Vegan Challenge 1 april 2015

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rick, Martine, Vegantastic

Plaats reactie
Annie29
Leefwijze: vegetarier

Vegan Challenge 1 april 2015

Bericht door Annie29 » ma mar 23, 2015 12:23

Hoi,

Wie doen er mee met de Vegan Challenge van 1 April?

Ik ben zelf nu 2 jaar vegetarisch en heb zin in deze nieuwe uitdaging.
Vanuit mijn omgeving krijg is wisselende reacties: ''Je gaat nu echt te ver hoor!, Wat mag je dan nog wel eten? Kan je niet meer uit eten he!''

Ik bereid mij voor op de Vegan Challenge door veel te lezen en informatie tot mij te nemen.
Het boek 'De vegarevolutie' is echt aan aanrader!
Hoe meer kennis ik op doe over hoe o.a. de zuivelindustrie in elkaar zit hoe meer ik overtuigd raak van het veganisme. Zuivel en ei producten eten staat mij meer en meer tegen.

Ik zou het fijn vinden om met een aantal beginnende en ook meer ervaren veganisten tips etc. uit te kunnen wisselen!

Groetjes Annie

franske

Re: Vegan Challenge 1 april 2015

Bericht door franske » ma mar 23, 2015 12:33

Het staat op de planning. Bedoeld om te kijken waar ik tegen aan loop om de stap van vegetarisch naar veganistisch te maken en hoe dat op te lossen.
Waar ik het meest tegenaan loop is tegen broodbeleg

Rorrim
Moderator
Leefwijze: veganist

Bericht door Rorrim » ma mar 23, 2015 12:35

Welkom! Het doet me deugd dat je overtuigd raakt van het veganisme. Over de Vegan Challenge van april bestaat al een forumonderwerp: http://veganisme.org/forum/viewtopic.php?f=62&t=9466 .
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Annie29

Bericht door Annie29 » ma mar 23, 2015 13:07

Dat had ik nog niet gezien!
Dan stap ik zo over naar het andere topic :wink:

Over broodbeleg heb ik ook al het een en ander opgezocht. Misschien ga ik wat proberen van de veggiedeli.nl.
Verder denk ik aan hummus, avocado, jam, pindakaas, notenpasta, tartex

Annie29

Bericht door Annie29 » ma mar 23, 2015 13:10

Ik blijf toch hier! Dat is een oud topic uit 2014.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma mar 23, 2015 13:59

Leuk dat jullie de veganchallenge gaan doen! Voor mij is het inmiddels al weet ruim twee jaar geleden. Nu nog steeds vegan. Bevalt prima! :-D
Annie29 schreef:Over broodbeleg heb ik ook al het een en ander opgezocht. Misschien ga ik wat proberen van de veggiedeli.nl.
Dat soort dingen eet ik ook op brood. (y) Bij biowinkels en AH kun je Tartex paté kopen, dat is ook lekker. Zo zijn er nog veel meer soorten vegan broodbeleg. Ik ben bezig om geleidelijk een overzichtje van mijn favoriete producten te maken: https://gewoonvegan.nl/category/broodbeleg/

Op de vegan wiki staat al een übercomplete lijst van alle opties: http://wiki.veganisme.org/index.php/Broodbeleg
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Annie29

Bericht door Annie29 » ma mar 23, 2015 14:43

Dat is zeker een uitbreide lijst!
Leuk dat je zelf ook een overzicht maakt, er staan goede beschrijvingen bij. Ik ga morgen eens op zoek naar de Ajvar, dat klinkt namelijk wel erg lekker!
Martine schreef:Leuk dat jullie de veganchallenge gaan doen! Voor mij is het inmiddels al weet ruim twee jaar geleden. Nu nog steeds vegan. Bevalt prima! :-D
Annie29 schreef:Over broodbeleg heb ik ook al het een en ander opgezocht. Misschien ga ik wat proberen van de veggiedeli.nl.
Dat soort dingen eet ik ook op brood. (y) Bij biowinkels en AH kun je Tartex paté kopen, dat is ook lekker. Zo zijn er nog veel meer soorten vegan broodbeleg. Ik ben bezig om geleidelijk een overzichtje van mijn favoriete producten te maken: https://gewoonvegan.nl/category/broodbeleg/

Op de vegan wiki staat al een übercomplete lijst van alle opties: http://wiki.veganisme.org/index.php/Broodbeleg

