Editie april

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rick, Martine, Vegantastic

Plaats reactie
MrGreen
Leefwijze: part-time veganist

Editie april

Bericht door MrGreen » do mar 20, 2014 0:45

Anyone on here voor editie april?

Ondanks mijn kortgeleden geposte vraag in (vegan & eetstoornis) heb ik me toch vast wel opgegeven. Want ik hoop gewoon dat het me helpt met de beterschap: gezond eten en verantwoord eten is toch wat ik eigenlijk het liefst wil.

Ik heb er zin in en ik hoop er behalve heel veel meer kennis over goede veganistische voeding ook wat toffe, inspirerende contacten aan over te houden!!!

Stipp
Leefwijze: flexanist

Re: Editie april

Bericht door Stipp » do mar 20, 2014 6:50

Ik doe weer mee. Eet sinds de vorige editie zo goed als veganist dus wil nu eigenlijk de laatste stap gaan zetten.
Groetjes Suzanne

Luna

Bericht door Luna » vr mar 21, 2014 15:40

Ik doe ook weer mee! Na de editie van november vorig jaar ben ik zo goed als veganist, net als Stipp. Ik vind de dagelijkse mails heel leuk, met tips en adviezen. En recepten uiteraard. (y)

Moniek
Leefwijze: veganist

Bericht door Moniek » vr mar 21, 2014 16:54

Ik doe ook mee! Ik was net voor de vorige editie veganist geworden en inderdaad, de nieuwsbrief en recepten zijn erg handig! Dit keer doe ik mee als Captain. Ik ben benieuwd hoeveel mensen hier in de buurt er warm voor lopen :P

MrGreen

Bericht door MrGreen » vr mar 21, 2014 19:19

Tof - klinkt alsof de Challenge blijvende invloed heeft.

Moniek, ooeewww ik wil ook wel een Captain bij mij in de buurt (Apeldoorn, ik zag op de Buddymap nog geen indicatie van eentje). ;-)

Moniek

Bericht door Moniek » ma mar 24, 2014 23:02

Dat is jammer! Maar je kan altijd zelf iets organiseren he, zoals een filmvertoning of potluck :D

Ik ga zelf een high tea potluck organiseren :)

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » ma mar 24, 2014 23:13

High tea potluck yum :mrgreen:

Moniek

Bericht door Moniek » ma mar 24, 2014 23:14

Ja, dat leek mij ook :mrgreen:

minivegan

Bericht door minivegan » di mar 25, 2014 19:18

Ik heb nog nooit vegan gegeten en ga in april voor het eerst aan de challenge meedoen. Ik ben erg benieuwd!

Chuck
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Chuck » wo mar 26, 2014 12:05

Ik ben waarschijnlijk ook van de partij =]
Erg leuk om dit samen te doen met meer mensen ^^

Wou mij eerst ook misschien als Captain aanmelden, maar is misschien een te enthousiaste gedachte haha
Maar iemand helpen met een evenement lijkt mij ook erg leuk =]
Love what you do and do what you love

minivegan

Bericht door minivegan » do mar 27, 2014 11:47

Ik ben echt flabbergasted van de positieve reacties die ik tot nu toe ontvangen heb nadat ik op sociale media aangegeven heb de veganchallenge te gaan doen. Vet leuk :mrgreen:

Luna

Bericht door Luna » do mar 27, 2014 17:41

minivegan schreef:Ik ben echt flabbergasted van de positieve reacties die ik tot nu toe ontvangen heb nadat ik op sociale media aangegeven heb de veganchallenge te gaan doen. Vet leuk :mrgreen:
"Vind ik leuk" (y)

MrGreen

Bericht door MrGreen » do mar 27, 2014 18:54

De teller op de site blijft ook maar gaan, heel gaaf.

Wat wordt voor jullie de grootste uitdaging?

Chuck

Bericht door Chuck » vr mar 28, 2014 0:13

MrGreen schreef:De teller op de site blijft ook maar gaan, heel gaaf.

