Veganchallenge en shake dieet

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rick, Martine, Vegantastic

Plaats reactie
Chuck
Leefwijze: flexitarier

Veganchallenge en shake dieet

Bericht door Chuck » wo mar 26, 2014 11:18

Hee,
Jullie kennen mij nog niet en ben eerlijk gezegd nog niet opzoek gegaan naar een stel je voor topic.
(zal ik zo gelijk even doen.)

Maar het was heel toevallig, ik dacht er laatst aan van he ik heb 3 jaar geleden mijzelf uitgedaagd 1 maand vegetarisch te eten (ik was echt een vlees eter.. elke dag enzo.) dat is mij toen gelukt en ik vond het ook wel goed gaan. Niet heel veel mee gedaan, tot kort geleden. Ik heb Food Inc. gezien en dat opende echt mijn ogen. Toen had ik de stap gezet alleen biologisch vlees met 3 sterren te eten en nu eet ik dat ook max 2x per week. Probeerde zoveel mogelijk hetzelfde doen met melk, eieren, kwark etc.

Nu zat ik er dus zo over na te denken he.. zal ik keer voor maandje veganistisch eten en dan in April beginnen. Nou echt wauw.. dit deelde ik met een collega kwam ze met deze site aan. Bedoel je deze uitdaging? Ik zo uhm.. nee maar wauw dat is echt heel toevallig.

Nu heb ik deze site eens bekeken, standpunten die voor vegan zijn. En ik weet nog niet precies hoe ik er nou wel of niet in sta. Maar voordat ik mij inschreef wou ik eerst mijn shakes gaan controleren.
Want ik zit dus op een shake dieet. Waar ik verder meer dan tevreden over ben. Waardoor ik dus ook gelijk 3 potten had besteld. Maar ja hoor, ook hierin zitten melkproducten. Nou wil ik graag mee doen, maar voel het niet helemaal als 100% goed als ik die shakes drink. Maar aan de andere kant elk begin is een begin toch?

Heb gelijk gezocht naar veganistische shakes. Die wonderbaarlijk nog bestaan ook! Toch heb ik er nu niet het geld voor om voor een maand zo'n pot aan te schaffen. Wil dit nadat mijn potten op zijn (zo ongeveer over 9 weken is dat.) wel die shakes is een keer proberen.

Maar nou is mijn vraag, wat vinden jullie ervan als ik er wel aan mee doe maar die shakes blijf drinken? Het is natuurlijk aan mij maar ben benieuwd naar de gemiddelde mening. Ben namelijk wel heel erg benieuwd hoe dat bevalt om maaltijden geheel op de natuur ingericht te maken en eten.

(En ja sorry maak vaak aardig lange berichten haha,)
Groetjes ^^ (y)
Love what you do and do what you love

sillygirl
Leefwijze: veganist

Re: Veganchallenge en shake dieet

Bericht door sillygirl » wo mar 26, 2014 11:37

Hoi, en :welcome: namens een andere kampioen lange lappen tekst. ;)
Ik had mij voor de vorige veganchallenge ingeschreven uit nieuwsgierigheid maar toen kwam er weinig van :oops: , want mijn man en ik gingen niet van de ene op de andere dag vegan eten, dat was even te snel (en te kort dag nadat ik de challenge ontdekt had), we waren bang dat het ongezond zou zijn en we hadden ook kort ervoor juist van alles dierlijks in huis gehaald dat toch op moest. Het is helemaal aan jezelf, natuurlijk is het wel de bedoeling dat je meedoet, maar niemand gaat jou controleren of op de vingers tikken. En je kunt wel veel baat hebben bij de dagelijkse emails, ik vond ze erg leerzaam en inspirerend!
Ik was toen ook naar een event gegaan, dat voor de veganchallenge georganiseerd werd, dat was wel een beetje awkward omdat ik zelfs nog niet vegetarier was helemaal. Maar toch was het ook een hele gezellige middag en ik voelde me net zo welkom. En heeft mij weer verder aangespoord om nu, een paar maandjes later wel vegan te worden. :)
Als jij interesse hebt gewoon doen dus! Dat je interesse toont wordt al onwijs gewaardeerd, ook als je niet persé op een bepaalde datum gaat beginnen met jouw eigen challenge! :)
Ben trouwens ook wel benieuwd wat voor shakes je bedoelt. Ik vond weightcare vaak wel handig voor een snel ontbijt (en soms om af te vallen) maar idd al die dingen bevatten zuivel (en eigenlijk is er ook niets gezonds aan in mijn mening). Zijn de vegan shakes die je nu hebt ontdekt ook bedoeld als maaltijdvervanger of zijn het simpelere eiwitshakes voor sporters e.d.?
Anyway, ik mis de shakes veel minder nu ik een goede blender heb en binnen 2 minuten de lekkerste smoothies kan maken. :lol:
Ik zie soms wel mensen die bussen weight care doorverkopen op marktplaats, dat zou je evt. ook kunnen proberen als je ze niet meer wilt, maar het is ook heel normaal (en een persoonlijke keuze) voor nieuwe vegans dat ze dingen nog opmaken en daarna gewoon niet meer kopen. :)