Brent

Bericht door Brent » ma mar 23, 2015 14:46

En je kunt altijd een lepel voorgeweekt chiazaad ergens doormengen, zeer compleet plus evenwichtig qua essentiele aminozuren, het is tamelijk smaakloos en compact (en droog lang te bewaren).
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Lissy

Bericht door Lissy » wo mar 25, 2015 17:06

Hoi Annie,

Ik doe ook mee met de vegan challenge!
Inmiddels eet ik al 2,5 week veganistisch maar kan nog alle tips en tricks gebruiken dus ik ben heel benieuwd.
Ik vind het ook leuk om in contact te komen met anderen :)
Op t moment lees ik "Dieren eten" van Jonathan Saffran Four. Erg confronterend.

groeten,
Lissy

Veganilla

Bericht door Veganilla » do mar 26, 2015 18:51

Ik ga ook meedoen aan de veganchallenge. Ik maak een grote stap van vlees eter naar veganist. Mensen uit mijn omgeving reageren er wisselend op. De ene positief die ander nogal negatief. Heb het ook nog niet iedereen uit mijn familie durven vertellen :x
Mijn moeder zei zelfs, kun je niet opzoeken wat er is jus d'orange zit in de zin van. Zodat ik dat niet meer drink, bespaard haar geld want moet mijn veganboodschapjes zelf doen.
Maar als beginner kan ik wel wat ondersteuning gebruiken want ik weet niet goed waar ik alles moet halen en heb ook niet veel geld. Heb veel vragen, wat dat betreft! Maar het gaat zeker lukken! Leuk dat je ook meedoet.

Annie29

Bericht door Annie29 » ma mar 30, 2015 9:17

Hoi Lissy,

Ik heb het boek ''dieren eten'' net gereserveerd bij de bibliotheek!

De afgelopen 2 weken probeer ik zo goed als veganistisch te eten, maar vind het soms wel lastig.
Denk aan een patatje mayo, plakje cake bij een feestje.
Het is vooral de omgeving die moet wennen, de reacties zijn over het algemeen niet positief. Net als toen ik vegetarisch ging eten moet de omgeving waarschijnlijk ook weer even wennen.

Nog 2 nachten en dan 'echt' van start! Ko maar op met de lekkere recepten!

Groetjes Annie
Lissy schreef:Hoi Annie,

Ik doe ook mee met de vegan challenge!
Inmiddels eet ik al 2,5 week veganistisch maar kan nog alle tips en tricks gebruiken dus ik ben heel benieuwd.
Ik vind het ook leuk om in contact te komen met anderen :)
Op t moment lees ik "Dieren eten" van Jonathan Saffran Four. Erg confronterend.

groeten,
Lissy

Annie29

Bericht door Annie29 » ma mar 30, 2015 9:19

Zo stoer Veganilla! Dat is inderdaad een grote stap!
Ik steun ook wakkerdier en krijg van hun elke week een mail (de wakkere winkelaar) met daarin de ''diervriendelijke'' aanbiedingen. Niet al die aanbiedingen zijn veganistisch maar het is wel handig!

Leuk en handig als we elkaar op de hoogte kunnen houden van zowel lekkere als budgetvriendelijke producten!
Veganilla schreef:Ik ga ook meedoen aan de veganchallenge. Ik maak een grote stap van vlees eter naar veganist. Mensen uit mijn omgeving reageren er wisselend op. De ene positief die ander nogal negatief. Heb het ook nog niet iedereen uit mijn familie durven vertellen :x
Mijn moeder zei zelfs, kun je niet opzoeken wat er is jus d'orange zit in de zin van. Zodat ik dat niet meer drink, bespaard haar geld want moet mijn veganboodschapjes zelf doen.
Maar als beginner kan ik wel wat ondersteuning gebruiken want ik weet niet goed waar ik alles moet halen en heb ook niet veel geld. Heb veel vragen, wat dat betreft! Maar het gaat zeker lukken! Leuk dat je ook meedoet.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma mar 30, 2015 10:03

Goed bezig Veganilla! (y)

Wat dat pataje mayo betreft, als je snel even wat wilt halen is dat lastig (dan neem ik meestal ketchup erbij), maar voor thuis kun je gewoon mayonaise zonder ei kopen, zoals deze: https://gewoonvegan.nl/remia-mayolijn-100-plantaardig/

Als je een staafmixer hebt, kunt je ook zelf heel makkelijk lekkere mayonaise maken van ongezoete sojamelk met olie (echt waar!). Zie dit filmpje: https://vimeo.com/2912027