Wat wordt voor jullie de grootste uitdaging?
Denk dat bij mij de grootste uitdaging niet perse ligt in het eten.
Maar ik wil naast het eten, mij meer gaan verdiepen in de tegens en voors van het veganisme.
En hoe ik hier in sta, waar ben ik het wel mee eens en wat niet. Hoe zit alles in elkaar.
Hoe wil ik hier wel of niet verder mee gaan, wat kan ik doen. Kan ik lokaal al een verandering maken?
Langs gaan bij bio boerderijen, onderzoeken in hoever is dit gezond, zijn er gegronde angsten van mensen dat veganisten soms (zwaar) te kort hebben aan bepaalde voedingsstoffen.
Hoe kan ik zorgen dat ik wel in gesprek kan gaan met mensen zonder ze te beledigen of over te komen alsof ik denk alles beter te weten en dat ze denken dat ik mijzelf als beter beschouw.
Hoeveel awareness is er onder mensen als het aankomt op dierenleed, milieuvervuiling, slechte arbeidsrechten in de VS, het machtsmisbruik van grote bedrijven. Hoeveel mensen hebben belangstelling voor de waarheid en hoever zijn ze bereid zelf een stapje te zetten.
En ga zo maar door eigenlijk.. Maar vind het vooral een super uitdaging naar mijzelf toe om te onderzoeken wat mijn standpunt nou hierin is of gaat worden. Ben er in ieder geval super enthousiast over =]

Joyce

Bericht door Joyce » vr mar 28, 2014 21:27

Ik doe ook weer mee (y)
Ik noem mezelf tegenwoordig meer Flexanist. Ik eet nooit vlees maar om zuivel helemaal uit te bannen, vind ik soms moeilijk.
Vooral als we uit eten gaan, is het soms moeilijk om iets veganistisch te vinden.
Daarnaast kan ik vreselijke drang naar chocola hebben en dan is de "echte" chocola toch favoriet :oops:
Mede voor mijn gezondheid wil ik nu echt weer helemaal plantaardig gaan eten. Ik had mezelf sowieso voorgenomen om het de hele maand april weer goed op te pakken dus dat de challenge er nu weer is, komt helemaal super uit.
Ik vond de vorige keer de mails met recepten echt geweldig en ik gebruik de recepten nog regelmatig.

Waar het bij mij ook langzaam op verwaterd is, is dat ik steeds het gevoel heb dat ik geen verschil maak.
Wie merkt het als ik geen dierlijke producten meer gebruik? Het is zo'n druppel op de gloeiende plaat.
Als ik zie wat mensen om mij heen gebruiken, zakt de moed me in mijn schoenen.
Aan de andere kant voel ik me constant schuldig als ik er niet heel goed op let.
Pff.... dilemma's!

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » vr mar 28, 2014 22:50

Door je van iets te onthouden lever je ook geen bijdrage aan verbetering. Wel stelt het je in staat om kritiek te leveren zonder hypocriet te zijn. Ook is het veganistisch gedachtegoed het waard om uitgedragen te worden. Elk levend wezen wil immers vrij zijn van het aardse lijden.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

MrGreen

Bericht door MrGreen » za mar 29, 2014 0:10

Chuck, dat vind ik een heel goede uitdaging. Vooral dat in gesprek gaan met anderen en daarin de juiste balans tussen je idealen delen en niet prekerig worden / in ellendige discussies verzeild raken / hele stomme tegenargumenten te moeten verdragen vinden. Maar als je zelf goed hebt nagedacht, zoals deel is van jouw uitdaging, en dus weet waarover je het hebt en waar jijzelf precies staat, zal wel een heel eind helpen denk ik (dan voorkom je in elk geval alvast dat je zelf erg irritant zou doen door alleen maar na te kauwen wat je is verteld door anderen zonder dat echt te kunnen onderbouwen vanuit jezelf (althans, ikzelf vind het heel irritant als mensen op die manier een gesprek pogen te voeren)).