Chuck

Bericht door Chuck » wo mar 26, 2014 11:59

Hee bedankt voor je snelle antwoord!

haha ach maakt niet uit toch, denk inderdaad zoals ik al zei elk begin is een begin.
En is inderdaad wel een idee gewoon nu dingen opmaken die ik nog heb en daarna die producten switchen. En die mails lijkt mij ook wel fijn ja. Wat fijn dat mensen je daar dan wel met open armen welkom heten :]

Ik bedoel de Gi shakes. Die kunnen gebruikt worden voor dieet en maaltijd vervangende shakes voor bijvoorbeeld een dieet. Maar dat kan met bijna alle shakes. Naar mijn mening zijn die shakes dan wel weer echt top. Je krijgt er geen honger van, het sterkt je spieren en helpt met vet afname. Maar ja dat is puur mijn eigen ervaring en mening ofc. Van die vegan is het volgens mij net als de shakes die ik nu heb. Te gebruiken als maaltijd vervanger of sport.

http://d3ri4x97hcnzvs.cloudfront.net/wp ... raphic.jpg
Puur plantaardig en het ziet er wel gewoon heel tof uit =]

Alvast heel erg bedankt voor je reactie!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo mar 26, 2014 13:06

Ja ik denk ook dat je best mee kunt doen en een 'joker' inzetten voor de shakes. Het gaat toch vooral om nieuwe recepten uitproberen etc. Ik ben nogal perfectionistisch ingesteld, dus ik zou voor die ene maand misschien toch een emmer Vega bestellen, of zelf smoothies maken met fruit, bladgroente en eiwitpoeder (lijkt me ook lekkerder dan zo'n mix uit een pot), maar je moet natuurlijk doen waar je je zelf goed bij voelt.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Chuck

Bericht door Chuck » wo mar 26, 2014 13:11

Martine schreef:Ja ik denk ook dat je best mee kunt doen en een 'joker' inzetten voor de shakes. Het gaat toch vooral om nieuwe recepten uitproberen etc. Ik ben nogal perfectionistisch ingesteld, dus ik zou voor die ene maand misschien toch een emmer Vega bestellen, of zelf smoothies maken met fruit, bladgroente en eiwitpoeder (lijkt me ook lekkerder dan zo'n mix uit een pot), maar je moet natuurlijk doen waar je je zelf goed bij voelt.
haha wauw je klinkt wel beetje als mij xD
alles in mij schreeuwt eigenlijk ook KOOP VEGA. Want ik ben meestal van alles of niets.
Maar hmm ja ik word daardoor ook zo besluiteloos van wel of niet.
Ga mij wel even verdiepen in die smoothies ^^ thanks =]
Heb je misschien al wat links met leuke, voedingsrijke en soort van makkelijke smoothies?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo mar 26, 2014 13:31

Ik ben zelf eigenlijk niet zo'n smoothie/shake mens, maar als je 'groene smoothie' of 'green monster' zoekt vind je er vast genoeg. Daar kun je dan zelf naar behoefte eiwitpoeder aan toevoegen.

Als je toch Vega wilt bestellen is het waarschijnlijk goedkoper om dat in het buitenland te doen, bijvoorbeeld op Iherb of op Bodybuilding.com. Als je even zoekt vind je ook heel veel kortingscodes die je op zulke sites kunt gebruiken om het nog goedkoper te maken.

http://www.iherb.com/search?kw=vega+one ... id=VEG&p=1
http://nl.bodybuilding.com/store/catalo ... tore&btnG=

Chuck

Bericht door Chuck » vr mar 28, 2014 0:02

Zal het even opzoeken =] klinkt leuk!

En zekers, wat een verschil he! Al denk ik wel dat ik mijn shakes toch wel opmaak =]
Denk dat dat voor mij nu even het beste is.

