mayo (luchtiger ipv vettig). :mrgreen: :govegan: I love my life 10x more than before!

Zelf ben ik niet door de Vegan Challenge vegan geworden. Ik ben vegan geworden toen ik erachter kwam dat alles wat ik over veganisme wist gewoon fout was, gebaseerd op vooroordelen. Het zou ongezond zijn. En ik kwam erachter dat bio-vlees nog steeds niet best was. Toen het duidelijk was hoezeer mijn lichaam het niet nodig heeft, was ik om - ik had dit zoveel eerder willen doen.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Luna

Bericht door Luna » zo nov 10, 2013 14:42

Toen het duidelijk was hoezeer mijn lichaam het niet nodig heeft, was ik om - ik had dit zoveel eerder willen doen.
+1 (y)

Geloof niet dat ik nog ooit melk of kaas koop nu me duidelijk is hoe makkelijk ik eigenlijk zonder kan. Vandaag voor het eerst een cappuccino gemaakt met sojamelk - heeeerlijk. Nooit geweten dat dit kon met sojamelk (was even bevreesd dat ik nooit meer koffie zou kunnen drinken, lust 'm namelijk echt niet zonder melk). Door de vegan challenge heb ik zoveel zin gekregen om te koken dat ik ook durf te experimenteren. :govegan:

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » zo dec 01, 2013 18:19

Ik heb met heel veel plezier deze Veganchallenge gevolgd en ik heb hier ontzettend veel van geleerd. Uiteraard had ik wat vooroordelen voordat ik met deze challenge begon, plantaardig eten kan niet lekker zijn en is vast erg saai?

Mijn conclusies:
Vegan eten is verdomd lekker! Heel veel dank aan Martine van Vegetus, fijne en snelle recepten!
Je kunt volledig vegan eten als je Diabetes hebt
Vegan eten is absoluut niet duur(der)

Ik blijf vegetarisch eten, ook buitenshuis (voorheen smokkelde ik daar een beetje mee), ik blijf echter niet vegan eten, deze keuze heeft voornamelijk met mijn gezondheid te maken (diabetes en nog een chronische ziekte (hier wil ik verder niets over kwijt)), maar ik zal wel blijven mee doen met de vegan challenge in 2014 en ik zal bewuster met dierlijke producten om gaan. Voor mij betekent dit minder kaas eten en minder koemelkproducten gebruiken en geen eieren meer eten en af en toe vegan te koken.

Wat ik nog niet wist, maar nu dus wel:
Gelatine is een dierlijk product (eye opener, dag suikervrije winegums!)
In pindakaas zitten vaak onnodige toevoegingen (dextrose, really?!), voortaan eet ik alleen nog Horizon Pindakaas = heerlijk!
Koemelk is een geschenk van een koe aan haar kalfje en niet een geschenk van de koe aan een mens (wij zijn heel goed in staat om zelf sojamelk te maken)
Ook voor eieren sterven veel kippen/hanen/kuikens (ook voor scharreleieren)
In pure chocolade zit geen melk.
Skinny Bitch is een leerzaam boek (al had ik hoofdstuk 6 liever overgeslagen), ik heb eruit gehaald wat mij helpt en laat de dingen waar ik niets mee heb/kan achter in het boek.

Wat ik verder o.a. heb geleerd (mijn mening):
Er is meer in het leven dan alleen maar vegan eten of alleen maar vegetarisch eten. Je kunt er voor kiezen om vegetarisch te eten en ook een paar dagen per week vegan te eten of bijv. dagelijks een vegan ontbijt of lunch tot je nemen als je vegetarisch eet. Het is geen moeten, het gaat om keuze's maken waar je je goed bij voelt (soms vergeet ik dat).

Joyce

Bericht door Joyce » ma dec 02, 2013 6:13

Ik at sinds kort al vegan maar vond het toch heel fijn om met de Challenge mee te doen.
Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik meestal te lui ben om recepten uit te proberen :oops:
Nu heb ik ieder weekend meerdere recepten uit de mails gemaakt en daarmee mezelf en veel vrienden en familie verrast. Eén vriendin heb ik ook zeker overgehaald om vaker vegan te eten.

Het was voor mij altijd een combinatie van vegan en heel gezond eten. (ik volgde het McDougall dieet)
Dat heb ik nu een klein beetje laten varen zodat ik ook mee kon "snoepen" in het weekend. Zo kreeg ik ook veel minder commentaar dat het allemaal zo saai en lastig is. Het was eerder een verrassing voor mensen dat er zoveel dingen zijn die je kan eten.
Voor mezelf is het ook makkelijker te bedenken dat ik dit mijn hele leven blijf doen als er wat lekkere vegan dingen zijn waarmee ik lekker mag zondigen :wink:

Ik ben niet overgehaald door de Challenge omdat ik al vegan at maar ik denk dat het wel kan zorgen dat mensen het gaan proberen en blijven doen omdat er zoveel lekkere dingen zijn.
Ik blijf dus vegan en doe misschien nog wel eens mee met een challenge, al is het alleen maar voor de heerlijke recepten. Het initiatief vind ik in ieder geval geweldig.
Mijn moeder en beste vriendin kijken ook regelmatig op de site om te kijken wat ze voor me kunnen maken.
Ga zo door! :govegan:

Luna

Bericht door Luna » vr dec 06, 2013 11:59

Ik was al vegetariër, maar sinds de Vegan Challenge eet ik zoveel mogelijk plantaardig. Ik ben nog wat verlegen om echt expliciet dingen na te vragen als ik uit ga eten, maar na het lezen van "hello my name is Vegan Freak" sta ik wat steviger in mijn schoenen. Nu nog durven vragen... Vanavond vertrekken we voor een weekendje zee, de eerste grote test! 8)

Dankzij alle lekkere recepten van de Vegan Challenge en de blogs van Martine en Chantal weet ik dat het niet zo moeilijk is plantaardig te koken. En vegan eten is gewoon lekker! Ik had tot kort voor de vegan challenge nog nooit voor mezelf gekookt. Het voelt echt super goed zelf je spulletjes te kopen, iets lekkers ermee klaar te maken en daar dan van te genieten (dat kan dan ook echt). Mijn zelfvertrouwen heeft een grote boost gekregen. (y)

En ik heb zoveel geleerd. Veel dingen waarvan ik als vegetariër dacht dat ze okee waren zijn dat dus echt niet. Melk is voor kalfjes, eieren voor kuikentjes. Ik heb ze niet nodig. Gelatine van botten, pezen, hoeven en ander slachtafval? Dat gummiebeertje kijkt toch niet zo lekker meer, neen dank u. Die wollen trui blijft in de kast (gebreid door ons moeder, echt weg doen lukt me niet) en dat donzen kussen gaat in de zak van Max. En als mijn vegan schoenen arriveren, gaan ook de leren sneakers in de kledingzak. Ik ben gaan denken dankzij de Vegan Challenge. Wat je eenmaal weet, kan je ook niet zomaar vergeten. :govegan:

Dank aan iedereen die de Challenge heeft mogelijk gemaakt! Ik ga de dagelijkse mails missen. :)

Ananas

Bericht door Ananas » za dec 07, 2013 17:00

Wat leuk om te horen!

Mij heeft het ook heel erg geholpen om met andere vegans in contact te komen op potlucks en dat soort activiteiten. Het is sowieso fijn om gelijkgestemden te ontmoeten en ook leerzaam om te horen hoe anderen met dergelijke situaties omgaan :)

Plaats reactie