Joyce: "Beter inconsequent goed dan consequent fout."
Perfectionisten zijn zelden gelukkig!
Rorrim schreef:Door je van iets te onthouden lever je ook geen bijdrage aan verbetering.
Ben ik het niet mee eens. Als voldoende mensen zich onthouden van vlees (of, om een kleinere stap te maken, van geen-sterrenvlees en legbatterij-eieren) merkt de supermarkt dit in afzet en omzet.
Supermarkten willen maar 1 ding: geld verdienen. Als de afzet van bepaalde producten daalt en die van andere producten stijgt kiest de supermarkt ervoor minder van het eerste en meer van het tweede aan te bieden. Weggooien is ook voor de supermarkt een kostenpost, klanten kwijtraken aan de concurrent die een ander product wel (op voorraad) heeft ook. Op gegeven moment zou dat betekenen dat fabrieken, ergo de industrie, minder van het eerste en meer van het tweede gaat produceren.

Okee - nee, in je eentje of met z'n 10en of 100 red je dat niet. Maar als iedereen toch die druppel op de gloeiende plaat gooit kun je met z'n allen wel degelijk iets bereiken. De consument heeft macht. Kijk naar het effect van de brede verontwaardiging over paardenvlees en de directe reactie van twee supermarktketens.

Niet dat ik nu echt geloof dat er binnenkort (of ooit) een dusdanige hoeveelheid mensen kiest voor vegan/eko/duurzaam et cet om het grote verschil te maken - althans niet vrijwillig. Maar achter zo'n nihilistische wat-je-doet-is-zinloos-quote - misschien was-ie niet zo bedoeld maar hij komt wel zo over - ga ik me iig niet scharen.
Het doel lijkt me trouwens evenmin dat je 'lekker' gerechtvaardigd bent om kritiek te lopen spuien. Kritiek kunnen leveren op anderen lijkt me een nogal duistere motivatie, en een van de redenen dat veganisten niet altijd even populair zijn is volgens mij dat sommigen zich dat recht inderdaad toe-eigenen en een holier-than-though houding aannemen. Averechts!
(Niet bedoeld als aanval op jou, hoor, of te suggereren dat ik mensen hier op die manier zie. Ik ben echter wel eens iemand tegengekomen in real life die zo'n 'air' had, daarop baseer ik dat).

Iets heel anders (misschien is dat wel waar je op doelde):
Doe je het goede om de wereld te veranderen?
Of doe je het goede omdat het het goede is?
:D
Volgens... wie was het nou ook alweer, Kant? doe je eigenlijk alleen echt goed als je motivatie het laatste is.
Tot zover het late-avond filosofie-uurtje, :wink: .

Edit; Rorrim, ik denk neit dat je het echt 'nihilistisch' bedoelde, zeker niet als ik het nog eens goed teruglees!!! Overigens vind ik je forumnaam briljant gevonden, maar dat terzijde.

Joyce

Bericht door Joyce » za mar 29, 2014 9:15

Wat een fijne en uitgebreide reactie MrGreen! (y)

Je hebt me zeker stof tot nadenken gegeven.
Vooral
Beter inconsequent goed dan consequent fout.
en
Doe je het goede om de wereld te veranderen?
Of doe je het goede omdat het het goede is?
zijn uitspraken die de spijker op zijn kop slaan!

Ik heb namelijk de neiging om het bijltje erbij neer te gooien als ik 1 keer de fout in ga.
Dan heb ik het gevoel dat ik het toch al niet goed gedaan heb dus ga ik maar op die manier verder.

Daarnaast is het inderdaad belangrijker om te doen wat goed is dan dat ik het alleen zou doen als ik er ook echt direct wat mee bereik.
Al inspireer je maar 1 persoon, dan heb je ook al wat bereikt. En ik voel me veel beter/schoner/fijner als ik niet bijdraag aan al dat dierenleed.
Bij mij is er ook nog een deel voor mijn gezondheid. Ik heb MS en er zijn veel onderzoeken geweest die bewijzen dat dierlijke vetten erg slecht zijn voor het verloop daarvan.

Misschien is het goed om in deze Vegan Challenge vooral daar allemaal over na te denken.
Ik ben al gewend om zonder dierlijke producten te eten dus daar zit voor mij de uitdaging niet.