Omdat ik nu al van mensen de vraag krijg of ik wel uitkom met eiwitten en calcium ben ik een voorbeeld lijstje gaan maken. (waar ik sowieso al vrij veel gebruik van maak met mijn dieet. Ik hou ervan om voor mijzelf al op te schrijven wat ik wil eten op een dag.)

Heb hier voorbeeldlijstje en ben benieuwd wat jullie ervan vinden:

ontbijt
Shake
tussendoor
250 ml sojamelk
2 stuks fruit zoals appel en kiwi
25 gram ongezouten noten
lunch
Shake
tussendoor
volkoren knäckebröd
2x portie vega beleg zoals rinse appelstroop voor op knäckebröd
25 gram ongezouten noten
2x fruit zoals 100 gram aardbeien en sinaasappel
avondeten
rauw gewogen: 75 gram rijst, 90 gram pasta, 200-300 gram aardappelen (puur omdat je daar volgens mij meer van nodig hebt qua aardappels. En heb alles wat opgehoogd dan normaal omdat ik dan dus geen vlees meer eet en waarschijnlijk ook geen vleesvervanger of iets.)
200-800 gram groenten zoals bijvoorbeeld: 400 gram broccoli en 250 gram sperziebonen
eventueel een sojatoetje/vega vleesvervanger
tussendoor
250 gram sojamelk
En dan eventueel nog iets van een Zonnatura reep/vega chocolade/groentechips etc.

Bij elke maaltijd drink ik altijd wel iets erbij, water, thee, koffie of iets dergelijks.

Had dit ingetypt bij mijn.voedingscentrum
En kwam op iets heel netjes uit vond ik zelf

1646 Kcal + 180 Kcal van de shakes. (1826)
http://i1279.photobucket.com/albums/y53 ... be3e4d.jpg

Moet zeggen, mijn lijstjes bevatten vaak niet hele spannende recepten of wat dan ook.
Vind het wel heel erg leuk om te experimenteren maar qua dieet gezien is dit voor mij het makkelijkst.
Simpel en niet teveel poespas. Maar ik zal hier en daar ook wel wat lekkere recepten uitproberen =]. Heb al erg lekkere recepten voorbij zien komen hier!
Maar dit lijkt mij een goede basislijst.

Mijn variatie zit ook voornamelijk bij mijn groenten/fruit/avondsnack.

Ben benieuwd naar jullie reacties. (y)

sillygirl
Leefwijze: veganist

Bericht door sillygirl » vr mar 28, 2014 8:43

op zich prima qua eiwit maar het voedingscentrum kijkt niet naar specifieke aminozuren (er zijnw el meer mineralen / voedingsstoffen die niet 'bestaan' in hun lijst). als je op peacounter.com bijvoorbeeld invult kun je ook zien of je voldoende lysine binnenkrijgt. Dat is het aminozuur waarvan planten het minste bevatten en vormt dus de 'limiet' op hoeveel complete eiwitten je lichaam kan aanmaken uit je voeding. Voor voldoende lysine is het aan te raden om dagelijks zo'n 3 porties peulvruchten te eten (bonen, erwten, pinda's, pindakaas, sojaproducten waaronder ook sojamelk) en verder zit er ook relatief veel lysine in pistachios (die sowieso minder vet en meer eiwit bevatten dan de meeste andere noten) en in pompoenpitten en in quinoa. 250 ml sojamelk kun je zien als 1 portie en daarnaast kan dan bijvoorbeeld nog bonen bij het avondeten en 2 lepels pindakaas bij de lunch, om maar wat te noemen. Dit baseer ik op de adviezen van Jack NOrris en Virginia Messina (vooral die laatste) maar zij geven porties in Amerikaanse maten (cups e.d.) zodat ik niet precies weet hoeveel bonen/erwten ze dan bedoelen voor 1 portie - ik denk zo'n 125 gram.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr mar 28, 2014 9:09

Ik zou inderdaad proberen om peulvruchten, tofu, tempeh of een vleesvervanger te eten bij het avondeten in plaats van extra rijst/pasta/aardappelen. Behalve lysine zit daar ook ijzer en andere nuttige voedingsstoffen in. Je lunchshake bevat waarschijnlijk ook compleet eiwit, dus die kun je ook tellen als één portie lysinerijk voedsel.

Ik houd zelf af en toe een eetdagboek bij op cronometer.com. Die rekent ook veel meer details uit dan de Eetmeter.

Plaats reactie