Naar feestjes neem ik meestal zelfgebakken cake mee. Dat vinden mensen soms een beetje gek, maar vaak wordt het uiteindelijk wel gewaardeerd, zeker als het lekker is. Ik heb ook al een paar keer gehad dat er kindjes met melk of ei allergie zijn, die heel blij zijn dat ze mijn cake mogen eten. Dan heb je meteen ook de moeders in het gezelfschap aan jouw kant :-D

Annie29

Bericht door Annie29 » ma mar 30, 2015 10:53

Ik ga zelf eens mayo proberen te maken!
De plantaardige mayo van Remia heb ik nog niet kunnen vinden bij de AH of Jumbo, dat zijn de supermarkten waar ik regelmatig heen ga.

Een vegan cake maken is geen probleem. Mijn zoontje het een koemelkeiwit allergie. Hij is nu nog te klein voor cake maar over een aantal maanden wil hij ook gewoon mee kunnen smullen. Kunnen we lekker samen genieten.

Vraag jij bij de snackbar of de patat in plantaardig of dierlijk vet gefrituurd is?

Heb ook de vegan 'kaas' van wilmersburg gekocht en het is niet vekeerd! Helemaal niet met een beetje sla en plakjes komkommer erbij!

Lissy

Bericht door Lissy » di mar 31, 2015 0:40

Hoi Annie,

Die van remia hebben ze hier wel bij de jumbo, was wel even goed zoeken. Het potje was kleiner dan ik had verwacht dus ik liep er steeds langs :P
Heb er nu 2 kunnen scoren en moet zeggen: smaakt prima!

Ik heb t boek "dieren eten" zelf nog niet uit, ik lees steeds kleine stukjes want je wordt er wel een beetje depri van maar t blijft wel hangen, geeft echt een boel motivatie.
Vandaag heb ik het boek "de vegarevolutie" besteld, ik ben heel benieuwd, lijkt me een tof boek!

Mijn ervaring is ook dat eten buiten de deur echt lastig is. Ik heb dan ook iemand waarmee ik eigenlijk uit eten ging hier thuis uitgenodigd en voor hem gekookt. Ergens was het ook weer leuk om hem met veganistisch eten kennis te laten maken. Hij heeft 2 keer opgeschept :)
Als ik nu savonds uitga neem ik wel vega koekjes en een banaan mee, ik merk dat ik vaker moet eten en dat ik buitenshuis maar moeilijk aan iets te snacken kan komen.

Heel veel recepten met smakelijke plaatjes heb ik hier gevonden: https://www.pinterest.com/veganchallenge/
pinterest is sowieso een aanrader wat recepten betreft, en die kan je daar ook makkelijk bewaren.

Nog een dag en dan begint de veganchallenge, ik eet al bijna een maand vegan maar ben toch heel benieuwd naar alle tips en recepten.

Succes!
Lissy

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di mar 31, 2015 9:17

Annie29 schreef:Vraag jij bij de snackbar of de patat in plantaardig of dierlijk vet gefrituurd is?
In Nederland werken bijna alle frietzaken met plantaardig vet. Voor de zekerheid kun je het even vragen natuurlijk. In België is het omgekeerd, en moet je met een vergrootglas zoeken naar een plantaardige frituur.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do apr 02, 2015 23:14

Succes allemaal met de Vegan Challenge! En? Hoe gaat het zo na 2 dagen?
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Annie29

Bericht door Annie29 » ma apr 06, 2015 20:09

Hier gaat het goed!
Ik merk dat mijn omgeving er meer moeite mee heeft dan ik zelf.

Helaas ga ik wel meer snaaien...vegan koekjes, pure chocola. En ik eet meer brood.
Ik moet even kijken wat makkelijke, snelle manieren zijn om voldoende groenten binnen te krijgen. Ik heb nu nog te veel trek overdag.

Hoe gaat het met de rest?

Framboos

Bericht door Framboos » ma apr 06, 2015 21:15

Misschien wat noten eten? Makkelijk, snel te pakken...

Lisa

Bericht door Lisa » wo apr 08, 2015 14:14

Noten fruitreep van zonnatura?
Die heb ik vaak bij me voor onderweg. En dan niet diegene met honing natuurlijk, maar die nieuwe met chocola.
Of een zakje met noten.
En dadels zijn ook lekker voor de trek, lekker zoet, en een stuk gezonder dan brood en koekjes

Plaats reactie