Chuck

Bericht door Chuck » za mar 29, 2014 9:59

@MrGreen, thank you ;) en ja dat is precies wat ik wil voorkomen. Waarvan ik eerder nog weleens een handje kon hebben. Dat als ik iets aan het onderbouwen was en het klein beetje vergeten was hoe dat er ook alweer stond, ik zo zei: ''Nee maar dat stond daar echt dus..'' Of inderdaad iemands verhaal compleet kopiëren. Dat komt niet echt over. Nu als ik soms iets probeer te onderbouwen en ik vergeet even een gedeelte, dan zeg ik dat het nog eens even keer ga opzoeken (of gelijk samen even opzoeken.) en er eventueel op terug kom.

Daarnaast wil ik op je reactie naar Joyce zeggen,
Dat ik daar ook wel achter sta, en op de een of andere (ietswat onrealistische denkwijze) denk ik dat 1 persoon al het verschil kan maken. Sowieso waar ik altijd in geloof en dan zeg. Als je iets wilt veranderen begin dan bij jezelf. Jij bent de sleutel tot verandering. Wanneer jij de deur opent, open je die niet alleen voor jezelf. Maar geef je mensen een kans om ook een kijkje te nemen in die geopende deur.
Mensen om je heen gaan het verschil merken, en vragen komen er altijd. Jouw instelling en antwoorden daar kunnen ze als ze willen over nadenken. Het balletje rolt vanzelf wel.

Je gedragen als ik-ben-beter-dan-jij daarbij wil ik bijna zeggen MOET je niet doen. Blijf lekker bij jezelf, in je eigen normen, waarden, idealen en principes. Antwoord als iemand je wat vraagt, maar als iemand het niet met je eens is. Kan je altijd zeggen, hé dat is jouw mening dit is mijn mening, ik heb voor mijzelf besloten dat ik er niet aan mee wil doen omdat naar mijn mening dieren in de vlees en zuivelindustrie slecht behandeld worden (en wie weet nog meerdere redenen.) Mensen die niet achter jou ideaal staan mogen dat kiezen. Dat is mens zijn, keuzes maken in alles.

@Joyce
Je moet jezelf niet superschuldig voelen als het 1x fout gaat.
Bij diëten zat ik op een forum en daarbij gaat ook echt een mooi gezegde rond: ''Het gaat niet om het vallen, het gaat erom dat je elke keer nadat je valt toch weer opstaat.'' Opgeven is makkelijk, doorgaan is moeilijker. Fouten maken we allemaal, en als je flexanist bent en je hebt die choco neigingen tjah, misschien is dat niet zo als je het zou willen doen maar je draagt al echt je steentje bij! Wees niet te streng voor jezelf. Elk verschil is er één.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » za mar 29, 2014 10:51

MrGreen, wat je zegt klopt, maar we hebben het over twee verschillende dingen. De stap naar het veganisme is een verandering in de goede richting, namelijk van meer naar minder leed. We zijn het erover eens dat leed niet wenselijk is.

Bekijk het eens zo: er ligt een bom in een bevolkt gebied. Verander je iets door de bom niet tot ontploffing te brengen? Natuurlijk niet. Het is voor jou de morele standaard om je van dit soort ellendige daden te onthouden. Weerhoudt jouw passieve houding anderen ervan de bom tot ontploffing te brengen? Sommige mensen zullen zich misschien afvragen waarom je het niet deed terwijl ze zagen dat je de kans had. De meerderheid met een andere morele standaard denkt niet na en als zij de bom als een kans zien dan brengen ze deze tot ontploffing.

Maatschappijkritisch denken en je mening uiten is mijns inziens erg belangrijk. In het collectief worden grote fouten gemaakt, waarvan veel zonder kwade bedoelingen. Als je wil dat je kritiek serieus genomen wordt dan moet je niet deelnemen aan hetgeen waar je kritiek op hebt. Dat de holier-than-thou-attitude die een aantal erop na houdt vermeden moet worden ben ik geheel met je eens.

De filosofie die je noemt doet me denken aan het boeddhisme. De juiste motivatie is essentieel voor de weg naar verlichting. Volgens mij dwalen we wat af. Op naar de filosofiesectie.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Plaats reactie