Editie april

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rick, Martine, Vegantastic

Plaats reactie
MrGreen
Leefwijze: part-time veganist

Re: Editie april

Bericht door MrGreen » zo mar 30, 2014 0:08

Rorrim - helder, goed verhaal. I'll be seeing you in philosophy 101, haha.

Chuck
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Chuck » di apr 01, 2014 14:46

Is het leuk om hier in het topic door te gaan voor deelnemers die hier hun ervaringen van dag tot dag kunnen delen?
en vegans die wel/niet mee doen ook hier tips kunnen geven aan mensen als ze ergens moeite mee hebben in deze maand?

:mrgreen:
Love what you do and do what you love

Veggie93

Bericht door Veggie93 » za apr 05, 2014 20:31

Hebben jullie ook de dagmenu's van vrijdag en zaterdag niet gehad op de mail?
Treat others how you would like to be treated.

Stipp
Leefwijze: flexanist

Bericht door Stipp » za apr 05, 2014 20:38

Ik vroeg me ook al af of ik ze gemist had.
Groetjes Suzanne

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za apr 05, 2014 21:26

De hoster had afgelopen dagen veel storingen. Ik denk dat het daardoor komt.

sillygirl

Bericht door sillygirl » za apr 05, 2014 21:36

ik heb wel die mails gehad, maar zag wel dat het forum af en toe een tijdlang niet online was / niet bereikbaar voor mij

Luna

Bericht door Luna » zo apr 06, 2014 15:37

Joyce schreef:Waar het bij mij ook langzaam op verwaterd is, is dat ik steeds het gevoel heb dat ik geen verschil maak. Wie merkt het als ik geen dierlijke producten meer gebruik? Het is zo'n druppel op de gloeiende plaat. Als ik zie wat mensen om mij heen gebruiken, zakt de moed me in mijn schoenen. Aan de andere kant voel ik me constant schuldig als ik er niet heel goed op let. Pff.... dilemma's!
Ik wil even citeren uit "De vegarevolutie" van Lisa Steltenpool.

"Uiteindelijk spaar je meer dierenleed door heel het jaar veganistisch te eten en tijdens de feestdagen uit beleefdheid een stukje amandelstaaf mee te eten, dan wanneer je de hele veganistische levensstijl laat vallen omdat het je niet lukt om 100 procent plantaardig te leven. Het is beter om soms inconsequent te zijn terwijl je probeert zo ethisch mogelijk te leven dan consequent onethisch te leven. Er loert geen vegan police om de hoek en geen enkel persoon is er ooit in geslaagd helemaal niets of niemand te schaden. Vaak weet je wel wat goed voelt en hoe ver je wil gaan, of dat nu 20 procent, 50 procent of 100 procent vegan is."

En zo zie ik het ook. :)

Joyce

Bericht door Joyce » zo apr 06, 2014 19:45

Dank je Luna!
Ik heb het boek deze week ook gekocht.
Dit is inderdaad een heel treffend stukje. Ik moet het gevoel loslaten dat ik alles meteen vanaf het begin perfect moet doen en dat het geen zin meer heeft zodra het een keer niet goed gaat.
Leren met vallen en opstaan en dan zal het steeds makkelijker worden om alles goed te gaan doen.
Hopelijk wordt de vega lifestyle steeds populairder zodat het buiten de deur ook makkelijker wordt.

Stipp

Bericht door Stipp » za apr 12, 2014 18:12

En hoe vinden jullie het tot nu toe gaan?
Groetjes Suzanne

Joyce

Bericht door Joyce » zo apr 13, 2014 7:08

Ik heb al eerder meegedaan dus het is geen nieuwe ervaring voor mij.
We zijn druk in ons nieuwe huis aan het klussen dus geen tijd voor sociale dingen. Dat maakt het wel een stuk makkelijker dan de tijden waarin je veel etentjes en afspraken met vrienden hebt.
Ik was eigenlijk al een week voor de challenge begonnen dus eet al weer 3 weken compleet vegan (y)
Hoe gaat het met de anderen?

Joyce

Bericht door Joyce » zo apr 13, 2014 7:08

Ik heb al eerder meegedaan dus het is geen nieuwe ervaring voor mij.
We zijn druk in ons nieuwe huis aan het klussen dus geen tijd voor sociale dingen. Dat maakt het wel een stuk makkelijker dan de tijden waarin je veel etentjes en afspraken met vrienden hebt.
Ik was eigenlijk al een week voor de challenge begonnen dus eet al weer 3 weken compleet vegan (y)
Hoe gaat het met de anderen?

Luna

Bericht door Luna » zo apr 13, 2014 18:06

Joyce schreef:Ik moet het gevoel loslaten dat ik alles meteen vanaf het begin perfect moet doen en dat het geen zin meer heeft zodra het een keer niet goed gaat.
Dat had ik in het begin ook heel erg, maar ik weet inmiddels dat ik me daar niet zo druk om moet maken. De intentie is goed, daar gaat het om. Ik wil het mezelf niet onnodig moeilijk maken door over elke "misstap" te blijven piekeren. Ik probeer nu vooral veel zelf te koken en bakken, en daar voldoening uit te halen. Dat het me buiten de deur nog niet altijd lukt vegan te eten, neem ik op de koop toe (ook omdat het niet heel vaak voorkomt dat ik uit eet). Maar dat zijn keuzes die ieder voor zich moet maken.

Ik doe deze editie voor de tweede keer mee, en vind de mailtjes weer zo leuk. Tof die recepten en info. (y) Probeer toch al zo vegan mogelijk te leven, maar de challenge geeft weer die extra boost, houdt me als het ware op de goede weg.

Maud

Bericht door Maud » ma apr 14, 2014 16:19

Joyce schreef: Waar het bij mij ook langzaam op verwaterd is, is dat ik steeds het gevoel heb dat ik geen verschil maak.
Wie merkt het als ik geen dierlijke producten meer gebruik? Het is zo'n druppel op de gloeiende plaat.
Als ik zie wat mensen om mij heen gebruiken, zakt de moed me in mijn schoenen.
Er worden vele miljoenen dieren geslacht in Nederland, of jij nu wel of niet veganist bent, het blijven er vele miljoenen. Dus wat dat betreft inderdaad een druppel op de gloeiende plaat. Maar ik kijk zelf altijd meer naar mijn eigen aandeel, dat is hetgeen dat je kan veranderen. Ook al scheelt het "maar" één of tientallen of honderden dieren, elk dier is een waardevol individu. Of het nu tussen vele miljoenen andere dieren zit doet er voor mij niet zo toe. Iedereen heeft zijn eigen stukje verantwoordelijkheid. En wie merkt het? De dieren merken het die voor jou geen miserabel leven hoeven te lijden, ze zullen je dankbaar zijn! :)

Verder zou ik inderdaad niet zo streng voor jezelf zijn dat je het niet vol kan houden, het moet wel leuk blijven.

Plaats reactie